Side 1 af 3 123 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 23

Emne: Forum disciplin

Master Brewer Kaffe T's avatar
    Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København

Forum disciplin

Som Sune også er inde på i en tråd om regler for salgs-annoncer:
    Citer Oprindeligt indsendt af -E* Se indlæg
    Der er altså også mange der læser med uden at deltage fordi vi nogle gange er lidt skræmmende...
    Det sker ind imellem at der er heftige diskussioner om god opførsel her i forummet. Det bliver meget hurtigt træls at høre på. Stamgæsterne herinde tager det måske ikke så tungt, men det gør andre. Det kan ikke undgå at skræmme nye væk.

I stedet for at tage irettesættelser offentligt kunne man sige, at hvis man syns nogen overskrider reglerne - så skal man skrive til admin. Altså bagom. Og så ka admin skrive til personen, som overskrider reglerne - hvis admin vurderer at det er tilfældet. Og evt gå ind og slette/ændre i en tråd.

Hvis sådanne diskussioner alligevel opstår i en tråd, ka admin gå ind og slette det. Således at når nye kaffe-interesserede søger information; at de ikke straks støder ind i en langhåret diskussion med sure miner. Og aldrig mere kommer på ebar. Og endnu mindre tør spørge om noget.

Det giver naturligvis mere arbejde til admin. Jeg ved ikke om kun Kristian K er aktiv admin pt ? Ku man involvere flere hvis det var ?

Spørgsmålet er hvilket forum Espressobar skal være fremover ... en lukket klub eller imødekommende overfor nye ? ... kaffefagligt eller lange interne diskussioner ?
    Senest redigeret af Kaffe T : 6. October 2017 kl. 09:58
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

2. De følgende 5 brugere siger tak til Kaffe T for denne post:

malling (6. October 2017),martinmic (6. October 2017),movin (6. October 2017),Rocco (6. October 2017),zjefffff (7. October 2017)

Lysristet
    Registreringsdato
    Jan 2016
    Vi pakker tingene lidt ind her (som tilfældet i tidligere tråde). Lad os få hul på bylden.

I min optik har Coffee Makes The World Go et meget veludviklet retfærdighedsgén. Det er efter min mening meget prisværdigt, men det går over gevind i de tråde på det seneste der har omfattet køb/salg. Grundlæggende er jeg imidlertid enig med CMTWG og synes der har været et par sager, der har været præget af udpræget dårlig stil fra sælgers side, men jeg er et andet eksempel på hvordan det kommer til udtryk ved larmende tavshed

Der er et par debatter der er kørt i ring som følge deraf - og udviklet sig til ganske omfangsrige enetaler og uenigheder. Det er et tegn på at man brænder for sagen og det er ærgerligt at dén egenskab kan udvikle sig i en spiral til noget negativt.

De seneste tråde har vist at der blandt medlemmerne af Espressobar er brede fortolkninger af, hvad der er god og dårlig skik på området for køb/salg. Derfor opnår vi ikke konsensus.

Jeg vil derfor klart anbefale at admin/admins sætter sig ned og laver de regler de mener skal efterleves i køb/salg på Espressobar og så må den potte være helt og aldeles ude. Derefter vi alle kan komme videre til at læse og have en god lærerrig dialog om kaffe. Kaffe er hot for tiden og lad os benytte muligheden for at få så mange ombord som muligt i denne dejlige hobby!

4. De følgende brugere har takket holberg19 for denne post:

Rocco (6. October 2017)

Coffeeholic summer's avatar
    Registreringsdato
    Jun 2011
    Sted
    Kbh
    Citer Oprindeligt indsendt af holberg19 Se indlæg
    De seneste tråde har vist at der blandt medlemmerne af Espressobar er brede fortolkninger af, hvad der er god og dårlig skik på området for køb/salg. Derfor opnår vi ikke konsensus.
    Efter min mening er det ikke bare brede fortolkninger af hvad der er god og dårlig skik når man sælger - men også i den grad brede fortolkninger af, hvordan efterfølgende griber sagen an i en salgstråd. Når der opstår skænderier i en salgstråd med ytringer om tyveri, hæleri, fortolkninger af hvad man tror er sælgers skjulte intentioner osv, er man efter min mening ofte ude over hvad der er rimeligt og brugbart - efter min mening kan de lange skænderier være mindst ligeså ødelæggende, som sælgerne der handler tankeløst.
    Det er ikke fordi jeg synes at dårlig stil skal accepteres, men på den anden side synes jeg man må gøre op med sig selv, om man bør fare i flint hver gang en absolut 100% retfærdighed ikke er tilstede.

