Hjælp en førstegangskøber

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    #16
    Oprindeligt indsendt af Andrea_R Se indlæg
    ... Selv min AeroPress laver bedre kaffe end Nespresso.
    Hej Andrea

    Når du har de her krav til smagen ... og når Holberg nu skriver om det her med frisk-ristede bønner ... syns jeg virkelig du sku prøve at komme ud et sted og prøve de forskellige maskiner ... og med forskellig kaffe.

    Hvor i landet bor du ?

    Her i København kan man gå ind i Kontra's butik på Østerbro og få lov at brygge og smage kaffe fra de maskiner, de har til salg ... Jeg er bare bange for, at de kun har fuldautomatiske maskiner i en højere prisklasse end du kigger på (men det er ikke noget jeg rigtig har rede på) ... Her kan du så prøve det med friskristet kaffe. De er også risteri.

    Har Risteriet ikke også et sted, hvor man kan køre skud på de espressomaskiner, de har til salg ? Jeg har kun været i deres butik nær Rådhuspladsen. Og der kan man ikke. Jeg ved faktisk heller ikke om de har fuldautomatiske maskiner.

    Men måske er din smag til det traditionelle italienske kaffe. Illy, Lavaza og hvad de mærker nu hedder. Det er meget mørkristet. Dem, jeg kender, som bruger det, bruger det ikke friskristet.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

    Comment

    • Coffee makes the world go
      Master Brewer
      • Jan 2010
      • 5082

      #17
      Da du er meget tydelig i at du ønsker minimal arbejdes proces,og er klar over at det kommer på bekostning af resultatet i koppen
      OG er villig til at betale en pæn slat
      Så er der måske en helt anden mulighed ,, pulverkaffe

      dog ikke fra et supermarked ;o)

      Tager man prisen på en maskine + penge til vedligeholdelse og de dyre kapsler eller bønner osv, , så kan man regne en pris ud pr kop kaffe

      den pris kan man så købe den bedste pulverkaffe for som falder i ens smag
      Fordelen er at man KUN skal betale for det man drikker, specielt mens man prøver sig frem

      Finder man ikke noget som falder i ens smag, er det KUN den købte pulver kaffe man har betalt for, omvendt en maskine til flere tusinde kroner, som man så opgir , eller er kørt død

      Clever kaffe havde på et tidspunkt noget eksperimentel pulver kaffe, men kan ikke huske om vi fik noget feedback på det, der var nogen der testede det??? nogen der ved noget??

      Fordelen ville også være at man let kunne ta det med sig,bare man har adgang til varmt drikke vand
      http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

      Comment

      • malling
        Master Brewer
        • Apr 2011
        • 4545

        #18
        Hjælp en førstegangskøber

        Du kan i dag købe poser med kværnet kaffe i og som du blot påhælder vand i, jeg har brugt det engang imellem og det er udemærket, hverfald bedre end en super auto der næsten notorisk altid underekstrahere alt ting (hvorfor lyse bønner er et no go)

        Super auto kan være bedre end nespresso men som andre er inde på kun hvis du benytter frisk ristet bønner (under 3 uger fra rist) af mellem til mørk ristet kaffe, ellers er det ikke bedre.

        I dag kan du også få kaplser af væsentligt bedre kvalitet både i dk og england hos nogle mikroristerier, dvs. de går op i det. Ja det er dyrere men det er ordentligt kvalitets kaffe uagtet hvordan man vender og drejer det.

        Evt kan man bare få mikroristeriet til at kværne det til filter og så bruge en moccamaster eller lignende det er stadig ofte bedre end en super auto der køre på halv eller hel sløve bønner
        Last edited by malling; 17. November 2017, 11:02.
        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


        Comment

        • Andrea_R
          Grøn bønne
          • Nov 2017
          • 13

          #19
          Tak for svar til jer alle

          Øv. Jeg havde da håbet på, at man kunne få bedre kaffe via en god superautomatisk espressomaskine med nogenlunde gode bønner. Jeg havde ikke tænkt mig at anskaffe bønner fra supermarkedet, selv om jeg før har været ganske tilfreds med udvalgte varianter fra Princip og Peter Larsen.

          Hmm, hvis 5000 kroner er lige ud af vinduet, vil det jo være dumt at afskaffe min Nespresso-maskine.

