Vand analyse (titration)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
    Jeg har vist misforstået det, trode lige det var hårdheden af vandet, der er bare så mange parametere i kaffeland
    Ja, der er mange parametre i vand-kemi. pH er ikke et mål for hårdhed.

    Jeg har samlet en oversigt her: http://smagefter.dk/vand-til-kaffen/
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

    Comment

    • Kaffe T
      Master Brewer
      • Nov 2013
      • 2263

      Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
      Jeg tror man skal være yderst påpasselig med at sammenligne salt tilsat destilleret/ro vand med enten flaske, postevand og filter vand. netop fordi det er magnesium/calcium der kommer med bi ioner der alt andet lige vil bidrage til smagen, hvem ved om sulfat influere på magnesiums effekt, eller den mere komplekse mineral sammensætning i alm vand gør at magnesium har er andet udtryk.
      Ja.

      Så man bliver nød til at smage sig frem med de muligheder man nu har.
      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

      Comment

      • Rudi Fidel
        Mellemristet
        • Jan 2015
        • 227

        Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
        Jeg har fået installeret et BWT BestMax Premium filter. Til en start satte jeg det på bypass 1 (siger noget om hvor meget postevand som går udenom filtret), fordi det bruger andre her i KBH-området. Filtret har 4 muligheder: 0, 1, 2 og 3. Jeg går ud fra at nul er lig ingen bypass = alt vand går gennem filtret.

        Jeg har godt ku li bryg på denne indstiling, bypass 1. Det var bedre end Denice. Rudi Fidel har også fået en flaske af det - og syns også godt om det.

        Nu har jeg endelig fået titreret på det. Og målt pH (men med et ikke-kalibreret kina pH-meter, så de præcise værdier skal ikke tages så nøje).


        Bicarbonat/buffer/HCO3
        i mg CaCO3 eq pr liter

        Mine tidligere målinger med titration:
        Lokale postevand ……. 238 mg/l (svarer til hvad vandværk oplyser)
        Filterkande reducerede ikke postevandet meget: 225 mg/l
        Denice …………….. 110 mg/l
        (på flasken er angivet 140 mg direkte ion, som svarer til 115 i CaCO3 eq).

        Aktuelle titration fra mit nye BWT filter:
        Frisk tappet ……………. 123 mg/l (altså cirka halveret fra postevandet)
        Stået på flaske 1 uge …. 110 mg/l
        Som jeg tidligere har undersøgt så forlader CO2 vandet, mens det står stille. Og det forbruger HCO3 og H+ ioner, så pH stiger.
        Jeg målte også pH i dette vand (med ikke kalibreret kina pH-meter). Frisktappet var 5,52. Men ”lagret” i en uge var på 5,88.

        Konklusion: buffer er på niveau med Denice vand.


        Calcium
        i mg CaCO3 eq pr liter

        Lokalt postevand ……. 275 mg/l (tæt på hvad vandværk oplyser: 282 mg/l, analyse fra et par år siden)

        Gennem mit nye BWT filter … farven slog om ved første dråbe ! … Så kan max være 12 mg/, så altså tæt på nul … Vildt !

        Så måtte jeg kigge på bypass indstillingen. Og gik fra 1 til 2, så der kommer mere postevand med i bypass -> mere Calcium

        Ny måling .…. 62 mg/l

        Nu skal jeg så til at smage om jeg bedre kan li det. Men vi ku jo godt li det på bypass 1. Så meget for teorien om at der SKAL være Calcium i vandet.

        Premium filtret bytter Calcium ud med Magnesium, så der må være højt niveau af Magnsium i stedet.


        Magnesium
        Selvfølgelig er jeg nysgerrig på hvad Magnesium så er … men den analyse er ikk særlig præcis i titrationskittet … så jeg er slet ikke startet på den.


        Reflektioner
        Jeg tager ikke noget for givet med hvad værdier vand skal have. Vandkemi er så komplekst. Så det eneste sikre er at smage sig frem. Men selvfølgelig tog jeg udgangspunkt i de herskende teorier om bicarbonat, Calcium og Magnesium.

        Men så kom den hollandske vand-ekspert og sagde at Magnesium var ren markedsførings-gemik. At den i sig selv har en svag sødlig smag og det er eneste bidrag til smagen af kaffen. Men den ikke gør noget særligt i ekstraktionen.

