Ny video på vej...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Hobzon
    Coffeeholic
    • Dec 2007
    • 1426

    Ny video på vej...

    Mens jeg venter (og ventetiden forekommer MEGET lang, også selv om min nye maskine kommer i overmorgen; mandag), er jeg gået i gang med at lave en video om det at steame mælk på en Izzo Alex Duetto, i lighed med den jeg lavede for efterhånden mange år siden under titlen "Steaming on Silvia", der - som det fremgår af navnet - handlede om at steame mælk på en Rancilio Silvia.

    Jeg regner med at min Alex bliver hentet allerede tirsdag, så hvis jeg skal lave en video om at steame på en Alex, så er det allersidste udkald.

    Optagelserne er i kassen, og nu sidder jeg og klipper dem sammen, og kommer i tvivl om, hvad den egentlig skal indeholde af information.

    Den første video blev jo lidt lang og temmelig detaljeret, og spørgsmålet er, hvor meget i dybden jeg behøver gå. Jeg har filmet mig selv mens jeg snakker om mælkekander og steamtip, hvorfor det er nemmere at steame sødmælk end skummetmælk og så lige min kæphæst... at det ikke er 2-3 kopper kaffe om dagen man bliver tyk af SELV om man bruger sødmælk, så hvorfor så lide med skummetmælk, der ikke smager specielt godt i kaffen, og som er langt sværere at arbejde med (jo, jeg ved naturligvis godt, man sagtens kan steame både letmælk og skummetmælk, der er bare ikke så nemt i starten).

    Al den snak fylder jo, og spørgsmålet er, om det overhovedet er nødvendigt med en video, der er længere, når det der reelt skal vises, og som forklarer hvordan jeg gør, kan vises på nogle få minutter.

    Anyways... nu prøver jeg at klippe den så kort som muligt, så må vi jo se, hvad folk tænker ;-)
    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
    Østerbro

    La Marzocco GS3
    Mahlkönig K30 Vario


    Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)
  • BigBen
    Mellemristet
    • Apr 2013
    • 160

    #2
    Se, nu har du mere end flair for både videoproduktion og speak, så for min skyld kan de næste videoer næsten ikke blive for lange.


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
    Wilfa Svart Presisjon Alu (2 stk.)
    Baratza Forte Brew Grinder
    Hario v60
    Bodum 8 kops stempel

    Comment

    • MoBak
      Administrator
      • May 2007
      • 3610

      #3
      Oprindeligt indsendt af Hobzon Se indlæg
      ...og så lige min kæphæst... at det ikke er 2-3 kopper kaffe om dagen man bliver tyk af SELV om man bruger sødmælk, så hvorfor så lide med skummetmælk...
      God pointe. Skriv evt antal kalorier i en alm cappuccino med sødmælk kontra en med skummetmælk og så sat i forhold til et almindeligt dagligt kalorieindtag på 1.600-2.000 kcal. Så er det tydeligt, at det ikke betyder det store med et par cappaer om dagen. Det er vel forbrændt med en 20-30 min gåtur.

      Når du laver en video om at steame på Alex, synes jeg du skal prioritere de ting, som netop er specielt for at steame på Alex (hvis der er nogen). Der er jo masser af "generiske" steamvideoer derude.
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

      La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter


      1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #4
        Syntes heller ikke sådan en video kan være for lang, lyder spændende glæder mig til at se den
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • Kaffe T
          Master Brewer
          • Nov 2013
          • 2263

          #5
          Der er såååå old school at tælle kalorier. Også fedtforskrækkelsen fra 90'ernes slanke-tænkning.

          I 00'erne var tænkningen: lavt på kulhydrater og høj protein ... Siden er ultra-høj protein gået af mode ... Så har der været trend med faste-dage-kure .. Er det klinget af ? Så meget følger jeg heller ikke med - jeg følger det bare med et halvt øje, da det er en del af mit fagområde. Og selv dur jeg ikke til kure. Jeg spiser hvad jeg har lyst til og er normalvægtig.

          Anyway, nu øges fokus på hvor slemt det er med sukker og lette kulhydrater, som hurtigt omsættes til sukker i kroppen ... Og der er ved at komme fokus på, at et vist fedt-indhold giver ro og mæthed, så man ikke hurtigt igen har trang til noget (endelig! sådan er vi mange som har haft det længe).

          Hvilket bringer os frem til omtalte sødmælk ...

