Hjælp til restauration af Mahlkönig Guatemala

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    #16
    God tråd :-)

    Både sjov at læse og så lærte jeg lidt mere om burrs.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

    Comment

    • Coffee makes the world go
      Master Brewer
      • Jan 2010
      • 5082

      #17
      Oprindeligt indsendt af T.Bidstrup Se indlæg
      Den kniv du sammenligner med, er tydeligvis en anden model, David. Men tak for indspark.

      Set ovenfra, har de to kortere sweepere en anden profil end de to lange, så jeg tror, at den er god nok. Jeg tror også, at hvis de virkeligt var knækkede, ville overfladen adskille sig tydeligere fra den øvrige sandstøbningsoverflade. Og kværnhus+knive ville formentligt også vise tegn på, at der var sket noget voldsomt.
      Den David viser, det er den type der er allermest alm,
      jeg vidste heller ikke at dem som din fandtes ,
      Men Mk har lavet mange tiltag for at spare
      http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

      Comment

      • Coffee makes the world go
        Master Brewer
        • Jan 2010
        • 5082

        #18
        Oprindeligt indsendt af T.Bidstrup Se indlæg
        Jeg vil gerne købe dine knive, CMTWG.
        Har sendt dig PB, men din indbakke er fyldt.
        Så er der renset lidt ud i min indbox, ;o)
        http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

        Comment

        • malling
          Master Brewer
          • Apr 2011
          • 4545

          #19
          Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
          Den David viser, det er den type der er allermest alm,
          jeg vidste heller ikke at dem som din fandtes ,
          Men Mk har lavet mange tiltag for at spare
          Det største tiltag er dog mere skiftet i materialet på selve husene, så vidt jeg husker var de for mange år siden i stål, i dag er de i det samme "bløde" materiale som alle andre kværn producenter benytter (hvilket ikke ligefrem gør det nemmere at aligne det)

          Men at lave to kortere sweeper arme er næppe den store deal breaker eller str. besparelse. Men flere små bække...

          Heldigvis har nogle af spare tiltagende i det mindste fundet vej til nye produkter og ikke kun endt i aktionærenes lommer. Der desværre er tendensen disse dage.
          A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


          Comment

          • Coffee makes the world go
            Master Brewer
            • Jan 2010
            • 5082

            #20
            Ved sandstøbning, der er sådanne lange sweepere ikke det letteste , det er når selve formen laves, den laves og bruges kun en gang

            i bund og grund presser man sand sammen om noget der har samme form som det det skal ende med , når dette tages ud af sandet, kan skaden ske

            den risiko formindskes ved kun at ha to lange sweeperer

            Det ender med færre fejlstøbninger
            http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

            Comment

            • malling
              Master Brewer
              • Apr 2011
              • 4545

              #21
              Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
              Ved sandstøbning, der er sådanne lange sweepere ikke det letteste , det er når selve formen laves, den laves og bruges kun en gang

              i bund og grund presser man sand sammen om noget der har samme form som det det skal ende med , når dette tages ud af sandet, kan skaden ske

              den risiko formindskes ved kun at ha to lange sweeperer

              Det ender med færre fejlstøbninger
              Til gengæld er det vel også den billigste støbnings form. er det ikke noget med 70% der stadig laves sådan?
              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


              Comment

              • Coffee makes the world go
                Master Brewer
                • Jan 2010
                • 5082

                #22
                Ved det ikke, i dag er timelønnen en større del af udgiften , end den var i gamle dage
                og sandstøbning er meget hands on

                Jeg vil tro at lost wax er en bedre form , og det er måske det de bruger på nogle af deres(nye) dele

                og ren maskin fremstillede er heller ikke længere så dyre(fræse dreje) da de laves på cnc
                i dag er man bedre til at genbruge spånerne,og det er en fordel for maskinel spåntagende fremstilling , i gamle dage var spåner nærmest affald

                Fandt desuden ud af at til EK3 bruger de allu til knivbæreren ;o(,,vel og mærke til hørfrø modellen
                DET giver jo det svar vi manglede i en anden tråd

                Kvallien er simpelthen for ringe til kaffe

                Godt nok slemt at det er gået sådan

                De gamle kunne det hele , de nye er kun lavet stabilt, vis de skal kunne holde til det

                Dog skal siges at selve transportsneglen også er anderledes til hørfrø
                http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                Comment

                • T.Bidstrup
                  Mellemristet
                  • May 2014
                  • 296

                  #23
                  Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                  God tråd :-)

                  Både sjov at læse og så lærte jeg lidt mere om burrs.
                  Hej T.

                  Ja, det er da blevet en fin tråd. Jeg ville ændre titlen til noget med "hjælp til restauration", da det elektriske er fikset, men det kan jeg ikke finde ud af.

