Hjælp til restauration af Mahlkönig Guatemala

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • T.Bidstrup
    Mellemristet
    • May 2014
    • 296

    Hjælp til restauration af Mahlkönig Guatemala

    Jeg har købt en vist nok ret gammel Guatemala, som jeg havde tænkt mig at restaurere.

    Da jeg satte den i stikket første gang, skete der ikke en fis. Så skilte jeg den ad og kiggede alting efter. Det ser fornuftigt ud, så jeg samlede den og skiftede ledningens stik, da det var godt irret.
    Jeg satte den i kontakten og tændte på kværnen. Der kom et elektrisk pop fra kværnen og lyset gik .....

    Er der nogen her fra forumet, som har evnerne til at kigge det elektriske efter i sømmene og hjælpe mig med at finde fejlen?
    - eller måske nogen, der har en idé om, hvor jeg kan få professionel hjælp uden at smide for mange penge efter det?

    Mvh Thomas.
    Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop
  • Coffee makes the world go
    Master Brewer
    • Jan 2010
    • 5082

    #2
    Jeg kan ikke hjælpe dig med det du spørger til
    men check lejerne og knivene, og om knivbæreren er ok

    er de skudte , så begynder det at være et spørgsmål om det kan lønne sig at lave den

    er selve huset ok, kan du måske finde en hvor huset er kaput, men det øvrige er ok ,,

    professionel , betyder jo at folk lever af det, det hænger sjældent sammen med billigt ;o(
    men igen, er det noget simpelt, kan det godt betale sig at betale en skilling,men det ved man først efter et check, ;o(
    http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

    Comment

    • T.Bidstrup
      Mellemristet
      • May 2014
      • 296

      #3
      Nå, jeg fik sprunget en sikring, og fordi jeg ikke kendte den slags automatsikring, vi har her i hytten, kostede det en "døgn"elektriker
      Det var sgu egentligt lidt pinligt - en elektriker til at skifte en sikring ... Nå, men så lærte jeg også noget om den type eltavle. Ærgerlige lærepenge.

      Til gengæld fik jeg ham til at kaste et blik på Kværnen, så nu kører den, som den skal.

      Resten af mekanikken ser fornuftigt ud. Jeg kan kun akkurat mærke en smule slør i akslen - ikke mere, end hvad der kan tilskrives fabrikationstolerancer. Knivbæreren ser fin ud.
      Knivene er egentligt pæne, men jeg tror, at de er modne til udskiftning. Det er svært at se. Hvad siger E-bar?
      Click image for larger version

Name:	Kniv01.jpg
Views:	1
Size:	27,6 KB
ID:	230348Click image for larger version

Name:	Kniv02.jpg
Views:	1
Size:	22,5 KB
ID:	230349Click image for larger version

Name:	Kniv03.jpg
Views:	1
Size:	37,1 KB
ID:	230350
      Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

      Comment

      • Coffee makes the world go
        Master Brewer
        • Jan 2010
        • 5082

        #4

        på billedet her, der ser man i forgrunden en sweeper , dem plejer der at være fire af

        Men kan ikke se dem alle ?

        ang slør, så bør det ikke kunne føles, for så er det godt nok meget
        frem og tilbage i akslens længde retning er det ok, men ikke side til side

        fik du at vide hvorfor den havde knaldet sikringen ??

        ang knive , træk oversiden af en negl let mod skæret(ikke ude på kanten)så bør den barbere noget af neglen nærmest som støv, og du bør næsten ikke kunne mærke trækket
        http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

        Comment

        • Kjeldsen
          Coffeeholic
          • Feb 2010
          • 1086

          #5
          Oprindeligt indsendt af T.Bidstrup Se indlæg
          Nå, jeg fik sprunget en sikring, og fordi jeg ikke kendte den slags automatsikring, vi har her i hytten, kostede det en "døgn"elektriker
          Det var sgu egentligt lidt pinligt - en elektriker til at skifte en sikring ... Nå, men så lærte jeg også noget om den type eltavle. Ærgerlige lærepenge.

