De vildeste dyreste grønne bønner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • malling
    Master Brewer
    • Apr 2011
    • 4545

    #91
    Som skrevet så er jeg ikke i tvivl om nogen bliver påvirket, Perger har insinueret det samme overfor WBC dommerens ift Geisha.

    Men som alt andet gælder det ikke alle, nogen kan godt abstrahere fra priser, hype, omdømme mm. men de får så også slag for det engang imellem.

    For mig er pris, sort og omdømme faktisk komplet ligegyldigt parametre når jeg smager en kaffe, det får mig ikke til at syntes den smager bedre af den grund eller bliver mere interessant. Jeg har tidligere smagt over hypet Geisha som nogle var ved at fald bagover, jeg syntes mest den smagte af grønne ærter og jord og var ingenlunde hypen værd efter mine præferencer.

    Så ja psykiske, miljømæssige, sociale og fysiske faktorer spiller uomtvisteligt ind. Det kan der ikke herske tvivl, så hvis en meget stor og anerkendt gruppe går amok over en kaffe og den får en omdømme, så er de resterende tilbøjelig til at hoppe på vognen, vi er trods alt sociale væsner med hang til fælleskab og anerkendelse.

    Det er derfor det er vigtig at der skabes plads til mangfoldige holdninger og plads til at alle kan udtrykke deres holdninger.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


    Comment

    • Kaffe T
      Master Brewer
      • Nov 2013
      • 2263

      #92
      Jo jo, al det ved vi godt. Intet nyt i det.

      Cupping er bare en bryggemetode. Google det.

      Nogle gange gør man det blindt. Andre gange står kaffeposen bag ved. Det er et aktivt valg man foretager hvordan set-uppet skal være. Det er en afvejning af forskellige hensyn.

      Til cuppingen i søndags var der en Costa Rica kaffe, som var ristet af Gardelli fra Italien. Han er lige blevet VERDENSMESTER i kafferistning.

      Ved denne cupping (og det er normalt til cuppings) var reglen, at vi først ikke måtte sige noget, mens vi smagte. Så man kan udforske på egen hånd, før man bliver farvet af hvad andre siger.

      Til sidst taler vi om det. Bagefter kan man lige nå at smage en gang til, for at se om man ka fange hvad de andre taler om.

      Omtalte Gardelli-kaffe syns alle der var noget galt med - før vi talte om den. Den smagte af hø eller pap. Tidligere havde været en anden Gardelli kaffe (fra etiopien). Den var folk glade for.

      Så jeg syns nok folk brugte deres smagssans og ikke bare fantaserede ud fra hvad etiketten sagde eller noget.

      Selv er jeg kaffedommer i smagspanel, hvor det hele er blindt. En typisk session kan være med 6 forskellige kaffer, som man får 3 gange = 18 kopper kaffer indenfor få timer (man smager med ske, behøver ikke drikke hele 18 kopper!!). Så skal man svare på 10-12 spørgsmål for hver kaffe.

      Kafferne er ikke særlig forskellige (det er årsagen til at nogen gider betale for sensorisk bedømmelse i trænet dommerpanel). Så det er ikke nemt. Netop fordi man kommer igennem samme kaffe 3 gange, så ka de se hvor stor variationen er i vores bedømmelser. Ingen mennesker er maskiner, som giver samme bedømmelse hver gang.

      Prøv at google "sensory science". Der er 1000 ting at sige om det.
      Last edited by Kaffe T; 24. January 2018, 19:08.
      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

      Comment

      • Kaffe T
        Master Brewer
        • Nov 2013
        • 2263

        #93
        Nu er jeg færdig med at skrive om de 12 Geisha kaffer fra vores cupping event. Se http://coffeenavigated.net/geisha/

        Igår gensmagte vi lige nogle af dem, som smagte for mørkt for en uge siden. Nogle var bedre. Andre var stadig for mørkt ristet ... Selvfølgelig er det en smagssag hvad ristegrad man kan li, men det her var i forhold til at få bønnens særlig karakter frem. Det siges at en Geisha ikke skal ristes særlig langt før end det særlige går af den (= så køb en billigere kaffe i stedet).

        Det testede jeg også med det ene kilo Geisha grønne bønner, som jeg ristede 200 gram ad gangen. Jeg fik ristet et batch for mørkt ... for at udforske "how to ruin a Geisha" ;-)
        Last edited by Kaffe T; 29. January 2018, 12:02.
        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

        Comment

        • Birk
          Mellemristet
          • Jul 2012
          • 263

          #94
          Virkelig spændende læsning Therese! Tak for en meget udførlig gennemgang!
          ECM Mechanica IV Profi + ECM S-Manuale 64, Wilfa WSCG, Feld2:Honed
          masser af lir til “sort kaf’” + Cormorant Roaster

          Comment

          • MHartmann
            Grøn bønne
            • Mar 2018
            • 2

            #95
            1234

            Comment

            Working...
            X