                  Jeg vil stadig gerne høre, hvis du falder over en billig EK43 (selvom jeg nu har forelsket mig i en Kafatek Monolith Flat.)
                  Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

                  Comment

                  • malling
                    Master Brewer
                    • Apr 2011
                    • 4545

                    #24
                    Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
                    Ved det ikke, i dag er timelønnen en større del af udgiften , end den var i gamle dage
                    og sandstøbning er meget hands on

                    Jeg vil tro at lost wax er en bedre form , og det er måske det de bruger på nogle af deres(nye) dele

                    og ren maskin fremstillede er heller ikke længere så dyre(fræse dreje) da de laves på cnc
                    i dag er man bedre til at genbruge spånerne,og det er en fordel for maskinel spåntagende fremstilling , i gamle dage var spåner nærmest affald

                    Fandt desuden ud af at til EK3 bruger de allu til knivbæreren ;o(,,vel og mærke til hørfrø modellen
                    DET giver jo det svar vi manglede i en anden tråd

                    Kvallien er simpelthen for ringe til kaffe

                    Godt nok slemt at det er gået sådan

                    De gamle kunne det hele , de nye er kun lavet stabilt, vis de skal kunne holde til det

                    Dog skal siges at selve transportsneglen også er anderledes til hørfrø
                    Lost-Wax er uomtvisteligt en bedre form da overflade kvaliteten skulle være højere end sand. Men skulle også være en hel del dyrere når det fungere under lav produktion. Man skal huske at en fabrik som Mahl er en meget, meget lille virksomhed så det kan være det ikke er profitabel med lost-wax.

                    Mener også det meste materiale fra formen kan genbruges til nye.

                    Ja CNC er noget af et skridt frem, mener at Titus benytter det temmeligt meget.

                    Tja hvis hørfrø kværnene er billigere er det vel fint nok. Hvad skal man med en der er overkill til formålet. Men ja det forklare en hel del.
                    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                    Comment

                    • Coffee makes the world go
                      Master Brewer
                      • Jan 2010
                      • 5082

                      #25
                      Den knivbærer som David viste, den , bruges til Kenia Guatemala(både s og sb ) og en del af de dyre kværnenheder i high end kaffe maskiner
                      desuden tar MK selv brugte kværne ind , og restaurerer dem , der kommer der også et forbrug

                      så de laver en del af dem , men alle dem jeg har set er sand støbte

                      Men igen ;o) jeg ser jo kun de ældre kværne

                      tror faktisk ikke MK selv støber dem, de holder til i HH , og der er et hav af små metal virksomheder
                      de får også hærdet udenhus , og de bor tæt på et hærderi jeg selv ofte har været med til at levere ting til ,fra DK (Esbjerg), som skulle hærdes , hvorefter det røg retur til DK, og samme firma de kom fra
                      http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                      Comment

                      • KristianK
                        Administrator
                        • Aug 2009
                        • 4365

                        #26
                        Oprindeligt indsendt af T.Bidstrup Se indlæg
                        Hej T.

                        Ja, det er da blevet en fin tråd. Jeg ville ændre titlen til noget med "hjælp til restauration", da det elektriske er fikset, men det kan jeg ikke finde ud af.

                        Jeg vil stadig gerne høre, hvis du falder over en billig EK43 (selvom jeg nu har forelsket mig i en Kafatek Monolith Flat.)
                        Jeg kan gøre det. Skal jeg det?
                        KristianK
                        En del af EspressoBar


                        Følg mig meget gerne på
                        https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                        https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                        Hjemmeside
                        www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                        Comment

                        • T.Bidstrup
                          Mellemristet
                          • May 2014
                          • 296

                          #27
                          Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
                          Jeg kan gøre det. Skal jeg det?
                          Ja tak "Hjælp til restauration af Guatemala", tænkte jeg.
                          Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

                          Comment

                          • KristianK
                            Administrator
                            • Aug 2009
                            • 4365

                            #28
                            Oprindeligt indsendt af T.Bidstrup Se indlæg
                            Ja tak "Hjælp til restauration af Guatemala", tænkte jeg.
                            Done
                            KristianK
                            En del af EspressoBar


                            Følg mig meget gerne på
                            https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                            https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                            Hjemmeside
                            www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                            Comment

                            • malling
                              Master Brewer
                              • Apr 2011
                              • 4545

                              #29
                              Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
                              Den knivbærer som David viste, den , bruges til Kenia Guatemala(både s og sb ) og en del af de dyre kværnenheder i high end kaffe maskiner
                              desuden tar MK selv brugte kværne ind , og restaurerer dem , der kommer der også et forbrug

                              så de laver en del af dem , men alle dem jeg har set er sand støbte

                              Men igen ;o) jeg ser jo kun de ældre kværne

                              tror faktisk ikke MK selv støber dem, de holder til i HH , og der er et hav af små metal virksomheder
                              de får også hærdet udenhus , og de bor tæt på et hærderi jeg selv ofte har været med til at levere ting til ,fra DK (Esbjerg), som skulle hærdes , hvorefter det røg retur til DK, og samme firma de kom fra
                              Jeg er ret sikker på de får det støbt ude af huset. Men det mest af det andet sker på egen fabrik (samling, knivene, lakering etc) der har været nogle interviews og youtube rundture hvor det kan ses og bliver fortalt.

                              Der er kommet nye beanbreakere og shear plate (stål) i år og skulle også kunne fås til nævnte modeller.
                              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                              Comment

                              • T.Bidstrup
                                Mellemristet
                                • May 2014
                                • 296

                                #30
                                Har I nogen idé til, hvilken type fedt jeg skal bruge mellem aksel, shear plate og knivholder? Det skal vel være rimeligt viskøst og ikke alt for giftigt.
                                Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

                                Comment

                                Working...
                                X