Engelsk SD kværn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Jakobankerhansen
    Lysristet
    • Mar 2012
    • 115

    #16
    Mange tak Malling. Mange muligheder, desværre ikke en helt eksakt videnskab og desværre findes der heller ikke en enkelt simpel løsning der gør beslutningen nem.

    Hmnn..., ender så nok alligevel med et to-kværns setup. Vario m. stålknive kunne måske være noget, eller en Baratza Forté BG...

    Kunne bare godt li single-dose-tanken med Niche. Specielt til traditionel kaffe, hvor jeg godt vil lege med lidt forskelligt. I modsætning til min espresso, hvor jeg bare godt vil have en optimal og ensartet smagende espresso på hurtig og effektiv vis fra en kværn med en bønne-beholder. Men hvis vi tror at Niches pænt store koniske knive bliver outperformet smagsmæssigt fra væsentligt billigere kværne (ie. Wilfa svart), er det måske ikke den vej jeg skal gå til det.

    Hvor køber I SSP knive ? Jeg fandt S.S.P. Grinding Solutions på LinkedIn, men ingen website, hvor man kan se hvad de tilbyder og til hvilke kværne...

    Comment

    • Jakobankerhansen
      Lysristet
      • Mar 2012
      • 115

      #17
      Kender I en Kruve Sifter ? Tilsyneladende en smart dims som også kan måle ensartetheden i den kaffe en kværn producerer...

      Kruve Inc.: https://www.kruveinc.com/
      Test og anmeldelse: https://www.youtube.com/watch?v=slZT82soY4k

      Comment

      • malling
        Master Brewer
        • Apr 2011
        • 4545

        #18
        Nej der eksistere ingen simpel løsning, men dit forslag om en vario m. Stål eller Forte BG er klart mere optimal end kun en konisk SD kværn, koniske knive bliver aldrig det bedste mach til filter.

        To kværns løsningen er stadig den eneste der pt. fungere altså medmindre man har 30k til en Monolith Flat MAX. Det er mig bekendt den eneste kværn der kan begge dele, uden at lave EK agtige skud og mangle et rum hvor den kan kværne fint nok, hvilket er tilfældet med EK med flow og tryk profilerings maskiner såsom Decent der kræver man kan kværne meget meget fint. Der er en bruger herinde der får en ny ek turkish burr carrier så må tiden vise om det hjælper på dette i forhold til nævnte maskiner.

        Men udfordring er at man med filter kværning gerne vil have at er lille rum laver en større ændring fordi filter ser man først en effekt ved større ændringer kontra espresso og fordi der skal være nemt at skifte mellem forskellige brygmetoder. Dette sker dog på bekostning af finindstilling i espressoindstillingen. Men har man meget finindstilling resultere det ofte i at man ikke kan kværne nær så groft og at man skal bruge relativ meget tid på at skifte mellem forskellige brygmetoder.

        En løsning der fungere har ikke rigtigt set lyset endnu og jeg venter og ser om Monolith Flat MAx har men jeg er skeptisk på lige det plan.

        Jeg har Rafino og det egner sig først og fremmest til forsøgsmæssige gøremål.
        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


        Comment

        • Jakobankerhansen
          Lysristet
          • Mar 2012
          • 115

          #19
          Super god beskrivelse af behov og interface for indstilling til hhv. espresso og filter og hvordan disse desværre trækker i to forskellige retninger og således i sagens natur komplicerer muligheden for én kværn til det hele.

          Tror jeg må drømme om Monolith Flat og i øvrigt følge med i udviklingen.

          Vedr. Vario og Forte BG læser jeg hos KaffeMekka at de begge ikke er egnede til lyst ristede bønner. Men jeg læser at Forte BG er bygget mere solidt og kværnkammer udelukkende i metal, således at den kan anvendes i et professionelt miljø. Vario er angiveligt bedre egnet til begrænset hjemmebrug.

          Hvordan er jeres oplevelser af kvaliteten, robustheden og styrken i hhv Vario og Forte BG ? Oplever I at de kan anvendes til lyst ristede bønner ?
          Last edited by Jakobankerhansen; 31. May 2018, 11:55.