          Comment

          • MoBak
            Administrator
            • May 2007
            • 3610

            #20
            Oprindeligt indsendt af Andrea_R Se indlæg
            Tak for svar til jer alle

            Øv. Jeg havde da håbet på, at man kunne få bedre kaffe via en god superautomatisk espressomaskine med nogenlunde gode bønner. Jeg havde ikke tænkt mig at anskaffe bønner fra supermarkedet, selv om jeg før har været ganske tilfreds med udvalgte varianter fra Princip og Peter Larsen.

            Hmm, hvis 5000 kroner er lige ud af vinduet, vil det jo være dumt at afskaffe min Nespresso-maskine.
            Jeg må sige, at jeg altså er uenig i konklusionen. Jeg synes slet ikke at kvaliteten af Nespresso kan sammenlignes med en kop kaffe lavet på en fuldautomatisk maskine med friske og - til maskinen - velegnede bønner. Man skal lige være opmærksom på, at disse maskiner ikke laver en specielt god espresso men en ganske udmærket "sort kaffe" (hedder sådan en en café creme?). Det er i hver fald min mening

            I øvrigt er det jo let nok at have friskristede bønner. Det kan klares med en levering fra sit foretrukne risteri 1-2 gange om måneden, hvis ikke man bor i nærheden af det.
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

            La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter


            1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

            Comment

            • malling
              Master Brewer
              • Apr 2011
              • 4545

              #21
              Hjælp en førstegangskøber

              Det kommer så sandelig an på kapslerne. Colonna i GB smager faktisk ganske udemærket! Nuvel man kan disktutere om det er espresso, men det er hverfald på ingen måder værre end det en super auto på gode bønner levere.

              Skal du have noget bedre på en Super Auto så skal du oppe i prof. udgaverne der er efterhånden hæderlige udgaver og Perger arbejder med en som de håber kan helt konkurrerer med fuld prof esp. maskiner men også med en pris der matcher!

              Uanset hvad man vælger, Super Auto på gode bønner, Nespresso med Colonna kapsler (og lignende) hæld vand i en pose med kværnet kaffe eller købe friskkværnet kaffe hos mikroristeri og brug en Moccamaster så er det ikke oppe i samme leje, og ærligt talt forskellen på de fire er so and so!
              Last edited by malling; 17. November 2017, 16:13.
              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


              Comment

              • Husum
                Grøn bønne
                • Sep 2015
                • 36

                #22
                Jeg gik i tidernes morgen fra Nespresso til en fuldautomatisk Gaggia Titanium. Kaffen blev bedre, da jeg kunne pille ved indstillingerne.
                Derefter fik jeg en Siemens EQ7, og bruger friskristede bønner i den. Den laver dejlig kaffe til den travle morgenmand. Milevidt fra min Nespresso.
                Skal jeg nørde, er den V60, Aeropress, stempel eller espresso. Men om morgenen er det min Siemens som står for underholdningen.
                - Husum -

                Nouva Simonelli Oscar, Siemens EQ7 plus
                Baratza Sette 270, Rancilio Rocky
                Vario V60, Bodum French Press, Aeropress
                Brewista Kettle

                Comment

                • Andrea_R
                  Grøn bønne
                  • Nov 2017
                  • 13

                  #23
                  Oprindeligt indsendt af Husum Se indlæg
                  Jeg gik i tidernes morgen fra Nespresso til en fuldautomatisk Gaggia Titanium. Kaffen blev bedre, da jeg kunne pille ved indstillingerne.
                  Derefter fik jeg en Siemens EQ7, og bruger friskristede bønner i den. Den laver dejlig kaffe til den travle morgenmand. Milevidt fra min Nespresso.
                  Skal jeg nørde, er den V60, Aeropress, stempel eller espresso. Men om morgenen er det min Siemens som står for underholdningen.
                  Det var netop den slags svar, jeg håbede på.

                  Er du meget glad for din EQ7, og er den nem nok at bruge? Har du haft bøvl med den? Og hvilke bønner bruger du?

                  Jeg har nemlig selv set mig varm på EQ3 S300/S500. Jeg tænker den må kunne opfylde mit behov som 'novice'.


                  EQ3 har vist også den samme bryggeenhed som topmodellen EQ9.