          Til gengæld fik jeg ham til at kaste et blik på Kværnen, så nu kører den, som den skal.

          Resten af mekanikken ser fornuftigt ud. Jeg kan kun akkurat mærke en smule slør i akslen - ikke mere, end hvad der kan tilskrives fabrikationstolerancer. Knivbæreren ser fin ud.
          Knivene er egentligt pæne, men jeg tror, at de er modne til udskiftning. Det er svært at se. Hvad siger E-bar?
          [ATTACH=CONFIG]11791[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]11792[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]11793[/ATTACH]
          Hvor fedt at han lige fixede kværnen, haha!

          Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk

          Comment

          • T.Bidstrup
            Mellemristet
            • May 2014
            • 296

            #6
            Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
            på billedet her, der ser man i forgrunden en sweeper , dem plejer der at være fire af

            Men kan ikke se dem alle ?

            ang slør, så bør det ikke kunne føles, for så er det godt nok meget
            frem og tilbage i akslens længde retning er det ok, men ikke side til side

            fik du at vide hvorfor den havde knaldet sikringen ??

            ang knive , træk oversiden af en negl let mod skæret(ikke ude på kanten)så bør den barbere noget af neglen nærmest som støv, og du bør næsten ikke kunne mærke trækket
            Der er fire sweepers - to høje og to lave. Det har jeg set magen til på billeder af andre Guatemala'er.

            Jeg har rykket godt i akslen igen og kan faktisk ikke genfinde noget slør. Jeg var måske en ganske lille smule ebrieret ved sidste inspektion ...

            Pop'et skyldtes, at et par terminaler var lige tæt nok på hinanden til at lave en lysbue (angiveligt). Hvordan de så er blevet så glade for hinanden er lidt svært at forstå!

            Jeg har kigget mere på knivene, og de er godt sløve! Kan man egentligt få dem slebet hos Mahlkönig i stedet for at købe nye? Det har jeg vist hørt om, men det er muligvis på knive til EK43 og VTA-6, som er noget dyrere og derfor giver mening at slibe?!
            Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

            Comment

            • Benjoh
              Lysristet
              • May 2016
              • 143

              #7
              Ved ikke hvad Mahlköning skal have for at slibe dem op igen. Ellers koster et ny sæt fra 200€ og op :/
              Er til "sort" kaffe, på lyse bønner

              Comment

              • Coffee makes the world go
                Master Brewer
                • Jan 2010
                • 5082

                #8
                Ved ikke om de længere gensliber, ej heller hvordan hvis
                men før i tiden , var det jo firmaer der havde mange kværne der fik genslebet knive, eller en der havde service på en stak kværne
                selve logistikken med et enkelt sæt er nok dyrt

                men jeg har et sæt genslebne knive til salg i salgsafdelingen til 850kr
                men det er de små 71 mm, og din kværn kan ikke finde ud af med sig selv hvad den er ;o),
                Så mål lige diameteren på dine knive
                http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                Comment

                • Coffee makes the world go
                  Master Brewer
                  • Jan 2010
                  • 5082

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af T.Bidstrup Se indlæg
                  Der er fire sweepers - to høje og to lave. Det har jeg set magen til på billeder af andre Guatemala'er.

                  Jeg har rykket godt i akslen igen og kan faktisk ikke genfinde noget slør. Jeg var måske en ganske lille smule ebrieret ved sidste inspektion ...

                  Pop'et skyldtes, at et par terminaler var lige tæt nok på hinanden til at lave en lysbue (angiveligt). Hvordan de så er blevet så glade for hinanden er lidt svært at forstå!