          Comment

          • malling
            Master Brewer
            • Apr 2011
            • 4545

            #20
            Jeg havde ikke problemer med en Vario W m. stål. i filter indstilling med lyse rist.

            Problemet med lyse rist med Baratza kværn, er først og fremmest i forhold til espresso. Har mødt og kender nogle der benytter den til lysristet filter. Så det ville ikke bekymre mig.
            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


            Comment

            • T.Bidstrup
              Mellemristet
              • May 2014
              • 296

              #21
              Oprindeligt indsendt af Jakobankerhansen Se indlæg
              Super god beskrivelse af behov og interface for indstilling til hhv. espresso og filter og hvordan disse desværre trækker i to forskellige retninger og således i sagens natur komplicerer muligheden for én kværn til det hele.

              Tror jeg må drømme om Monolith Flat og i øvrigt følge med i udviklingen.

              Vedr. Vario og Forte BG læser jeg hos KaffeMekka at de begge ikke er egnede til lyst ristede bønner. Men jeg læser at Forte BG er bygget mere solidt og kværnkammer udelukkende i metal, således at den kan anvendes i et professionelt miljø. Vario er angiveligt bedre egnet til begrænset hjemmebrug.

              Hvordan er jeres oplevelser af kvaliteten, robustheden og styrken i hhv Vario og Forte BG ? Oplever I at de kan anvendes til lyst ristede bønner ?
              Min Forte BG kværnede hvad som helst uden problemer - selv nærmest uristede bønner fra TCC
              Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

              Comment

              • Jakobankerhansen
                Lysristet
                • Mar 2012
                • 115

                #22
                Super godt Malling og Bidstrup :-) Så tror jeg at jeg vil prøve en Baratza Forté BG til traditionel kaffe. Og så vil jeg bruge den som en single doser, så jeg nemt kan skifte mellem forskellige bønner.

                Og så vil jeg til espresso kigge spændt på den kommende Eureka Atom Specialty 75, når den snart kommer på markedet.

                I øvrigt håber jeg da, at Niche får al mulig succes med deres kværn, og helt ude af billedet er den da heller ikke.

                Comment

                • Henrikaa
                  Mellemristet
                  • May 2014
                  • 238

                  #23
                  Oprindeligt indsendt af Jakobankerhansen Se indlæg
                  Super godt Malling og Bidstrup :-) Så tror jeg at jeg vil prøve en Baratza Forté BG til traditionel kaffe. Og så vil jeg bruge den som en single doser, så jeg nemt kan skifte mellem forskellige bønner.

                  Og så vil jeg til espresso kigge spændt på den kommende Eureka Atom Specialty 75, når den snart kommer på markedet.

                  I øvrigt håber jeg da, at Niche får al mulig succes med deres kværn, og helt ude af billedet er den da heller ikke.
                  Eurekaen overvejer jeg også. Du kan købe den her, bl.a.:

                  Grinder Eureka atom, Authorized dealer Nuova Simonelli, Bezzera, Quick Mill coffee machines and Grinder Eureka, Fiorenzato

                  Comment

                  • Jack
                    Master Brewer
                    • Feb 2016
                    • 2575

                    #24
                    Oprindeligt indsendt af Henrikaa Se indlæg
                    Eurekaen overvejer jeg også. Du kan købe den her, bl.a.:

                    https://www.elektros.it/gf/en/atom/c..._75_black.html
                    Ov er den her nu tænkte jeg :-) det er den så ikke, de skriver slutningen af Juni, men fint der er kommet pris, husk dog at vælge land "Danmark" køber man den til et ikke eu land er den uden moms
                    Grinder Eureka atom, Authorized dealer Nuova Simonelli, Bezzera, Quick Mill coffee machines and Grinder Eureka, Fiorenzato

                    umiddelbart er den dyre end Olympus da den ikke er opgraderet med Titanium burrs


                    Men der kommer måske helt andre muligheder og priser når de får den på lager, noget andet er.. det næsten altid er muligt at få 5% rabat på elektros, en ved henviser jer og både ven og den inviteret får en rabat kode..
                    Last edited by Jack; 2. June 2018, 17:35.
                    Pictures (or it didn't happen)