        Jeg har tidligere prøvet at brygge filterkaffe på vandfiltre til espressomaskiner - og det har hver gang smagt kedeligt og fladt. Typisk fjerner de filtre al Calcium og erstatter med Natrium.

        Ud fra de to ting har jeg tænkt at så skal der være Calcium i vandet - bare ikke for meget. Men nu her med mit bypass 1 vand, hvor der næsten ingen Calcium er i ... når båd jeg og Rudi F syns det giver gode kaffe-bryg ... Ja, så holder den jo ikke ... Men måske er det fordi der i stedet er højt Magnesium (uden der kommer en problematisk mod-ion med som fx sulfat) .. og Mg har samme rolle som Calcium i ekstraktionen.

        Eller der er andet på spil ...
        Jep, KaffeT's bwt vand fungerede rigtig godt på de tre filterbryg jeg lavede med det.

        Alle bryg var med Boji, en etiopisk bønne ristet af Tim Wendelboe. 60 g/l. Sød, klar smag med en frugtig og afstemt syrlighed.

        Indtil videre er min erfaring med vandeksperimenter helt klart at det der virker på en kaffe med en dosering virker ikke nødvendigvis virker på en anden, så tiden må vise hvor godt KaffeT's vand virker på andre kaffer.

        Sjovt at det viste sig at være nærmest Calcium-frit og med 110 ppm KH. I en PM til KaffeT gættede jeg således ud fra smag på værdierne før vandet var titreret:

        Ca: 20 ppm
        Mg: 80 ppm
        KH: 50 ppm

        Jeg har tidligere oplevet at højt indhold (over 80 ppm) Mg giver højere syrlighed.
        Måske gættede jeg så meget ved siden af mht. til KH fordi vandet (formodentligt) har højt magnesium-indhold og den høje syrlighed kommer herfra? Altså en syrlighed der ikke har med H+-ioner at gøre, men fremkaldes af andre stoffer i kaffen og som sandsynligvis kan mærkes et andet sted på tungen?

        Det har jeg i hvert fald oplevet før [emoji4]












        Sendt fra min FP2 med Tapatalk
        Min hobby er alt man kan smage på :-)

        Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.

        Comment

        • malling
          Master Brewer
          • Apr 2011
          • 4545

          Vand analyse (titration)

          Hvad fungere optimalt med en bønne fungere sjældent optimalt med en anden, og isærdeleshed når talen falder på forskellige risterier.

          TW kaffe passer bare meget godt til lavere GH

          Jeg har cuppet mineraler nogle gange efterhånden og jeg har aldrig oplevet en større syre med Mg kontra Ca. Sødme ja og dette kan give en anden oplevelse af syren end Ca.

          Oveni vil det kræve at man er sikker på at vandet med overvægt af Ca og Mg har samme buffer kapacitet, en forskel her og det er usammenligneligt.

          Hvis et risteri cupper kaffen med høj Mg, kunne jeg forestille mig at de rister så det passer til det vand.
          Last edited by malling; 26. November 2018, 21:36.
          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


          Comment

          • Kaffe T
            Master Brewer
            • Nov 2013
            • 2263

            Nu fik jeg lavet en sammenligning af smagen af bypass 1 og 2 på mit BWT filter.

            Bypass 1 var det med nær nul i Calcium.
            Bypass 2 havde 62 mg/ml i CaCO3 eq.

            Jeg har ikk fået målt bicarbonat i bypass 2, men den må ligge højere - for der er mere postevand med og det har cirka dobbelt bicarbonat nivaue end på bypass 1.

            Det var så smart at jeg lige lå inde med to kaffer, der lå forskelligt i ristning. Den ene havde fået for lidt i ristningen ... ikke total underudviklet, så den smagte af hø og straks faldt til bunds i cupping koppen, men bare hvor smagen ikke var udviklet nok, det syrlige dominerede, manglede sødme og krop. En Burundi, som har en karakteristisk rabarber smag. Shembati. Jeg har ristet den i et år nu, så jeg ved hvad den kan. Den har et meget snævert vindue for hvor den bliver god.

            Den anden havde fået lige lidt for meget. For mørk i smagen. Trods den var ristet under 1 min fra FC start. En El Savador. Den gode Los Pirineos. Min første rist af denne bønne.

