De vildeste dyreste grønne bønner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    #16
    I øvrigt tilbage til Geishaen: Selvom jeg syns den har været toplækker, de gange jeg har smagt Panama Esmaralda farmens Geisha, syns jeg ikke den har været over 7 gange mere værd end andre topklasse bønner. Det er derfor jeg syns det er top-interessant, når andre kaffefarmere har plantet Geisha og nu begynder at kunne sælge af det - og priserne kommer ned.

    Apropos cupping arrangement: jeg tæller Rudi Fidel, Malling, mig - og hvis så Sune, hvis det er i sammenhæng med noget andet.

    Det lyder mere som et lille privat arrangement.

    Sune: sig til når du i anden anledning kommer til KBH. Når du ved det i god tid, så vi kan indkøbe fra forskellige risterier. TCC skriver jo at de kun rister, når der er bestillinger nok til det.

    Kan også være at der er bønneklub-folk, som vil med. Ikke alle følger med herinde.

    Hvis vi er 5, som lægger 200 kr, så giver det jo 1.000 kr at købe ind for ... og så er der jo mere end vi bruger til en cupping, så nogle kan købe resterne og så bliver "cupping billetten" endnu billigere.
    Last edited by Kaffe T; 1. August 2017, 09:48.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

    Comment

    • lbe
      Mørkristet
      • Jan 2010
      • 343

      #17
      Spændende med en Geisha smagning. Jeg har smagt en fra Colombia og Etiopien, men dog ikke mod hinanden. Smagen var en overflod af blomst som jeg havde svært ved at definere. Jeg smager nemlig ikke på blomster dagligt.
      kan se at Stiller har en Guatemala Geisha.

      Comment

      • SuneZA
        Mørkristet
        • Sep 2009
        • 331

        #18
        Jeg kunne også godt være interesseret i at deltage i en smagning/cupping! Og 200 kr lyder bestemt som et rimeligt niveau. [emoji846]

        Den der diskussion med pris/hype synes jeg personlig er lidt misforstået. Selv med de nye rekordpriser kan man stadig, som almindelig kaffe interesseret, købe en kop og smage den. Hvor mange af de absolut bedste vine kan man sige det om? Og nej, den er helt sikkert ikke "7 gange bedre" (hvordan det så end skulle defineres) end f.eks. en Kenya fra øverste hylde, men den er jo så 7 gange mere eftertragtet! Og kan helt sikkert noget særligt, som man ikke finder nogle andre steder.

        Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk

        Comment

        • Sundby
          Lysristet
          • Feb 2012
          • 102

          #19
          Jeg vil også super gerne være med!

          Comment

          • Kaffe T
            Master Brewer
            • Nov 2013
            • 2263

            #20
            Spændende at høre om Geisha'er fra lande end Panama og Costa Rica. Ja, jeg ved det med Etiopien ... det er der sorten kommer fra ... Så vidt jeg forstår fra et område, som også staves Gesha. Men har ikke stødt på den fra fx Colombia.

            Fra en dansk kaffefarmer i Mexico hørte jeg at Geisha skal dyrkes i mindst 1500 meters højde for at blive spændende. Hans kaffefarm lå vist kun på 1100 m.o.h.

            Helt enig, Sune: der er slet ikke så meget hype i kaffepriser som indenfor vin. Lad os nyde det så længe det varer ;o)
            Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
            Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

            ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

            Comment

            • Henrikaa
              Mellemristet
              • May 2014
              • 238

              #21
              Jeg er frisk på en cupping. Det ville være spændende at få udfordret smagssansen lidt.[emoji4]

              Comment

              • lbe
                Mørkristet
                • Jan 2010
                • 343

                #22
                I det indlæg du lagde i bønneklubben T, om den kommende kenya kaffe, er der når du kigger på siden fra Cropster flere Kenya kaffer med Geisha i. Det kunne være man kunne støve en Kenya geisha op.

                Comment

                • malling
                  Master Brewer
                  • Apr 2011
                  • 4545

                  #23
                  Vin vil nok altid være en hel del dyrere end kaffe. selv en billig under middel vin koster jo snildt en 100 lap.

                  Tidsfaktoren, str. på farmene/ plantagerne, arbejds indsatsen, krav til remedier, det rent kemiske/tekniske, opbevaring, løn mm. spiller en hel del ind på prisen/prisforskellen. De bedste vine producers i så små mængder at det presser priserne op i helt vilde højder. Meget kan siges om Geisha men det er slet ikke oppe i et eksklusiv leje som de dyrere vine og det produceres i langt str. mængder

                  Ingen tvivl om at det bliver dyrere, efterhånden som asien kommer med på vognen og får en indkomst som os, i kombination med redaktion af arealer hvor kaffen kan dyrkes. Men kan ikke forestille mig kaffen op i et leje noget nær vin
                  A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                  Comment

                  • Kaffe T
                    Master Brewer
                    • Nov 2013
                    • 2263

                    #24
                    Oprindeligt indsendt af lbe Se indlæg
                    I det indlæg du lagde i bønneklubben T, om den kommende kenya kaffe, er der når du kigger på siden fra Cropster flere Kenya kaffer med Geisha i. Det kunne være man kunne støve en Kenya geisha op.
                    https://hub.cropster.com/store/shops...ach?f=bq-89bKE
                    Godt spottet, Lars !

