Engelsk SD kværn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Sigh
    Lysristet
    • Jul 2017
    • 141

    #31
    Kværntiden til espresso ligger på ca 1g/sek, og så lige et par sekunder mere for at få det sidste kaffe ud. Koppen til det kværnede kaffeme 58mm, så den passer perfekt i et standard portafilter. Justeringen er nem og ligetil. Jeg har lavet en enkelt espresso så jeg vil ikke udtale mig om smagen endnu. Den er ikke fuldstændig uden retention, men det ser ikke ud af meget, i hvert fald ikke sammenlignet med Mazzer super Jolly som er min anden kværn. Den er primært tænkt til stempel og aeropress. Nu har jeg så en Mazzer Mini, Mazzer Super Jolly, Niche Zero og en gammel og pæn Gyro. Noget må væk....
    Version 3.0: Dalla Corte Mini (modificeret), Mazzer Super Jolly Electronic med SSP red speed knive og Niche Zero

    Comment

    • Coffee makes the world go
      Master Brewer
      • Jan 2010
      • 5082

      #32
      Jeg tror ikke den kommer til at briliere som press eller filter eller earopres
      Tror hellere du skal ha den til de mere klassiske espresso bønner
      http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

      Comment

      • malling
        Master Brewer
        • Apr 2011
        • 4545

        #33
        Engelsk SD kværn

        Enig den kommer ikke til at brillere til andet end espresso pga. knivene. Det er langt bedre du benytter SJ/Mini til dette, sælger disse og enten benytter Gyroen eller køber en mere egnet til opgaven, for de penge du får ind fra salget
        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


        Comment

        • pback
          Grøn bønne
          • Jul 2012
          • 45

          #34
          Er der nogen, som har købt en niche, der vil dele erfaringer?
          Fungerer det nogenlunde, at bruge den til både espresso og bryg?

          Comment

          • Jack
            Master Brewer
            • Feb 2016
            • 2575

            #35
            Som single doser til espresso fungerer den ihvertfald fald, det som overrasker mig er den ikke som standart ikke kan køre med låget åben :-) så man smider bønnerne i og mortoren starter først når man lukker låget, det havde været bedre knivende kunne køre mens den bliver fodret, men så vil det også være nemt at få fingrene i knivende, hvis man er uforsigtig, men helt sikkert en fin kværn til pengende, forvent ikke en hign end kværn, selv om den er bestemt et fund til prisen :-)
            Pictures (or it didn't happen)

            Comment

            • pback
              Grøn bønne
              • Jul 2012
              • 45

              #36
              Ok, tak for svaret. Min erfaring med espressokværne begrænser sig til den gamle fiorenzato, jeg pt bruger, så jeg ville ikke vide, hvad jeg skulle forvente af en high end kværn ��
              Min interesse i kaffe er slet ikke stor nok til at smide det, en high end kværn koster, så hvis Niche Zero er et fund til prisen passer det nok meget fint til mit behov ��

              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #37
                Oprindeligt indsendt af pback Se indlæg
                Ok, tak for svaret. Min erfaring med espressokværne begrænser sig til den gamle fiorenzato, jeg pt bruger, så jeg ville ikke vide, hvad jeg skulle forvente af en high end kværn ��
                Min interesse i kaffe er slet ikke stor nok til at smide det, en high end kværn koster, så hvis Niche Zero er et fund til prisen passer det nok meget fint til mit behov ��
                Der sidder 63mm koniske knive i den fra Mazzer Kony, som dog og heldigvis køre langsommere, de første er samlet i England, de nye er samlet i Kina men kvaliteten skulle gerne være den samme, min er samlet i Kina og stadig med org. Mazzer burrs.

                Om den så er god til Filter kan jeg ikke svare på, måske du kan finde noget om hvordan Lynweber HG-1 og Mazzer Kony klare det, (Den køre dog med flere rpm)

                Click image for larger version

Name:	IMG_4605.jpg
Views:	1
Size:	34,5 KB
ID:	231210Click image for larger version

Name:	IMG_4609.jpg
Views:	1
Size:	46,2 KB
ID:	231212Click image for larger version

Name:	IMG_4610.jpg
Views:	1
Size:	50,2 KB
ID:	231211Click image for larger version

Name:	IMG_4611.jpg
Views:	1
Size:	54,1 KB
ID:	231213
                Last edited by Jack; 2. April 2019, 15:35.
                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                • EmilMR
                  Lysristet
                  • Feb 2018
                  • 123

                  #38
                  Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                  Der sidder 63mm koniske knive i den fra Mazzer Kony, som dog og heldigvis køre langsommere, de første er samlet i England, de nye er samlet i Kina men kvaliteten skulle gerne være den samme, min er samlet i Kina og stadig med org. Mazzer burrs.