                  Comment

                  • Husum
                    Grøn bønne
                    • Sep 2015
                    • 36

                    #24
                    Superglad. Den kan ikke være nemmere. Selv konen er stormisbruger af den. Den er nem at afkalke og rense. Den siger selv til, og fortæller dig step by step hvad du skal gøre. Og det faktum at den er klar på 10 sekunder, gør den yderst velegnet til min tidlige morgenseance.
                    Har skiftet en o-ringe på brygenheden, det er alt det bøvl jeg har haft. Jeg benytter pt. mørkristet Zimbabwe.
                    - Husum -

                    Nouva Simonelli Oscar, Siemens EQ7 plus
                    Baratza Sette 270, Rancilio Rocky
                    Vario V60, Bodum French Press, Aeropress
                    Brewista Kettle

                    Comment

                    • Andrea_R
                      Grøn bønne
                      • Nov 2017
                      • 13

                      #25
                      Oprindeligt indsendt af Husum Se indlæg
                      Superglad. Den kan ikke være nemmere. Selv konen er stormisbruger af den. Den er nem at afkalke og rense. Den siger selv til, og fortæller dig step by step hvad du skal gøre. Og det faktum at den er klar på 10 sekunder, gør den yderst velegnet til min tidlige morgenseance.
                      Har skiftet en o-ringe på brygenheden, det er alt det bøvl jeg har haft. Jeg benytter pt. mørkristet Zimbabwe.
                      Tak for svar!

                      Vil du sige, at smagen er mærkbar bedre sammenlignet med din tidligere Nespresso?

                      Det skal ikke være en hemmelighed at én af grundene til, at jeg gerne vil væk fra kapsler, er prisen pr kop. Jeg kan dog godt se, at prisforskellen vil være minimal mellem kapsler og bønner, hvis man partout skal vælge de bedste og de dyreste.

                      Jeg har håbet at kunne få gode bønner til 60-80 kr. for 250-400 gr.. Er det urealistisk?

                      Comment

                      • Husum
                        Grøn bønne
                        • Sep 2015
                        • 36

                        #26
                        Oprindeligt indsendt af Andrea_R Se indlæg
                        Tak for svar!

                        Vil du sige, at smagen er mærkbar bedre sammenlignet med din tidligere Nespresso?

                        Det skal ikke være en hemmelighed at én af grundene til, at jeg gerne vil væk fra kapsler, er prisen pr kop. Jeg kan dog godt se, at prisforskellen vil være minimal mellem kapsler og bønner, hvis man partout skal vælge de bedste og de dyreste.

                        Jeg har håbet at kunne få gode bønner til 60-80 kr. for 250-400 gr.. Er det urealistisk?
                        Helt klart. Muligheden for friske bønner, gør at kvaliteten i koppen stiger.
                        Jeg kender ikke prisen på ristede bønner, idet jeg køber grønne bønner, og rister selv.
                        Her må nogle af de andre e-barbarer på banen
                        - Husum -

                        Nouva Simonelli Oscar, Siemens EQ7 plus
                        Baratza Sette 270, Rancilio Rocky
                        Vario V60, Bodum French Press, Aeropress
                        Brewista Kettle

                        Comment

                        • Coffee makes the world go
                          Master Brewer
                          • Jan 2010
                          • 5082

                          #27
                          Hvor stort ville dit forbrug blive?

                          du kan få gode bønner til 200kr kiloet
                          Få dem leveret i 250 eller 200 grams poser , og smid dem du ikke skal bruge straks , i fryseren

                          Eller få en aftale om levering
                          Eller hent dem selv
                          eller for sjov skyld , rist selv ;o)
                          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                          Comment

                          • BigBen
                            Mellemristet
                            • Apr 2013
                            • 160

                            #28
                            Oprindeligt indsendt af Andrea_R Se indlæg
                            Tak for svar!

                            Vil du sige, at smagen er mærkbar bedre sammenlignet med din tidligere Nespresso?

                            Det skal ikke være en hemmelighed at én af grundene til, at jeg gerne vil væk fra kapsler, er prisen pr kop. Jeg kan dog godt se, at prisforskellen vil være minimal mellem kapsler og bønner, hvis man partout skal vælge de bedste og de dyreste.

                            Jeg har håbet at kunne få gode bønner til 60-80 kr. for 250-400 gr.. Er det urealistisk?
                            Prøv at kigge ind på f.eks. www.kaffemekka.dk - de er ikke bare dygtige ristere, men har også et udstyr, som væsentligt mindsker den uønskede dannelse af de kræftfremkaldende polycarbamider.
                            Wilfa Svart Presisjon Alu (2 stk.)
                            Baratza Forte Brew Grinder
                            Hario v60
                            Bodum 8 kops stempel

                            Comment

                            • Chancen
                              Espresso
                              • Jun 2015
                              • 688

                              #29
                              Hej

                              Spar dig for Siemens hvis du spørger mig. Har eget 3 af dem, senest en EQ7+. De underekstraherer kaffen fælt, groft formalet og for lav dosis, desuden er brygenheden kendt for at gå i dem netop som garantien ophører (for mig ved 5000 kopper på begge). Jeg har for fruens skyld købt en Nivona hos rigtig kaffe. De er lavet samme sted som Jura, blot markant billigere (Jura kværn mm). De kværner markant mere kaffe, finere og med en anden måde at ekstrahere kaffen på.