6. De følgende 4 brugere siger tak til summer for denne post:

deannielsen (6. October 2017),Kaffe T (6. October 2017),malling (6. October 2017),Rocco (6. October 2017)

Master Brewer -E*'s avatar
    Registreringsdato
    Apr 2013
    Sted
    Ry
    For mit vedkomne, sådan som det kører lige nu, melder jeg mig ud af de debatter. Jeg gider simpelthen ikke den samme diskussion hver gang. Det er ikke kun de nye vi skræmmer mere, vi trætter også de gamle, der på et eller andet niveau forsvinder. Min entusiasme daler hver gang de debatter går i selvsving og selv hvis jeg faktisk synes heh har konstruktive inputs giiiiiider jeg ikke deltage når jeg kan se det er den vej tråden bevæger sig.
    -Sune

Mahlkönig Kenia / OE Lido3
    Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
    Computerstyret Hottop
    Instagram

8. De følgende 8 brugere siger tak til -E* for denne post:

Citrushund (18. October 2017),Kaffe T (6. October 2017),LM17 (6. October 2017),madsagger (6. October 2017),malling (6. October 2017),martinmic (6. October 2017),movin (6. October 2017),Sundby (6. October 2017)

Lysristet
    Registreringsdato
    Jan 2016
    Jeg mener det er køb/salg der trigger de største uenigheder vi har set herinde. Og det upåagtet hvor mange der er på hver side - "støj" er støj. Derfor, Summer og -E* - hvad er jeres forslag til at regulere reglerne for køb/salg så vi minimerer alt det uinteressante snak fremadrettet?

Lysristet Sigh's avatar
    Registreringsdato
    Jul 2017
    Sted
    Hinnerup

Cool

Det er min erfaring fra andre miljøer at jo mere regulering der finder sted, jo mere diskussion og uendelige tråde indebærer det også om reglerne nu er blevet fulgt osv. Der vil bare altid være nogen der synes at den mindste afvigelse fra hvad man selv synes er rimeligt eller god stil er uacceptabelt og får dem til at fare gevaldigt i blækhuset. Mit ønske er at vi alle sammen udviser åbenhed og plads, så vi alle sammen kan være her på trods af forskellige opfattelser. Tag så lige en kop kaffe og slap af næste gang du FØLER eller TROR at andre træder en hel tredje over tæerne.

og nej, der er selvfølgelig ingen der decideret skal snydes, men folk skal heller ikke snyde sig selv hvis I forstår.
    Senest redigeret af Sigh : 6. October 2017 kl. 12:56
    Version 3.0: Dalla Corte Mini (modificeret), Mazzer Super Jolly Electronic med SSP red speed knive og Niche Zero

11. De følgende brugere har takket Sigh for denne post:

Rocco (6. October 2017)

Coffeeholic summer's avatar
    Registreringsdato
    Jun 2011
    Sted
    Kbh
    Citer Oprindeligt indsendt af holberg19 Se indlæg
    Jeg mener det er køb/salg der trigger de største uenigheder vi har set herinde. Og det upåagtet hvor mange der er på hver side - "støj" er støj. Derfor, Summer og -E* - hvad er jeres forslag til at regulere reglerne for køb/salg så vi minimerer alt det uinteressante snak fremadrettet?
    Udover de regler vi har (læs før du poster en annonce) kunne det være en opfordring til alle der oplever uretfærdigheder, at rette henvendelse til en administrator, så sagerne kan blive løst ad den vej?

13. De følgende 2 brugere siger tak til summer for denne post:

Kaffe T (6. October 2017),Rocco (6. October 2017)

Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Citer Oprindeligt indsendt af summer Se indlæg
    Udover de regler vi har (læs før du poster en annonce) kunne det være en opfordring til alle der oplever uretfærdigheder, at rette henvendelse til en administrator, så sagerne kan blive løst ad den vej?
    Det er lige præcis dét, som er min pointe her ... om ikke tingene skal løses "behind the scenes" ... altså, alene ved at skrive bagom til admin, som så tager action overfor de personer/indlæg som forbryder sig mod reglerne.

Hvordan reglerne præcis skal være ... den diskussion kører i denne tråd: http://www.espressobar.dk/forums/sho...sannonceregler
    Senest redigeret af Kaffe T : 6. October 2017 kl. 14:17

15. De følgende 2 brugere siger tak til Kaffe T for denne post:

malling (6. October 2017),Rocco (6. October 2017)

Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Citer Oprindeligt indsendt af -E* Se indlæg
    For mit vedkomne, sådan som det kører lige nu, melder jeg mig ud af de debatter. Jeg gider simpelthen ikke den samme diskussion hver gang. Det er ikke kun de nye vi skræmmer mere, vi trætter også de gamle, der på et eller andet niveau forsvinder. Min entusiasme daler hver gang de debatter går i selvsving og selv hvis jeg faktisk synes heh har konstruktive inputs giiiiiider jeg ikke deltage når jeg kan se det er den vej tråden bevæger sig.
    Præcis sådan har jeg det også. Men jeg tænker det er nemmere for "os gamle" at abstrahere fra det - end for nye.

Selv var jeg meget tæt på aldrig at komme her mere, da jeg først kiggede forbi Espressobar og dristede mig til at skrive. Eneste grund til at jeg hang på alligevel var, fordi jeg var blevet involveret i at organiserer kværn-jam med Kristian K.

17. De følgende brugere har takket Kaffe T for denne post:

malling (6. October 2017)

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011

Forum disciplin

Generelt må man vel også konstatere at forumet ikke er så aktivt som det har været og jeg tror ikke de heftige debatter har hjulpet specilet meget på aktivitets niveauet.

Det første man ser hvis man går ind via smartphonen, som mange gør i dag er at folk skriver i meget voldsomme termer og så forstår jeg så udemærket folk holder sig væk. Sådan er jeg også selv begynd at have det. Så jeg holder mig efterhånden kun til de kafferelaterede facebook grp. jeg er medlem af.

Jeg er for i øvrigt enig i det enten bør tages over PM eller hvis det ikke kan løses der så må man inddrage admin!
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •