Kaffekapsel maskine hvilken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • kvaaen
    Grøn bønne
    • Oct 2017
    • 3

    Kaffekapsel maskine hvilken

    Hej alle,

    Jeg har pt. en Dolce Gusto kaffemaskine som ser således ud:


    Den er ret lækker. Specielt i forhold til kvaliteten af den. Den fylder dog en del i mit lille køkken. Overvejer derfor at skifte denne ud med en mindre. Men har en masse overvejelser.

    Har overvejet følgende

    Dolce gusto Mini me (automatisk) - Lidt plastik agtig
    Dolce Gusto Piccolo (manuel) - Lidt plastik agtig
    Nespresso Essenza mini (automatisk) - Dyrest dog helt klart pænest!

    I forhold til valg af kaffemaskine har jeg gjort følgende overvejelser.

    - Den jeg har nu stopper ikke automatisk. Dette er en fordel da jeg så selv kan bestemme hvor meget vand der skal bruges. Bruger den desuden også til madlavning hvis jeg skal bruge noget hurtigt varmt vand til f.eks. bouillon.
    - Men en automatisk en, ville give det helt korrekte ml. vand som man bør pr. kapsel. Derfor bør man få en bedre kop kaffe tænker jeg?
    - Bør jeg helt droppe Dolce Gusto og købe mig en Nespresso i stedet? De fås ret små og pæne men der kan man så vidt jeg ved ikke selv dosere hvor meget vand der skal bruges hvis jeg gerne vil bruge den til madlavning.

    Uanset hvad jeg vælger er udbuddet af kapsler enormt og kan fåes billigere end de originale kapsler.

    Har desuden en thermo kop på 225ml som er helt og særdeles et must at kunne bruge. :-)

    Jeg er helt med på at prisen ikke er så høj for en kaffemaskine og det har intet med prisen at gøre.
    - Det skal ligeledes nævnes at jeg bor alene og en større filter kaffemaskine ikke er nødvendigt. :-)

    Hvad tænker i? Hvad har i selv? Hvorfor? :-)
  • Luwak
    Mørkristet
    • Apr 2008
    • 390

    #2
    Velkommen til. Jeg kan godt forstå at du kigger efter kapsler da det er rigtig nemt. Du får dog ikke den bedste kaffe ud af det. Du kan med fordel kigge efter en kværn og en Hario v60 og så bruge friske bønner. Det vil give dig et meget bedre resultat med et minimum af mere arbejde.

    Comment

    • kvaaen
      Grøn bønne
      • Oct 2017
      • 3

      #3
      Oprindeligt indsendt af Luwak Se indlæg
      Velkommen til. Jeg kan godt forstå at du kigger efter kapsler da det er rigtig nemt. Du får dog ikke den bedste kaffe ud af det. Du kan med fordel kigge efter en kværn og en Hario v60 og så bruge friske bønner. Det vil give dig et meget bedre resultat med et minimum af mere arbejde.
      Hej Luwak,
      Mange tak for dit svar.
      Min chef forslog nogenlunde det samme. Men convenience skal man ikke kimse af.

      Grunden til at jeg har valgt kapselmaskinen fra start, er fordi min morgen er meget planlagt og skema lagt. (helt selvvalgt) :-)
      - Det er derfor nemmere lige at "ploppe" en kapsel i maskinen og trykke på knappen.

      Comment

      • BigBen
        Mellemristet
        • Apr 2013
        • 160

        #4
        Vælg den som falder bedst i din optiske smag. Du har under alle omstændigheder prioriteret dine præferencer og i den forbindelse jo accepteret et vist kompromis i forhold til kaffen.

        Jeg har i øvrigt på kontoret en 3-4 år gammel Nespresso Essenza, som er fuldt manuel. Leverer fint en drikkelig kop kaffe. Bruger primært Nespresso Columbia.


        Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
        Wilfa Svart Presisjon Alu (2 stk.)
        Baratza Forte Brew Grinder
        Hario v60
        Bodum 8 kops stempel

        Comment

        • kidcaffeine
          Espresso
          • Sep 2016
          • 585

          #5
          Oprindeligt indsendt af kvaaen Se indlæg
          Hej Luwak,
          Mange tak for dit svar.
          Min chef forslog nogenlunde det samme. Men convenience skal man ikke kimse af.