                    Comment

                    • AlexanderBP
                      Grøn bønne
                      • Nov 2017
                      • 12

                      #25
                      Er der nogen der har modtaget deres Niche Zero endnu, jeg kan læse på Coffeeforums og HB at folk så småt er begyndt at modtage dem. Er meget spændt på at høre de første anmeldelser af den herhjemme
                      Espresso: Profitec Pro 500
                      Kværne: Baratza Sette 270W og Wilfa WSCG-2
                      Vægt: Acaia Pearl (hvid) + Acaia Lunar
                      Sort: Hario V60 (str.2), Chemex (6 kops) og Kalita Wave 155

                      Comment

                      • Sigh
                        Lysristet
                        • Jul 2017
                        • 141

                        #26
                        Oprindeligt indsendt af AlexanderBP Se indlæg
                        Er der nogen der har modtaget deres Niche Zero endnu, jeg kan læse på Coffeeforums og HB at folk så småt er begyndt at modtage dem. Er meget spændt på at høre de første anmeldelser af den herhjemme
                        Den er kommet for 15min siden...
                        Version 3.0: Dalla Corte Mini (modificeret), Mazzer Super Jolly Electronic med SSP red speed knive og Niche Zero

                        Comment

                        • Sigh
                          Lysristet
                          • Jul 2017
                          • 141

                          #27
                          Det fungerer ikke lige med at uploade billeder og video fra iPhone, men byggekvaliteten virker til st være i orden. Burr alligent er ikke helt på plads, måske det bliver bedre når de er kørt til. Den er virkelig kæreste venlig og rimelig lille. Jeg har kun lige nået at sætte den op og få den sat op til espresso...
                          Version 3.0: Dalla Corte Mini (modificeret), Mazzer Super Jolly Electronic med SSP red speed knive og Niche Zero

                          Comment

                          • Sigh
                            Lysristet
                            • Jul 2017
                            • 141

                            #28
                            Click image for larger version

Name:	740FC0CA-3262-4CAB-87D6-12157E651ECF.jpg
Views:	1
Size:	31,9 KB
ID:	231070Click image for larger version

Name:	B75B0F2E-D438-4AF9-95F6-53B368B6152C.jpg
Views:	1
Size:	40,9 KB
ID:	231072Click image for larger version

Name:	3956B9B9-DE86-4E2D-8003-70451B1AAC46.jpg
Views:	1
Size:	72,3 KB
ID:	231074
                            Vedhæftede filer
                            Version 3.0: Dalla Corte Mini (modificeret), Mazzer Super Jolly Electronic med SSP red speed knive og Niche Zero

                            Comment

                            • AlexanderBP
                              Grøn bønne
                              • Nov 2017
                              • 12

                              #29
                              Fedt, det ser godt ud! Glæder mig til at høre mere om den når du har haft mulighed for at test.
                              Espresso: Profitec Pro 500
                              Kværne: Baratza Sette 270W og Wilfa WSCG-2
                              Vægt: Acaia Pearl (hvid) + Acaia Lunar
                              Sort: Hario V60 (str.2), Chemex (6 kops) og Kalita Wave 155

                              Comment

                              • malling
                                Master Brewer
                                • Apr 2011
                                • 4545

                                #30
                                Engelsk SD kværn

                                Burr alignment bliver aldrig perfekt på en konisk, i øjeblikket er der er en der har formået at få en hæderligt alignment ud af den type knive, men så skal du også betale tæt på 20k.

                                Men denne lyder stadig som den performer som en proff konisk og det for væsentligt mindre og uden det besvær det førhen har involveret og uden at se mærkværdig malplaceret ud. Men man skal stadig ikke forvente det er nogen konisk revolution, det giver udelukkende den koniske oplevelse, performence og resultater i koppen i et hjemmevenlig design og størrelse.

                                Men bliver sjovt at følge uagtet... tak for billederne det ser rigtig fint ud
                                Last edited by malling; 9. October 2018, 12:06.
                                A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                                Comment

                                Working...
                                X