Izzo Alex PID III - brunt ildelugtende/sød vand fra vandudtag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Holmboe
    Grøn bønne
    • Oct 2013
    • 44

    Izzo Alex PID III - brunt ildelugtende/sød vand fra vandudtag

    Hej,

    Har behov for Jeres besyv

    Har erhvervet mig en meget fin Izzo Alex PID og hentede maskinen i lørdags. Har siden lørdag lavet 3 gange dobbel skud - til nogle fine latte... Jeg blæste steamarmen af som jeg plejer for at få evt vakum mælk ud... Intet nyt her, har haft maskine i 4 år nu og ved godt hvad man skal passe på med etc

    PID står på 124 grader - der kommer lysebrunt vand ud af vand-udtag som lugter dårligt/lidt sødt.. Steamer jeg i et glas er det klart og lugter ikke helt af samme grad. Jeg kan godt brygge uden smagen følger med.. / indtil videre ihvertfald..

    Jeg har ringet til butikken og de siger at der sikkert er kommer mælk op i armen som har sat sig på kedlen.. Det giver bare ingen mening!

    Kan nogle kloge og rare mennesker måske fortælle mig om jeg er gået fra forstaden???

    Mvh Lars
  • Alexpid
    Coffeeholic
    • Jan 2016
    • 1496

    #2
    Husk at damp kommer fra toppen af kedelen mens varmt vand kommer fra bunden. Derfor kan der godt være bundsnaller selvom dampen er fin

    Sendt fra min FRD-L09 med Tapatalk
    Selvstændig hos Alex Kaffe.
    Udelukkende på eBar som privatperson

    Comment

    • Holmboe
      Grøn bønne
      • Oct 2013
      • 44

      #3
      Tusind tak for svar.
      Min tanke var også der, men en 3 dage gammel maskine..
      Kan man tømme snavsen ud ved at kører vand ud x gange?
      Mvh Lars

      Comment

      • ccc
        Lysristet
        • Dec 2013
        • 57

        #4
        Jeg tror jeg har erfaret lidt det samme
        jeg har haft min maskine i en 4 uger, og ret beset så bruger jeg faktisk ikke varmtvands-udtaget.. jeg har dog med en uges mellemrum prøvet at tappe lidt varmt vand og den første halve dl. er en meget grumset masse. Hvis jeg herefter tapper yderligere i et andet glas, så er det rent igen.

        hvis jeg lader den første halve dl / grumsede masse, stå og bundfælde sig, så ligner det "små-mineraler" der lægger sig i bunden.

        Jeg husker at aftapningsslangen til varmtvandsudtag sidder i bunden af steam kedlen, og i og med at jeg ikke bruger aftapningen dagligt, så er mit steam vand nok relativt længe om at blive udskiftet... jeg antager derfor at det er mineraler fra vandet der samler sig i bunden og kommer ud i første halve kop.
        - så på en måned er jeg taknemmelig for at det kommer ud og ikke bliver siddende i kedlen / sætter sig på varmelegemet.. men det er en ting man skal huske i sine rutiner, da ingen nok har lyst til at drikke grumset vand.

        nb. Har altid brugt kildevand fra Aldi/ Mimers Brønd, men samtidig med at jeg købte Alex PID, købte jeg også 6 flasker (Lidl) grøn Saskia tappet i Tyskland som jf. hipsterkaffe skulle smage super godt.. det er dog efterfølgende gået op for mig at både bicarbonat og kalium indhold er noget højere end i Brande-kildevandet fra Mimers Brønd, så har overbevist mig om at det nok er dette der giver mig så mange bundfældede mineraler i min kedel :-)

        ... håber jeg har ret i ovenstående, for alternativet er at grumset skyldes korrosion fra kedlen og det vil ikke tegne godt for langtidsholdbarheden
        Izzo Alex PID III med TheBat18 Device (tidligere Miss Silvia V3 PID og startet på Krups)
        Baratza Sette 270 (samt Rancilio Rocky som samler støv)
        Moccamaster som også samler støv i hjørnet

        Comment

        • Alexpid
          Coffeeholic
          • Jan 2016
          • 1496

          #5
          Jeg fik anbefalet at tømme steam kedelen hver 14. dag ved at varme maskinen op, slukke og tømme vand ud af varmtvandshanen mens maskinen er slukket (der er stadig tryk i kedelen) . Herefter fylde vand på tanken og lade maskinen fylde kedelen igen

          Sendt fra min FRD-L09 med Tapatalk
          Selvstændig hos Alex Kaffe.
          Udelukkende på eBar som privatperson

          Comment

          • ccc
            Lysristet
            • Dec 2013
            • 57

            #6
            Hej Alexpid
            det lyder som en meget god ide..
            -kæmper lidt med at jeg er lidt nærig med kildevandet, men bør nok tænke på at når man alene steamer og herudover ikke bruger det af det varme vand, så kan vandet i den store hx kedel nok blive meget gammelt før det er udskiftet :-)
            Izzo Alex PID III med TheBat18 Device (tidligere Miss Silvia V3 PID og startet på Krups)
            Baratza Sette 270 (samt Rancilio Rocky som samler støv)
            Moccamaster som også samler støv i hjørnet

            Comment

            • ccc
              Lysristet
              • Dec 2013
              • 57

              #7
              Holmboe, jeg tænker at dit eget forslag om at prøve at tappe vand ad x antal gange (med lidt indbyggede pauser så vandet i tanken kan bundfælde i ventetiden) måske er et godt starting-point.