                  Jeg har kigget mere på knivene, og de er godt sløve! Kan man egentligt få dem slebet hos Mahlkönig i stedet for at købe nye? Det har jeg vist hørt om, men det er muligvis på knive til EK43 og VTA-6, som er noget dyrere og derfor giver mening at slibe?!
                  Har du et billede af knivholderen hvor man ser alle sweeperne ? alle dem jeg har set har fire lige høje ??

                  bare så der ikke er uballance , det gir nemlig vibrationer, og det æder let et leje
                  http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                  Comment

                  • T.Bidstrup
                    Mellemristet
                    • May 2014
                    • 296

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
                    men jeg har et sæt genslebne knive til salg i salgsafdelingen til 850kr
                    men det er de små 71 mm, og din kværn kan ikke finde ud af med sig selv hvad den er ;o),
                    Så mål lige diameteren på dine knive
                    Har jeg købt en personlighedsforstyrret kværn? Hvad mener du?
                    Knivene måler 71mm. Er det de små? - jeg mener, at Kenias knive er mindre ...

                    Jeg har ikke lige faldet over de knive, du har til salg, men er ganske interesseret! Er de slebet hos Mahlkönig?

                    Knivholderen ser ret symmetrisk ud og de to kortere sweepers er akkurat lige korte og med en overflade, der ligner resten af holderens overflade. Jeg tror ikke, at de er knækkede!
                    Click image for larger version

Name:	Holder01.jpg
Views:	1
Size:	33,9 KB
ID:	230357Click image for larger version

Name:	Holder02.jpg
Views:	1
Size:	34,9 KB
ID:	230358Click image for larger version

Name:	Holder03.jpg
Views:	1
Size:	31,3 KB
ID:	230359
                    Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

                    Comment

                    • Coffee makes the world go
                      Master Brewer
                      • Jan 2010
                      • 5082

                      #11
                      Ubs ,, ;o) det med personlighedsforstyrret (kværn ) må du undskylde blandede lige din og den anden der var til salg sammen
                      Så med mindre det er den der var til salg her på forummet, er det ikke den samme kværn
                      Den havde nemlig en justerings skala fra en Sb, mens den label der sad på chassiset sagde det var en s model ????
                      Men da du siger din bruger 71mm knive, så er det en alm S model

                      Sådanne knive har jeg, kan ikke med sikkerhed sige at det er MK der har slebet dem, men efter bedste viden er det
                      http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                      Comment

                      • davidsarinelli
                        Coffeeholic
                        • May 2009
                        • 1484

                        #12
                        Knivholder

                        De to sweepere er knækkede.
                        Vedhæftede filer
                        David Sarinelli

                        Arbejder hos Espresso Systems - men er udelukkende på ebar som privatperson

                        Giesen W1 m. Artisan connection
                        Bullet R1 2.0 IBTS
                        La Marzocco Linea Classic AV 1
                        Lelit Bianca Dual PID pressure profiling
                        Profitec Pro500
                        La Pavoni Professional
                        ProBarista G-IOTA single dosing flat burrs
                        Niche Zero single dosing conical burrs
                        DIP DK-40 Bulk

                        Masser af SSP burrs!


                        www.espresso-systems.dk

                        Comment

                        • Coffee makes the world go
                          Master Brewer
                          • Jan 2010
                          • 5082

                          #13


                          Ikke nødvendigvis, de findes faktisk med kun to sweepere der rager ind bag den faste kniv

                          men det er svært at afgøre om den ru flade vi ser er et knækket stykke støbestål, eller bare den rå overflade fra sandstøbningen hvis den er original
                          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                          Comment

                          • T.Bidstrup
                            Mellemristet
                            • May 2014
                            • 296

                            #14
                            Den kniv du sammenligner med, er tydeligvis en anden model, David. Men tak for indspark.

                            Set ovenfra, har de to kortere sweepere en anden profil end de to lange, så jeg tror, at den er god nok. Jeg tror også, at hvis de virkeligt var knækkede, ville overfladen adskille sig tydeligere fra den øvrige sandstøbningsoverflade. Og kværnhus+knive ville formentligt også vise tegn på, at der var sket noget voldsomt.
                            Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

                            Comment

                            • T.Bidstrup
                              Mellemristet
                              • May 2014
                              • 296

                              #15
                              Jeg vil gerne købe dine knive, CMTWG.
                              Har sendt dig PB, men din indbakke er fyldt.
                              Kan stadig tælle på én hånd, hvor mange gange, jeg har brygget en perfekt kop

                              Comment

                              Working...
                              X