Hjælp til restauration af Mahlkönig Guatemala

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    #31
    Vaseline.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

    Comment

    • T.Bidstrup
      Mellemristet
      • May 2014
      • 296

      #32
      Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
      Vaseline.
      Det tænkte jeg netop på
      Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

      Comment

      • Coffee makes the world go
        Master Brewer
        • Jan 2010
        • 5082

        #33
        Oprindeligt indsendt af T.Bidstrup Se indlæg
        Har I nogen idé til, hvilken type fedt jeg skal bruge mellem aksel, shear plate og knivholder? Det skal vel være rimeligt viskøst og ikke alt for giftigt.
        Klüber fedt



        kan sikkert også fåes andre steder
        http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

        Comment

        • summer
          Coffeeholic
          • Jun 2011
          • 1407

          #34
          Jeg bruger OKS 476 til den slags sager - men det er svært at få i små portioner, desværre
          Last edited by summer; 1. August 2017, 14:54.

          Comment

          • -E*
            Master Brewer
            • Apr 2013
            • 1949

            #35
            Kaffemekka sælger noget fødevaregodkendt fedt i 2 g portioner ...
            -Sune

            Mahlkönig Kenia / OE Lido3
            Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
            Computerstyret Hottop
            Instagram

            Comment

            • T.Bidstrup
              Mellemristet
              • May 2014
              • 296

              #36
              Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
              Oprindeligt indsendt af summer Se indlæg
              Jeg bruger OKS 476 til den slags sager - men det er svært at få i små portioner, desværre
              https://www.oks-germany.com/ecomaXL/...es-detail/244/
              Ha ha I er nogle dyre drenge!
              Jeg må hellere tilføje, at jeg har tænkt mig at holde budgettet så lavt som fornuftigt muligt, da jeg ikke ved, hvor godt et resultat jeg kan forvente med denne kværn, og jeg har et bryllup, der også skal finansieres
              Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

              Comment

              • Coffee makes the world go
                Master Brewer
                • Jan 2010
                • 5082

                #37
                Få den til at spinne, og lav kaffe til dit bryllup, ;o) dine gæster vil så få go kaffe ,hvis du bare køber nogenlunde bønner

                Har du fjernet alt det gamle fedt, ofte kan man bare bruge det
                Så længe det ikke er blevet klistret virker det jo fint
                http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                Comment

                • T.Bidstrup
                  Mellemristet
                  • May 2014
                  • 296

                  #38
                  Der er ikke meget fedt tilbage; den er bare så'n lidt småfedtet
                  Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

                  Comment

                  • Coffee makes the world go
                    Master Brewer
                    • Jan 2010
                    • 5082

                    #39
                    Fedtet er der kun for at knivbæreren let glider af og på ved montering, og ved justering
                    Under kværning er der (næsten) ingen bevægelse aksel og knivbærer imellem
                    så der skal kun være nok til dette
                    http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                    Comment

                    • T.Bidstrup
                      Mellemristet
                      • May 2014
                      • 296

                      #40
                      Så kom der lidt skred i tingene.

                      Jeg fik limet en ordentlig revne i foden, hvilket sparede mig omkring 600,- kroner ift. en ny fod. Hvad sker der lige for Mahlkönigs reservedelspriser?!?!!!!!
                      Hele kabinettet er slebet ned med korn 240, grundet og malet med mat creme-hvid. Der er enkelte hakker, som ikke blev slebet helt i bund og enkelte småfejl i malingen (det kræver dælme erfaring at spraymale store flader pænt). Revnen i foden er nu helt usynlig, og alt i alt blev resultatet rigtigt nydeligt; kværnen "fylder" nu væsentligt mindre visuelt. Kontakten passer nu også i farven, hvilket er fint. Desuden er den grå forhøjer mellem fod og krop undladt, hvilket har sparet godt fem centimeter i højden.

                      Kæresten er mindre skeptisk, men synes dog fortsat, at det er en ordentlig klump, hvilket jo er svært at argumentere imod.
                      Hun tager det dog i stiv arm Brylluppet står endnu!

                      Click image for larger version

Name:	Grå kværn.jpg
Views:	1
Size:	48,6 KB
ID:	230414
                      Click image for larger version

Name:	Hvid kværn.jpg
Views:	1
Size:	56,4 KB
ID:	230415

                      (Billederne er uploaded med tilladelse fra både kvinde og kværn)

                      Alle dele er blevet vasket eller renset grundigt, diverse skruer er blevet skiftet ud med rustfrie og elektriske kontaktflader er efterset og polerede efter behov. Jeg har ikke kunnet komme helt af med lugten af gammel sur kaffe, men den er dog betragteligt reduceret.

                      Nu mangler jeg bare, at der dukker nogle skarpe knive op, så jeg kan få den testet.