            De to slags vand kogte jeg i to ens el-kedler (det har man naturligvis!). 500 gram i hver. Desværre kunne jeg ikke påhælde simultant (for risky). Så bypass 1 vand kom på først og lå i par grader lavere under kølingen end bypass 2. Jeg prøvede at tage højde for det i smagning.

            Burundi - syrlig/spinkel kaffe
            Da de var varme (55-60 C) lå de tæt på hinanden i smag.

            Men da de kølede, trådte forskellen tydeligt frem. Med bypass 1 havde kaffen en liflig syrlighed og var mere rund og venlig. Bypass 1 gav en ikke rar "ærte"-smag og var mere flad.

            Bedst: bypass 1

            El Salvador
            Igen lå de tættere på hinanden som varme.

            Bypass 1 vand gav noget tobak i smagen og den var lidt tør.

            Bypass 2 gav noget chokolade og den var mere afrundet og venlig.

            Bedst: bypass 2

            Reflektion
            Passer med tidligere erfaringer og hvad jeg ellers har hørt: mørkere kaffer funker bedre med højere mineralindhold og buffer. Lysere kaffer bedre med lavere mineralindhold.
            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

            Comment

            • Kaffe T
              Master Brewer
              • Nov 2013
              • 2263

              Her på foto kan man også se hvordan de øverste kaffer er lysere i farven end de nederste. Det passer med smagsoplevelsen af ristningen. Lidt bemærkelsesværdigt når begge kaffer har fået under 1 min fra FC start.

              De øverste er Burundi. De nederste El Salv.

              Click image for larger version

Name:	BWTbypass1og2kunkopper.jpg
Views:	1
Size:	63,0 KB
ID:	231104
              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

              Comment

              • malling
                Master Brewer
                • Apr 2011
                • 4545

                Ja det er rigtigt nok og vel også hvorfor de super mørke rist man lavede til folket, fordi man tog højde for folks meget mineralholdige vand.

                Meget mineralholdig/mættet vand dræber lysristet kaffe.

                Men igen er det en balance som har et tipping point i begge ender. Ud fra mine test virker det til at der er et sweetspot for lyse rist ligger sweetspot dog generelt med lavere end mørk, men for den enkelte kaffe vil man opleve en dårligere kop i begge ender udenfor sweetspotet.
                A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                Comment

                • Kaffe T
                  Master Brewer
                  • Nov 2013
                  • 2263

                  Nok også derfor at der findes mere lysristet kaffe på det norske marked -> deres vand er blødere/lavere mineralindhold end her i Danmark.
                  Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                  Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                  ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                  Comment

                  • Kaffe T
                    Master Brewer
                    • Nov 2013
                    • 2263

                    Magnesium

                    Nu har jeg endelig prøvet at titrere Magnesium med Red Sea titrationskit. Jeg har tøvet, fordi den lod til at være upræcis. Det er den også.

                    Det vand, jeg havde på hånden, hvor jeg forventede højst magnesium-indhold, var mit BestMax Premium, som skulle ionbytte Calcium ioner ud med Magnesium ... da mit bypass 1 vand hvad nær nul i Calcium mod 100-110 mg/l i indgående postvand (svarende til 250-280 i CaCO3 eq) ... så burde der være meget Magneium ... Hvis de ionbytter 1:1, ja så burde det være det samme i CaCO3 eq, nemlig de 250-280 mg/l.

                    Titrations-analysen her har 3 trin: først tilsættes 1 dråbe reagens A og der rystes 15 sek. Det gentages 5 gange. Så tilsættes 5 dråber reagens B og rystes i 60 sek. Derefter titreres med 1 ml sprøjte. Så det er lidt omstændeligt.

                    Mit bypass 1 vand havde omslag efter 3 dråber, men det var tæt på allerede efter 2 dråber. Det betyder at omslagspunktet ligger derimellem.

                    1 dråbe burde være 0,015 ml (svært at aflæse præcist på 1 ml sprøjten + hvor ens er dråber?) ... det svarer til 30 mg/l i direkte ion ... eller 123 i CaCO3 ... men hvis det nu kun var 0,010 ml, så er der 82 mg/l i CaCo3

                    2 dråber er så omkring 0,03 ml ... = 60 ppm direkte ... eller 247 mg/l CaCO3 eq

                    3 dråber ... omkring de 0,045 ml ... 370 ppm CaCO3 eq ... Men måske ku 3 dråber lige så nemt være 0,035 eller 0,055 ml - det er så mellem 288 og 450 mg/l CaCO3 eq ... og så skal også udregnes usikkerheden omkring hvor omslagspunktet præcis lå: i starten eller slutningen af dråbe 3 ?