          Morale:
          Brug sødmælk til mælkebaseret espresso drinks.
          Den fyldighed sødmælken giver, mindsker også trangen til hælde sukker i.
          Og fedt-indholdet fra mælken + top-kvalitet kaffebønner i kværnen -> gør at du er tilfreds længe efter, fremfor hurtigt igen at få trang til indtage noget. Vores system har godt af pauser i næringsindtaget.

          Selv er jeg altid på sødmælk til cappu eller cortado, fordi det smager bedst (bare mælken ikke er steamet til for høj temp). Dog hvis det er en ice-latte, syns jeg sødmælk er for tung - der smager letmælk bedst.
          Last edited by Kaffe T; 22. October 2017, 11:46.
          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

          Comment

          • Kaffe T
            Master Brewer
            • Nov 2013
            • 2263

            #6
            Det amerikanske Time magazine havde en forside i 2014 med en krølle smør og den simple overskrift "Eat butter". Forskellen på skummetmælk og sødmælk er jo det, som smør laves af.

            Sidste år skrev Time en artikel "The Case for Eating Butter Just Got Stronger", hvor der blandt andet står:
            "As TIME reported in a 2014 cover story, fat had become “the most vilified nutrient in the American diet” despite the scientific evidence showing it didn't harm health or cause weight gain in moderation. “ Saturated fat was considered dietary public health enemy number one,” says Dr. David Ludwig, a professor of nutrition at Harvard School of Public Health and author of 'Always Hungry?'. "

            Ham David Ludwig havde jeg ikke hørt om før. Googlede lige hans bog:
            "Always Hungry? turns dieting on its head with a three-phase program that ignores calories and targets fat cells directly. The recipes and meal plan include luscious high-fat foods (like nuts and nut butters, full-fat dairy, avocados, and dark chocolate), savory proteins, and natural carbohydrates. This is dieting without deprivation."

            Det er meget i tråd med hvordan jeg har spist de sidste 15 års tid. Jeg spiser ofte mørk chokolade, smør, avokado, nødder. Jeg har ikke sat begrænsninger for mig selv på mængder. Spiser hvad jeg har lyst til, men bliver hurtigt mæt og tilfreds, så spiser ikke så meget af det "syndige". I modsætning til i 90'erne med low-fat dille, som ikke gav mig ro.
            Last edited by Kaffe T; 22. October 2017, 12:14.
            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

            Comment

            • Tajs
              Lysristet
              • May 2017
              • 94

              #7
              Hvordan fedt er blevet nedgjort i vesten gennem de sidste 50 år uden den mindste ordentlige videnskabelige forskning er et studie for sig! Endelig ser der ud til at der er lidt fornuft at spore igen.
              Londinium L1 - Mahlkönig K30

              Comment

              • malling
                Master Brewer
                • Apr 2011
                • 4545

                #8
                Ny video på vej...

                Hvis man dykker ned i det, ville man hurtigt opdage hvor meget af den “forskning” der var i 90’erne der var den grovest omgang manipulation og løgn, hvilket også dengang blev påpeget af flere europæiske forksere. Der har aldrig været pålidelig forskning der har kunne påbevise tesen om fedts negative indflydelse. Eller det skulle være nogen fornuft i at måle sit kalorieindtag

                Men ja sukker eller rettere sucrose er dagens skurk, der gives skylden for fedme, fedtlever, sukkersyge og mange andre livsstilssygdomme, omend den nok er en smule overdrevet i sine konklusioner, så har den i modsat den i 90’erne i det mindste lidt mere videnskabelig evidens.

                Flere sundhedsministerie har idag også guidline for daglig indtag af sukker, en del ligger mellem 10-20g om dagen! Det er altså 1/3-1/6 af hvad der er i en halvliters cola! Eller sagt på anden hvis drikker man en cola har man opbrugt det anbefalede ugentlige indtag
                Last edited by malling; 22. October 2017, 14:53.
                A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                Comment

                • Hobzon
                  Coffeeholic
                  • Dec 2007
                  • 1426

                  #9


                  Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                  Østerbro

                  La Marzocco GS3
                  Mahlkönig K30 Vario


                  Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                  Comment

                  • Hobzon
                    Coffeeholic
                    • Dec 2007
                    • 1426

                    #10
                    Ved ikke hvorfor man ikke kan se videoen i fuld skærm, men her er linket:

                    Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                    Østerbro

                    La Marzocco GS3
                    Mahlkönig K30 Vario


                    Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                    Comment

                    Working...
                    X