          Grunden til at jeg har valgt kapselmaskinen fra start, er fordi min morgen er meget planlagt og skema lagt. (helt selvvalgt) :-)
          - Det er derfor nemmere lige at "ploppe" en kapsel i maskinen og trykke på knappen.
          Mit bud er også, at der vil være meget begrænset forskel på resultatet i koppen af de tre maskiner. Så vælg den, du synes er flottest, og som koster indenfor hvad du gider bruge på det.

          EDIT; Kilde: Inden jeg blev grebet af espresso, havde jeg faktisk en maskine som din. Og et par andre kapselmaskiner efter den, herunder en Nespresso ikke helt ulig den du linker til.. Det smagte stort set ens det hele
          Last edited by kidcaffeine; 18. October 2017, 08:10.
          Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
          Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
          Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

          Comment

          • Kaffe T
            Master Brewer
            • Nov 2013
            • 2263

            #6
            Hej Kvaaen

            Du spørg simpelthen i det forkert forum ;-)

            Gør som du finder bedst.

            Jeg har smagt mig igennem 58 forskellige kapselkaffer for at kortlægge dem efter smag. Det var sidste år siden sammen med en anden ebar stamgæst. Jeg strikkede et podcast afsnit sammen om det: http://smagefter.dk/podcast/afsnit-7...ge-efter-smag/

            Jeg var overrasket over niveauet - men det var kun fordi mine forventninger til automatkaffe var så lave. Omvendt var de ikk spændende nok til at jeg gider til det. Jeg havde fået leveret 10 af hver = 580 kapsler !! Men ud over vores smagesessions (det var vel 5-6 gange) brugte jeg dem ikke til daglig. Trods det er så nemt og jeg havde hundredevis liggende. Jeg syns det var spændende at smage. Fed udfordring at kortlægge dem. Men noget i smagen bekom mig ikke. Men sådan er vi jo så forskellige.
            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

            Comment

            • Coffee makes the world go
              Master Brewer
              • Jan 2010
              • 5082

              #7
              Som du nok har opdaget, så er det ikke de store erfaringer medlemmerne herinde har med de maskiner

              Så du er nok nød til selv at teste, og da det er DINE smagsløg der skal behages, er det jo ikke så tosset

              HVIS du kan vente til op imod Jul, så vil der sikkert dukke en masse sælgere op i diverse supermarkeder og lign,
              Der kan du se maskinerne i real life, og få gratis smagsprøver

              Så er det bare at drikke sig fem til det du bedst kan lide ;o)
              Alternativet kunne være en elkedel der kan stilles til den temp du gerne vil ha , og sætte en timer på, og bruge pulverkaffe

              Kedlen ville ikke stå og koge, hvis du fx valgte 80 grader
              http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

              Comment

              • kvaaen
                Grøn bønne
                • Oct 2017
                • 3

                #8
                Tak for svaret alle.

                Jeg har nu bestilt en Dolce Gusto Lumio.
                - Så må det briste eller bære.

                I fremtiden med mere plads er det klart en automatisk til bønner der er målet men der er ikke plads til sådan en i øjeblikket.

                Comment

                • katmus
                  Grøn bønne
                  • Jan 2018
                  • 6

                  #9
                  efter 1 år på kapsler, så røg min nespresso kapsel maskine ud til fordel for en delonghi fuldaut. med kværn.

                  Her kan jeg bruge mine favorit bønner som jeg gjorde i min stempelkande førhen.

                  den er næsten lige så hurtig som kapsel maskine.

                  Men jeg synes kvaliteten af kaffen er mange gange bedre end kapsler, hvor det aldrig lykkedes mig at finde en jeg kunne lide.
                  det sidste er jo så en smagssag... selvfølgelig :-)

                  Comment

                  • Morell
                    Grøn bønne
                    • Nov 2017
                    • 20

                    #10
                    Jeg har været næsten alle kapselmaskinerne og et hav af kapsler/puder igennem og er endt op med en Nespresso Maestria - den smalle uden skummer. Det er langt den bedst bygget af dem alle og køre bare.

                    Dén maskine kombineret med Segafredo Intenso 10 kapsler syntes jeg giver det bedste resultat og tættest på en kop kaffe lavet "rigtigt".

                    Bruger den dagligt ved siden af min Rancilio Silvia når det skal gå lidt stærkt.

                    Comment

                    Working...
                    X