                  Om den så er god til Filter kan jeg ikke svare på, måske du kan finde noget om hvordan Lynweber HG-1 og Mazzer Kony klare det, (Den køre dog med flere rpm)

                  [ATTACH=CONFIG]14023[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]14025[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]14024[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]14026[/ATTACH]
                  Hvordan vil du vurdere Niche ift. din tidligere 64mm Obel både ift. smag og byggekvalitet? Overvejer selv at udskifte for at single dose.
                  Wilfa Uniform m/ SSP knive
                  Comandante
                  Behmor 2020SR
                  Cafelat Robot

                  Tidligere: Londinium R, Profitec Pro 600, La Pavoni, NS Oscar 1, Rancilio Silvia, Niche Zero, NS MDJ 75 mm, Obel Mito 64 mm.

                  Comment

                  • Jack
                    Master Brewer
                    • Feb 2016
                    • 2575

                    #39
                    Oprindeligt indsendt af EmilMR Se indlæg
                    Hvordan vil du vurdere Niche ift. din tidligere 64mm Obel både ift. smag og byggekvalitet? Overvejer selv at udskifte for at single dose.
                    Det er ikke fair, jeg har kun smidt 500g gammel rubusta kaffe igennem og brygget 2 skud fra den Grunden til jeg solgte Obel var kun fordi den var for tung at transporterer forhold til 4,2 kg Niche, som nu er blevet min reserve kværn. nu vender jeg sikkert aldrig tilbage til en hopper kværn, men mindre det er til en cafe :-)
                    Obel er bestemt en fin fin kværn som jeg gerne anbefaler, den er helt sikker mere long lasting end Niche
                    Last edited by Jack; 2. April 2019, 17:50.
                    Pictures (or it didn't happen)

                    Comment

                    • EmilMR
                      Lysristet
                      • Feb 2018
                      • 123

                      #40
                      Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                      Det er ikke fair, jeg har kun smidt 500g gammel rubusta kaffe igennem og brygget 2 skud fra den Grunden til jeg solgte Obel var kun fordi den var for tung at transporterer forhold til 4,2 kg Niche, som nu er blevet min reserve kværn. nu vender jeg sikkert aldrig tilbage til en hopper kværn, men mindre det er til en cafe :-)
                      Obel er bestemt en fin fin kværn som jeg gerne anbefaler, den er helt sikker mere long lasting end Niche
                      Du må meget gerne rapportere, når du lærer den bedre at kende - særligt også gerne ift. lyse bønner :-)
                      Wilfa Uniform m/ SSP knive
                      Comandante
                      Behmor 2020SR
                      Cafelat Robot

                      Tidligere: Londinium R, Profitec Pro 600, La Pavoni, NS Oscar 1, Rancilio Silvia, Niche Zero, NS MDJ 75 mm, Obel Mito 64 mm.

                      Comment

                      • Jack
                        Master Brewer
                        • Feb 2016
                        • 2575

                        #41
                        Oprindeligt indsendt af EmilMR Se indlæg
                        Du må meget gerne rapportere, når du lærer den bedre at kende - særligt også gerne ift. lyse bønner :-)
                        Den klare lyse bønner fra clevercoffe, men den er ikke for glad for det, når der kværnes på 10, her mærker man motoren ikke er så kraftig, det køre ok, men efter lidt kan den sætter ud en enkelt gang eller 2 på en 18 grams dose, men det går.. så er det bare om motoren holder til det i længden 😎

                        Så igen forvent ikke en High end kværn, men til prisen er den super god 😎
                        Last edited by Jack; 4. April 2019, 10:26.
                        Pictures (or it didn't happen)

                        Comment

                        • EmilMR
                          Lysristet
                          • Feb 2018
                          • 123

                          #42
                          Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                          Den klare lyse bønner fra clevercoffe, men den er ikke for glad for det, når der kværnes på 10, her mærker man motoren ikke er så kraftig, det køre ok, men efter lidt kan den sætter ud en enkelt gang eller 2 på en 18 grams dose, men det går.. så er det bare om motoren holder til det i længden ��

                          Så igen forvent ikke en High end kværn, men til prisen er den super god ��
                          Mange tak for tilbagemeldingen. Jeg må nok hellere vente og se an på diverse fora om kværnen er noget for mig. Har et abonnement fra netop Clevercoffee, så måske er det ikke helt optimalt for mig, hvis den har lidt problemer med lyse rist - problemet er dog, at SU'en desværre udskyder monolith :-)
                          Wilfa Uniform m/ SSP knive
                          Comandante
                          Behmor 2020SR
                          Cafelat Robot

                          Tidligere: Londinium R, Profitec Pro 600, La Pavoni, NS Oscar 1, Rancilio Silvia, Niche Zero, NS MDJ 75 mm, Obel Mito 64 mm.

                          Comment

                          • davidsarinelli
                            Coffeeholic
                            • May 2009
                            • 1484

                            #43
                            Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                            Den klare lyse bønner fra clevercoffe, men den er ikke for glad for det, når der kværnes på 10, her mærker man motoren ikke er så kraftig, det køre ok, men efter lidt kan den sætter ud en enkelt gang eller 2 på en 18 grams dose, men det går.. så er det bare om motoren holder til det i længden 😎

                            Så igen forvent ikke en High end kværn, men til prisen er den super god 😎
                            Det lyder helt vildt at du er nede på 10 - er bønnerne ristede?

                            Jeg kører 20 sek pre-infusion med ultra lys rist (5C devTemp og 50s DevT) på Lelit Bianca (Slayer Style) over 90 sekunder - og min setting er ca. 18 på justeringskraven - den æder alt uden hakken eller fald i omdrejninger.

                            Jeg har været klam et par gange med en Kenya, der var endnu lysere, men uden grund - Niche'en har ædt alt bøsse-te uden NOGENSOMHELT problemer....
                            Last edited by davidsarinelli; 4. April 2019, 14:24.
                            David Sarinelli

                            Arbejder hos Espresso Systems - men er udelukkende på ebar som privatperson

                            Giesen W1 m. Artisan connection
                            Bullet R1 2.0 IBTS
                            La Marzocco Linea Classic AV 1
                            Lelit Bianca Dual PID pressure profiling
                            Profitec Pro500
                            La Pavoni Professional
                            ProBarista G-IOTA single dosing flat burrs
                            Niche Zero single dosing conical burrs
                            DIP DK-40 Bulk

                            Masser af SSP burrs!


                            www.espresso-systems.dk

                            Comment

                            • LM17
                              Mellemristet
                              • Aug 2014
                              • 151

                              #44
                              Oprindeligt indsendt af davidsarinelli Se indlæg
                              Det lyder helt vildt at du er nede på 10 - er bønnerne ristede?

                              Jeg kører 20 sek pre-infusion med ultra lys rist (5C devTemp og 50s DevT) på Lelit Bianca (Slayer Style) over 90 sekunder - og min setting er ca. 18 på justeringskraven - den æder alt uden hakken eller fald i omdrejninger.

                              Jeg har været klam et par gange med en Kenya, der var endnu lysere, men uden grund - Niche'en har ædt alt bøsse-te uden NOGENSOMHELT problemer....
                              Jeg har samme oplevelser som Jack. Bønner fra Clever Coffee skal kværnes med en indstilling på ca. 10, for at give acceptable løbetider. Har også oplevet et par gange, hvor den har givet op - på en måde dejligt at høre, at jeg ikke er den eneste der har oplevet dette.
                              ECM Synchronika og Niche Zero.

                              Indehaver af Instagramprofilen peoplebrewcoffee.

                              Comment

                              • Jack
                                Master Brewer
                                • Feb 2016
                                • 2575

                                #45
                                Oprindeligt indsendt af EmilMR Se indlæg
                                Mange tak for tilbagemeldingen. Jeg må nok hellere vente og se an på diverse fora om kværnen er noget for mig. Har et abonnement fra netop Clevercoffee, så måske er det ikke helt optimalt for mig, hvis den har lidt problemer med lyse rist - problemet er dog, at SU'en desværre udskyder monolith :-)
                                Tror Monolith vil være et sikkert valg og god investering, Eureka kommer også med et intersant bud på en billigere SD (forhåbenligt ingen længe) EUREKA ATOM BREW PRO http://www.espressobar.dk/forums/sho...-Single-Doser)
                                Pictures (or it didn't happen)

                                Comment

                                Working...
                                X