Side 2 af 3 FørsteFørste 123 SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 25

Emne: Steaming on Alex

Coffeeholic Hobzon's avatar
    Registreringsdato
    Dec 2007
    Sted
    København Ø.
    Citer Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
    Metoden virker hvis der er knald nok på dampen,,OG den er ens undervejs det sidste kan en singleboiler ikke levere...
    Her er jeg ikke enig... bortset fra, jeg stod og holdt kanden i hånden når jeg strak mælken på min Silvia (fordi steamarmen ikke var lang nok), så var det essentielt det samme jeg gjorde da jeg have en Silvia. Havde jeg tænkt så langt dengang, er jeg temmelig sikker på jeg bare kunne have stillet kanden op på noget, og så essentielt opnået det samme resultat ude overhovedet at håndtere kanden undervejs. Jeg kan heller ikke se, hvorfor trykket nødvendigvis skulle have nogen indflydelse, bortset fra den tid det tager at steame mælken fra start tilslut.

Jeg kender ikke de andre maskiner du nævner, men har svært ved at se, hvorfor de ikke også skulle kunne bruges med samme teknik.
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

Master Brewer Coffee makes the world go's avatar
    Registreringsdato
    Jan 2010
    Højt tryk= høj hastighed af dampen
    jo højere hastighed, jo dybere kan du man stikke dysen ned i mælken, og STADIG få suget luft med ned

Som du selv hinter, så tænkte du anderledes dengang du steamede på din Silvia, måske lagde du ikke mærke til at du gaaaanske lidt justerede højden af dysen i kanden , med det resultat at du fulgte overfladen af mælken
    ( har du linket til dit Silvia stemning?)
    Jens Muff lavede et video hvor han steamer på en Pavoni lever med en ethuls dyse , man kan næsten krumme tæer over fornemmelsen af hvor svagt suget er fra dampen
    Det er suget af den forbi strømmende damp, der river luften med sig

Er kraften ikke stor nok så kan dampen ikke både skubbe mælken i bevægelse,OG trække luft med sig samtidig
    bevæger mælken sig ikke nok, så sprutter det, og den energi som sprutten koster skulle ha skubbet til mælken

PÅ de svage maskiner, har jeg held med at starte med at skubbe mælken igang , og så løfte og få luften med
    Det i en glidende bevægelse , man lægger ikke mærke til det, ligesom man ikke lægger mærke til at man konstant styrer til højre og venstre når man cykler

Men det er jo også det der sker med din håndfri metode
    Før start , der står mælken vandret
    dysen er under overfladen,og så åbner du for dampen, ude i kanten hæver mælken sig og i midten falder mælken, og så kommer der luft med ned i mælken
    mælken strækkes, og udvider sig , og dysen , til trods for at den ikke har bevæget sig, er nu længere nede under overfladen , og strækningen slutter

en balancegang der virker
    men du kan let teste det ;o) skru dit kedeltryk ned på 0,85 bar, og gentag nøjagtigt det du pt gør
    har du ret , så virker det stadig , men tar bare længere tid
    men da det kræver energi at bevæge mælken, har du ved at sænke trykket , ændret en parameter

Registreringsdato
    Jan 2010
    Pavonien kommer fra fabrikken med en trehuls dyse, og det virker som du pt gør, men kun ved de gamle, som kørte med 1,2 bar tryk

Med 0,85 virker det ikke

Registreringsdato
    Jan 2010
    https://www.youtube.com/watch?v=QDK1XEF1iyE

Her ser man hvor svagt det er , sætter man sådan en ned lige i midten, skal den kæmpe med at bevæge mælken
    I siden derimod , skal den kun skubbe det rundt

Læg mærke til at dysen til start er langt under overfladen , det for at al energien til start med bruges til at skubbe mælken
    Først når mælken bevæger sig, begynden han at strække mælken

Registreringsdato
    Dec 2007
    Sted
    København Ø.
    Jeg har set videoen... jeg har INTET sagt om at sætte dampstaven ned i midten, hvor i alverden får du da den idé fra... (det var et retorisk spørgsmål, du ikke behøver besvare).