                              Det er en super maskine, som koster i samme lege som Siemens.

                              De kører gode tilbud på dem nu:



                              Oprindeligt indsendt af Andrea_R Se indlæg
                              Hej brugere på EspressoBar

                              Jeg er lige blevet færdig med min videregående uddannelse, og har nu endelig råderum til at bortkaste min Nespresso-maskine til fordel for en fuldautomatisk espressomaskine.
                              Jeg værdsætter en god kop kaffe, om end convenience naturligvis også vægter højt. Ellers ville min AeroPress have været brugt mere flittigt. Nespresso er nemt, men de originale kapsler smager brændt, efter min mening, og kapslerne er dyre i længden. Jeg har prøvet alternativerne til de originale, men de er ifølge mine beregninger stadig dyrere (og dårligere) end friske bønner.

                              En manuel maskine vil jeg aldrig komme til at eje. Det interesserer mig for det første ikke, og så har jeg simpelthen ikke tiden (og tålmodigheden) til det. Jeg vil gerne have nogenlunde ensartet kvalitet, som ikke alene skal bero på mine 'skills'.

                              Derfor vil jeg gerne erhverve mig en god fuldautomatisk espressomaskine, men hvor starter man? Jeg synes godt nok markedet er mættet med en hel del maskiner fra utallige producenter.

                              Mit budget er maks. 5000 kr.. Jeg drikker min kaffe sort 19 ud af 20 gange, så mælk er ikke en must-have, men muligheden vil da være rar at have til gæster og den slags.

                              Jeg har kigget lidt på en Siemens EQ 3 S300 og S500 samt en model fra Philips/Saeco (EP4000 et-eller-andet).

                              Lige nu kan en Siemens EQ 3 S300 fås for 2799. Jeg har kigget på den og leget lidt med den i El-giganten i Aarhus, og umiddelbart virker den til at være fin til mit behov. Den har keramisk kværn. Mælke-steameren er også ret smart og nem at bruge, og bryggeenheden sidder også i fronten, som er lettilgængelig. Der er måske lidt for meget plastik, men det er vist ret generelt i prisklassen op til 7-8000.

                              Men ja, jeg har afgrænset mig, men er umiddelbart stadig på bar bund.

                              Er der andre modeller jeg bør kigge på og som folk herinde har god erfaring med?

                              På forhånd tak

                              Med venlig hilsen
                              Andrea

                              Comment

                              • Andrea_R
                                Grøn bønne
                                • Nov 2017
                                • 13

                                #30
                                Oprindeligt indsendt af Chancen Se indlæg
                                Hej

                                Spar dig for Siemens hvis du spørger mig. Har eget 3 af dem, senest en EQ7+. De underekstraherer kaffen fælt, groft formalet og for lav dosis, desuden er brygenheden kendt for at gå i dem netop som garantien ophører (for mig ved 5000 kopper på begge). Jeg har for fruens skyld købt en Nivona hos rigtig kaffe. De er lavet samme sted som Jura, blot markant billigere (Jura kværn mm). De kværner markant mere kaffe, finere og med en anden måde at ekstrahere kaffen på.

                                Det er en super maskine, som koster i samme lege som Siemens.

                                De kører gode tilbud på dem nu:

                                https://www.rigtigkaffe.dk/fuldautom...oducent-nivona
                                Tak for svar.

                                Er EQ7 en nyere model? Jeg har nemlig læst mig frem til, at den bryggeenhed som sidder i EQ9 (og også EQ3) er væsentligt forbedret. Om dette passer er så det store spørgsmål.

                                Hvad vil det i øvrigt sige, at den 'underekstraherer'? Er det kværnen der er tale om?

                                Jeg har også kigget på Nivona og Jura. De har dog hidtil været over mit budget, men de har nogle rigtige gode tilbud, som du skriver. Men Nivona bruger stål i deres kværne fremfor keramik. Er det ikke et kæmpe minus?

                                Jeg bryder mig bare ikke om, at Jura er så "lukket" et system, og at de i tilfælde af reparation, skal sendes til Jura.

                                Og så er der også Gaggia. Nogen som har erfaring med den?

                                Comment

                                Working...
                                X