Overvejelser om EK43

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • danielbrink
    Lysristet
    • May 2016
    • 65

    Overvejelser om EK43

    Hej Espressobar,

    I mine overvejelser om en ny kværn, er Mahlkönigs EK43 blevet lidt interessant, synes jeg... Især set i lyset af min spirende interesse for sort kaffe. Hidtil har jeg kun brygget og interesseret mig for espresso, og det er også det min nye kværn primært skal bruges til. EK43'eren synes jeg er spændende, idet jeg ret beset kan "nøjes" med en enkelt kværn i så fald. At den så også er et skridt tættere på single dosing er et stort plus.

    Jeg er indforstået med at EK43'eren leverer espressoskud, der måske ikke kan betegnes som traditionel espresso. Når jeg læser om skuddene, beskrives de som mindre fyldige, men med mere sødme (i forhold til traditionel espresso). Jeg har stadig til gode at smage et skud fra en EK43, men espressoskud med markant sødme, er egentlig også det jeg stræber efter i dag.

    I mine overvejelser om en EK43 er jeg stødt på et afgørende spørgsmål:

    Kan man i praksis bruge en EK43 til både espresso og sort? Hvor nemt er det at hoppe frem og tilbage, og ramme præcis den samme espresso-indstilling igen?

    I det hele taget hører jeg meget gerne om folks erfaringer med EK43 til espresso...

    Hvis der er nogle der kunne være interesseret i at medbringe deres EK43, giver jeg gerne en kop kaffe og muligheden for at lege med og smage skud fra en Speedster en dag?

    På forhånd tak!
    Daniel Brink

    Kees van der Westen Speedster med Idro-Matic
    Mahlkönig K30 Vario WBC
    PUQpress
  • Coffee makes the world go
    Master Brewer
    • Jan 2010
    • 5082

    #2
    Lad være med at satse på kun en kværn, det kommer ikke til at ske,selv HVIS du kunne, så VIL du jo nok alligevel ikke nøjes ;o) med kun en

    Alene tvivlen vil få dig til at ha mere en en

    HVIS du har råd til midlertidigt at ha nogle penge bundt i udstyr , så gør det , og nyd rejsen, rejsen i sig selv er jo også en oplevelse,

    Med kun EN kværn , har du jo ikke noget at holde dit resultat op imod
    http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #3
      Oprindeligt indsendt af danielbrink Se indlæg
      Hej Espressobar,

      I mine overvejelser om en ny kværn, er Mahlkönigs EK43 blevet lidt interessant, synes jeg... Især set i lyset af min spirende interesse for sort kaffe. Hidtil har jeg kun brygget og interesseret mig for espresso, og det er også det min nye kværn primært skal bruges til. EK43'eren synes jeg er spændende, idet jeg ret beset kan "nøjes" med en enkelt kværn i så fald. At den så også er et skridt tættere på single dosing er et stort plus.

      Jeg er indforstået med at EK43'eren leverer espressoskud, der måske ikke kan betegnes som traditionel espresso. Når jeg læser om skuddene, beskrives de som mindre fyldige, men med mere sødme (i forhold til traditionel espresso). Jeg har stadig til gode at smage et skud fra en EK43, men espressoskud med markant sødme, er egentlig også det jeg stræber efter i dag.

      I mine overvejelser om en EK43 er jeg stødt på et afgørende spørgsmål:

      Kan man i praksis bruge en EK43 til både espresso og sort? Hvor nemt er det at hoppe frem og tilbage, og ramme præcis den samme espresso-indstilling igen?

      I det hele taget hører jeg meget gerne om folks erfaringer med EK43 til espresso...

      Hvis der er nogle der kunne være interesseret i at medbringe deres EK43, giver jeg gerne en kop kaffe og muligheden for at lege med og smage skud fra en Speedster en dag?

      På forhånd tak!
      Prøv om du ikke kan finde en bruger der benytter den til dette formål og/eller en kaffebar og så prøv at smage det nogle gange.