                    Det her titrationskit er lavet til helt andre Magnesium-niveauer. I guiden til aflæsning har de en tabel, som går fra 0,38-0,8 ml titrationsvæske. Det svarer til 760 til 1600 mg/l Magnesium i direkte ion !! Det højeste jeg har set i dansk postevand er 35 mg/l. Denicevand ligger på 13 mg/l.


                    Bypass 1
                    Tilbage til mit bypass 1 vand med omslag på dråbe 3 ... Det svarer nok til 60-90 mg/l .... i CaCO3 eq er det 250-370 CaCO3 eq.

                    Det kan så holdes op imod at indgående postevand har 250-280 mg/l CALCIUM i CaCO3 eq ... Hvis de bytter 1:1 Calcium til Mg ... ja, så kan det godt lige passe.

                    Bypass 2
                    Her er mere postevand med. Min analyse fra et par uger siden viste at Calcium var steget til 25 ppm direkte og 62 i CaCO3 eq (igen med noget usikkerhed på, så måske lige så vel 50-70 !?)

                    Magnesium titration: omslag på 2. dråbe. Og allerede delvis omslag efter første dråbe (lilla, fremfor helt blå). Så det er et sted mellem 20 og 60 ppm i direkte ... svarende til 82 - 250 ppm CaCo3 eq.

                    Pust ! Alle de tal.

                    Nå, men kan Magnesium være gået ned med 62 ppm fra bypass 1 til bypass 2 vand ? Jo, ku det godt. Men ku også være det dobbelte.
                    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                    Comment

                    • Kaffe T
                      Master Brewer
                      • Nov 2013
                      • 2263

                      I øvrigt prøvede jeg også det med at analyserer på en større mængde vand ... for at få flere magnesium-ioner ... og så ku man dividerer forholdstal bagefter.

                      Det, som Hendon også først gjorde i sin video. Men som han senere slettede. Og lagde en ny video ud i stedet, hvor han kun bruger de 2 ml, som står i manualen/opskriften.

                      Jeg har hele tiden tænkt at det var der nok en god kemisk-forklaring på. At det ikke går at analyserer på større mængde. Ellers ville han ikke ulejlige sig at lave ny video ... Men nu prøvede jeg alligevel. Bare for at se hvordan det gik.

                      Da jeg havde titreret på 10 ml og var nået frem til 9 dråber, gik jeg igang med at noterer ned ... da jeg nogle minutter senere kiggede på prøven igen var farven skiftet tilbage !

                      Den starter som pink og er i mål, når den er blevet blå.

                      Her var den blevet blå, men gik så tilbage til pink. Meget usædvanligt for en titration. Det var ikke sket med de andre Mg-titrationer, jeg havde lavet.

                      Det tyder på at noget er ustabilt = upålidelig analyse.

                      Alt i alt: ikke så nyttigt at bruge denne Magnesium-analyse.
                      Last edited by Kaffe T; 3. December 2018, 22:03.
                      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                      Comment

                      • Kaffe T
                        Master Brewer
                        • Nov 2013
                        • 2263

                        Alle andre titrationskit til vand har Calcium og Magnesium slået sammen. Så man analyserer for GH.

                        Nu gad jeg godt få fat i det bedste af dens slags kit ... er der nogen som har sammenlignet ? Hvad er det mest fintfølende/præcise ? Eller er de alle ens ?
                        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                        Comment

                        • airborn
                          Lysristet
                          • Dec 2019
                          • 51

                          hej
                          Selvom tråden er gammel vil jeg gerne bemærke at det er helt almindeligt at vandværker har flere boringer og at man blander disse boringers vand.
                          Dette gøres som regel for at fortynde noget vand der ikke i sig selv falder indenfor maximum-grænserne (ofte for en enkelt bestanddel) med noget bedre vand.
                          Disse blandinger ændres som regel blot med hvor meget de aktuelle haner åbnes og vil ofte give ustabilitet mellem de obligatoriske vandprøver.

                          Comment

                          Working...
                          X