              Uanset hvor grumset kommer fra, så burde det få bunden af tanken rengjort... det spændende er så om det er vedvarende problem.

              nb. har iøvrigt prøvet at lugte til mit vand, men genkender ikke den "sødlige" lugt... det lyder egentligt lidt sært?
              Izzo Alex PID III med TheBat18 Device (tidligere Miss Silvia V3 PID og startet på Krups)
              Baratza Sette 270 (samt Rancilio Rocky som samler støv)
              Moccamaster som også samler støv i hjørnet

              Comment

              • MoBak
                Administrator
                • May 2007
                • 3610

                #8
                Holmboe, husker du altid at aktivere steameren et sek. eller to EFTER du har steamet mælk? Ellers kan der sidde nogle mælkerester, som bliver suget op i dampkedlen efterhånden som denne falder i temperatur, når maskinen er slukket.
                Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                La Marzocco GS/3
                Baratza Forté
                Bestmax filter


                1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                Comment

                • kaffeRas
                  Grøn bønne
                  • Oct 2017
                  • 6

                  #9
                  Jeg har haft min i lidt over et år og jeg har aldrig oplevet dette .. Jeg havde nok ikke godtaget den forklaring fra forhandler..

                  Comment

                  • Holmboe
                    Grøn bønne
                    • Oct 2013
                    • 44

                    #10
                    Hej allesammen,
                    Tak for indspark - interessante og brugbare. Jeg har dog et par comments
                    1. Maskinen er 3 dage gammel - der må ikke kunne komme affald/grums/mineraler i bunden
                    så hurtigt, vel??
                    2. Man skal naturligvis passe på hvad man siger, men kunne det være en demo som har stået med
                    lidt vand på bunden i en periode, nej vel?... fy fy, sådan en sælger man jo ikke som værende ny!
                    3. Mobak - jeg renser altid steamarmen efter endt brug for at blæse eventuelle mælke rester ud

                    TAK
                    Mvh Lars

                    Comment

                    • MoBak
                      Administrator
                      • May 2007
                      • 3610

                      #11
                      Jeg synes, du skal levere den tilbage og bede om at få den leveret med en renset tank
                      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                      La Marzocco GS/3
                      Baratza Forté
                      Bestmax filter


                      1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                      Comment

                      • Holmboe
                        Grøn bønne
                        • Oct 2013
                        • 44

                        #12
                        Hej Moe,
                        Vi må se hvad de siger... Bare rigtig ærgerligt når man nu havde glædet sig
                        som et lille barn til at få nyt monster på køkkenbordet..
                        Hygge,
                        Mvh Holmboe

                        Comment

                        • ccc
                          Lysristet
                          • Dec 2013
                          • 57

                          #13
                          Jeg er meget nysgerrig efter at høre hvad det ender med, idet jeg som nævnt oplever jeg jo lidt i retning af det samme som dig

                          Jeg selv kiggede jo ned i min maskine så snart jeg fik den og er ret sikker på at den var spritny (ikke demo), men kan da godt være lidt i tvivl, om det f.eks. kan være en produktionsfejl / kvalitet af kobber eller dyppekogeren ell.lign. som hermed afgiver metaller... bor dog på sjælland så den skal virkelig være helt galt før jeg vil pakke og shippe maskinen til forretningen.

                          jeg tror dog heller ikke på forretningens forklaring til dig om at den har suget mælk ind i tanken... lyder som om de ikke havde tid eller gad snakke med dig og forsøgte at cutte dig af med den første mulighed der faldt dem ind, og det er faktisk lidt ringe af dem!
                          Izzo Alex PID III med TheBat18 Device (tidligere Miss Silvia V3 PID og startet på Krups)
                          Baratza Sette 270 (samt Rancilio Rocky som samler støv)
                          Moccamaster som også samler støv i hjørnet

                          Comment

                          • Holmboe
                            Grøn bønne
                            • Oct 2013
                            • 44

                            #14
                            Hej ccc
                            Forretningen gav fin behandling - de sagde jeg skulle komme ind med
                            den så vil de kigge på den. Jeg beskrev lugten og han sagde det var en mulighed.
                            Jeg hælder til gammel vand / fejl på kedlen og undre mig dog over dette.
                            Vi må vente i spænding - skal nok give besked når jeg har gået dommen
                            Mvh Holmboe

                            Comment

                            Working...
                            X