      Det er den eneste måde du finder ud af om det er noget for dig.

      Ja den kan i teorien godt benyttes til Dual use, og det er meget nemt at skifte frem og tilbage. Men du skal RDT og du bør smide nogle få bønner igennem skiftet for at fjerne de få grinds der måtte være og sikre at indstillingen slår igennem.

      Det er nok så nemt som det kan blive... MEN den levere ikke traditionel espresso, som du godt er klar over er det renhed og sødme og egner sig derfor bedste til rene skud. En del syntes ikke den egner sig i mælk (smagssag).

      Så den eliminere ikke nødvendigvis en anden kværn til espresso.
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • Rudi Fidel
        Mellemristet
        • Jan 2015
        • 227

        #4
        Oprindeligt indsendt af danielbrink Se indlæg
        Hej Espressobar,

        I mine overvejelser om en ny kværn, er Mahlkönigs EK43 blevet lidt interessant, synes jeg... Især set i lyset af min spirende interesse for sort kaffe. Hidtil har jeg kun brygget og interesseret mig for espresso, og det er også det min nye kværn primært skal bruges til. EK43'eren synes jeg er spændende, idet jeg ret beset kan "nøjes" med en enkelt kværn i så fald. At den så også er et skridt tættere på single dosing er et stort plus.

        Jeg er indforstået med at EK43'eren leverer espressoskud, der måske ikke kan betegnes som traditionel espresso. Når jeg læser om skuddene, beskrives de som mindre fyldige, men med mere sødme (i forhold til traditionel espresso). Jeg har stadig til gode at smage et skud fra en EK43, men espressoskud med markant sødme, er egentlig også det jeg stræber efter i dag.

        I mine overvejelser om en EK43 er jeg stødt på et afgørende spørgsmål:

        Kan man i praksis bruge en EK43 til både espresso og sort? Hvor nemt er det at hoppe frem og tilbage, og ramme præcis den samme espresso-indstilling igen?

        I det hele taget hører jeg meget gerne om folks erfaringer med EK43 til espresso...

        Hvis der er nogle der kunne være interesseret i at medbringe deres EK43, giver jeg gerne en kop kaffe og muligheden for at lege med og smage skud fra en Speedster en dag?

        På forhånd tak!
        Hvor holder du til i landet?
        I kbh. er der rig mulighed for at prøve EK-espresso på kaffebarerne. Jeg kender til følgende steder, der bruger EK til espresso i københavn:

        Roast på islands brygge
        Forloren Espresso (kun deres special espresso)
        Democratic Coffee (tror kun de bruger den til straight shots)





        Sendt fra min FP2 med Tapatalk
        Min hobby er alt man kan smage på :-)

        Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.

        Comment

        • Jack
          Master Brewer
          • Feb 2016
          • 2575

          #5
          Noget siger mig, du holder til lidt syd for Aarhus, hvad med Great Coffee i Aarhus, har hørt han har en, men syntes også det ville være meget bedre at finde en bruger her fra :-)
          Pictures (or it didn't happen)

          Comment

          • Frello
            Lysristet
            • Sep 2010
            • 66

            #6
            Hej Daniel,

            Kig ud til os - vi har en EK43. Vi bruger den helt simpelt som posekværn i risteriet, men du er velkommen til at snuppe den med hjem i en weekend, hvor den normalvis står stille.
            Med venlig hilsen

            Lars Frello
            www.clevercoffee.dk

            Comment

            • Kaffe T
              Master Brewer
              • Nov 2013
              • 2263

              #7
              Godt nok flinke, dem fra Clever Coffee :-)

              Hvilken ristegrad er du til, Daniel ?
              Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
              Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

              ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

              Comment

              • danielbrink
                Lysristet
                • May 2016
                • 65

                #8
                Oprindeligt indsendt af Frello Se indlæg
                Hej Daniel,

                Kig ud til os - vi har en EK43. Vi bruger den helt simpelt som posekværn i risteriet, men du er velkommen til at snuppe den med hjem i en weekend, hvor den normalvis står stille.
                Tak, Lars. Det er et rigtig pænt tilbud, som jeg meget gerne vil takke ja tak til. I som sædvanlig geniale, jer Clever drenge :-D Vi ses snart!

                Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                Godt nok flinke, dem fra Clever Coffee :-)

                Hvilken ristegrad er du til, Daniel ?
                Jeg kan kun give dig ret med hensyn til Clever Coffee. Det i kombination med altid sublim service, at de sælger lækker kaffe og fede produkter, er måske årsagen til at en stor del af forbruget herhjemme bliver kastet efter dem ;-)

                Jeg drikker helst lyst. Og gerne meget lyst. Det er også her, at EK43'eren til espresso især performer, har jeg læst :-)
                Daniel Brink

                Kees van der Westen Speedster med Idro-Matic
                Mahlkönig K30 Vario WBC
                PUQpress

                Comment

                • danielbrink
                  Lysristet
                  • May 2016
                  • 65

                  #9
                  Tak for alle jeres svar!

                  Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                  Prøv om du ikke kan finde en bruger der benytter den til dette formål og/eller en kaffebar og så prøv at smage det nogle gange.

                  Det er den eneste måde du finder ud af om det er noget for dig.

                  Ja den kan i teorien godt benyttes til Dual use, og det er meget nemt at skifte frem og tilbage. Men du skal RDT og du bør smide nogle få bønner igennem skiftet for at fjerne de få grinds der måtte være og sikre at indstillingen slår igennem.

                  Det er nok så nemt som det kan blive... MEN den levere ikke traditionel espresso, som du godt er klar over er det renhed og sødme og egner sig derfor bedste til rene skud. En del syntes ikke den egner sig i mælk (smagssag).

                  Så den eliminere ikke nødvendigvis en anden kværn til espresso.
                  Alle de minusser der er ved EK43'eren, især at det er en omstændig arbejdsproces til espresso og dual use, synes jeg egentlig ikke gør så meget i et hjemmesetup.

                  Hvor meget er få bønner, Malling? Snakker vi få gram eller et dobbeltskud, før alt er på plads, som med eksempelvis K30'eren?
                  Daniel Brink

                  Kees van der Westen Speedster med Idro-Matic
                  Mahlkönig K30 Vario WBC
                  PUQpress

                  Comment

                  • malling
                    Master Brewer
                    • Apr 2011
                    • 4545

                    #10
                    Overvejelser om EK43

                    Meget få gram, hvis du benytter RDT.

                    Jeg ved ikke om jeg vil kalde det en omstændig arbejdsproces. Men det er selvf. Omstændigt i forhold til en On-Demand kværn.

                    Jeg plejer blot at kværne ned i pitcher, omhælde i portafilter, banke med håndfladen på siden af pf, så det fordeler sig jævnt og derefter tamper.

                    ingen WDT eller andet omsonst og det er, hvertfald nemmere end at SD en stor konisk doser kværn
                    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                    Comment

                    • danielbrink
                      Lysristet
                      • May 2016
                      • 65

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                      Meget få gram, hvis du benytter RDT.

                      Jeg ved ikke om jeg vil kalde det en omstændig arbejdsproces. Men det er selvf. Omstændigt i forhold til en On-Demand kværn.

                      Jeg plejer blot at kværne ned i pitcher, omhælde i portafilter, banke med håndfladen på siden af pf, så det fordeler sig jævnt og derefter tamper.

                      ingen WDT eller andet omsonst og det er, hvertfald nemmere end at SD en stor konisk doser kværn
                      Tak, Malling :-D Idet EK43'eren skal kunne fungere til både espresso og filter, har jeg en mindre bekymring. Jeg kan læse mig til, at de fleste har været nødt til at kalibrere knivene til 0-punktet, for at kunne kværne fint nok til espresso. Også med de nye coffee burrs. At kalibrere knivene er jo super simpelt kan jeg se. Nu kommer så mit, måske, dumme spørgsmål; efter knivene er blevet kalibreret til espresso, kan kværnen så stadig kværne groft nok til filter? Kværnes der groft nok på indstilling 11.0 til at dække alle de forskellige typer filter – måske med undtagelse af stempel?
                      Daniel Brink

                      Kees van der Westen Speedster med Idro-Matic
                      Mahlkönig K30 Vario WBC
                      PUQpress

                      Comment

                      • Lineamanden
                        Stamgæst
                        • Apr 2014
                        • 965

                        #12
                        Gør som mig bare tag en EKK43 en side tyrkisk og en Coffee burrs.
                        Så en Titan conic til de helt tætte.
                        Det er hvad jeg gør.

                        /Uldall
                        Formerly Known As Uldall.
                        #espressotechnics
                        #lamarzoccodk

                        Comment

                        • Sonne
                          Master Brewer
                          • Jul 2007
                          • 1641

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Lineamanden Se indlæg
                          Gør som mig bare tag en EKK43 en side tyrkisk og en Coffee burrs.
                          Så en Titan conic til de helt tætte.
                          Det er hvad jeg gør.

                          /Uldall
                          Det er godt det ikke fylder ret meget på køkkenbordet.......Uldall, for faen.....
                          La Marzocco GS/3 AV
                          Mahlkönig K30 Vario
                          Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                          La Pavoni Professional
                          Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                          BLOG

                          Comment

                          • malling
                            Master Brewer
                            • Apr 2011
                            • 4545

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af danielbrink Se indlæg
                            Tak, Malling :-D Idet EK43'eren skal kunne fungere til både espresso og filter, har jeg en mindre bekymring. Jeg kan læse mig til, at de fleste har været nødt til at kalibrere knivene til 0-punktet, for at kunne kværne fint nok til espresso. Også med de nye coffee burrs. At kalibrere knivene er jo super simpelt kan jeg se. Nu kommer så mit, måske, dumme spørgsmål; efter knivene er blevet kalibreret til espresso, kan kværnen så stadig kværne groft nok til filter? Kværnes der groft nok på indstilling 11.0 til at dække alle de forskellige typer filter – måske med undtagelse af stempel?
                            Ja man kalibrere til 0 punktet så dette ramme 1

                            Fint nok burde ikke være et problem med flad 9bar såfremt knivene er nogenlunde aligned.

                            Problemet opstår som regel når man vil kværne ekstra fint, hvis man vil lave ekstra lange preinfusion (eller prebrew på en slayer) så kan du godt løbe ind i at den ikke kan kværne fint nok

                            Groft nok er aldrig et problem med coffee burrs. Men den kværner ikke klassisk stempel groft, men eftersom det alligevel ikke giver nær så gode resultater som at benytte en grov filter, ser jeg heller ikke et behov for det og det kan den uden problemer.
                            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                            Comment

                            • Echovolution
                              Mellemristet
                              • Aug 2010
                              • 176

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af Rudi Fidel Se indlæg
                              Hvor holder du til i landet?
                              I kbh. er der rig mulighed for at prøve EK-espresso på kaffebarerne. Jeg kender til følgende steder, der bruger EK til espresso i københavn:

                              Roast på islands brygge
                              Forloren Espresso (kun deres special espresso)
                              Democratic Coffee (tror kun de bruger den til straight shots)





                              Sendt fra min FP2 med Tapatalk
                              Jeg var på dine anbefalinger forbi Roast og Forloren Espresso og smage på EK espresso.
                              Det er ret fedt at EK kværnen giver mulighed for at man som kunde frit kan vælge mellem den bønne/rist man kan smage - det var et bredt udvalg de havde hos Roast. Jeg var ret vild med deres Etiopiske rist.

                              Begge steder var brew ratio dog 2 - jeg synes resultatet var godt.
                              Men eftersom alle plejer at sige at Ek43 først rigtigt kommer til sin ret ved højere ratios på >2.5 kunne jeg godt have tænke mig at smage forskellen.

                              Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk

                              Comment

                              Working...
                              X