                    Jeg har 2 kg af den AA Ichamama #009 ... og ifølge Cropster sku den bestå af 5 varianter: Ruiru 11, Batian, Geisha, SL-28, SL-34 ... Så jeg har nogle gram Geisha i grønne bønner på vej ;o)
                    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                    Comment

                    • lbe
                      Mørkristet
                      • Jan 2010
                      • 343

                      #25
                      Så skal de bare sorteres ;-)

                      Comment

                      • lbe
                        Mørkristet
                        • Jan 2010
                        • 343

                        #26
                        Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                        Vin vil nok altid være en hel del dyrere end kaffe. selv en billig under middel vin koster jo snildt en 100 lap.

                        Tidsfaktoren, str. på farmene/ plantagerne, arbejds indsatsen, krav til remedier, det rent kemiske/tekniske, opbevaring, løn mm. spiller en hel del ind på prisen/prisforskellen. De bedste vine producers i så små mængder at det presser priserne op i helt vilde højder. Meget kan siges om Geisha men det er slet ikke oppe i et eksklusiv leje som de dyrere vine og det produceres i langt str. mængder

                        Ingen tvivl om at det bliver dyrere, efterhånden som asien kommer med på vognen og får en indkomst som os, i kombination med redaktion af arealer hvor kaffen kan dyrkes. Men kan ikke forestille mig kaffen op i et leje noget nær vin
                        Sjælden eller svært tilgængelig kaffe kan nu også komme op i priser som kaffen sikkert ikke af værd. Kaffe fra Gran Canaria, Sankt Helena, Jacu Bird Brazil, Liberica eller New Caledonia som hurtig ryger op på €100 + for et kilo grønne.
                        Men det kunne være sjovt at smage.

                        Comment

                        • johnster
                          Master Brewer
                          • Jun 2011
                          • 1756

                          #27
                          Jeg er også med, hvis det ellers passer i kalenderen.
                          Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                          Compak K10 Fresh
                          Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                          Philips Café Gourmet

                          Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                          Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                          Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                          Comment

                          • Rudi Fidel
                            Mellemristet
                            • Jan 2015
                            • 227

                            #28
                            Måske er december Geisha-tid... I hvert fald sælger risterierne masser af geisha for tiden.

                            La cabra har denne:

                            La Cabra is a modern coffee company born out of Denmark. We embrace innovation and traceability in each step from cherry to cup, and with our single roast philosophy we aim to introduce you to some truly memorable coffee experiences.


                            TCC denne:



                            Tim Wendelboe denne:

                            A light roast Geisha honey processed coffee from the Caballeros in Honduras. Expect flavours of jasmine and sweet mandarin with a herbal twist.


                            Måske var det snart tid til den Geisha-smagning? Anyone? Jeg lægger gerne hus til her i ballerup :-)

                            Sendt fra min FP2 med Tapatalk
                            Min hobby er alt man kan smage på :-)

                            Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.

                            Comment

                            • johnster
                              Master Brewer
                              • Jun 2011
                              • 1756

                              #29
                              Oprindeligt indsendt af Rudi Fidel Se indlæg
                              Måske er december Geisha-tid... I hvert fald sælger risterierne masser af geisha for tiden.

                              La cabra har denne:

                              La Cabra is a modern coffee company born out of Denmark. We embrace innovation and traceability in each step from cherry to cup, and with our single roast philosophy we aim to introduce you to some truly memorable coffee experiences.


                              TCC denne:



                              Tim Wendelboe denne:

                              A light roast Geisha honey processed coffee from the Caballeros in Honduras. Expect flavours of jasmine and sweet mandarin with a herbal twist.


                              Måske var det snart tid til den Geisha-smagning? Anyone? Jeg lægger gerne hus til her i ballerup :-)

                              Sendt fra min FP2 med Tapatalk
                              Det kunne være lækkert. Det kniber dog med tiden her i december.

                              Men jeg har da planer om at hente mig en pose fra TCC i dag.
                              Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                              Compak K10 Fresh
                              Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                              Philips Café Gourmet

                              Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                              Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                              Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                              Comment

                              • Kaffe T
                                Master Brewer
                                • Nov 2013
                                • 2263

                                #30
                                Gerne.

                                Jeg har 1 kg Geisha i grønne bønner ... ku godt være den samme, som den La Cabra har ... Min hedder også Santa Teresa og er fra Costa R.

                                John - har du konsumeret al Geisha kaffen fra Kontra's julekalender ?

                                Ka godt se at december nemt ku være presset. Men det Geisha du har, Rudi Fidel - skal det drikkes her i dec ?
                                Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                                Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                                ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                                Comment

                                Working...
                                X