Hjælp til restauration af Mahlkönig Guatemala

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • kidcaffeine
    Espresso
    • Sep 2016
    • 585

    #61
    Forslag til VTA-6 design, hvis du begiver dig ned af den vej... ;-)

    Click image for larger version

Name:	12750200_219051835113399_280320473_n.jpg
Views:	1
Size:	36,2 KB
ID:	230477
    Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
    Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
    Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

    Comment

    • pingel
      Coffeeholic
      • Jan 2012
      • 1007

      #62
      Hvis du har flere dimser, så har jeg en Guatemala der godt kunne tænke sige en modding...

      Comment

      • Coffee makes the world go
        Master Brewer
        • Jan 2010
        • 5082

        #63
        Me too
        http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

        Comment

        • T.Bidstrup
          Mellemristet
          • May 2014
          • 296

          #64
          Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
          En VTA-6 kan jeg evt være behjælpelig med ;o)
          Ha ha Det overrasker mig af en eller anden grund ikke!
          Jeg må hellere vente lidt - kæresten er i forvejen enormt tålmodig!
          Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

          Comment

          • pingel
            Coffeeholic
            • Jan 2012
            • 1007

            #65
            Jeg har nu haft dimsen i min kværn i et par dage, og er vel egentlig meget godt tilfreds. Der er ikke nogle hele bønner tilbage i kammeret, men der er lidt kværnet tilbageførings-kaffe, som man ikke lige kan rense uden at skulle støvsuge.
            Og så var det ikke sådan lige at få sat den på plads, med det dobbeltklæbende tape jeg havde til rådighed - finder jeg noget andet gør jeg det nok om.

            Indtil videre bliver den siddende - fin indsats Thomas!

            Comment

            • Coffee makes the world go
              Master Brewer
              • Jan 2010
              • 5082

              #66
              Jeg har også modtaget mine
              men ikke haft tid og tape til at montere den ene i den kværn jeg pt bruger

              Men tråden her viser jo meget fint hvad jeg skal forvente , så det skal nok blive godt ;o)
              takker også for indsatsen ;o)
              http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

              Comment

              • Luwak
                Mørkristet
                • Apr 2008
                • 390

                #67
                Den indsats er ret smart og jeg kunne godt bruge en i min nye kenia. Er det muligt at få filen delt, da jeg selv har adgang til en 3d printer?

                Comment

                • EmilMR
                  Lysristet
                  • Feb 2018
                  • 123

                  #68
                  Oprindeligt indsendt af T.Bidstrup Se indlæg
                  Stor succes med single dose dimsen! Bønner ind er omtrent lig bønner ud. Ingen bismag af gamle bønner fra gang til gang!
                  Første version blev dog ikke helt perfekt, så jeg lavede en ny, som er 1mm større i diameter og 2mm længere.

                  Her er første version efter omkring 20 x 25gram:

                  [ATTACH=CONFIG]12064[/ATTACH]

                  Der ligger omtrent en bønne eller halvanden lige bag knivene. Det er jo tydeligt, at det er noget, der er kastet tilbage efter at have været et smut imellem knivene. Jeg kunne sikkert designe dimsen, så den ledte det tilbage til knivene igen, men altså ... Man kan jo blive ved. Desuden er det aktuelle resultat voldsomt meget bedre end før ift. retention af ukværnet kaffe!
                  Den sad, som beskrevet, fast med "ekstra strong" tæppetape. Der skulle virkeligt vrikkes godt til med skruetrækkeren for at få den ud igen. Ingen problemer med holdbarheden der.
                  Jeg fik ikke sat den helt ind til bunds i kammeret, så her er, hvad der lå bag den:

                  [ATTACH=CONFIG]12065[/ATTACH]

                  Ikke det store problem; det var jo aldrig kommer videre, hvis jeg havde ladet det være.
                  Ikke desto mindre kunne jeg ikke acceptere, at jeg ikke fik den tilpasset 100%, så i kom den reviderede version (i gul så man kan kende forskel):

                  [ATTACH=CONFIG]12066[/ATTACH]

                  Den passer bedre, og ved at lægge kværnen på hovedet i sofaen, lykkedes det mig at få den på plads helt op af bagsiden af kværnhuset. Desuden fik den tape på et større område af undersiden, så kontaktfladen er større. Den kommer aldrig ud igen!

                  Jeg tvivler på, at der kan spores en forskel i koppen, men nu ved jeg da, at jeg har lavet det så godt, det kan laves, uden at smide store summer penge efter det.

                  Da jeg allerede var i gang med CAD, lavede jeg også denne bøtte som erstatning for den blå mælkekande, jeg indtil nu har brugt.

                  [ATTACH=CONFIG]12067[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]12068[/ATTACH]

                  Så'n lidt kantet ligesom kværnen og med bue i bunden, ligesom i toppen af kværnen. Den passer rigtigt godt i designet, men overfladen er nok lige lidt til den ru side ift. formålet.
                  Liver lige denne gamle tråd op - er det muligt at få fingrene i 3D filen på den gule antiretention device? Eller hvis nogle ligger inde med en, de ikker bruger?
                  Wilfa Uniform m/ SSP knive
                  Comandante
                  Behmor 2020SR
                  Cafelat Robot

                  Tidligere: Londinium R, Profitec Pro 600, La Pavoni, NS Oscar 1, Rancilio Silvia, Niche Zero, NS MDJ 75 mm, Obel Mito 64 mm.

                  Comment

                  Working...
                  X