                      Jeg er lidt usikker på, om motorens lejer er 100% i orden. Der er intet at mærke eller at høre, når man drejer akslen og den larmer ikke, når den kører, men der er måske en myreforhudsrynkes slør, hvilket jeg har svært ved rigtigt at vurdere. Motoren er nem nok at skille ad, men lejerne skal trækkes af, hvilket jeg hverken har værktøj eller erfaring til. Har I nogle erfaringer?
                      Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

                      Comment

                      • Coffee makes the world go
                        Master Brewer
                        • Jan 2010
                        • 5082

                        #41
                        Nå, du har jo fået knivene nu ;o)
                        det at der er ,lidt pletter , er meget normalt når de har ligget på lager og/eller er flyttet rundt

                        Når du skal montere dem
                        check for fremmedlegmer og evt beskadigelser på kværnen, som kunne få knivene il at ligge uens på
                        , så skru den første skue i med kun lige to fingre på skruetrækkeren , og så god i midten af hullet som du kan
                        gentag med skrue nummer to og tre

                        stram nu den første lidt mere
                        gentag med skrue nummer to og tre

                        Nu burde knivene ligge fladt til
                        løsn den første igen
                        så skru den første skue i med kun lige to fingre på skruetrækkeren

                        gentag med skrue nummer to og tre

                        nu ligger knivene stadig fladt til, men er forhåbentlig løse nok til at kunne skubbes

                        drej kniven MED uret, det er den retning som bønnerne ville skubbe kniven hvis de fik lov
                        det vil medføre at skruen centrerer i buen af hullet
                        OG at den ikke kan skubbes yderligt, hvis kniven blev løsnet, eller mødte en sten

                        Stram så alle skruer


                        når du skal samle kræet, efter at du har fået knivholderen i , så husk at sætte justeringen på det groveste
                        Tryk justerings delen ind med et tryk midt på
                        så skru den første skue i med kun lige to fingre på skruetrækkeren
                        gentag med skrue nummer to
                        stram nummer et lidt mere osv
                        check at stikket IKKE sidder i ,og prøv om du med en finger i tragten kan dreje kværnen
                        kan du det Kan du, starte kværnen,kan du ikke , må du ta knappen af og løsne mere, HVIS dine gamle knive var tyndere end de nye kan det ske

                        NÅR du kan dreje kværnen,så drej et hak af gangen, og vær klar til at bakke hvis du hører knivene røre hinanden

                        kommer du til det punkt , så skru justerings knappen af, og sæt den på nul, og skru den fast igen , bak et par klik, bare for en sikkerheds skyld
                        check igen mens kværnen kører,om du kan stille den på nul uden kontakt lyd, kan du det, er den klar til brug

                        kan du komme til nul uden kontakt lyd, så skru knappen af , og enten bare skru på det du nu ser , eller sæt knappen bagud og skru den fast, så kan du justere igen
                        http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                        Comment

                        • T.Bidstrup
                          Mellemristet
                          • May 2014
                          • 296

                          #42
                          Super info! Jeg havde ikke tænkt på, at knivene skal drejes, så de "hviler" på skruerne i buen af hullet. Lækkert lækkert!

                          Den med at finde nulpunket ved kalibreringen havde jeg styr på, men super fint med lige at prøve efter med fingrene først. Jeg havde tænkt mig blot at sætte den helt groft og så langsomt justere finere og finere indtil nulpunktet.

                          Jeg har i dag skilt motoren helt ad for at skifte lejerne. De viste sig at være væsentligt mere slidte, end jeg havde forestillet mig. Jeg skal på jagt efter en aftrækker imorgen og så have bestilt nogle nye lejer i fornuftig kvalitet.
                          Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

                          Comment

                          • Coffee makes the world go
                            Master Brewer
                            • Jan 2010
                            • 5082

                            #43
                            Prøv at se om du har en elektromotor mekaniker i nærheden, de har værktøjet , og sikkert også hurtig adgang til lejer
                            og skal de varmes på, har de også værktøjet til det

                            ofte ikke dyrere end når man selv skal finde stumperne, og købe værktøj
                            http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                            Comment

                            • Coffee makes the world go
                              Master Brewer
                              • Jan 2010
                              • 5082

                              #44
                              Oprindeligt indsendt af T.Bidstrup Se indlæg
                              Super info! Jeg havde ikke tænkt på, at knivene skal drejes, så de "hviler" på skruerne i buen af hullet. Lækkert lækkert!

                              Den med at finde nulpunket ved kalibreringen havde jeg styr på, men super fint med lige at prøve efter med fingrene først. Jeg havde tænkt mig blot at sætte den helt groft og så langsomt justere finere og finere indtil nulpunktet.

                              Jeg har i dag skilt motoren helt ad for at skifte lejerne. De viste sig at være væsentligt mere slidte, end jeg havde forestillet mig. Jeg skal på jagt efter en aftrækker imorgen og så have bestilt nogle nye lejer i fornuftig kvalitet.
                              Jeg skrev det hele, for hvis andre senere bruger tråden som hjælp,

                              Man skal huske at de gamle knive kan være tyndere end de nye, så er det ikke altid nok bare at skrue den på det groveste

                              det er let at checke , stak de gamle knive , gør det samme med de nye ved siden af , og læg en lineal henover, så kan man let se hvilke der er tykkest
                              http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                              Comment

                              • Coffee makes the world go
                                Master Brewer
                                • Jan 2010
                                • 5082

                                #45
                                Hov, og har man skruet justeringen fast, og knivene ikke kan dreje på det groveste, så er justeringen ikke i bund
                                dvs at man skal ha knappen af, stille grovere, og sikre sig at justeringen NU er i bund
                                http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                                Comment

                                Working...
                                X