Jeg aner ikke hvor stort trykket er på en Silvia med kun en enkelt kedel, men jeg er sikker på, den samme teknik jeg i dag bruger på min nuværende maskine ville have fungeret på Silvia'en. Den gang vidste jeg bare ikke bedre, og steamarmen var utvivlsomt ikke lang nok til at jeg kunne have benyttet denne teknik, uden at have haft noget at stille mælkekanden på.

Og for lige at tage tyren ved hornene med det samme... Jeg er IKKE interesseret i at du skal hijacke endnu en tråd med en masse indlæg, tekno-bævl og bedrevidenhed.

Jeg forsøger blot at tilbyde min hjælp med den viden jeg har akkumuleret gennem at lave espresso og espressobaserede mælkedrikke, herunder at steame mælk, på de espressomaskiner jeg nu har ejet gennem 12 år. Der er mit indtryk at mange har haft glæde af mine videoer og den vejledning det måske har kunne give nogen at se disse. Så lad os unlade at gøre det til ENDNU en lang tråd.

Jeg anerkender du DU ikke mener teknikken virker, med mindre det er en maskine med masser af tryk på dampen. Min erfaring er anderledes. Så lad os overlade det til andre selv at drage deres egne konklusioner.
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

6. De følgende 3 brugere siger tak til Hobzon for denne post:

BigBen (5. November 2017),ccc (5. November 2017),Chancen (5. November 2017)

Mellemristet BigBen's avatar
    Registreringsdato
    Apr 2013
    Sted
    Silkeborg/Billund
    Citer Oprindeligt indsendt af Hobzon Se indlæg

Og for lige at tage tyren ved hornene med det samme... Jeg er IKKE interesseret i at du skal hijacke endnu en tråd med en masse indlæg, tekno-bævl og bedrevidenhed.
    HØRT - For dælen da HØRT!
    Wilfa Svart Presisjon Alu (2 stk.)
    Baratza Forte Brew Grinder
    Hario v60
    Bodum 8 kops stempel

Administrator MoBak's avatar
    Registreringsdato
    May 2007
    Sted
    Odder
    Der var én som linkede til en video, som netop viser den hands-off teknik som du beskriver. Jeg kan ikke lige finde den igen, men måske vedkommende læser med og kan linke til den her. Der er jo ingen grund til at du laver én der siger præcist det samme og du har sikker noget andet eller mere at bidrage med, hvis du har set denne video først

Jeg er spændt på at se din video. Jeg har på baggrund af ovennævnte video ikke rigtig fået det til at køre på min GS3. Og jeg synes også at opgaven med at få kanden placeret og fjernet igen (hvilket er et to-håndsjob, da man skal manøvrere steamarmen og kanden synkront for at få kanden væk fra drypbakken), er mere besværligt end at steame håndholdt i de ca 10 sekunder det tager at steame til en cappuccino. Men som sagt glæder jeg mig til at se din proces.
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

Registreringsdato
    May 2007
    Sted
    Odder
    Nå, nu fandt jeg den alligevel...

https://www.youtube.com/watch?v=bvX49KmYsLA

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

10. De følgende 3 brugere siger tak til MoBak for denne post:

ccc (6. November 2017),Jack (6. November 2017),Lhenrik (16. November 2017)

Registreringsdato
    Dec 2007
    Sted
    København Ø.
    Citer Oprindeligt indsendt af MoBak Se indlæg
    Nå, nu fandt jeg den alligevel...
    Ghost riding the steam wand!!

Det er PRÆCIST den teknik jeg har brugt lidt modificeret de sidste 12 år, og præcist denne teknik jeg bruger helt som han viser det med min GS3'er!

Fantastisk!!!

Jeg tænker nu min video skal gå lidt mere i detaljer end hans... så jeg laver den nok alligevel ;-)
    Østerbro

La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario

12. De følgende 4 brugere siger tak til Hobzon for denne post:

abovling (6. November 2017),BigBen (6. November 2017),ccc (6. November 2017),Jack (6. November 2017)

Registreringsdato
    May 2007
    Sted
    Odder
    Citer Oprindeligt indsendt af Hobzon Se indlæg
    Jeg tænker nu min video skal gå lidt mere i detaljer end hans... så jeg laver den nok alligevel ;-)
    Fedt. Jeg venter spændt!

La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter

14. De følgende brugere har takket MoBak for denne post:

Hobzon (7. November 2017)

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger