For fanden det er svært det mælk !

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Ztyx
    Lysristet
    • Apr 2017
    • 64

    For fanden det er svært det mælk !

    Hej kaffeelskere.

    Jeg har kæmpet en kamp med min elskerinde, og indtil nu har hun vundet. Tænker bare ikke helt hun ønsker at lave mikroskum, selvom jeg forsøger at bede pænt. Virker heller ikke at blive sur på hende, så virker det slet ikke. Har forsøgt med smykker og "blomster", men intet dur.

    Hende jeg bor sammen med, hedder Expobar Brewtus 4 PID (dual boiler). Hun kan, ud fra min målestok, lave en fandens god espresso. Men vi er ikke helt enige når det kommer til mælken. Om det hedder skummet, let, sød, øko eller hvad vi ellers kan kalde det, så volder det hele problemer. Hun er født med en 1 hul (ja det er de fleste jo ... ), og hver gang vi forsøger, så ender det med tyk skum på toppen af tyndt pjask, eller bare tyndt pjask. Hvis det lykkedes os i fællesskab at lave noget der til nøds kan bruges, så er der tale om rent held.

    Er der nogle fine fifs til at få sådan en dame til at arte sig, eller skal jeg have fat i nogle flere huller (ikke alle damer ønsker dette... )

    mvh Thomas.

    ps: jeg tror jeg har læst alle 5 sider af latte art forum delen uden held.
    Espresso: Expobar Brewtus 4 PID
    Kværn: Nuova Simonelli MDJ 75 / Mahlkönig Vario stål / Rhinoware Compact
    Rister: Gene Café
    Bialetti Mokka & Aeropress.
  • Coffee makes the world go
    Master Brewer
    • Jan 2010
    • 5082

    #2
    Hvor meget mælk,og start temp, i hvor stor en kande, og i hvor lang tid steamer du, med hvilken sluttemp??
    hvis du ender med skum på toppen, så lyder det til at du ikke får rullet/æltet dette skum ind i mælken
    http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

    Comment

    • ChrizzzeR
      Mellemristet
      • Feb 2012
      • 167

      #3
      Måske du kører hullet lidt for hårdt - Prøv med langsomme bevægelser - De fleste hunkøn ser jo gerne at man bruger lidt tid på forspillet

      Alternativt kunne du jo finde en partner som kan vise dig hvordan det skal gøres
      Bezzera Magica

      Ceado E37S

      Mahlkönig M

      Comment

      • Ztyx
        Lysristet
        • Apr 2017
        • 64

        #4
        Starter med mælk 5mm eller deromkring under tuden (både i 350 og 600ml kande), har forsøgt med mælkekanden i fryseren, men synes ikke dette ændre noget. Mælken kommer direkte fra køleskabet, og stoppes ved en ca 60 grader, så ender den ca på 65 inden den hældes op. Tænker også selv at det er problemet med at få skummen i mælken, istedet for på toppen. Jeg får enten for lidt bevægelse, eller på grænsen til at smide mælken ud af kanden..

        Nogle gange må man bare prøve at kører hårdt på... ikke alle hunkøn melder rent ud, og så finde vi sgu kun ud af det på en måde.. enten ren lykke eller blive smidt af!..


        ps: undskyld for de svært billige, schauvinistiske udmeldinger..
        Espresso: Expobar Brewtus 4 PID
        Kværn: Nuova Simonelli MDJ 75 / Mahlkönig Vario stål / Rhinoware Compact
        Rister: Gene Café
        Bialetti Mokka & Aeropress.

        Comment

        • Hr. vinglas
          Grøn bønne
          • Jul 2017
          • 2

          #5
          Nu er jeg ret ny kaffedrikker faktisk (så jeg spørger sikker letter udvidende), men hvad for en type mælk skal man helst bruge (mærke og fedtprocent), hvis man virkelig gerne vil have toppen til at være cremet?

          Jeg håber, at I kan hjælpe mig. (Jeg drikker normalt mere vin) :-D



          Comment

          • aero
            Mørkristet
            • Nov 2014
            • 466

            #6
            Oprindeligt indsendt af Ztyx Se indlæg
            Starter med mælk 5mm eller deromkring under tuden (både i 350 og 600ml kande), har forsøgt med mælkekanden i fryseren, men synes ikke dette ændre noget. Mælken kommer direkte fra køleskabet, og stoppes ved en ca 60 grader, så ender den ca på 65 inden den hældes op. Tænker også selv at det er problemet med at få skummen i mælken, istedet for på toppen. Jeg får enten for lidt bevægelse, eller på grænsen til at smide mælken ud af kanden..

            Nogle gange må man bare prøve at kører hårdt på... ikke alle hunkøn melder rent ud, og så finde vi sgu kun ud af det på en måde.. enten ren lykke eller blive smidt af!..


            ps: undskyld for de svært billige, schauvinistiske udmeldinger..
            Jeg ville nok starte dybere, og langsomt bevæge mig opad indtil du får gang i bevægelserne. Hvis du laver store bobler er du (for) højt oppe, så dyk længere ned igen, indtil det giver en jævn lyd og der kommer god bevægelse i mælken.
            Youtube har en del gode videoer omkring det, der måske kan give lidt basis til hvordan det skal lyde og se ud.

            Sødmælk er som regel nemmest at steame syntes jeg.

            Et andet trick jeg brugte til at starte med var en kande vand med én dråbe sæbevand i. Kør samme procedure som du vil gøre ved mælken, responsen fra vandet er hurtigere og billigere Hvis du kan få det til at ligne mælk (pga. mange små bobler) gør du det rigtigt

            (og hvor er det i grunden svært ikke at få det hele til at lyde beskidt nu )
            /Claus

            Espresso
            Oscar, Obel Mito M64

            Sort
            Wilfa, Aeropress, Chemex, V60

            Comment

            • aero
              Mørkristet
              • Nov 2014
              • 466

              #7
              Oprindeligt indsendt af Hr. vinglas Se indlæg
              Nu er jeg ret ny kaffedrikker faktisk (så jeg spørger sikker letter udvidende), men hvad for en type mælk skal man helst bruge (mærke og fedtprocent), hvis man virkelig gerne vil have toppen til at være cremet?

              Jeg håber, at I kan hjælpe mig. (Jeg drikker normalt mere vin) :-D
              [/URL]
              Jeg syntes personligt sødmælk er nemmest at arbejde med, gerne en uhomogeniseret syntes jeg skummer bedst ift. de homogeniseret. Hvilket mærke der er bedst er der selvfølgelig mange meninger om, dem jeg har haft bedst held med er Gram Slot fra Rema 1000 (måske fordi jeg køber den oftest )

              Skål i vin, hver drik sin ret
              /Claus

              Espresso
              Oscar, Obel Mito M64

              Sort
              Wilfa, Aeropress, Chemex, V60

              Comment

              • aero
                Mørkristet
                • Nov 2014
                • 466

                #8
                Og så er der for øvrigt også denne tråd om (måske) alt med mælk og mærker
                /Claus

                Espresso
                Oscar, Obel Mito M64

                Sort
                Wilfa, Aeropress, Chemex, V60

                Comment

                • Coffee makes the world go
                  Master Brewer
                  • Jan 2010
                  • 5082

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af Ztyx Se indlæg
                  Starter med mælk 5mm eller deromkring under tuden (både i 350 og 600ml kande), har forsøgt med mælkekanden i fryseren, men synes ikke dette ændre noget. Mælken kommer direkte fra køleskabet, og stoppes ved en ca 60 grader, så ender den ca på 65 inden den hældes op. Tænker også selv at det er problemet med at få skummen i mælken, istedet for på toppen. Jeg får enten for lidt bevægelse, eller på grænsen til at smide mælken ud af kanden..

                  Nogle gange må man bare prøve at kører hårdt på... ikke alle hunkøn melder rent ud, og så finde vi sgu kun ud af det på en måde.. enten ren lykke eller blive smidt af!..


                  ps: undskyld for de svært billige, schauvinistiske udmeldinger..
                  da der er STOR forskel på hvor tuden sidder på de forskellige kander, siger det mig intet om mængden af mælk ;o)

                  der skal være plads til at ælte mælken

                  Vil nok mene max 2 dl i en 3.5 dl kande

                  og check kanden, mange der sælges som 3.5 dl er slet ikke dette , men tættere på 3
                  fik heller ikke din steam tid, så ved jo ikke om der er for meget eller for lidt knald på
                  hvor stor er dit steam tryk ?? , hvilken dyse
                  http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                  Comment

                  • Ztyx
                    Lysristet
                    • Apr 2017
                    • 64

                    #10
                    nu blev jeg jo så nødt til at måle mine mælkekander.. ca mål er 350ml og 600ml.. bruge ca 180ml i den lille og ca 3-350ml i den store.. Jeg har aldrig taget tid på steam tiden. Bruger standard 1 hul Expobar brewtus tip (umiddelbart måler jeg hullet til 1,5mm). Steam tryk ca 1,2bar.
                    Espresso: Expobar Brewtus 4 PID
                    Kværn: Nuova Simonelli MDJ 75 / Mahlkönig Vario stål / Rhinoware Compact
                    Rister: Gene Café
                    Bialetti Mokka & Aeropress.

                    Comment

                    • ChristianS
                      Coffeeholic
                      • Apr 2015
                      • 1012

                      #11
                      Hvis du kunne optage en video, af det du gør, så bliver det muligvis meget nemmere at komme med gode råd.

                      Men ellers vil jeg sige, at du hellere skal gå efter at det er ved at løbe ud over kanten, end at det bevæger sig for lidt.

                      I mange guides står der, at man skal gå efter en 'vortex', men de fleste har vist bedst held med at 'ælte', som CMTWG også skriver.

                      Altså en mere rullende bevægelse vertikalt, som en bølge.
                      Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

                      Kværne: Niche Zero, Santos 01
                      Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
                      Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

                      Comment

                      • Tajs
                        Lysristet
                        • May 2017
                        • 94

                        #12
                        Ha, det lyder som lige præcis hvor jeg var for en måned siden! Dybt frustrerende.

                        Den her video hjalp mig faktisk. Og ret cool koncept i øvrigt.

                        Londinium L1 - Mahlkönig K30

                        Comment

                        • Chancen
                          Espresso
                          • Jun 2015
                          • 688

                          #13
                          Det er en super video! Men man kan jo sagtens holde kanden i hånden i hjemmemiljø så der er styr på temp. Men jeg sætter armen midt i kanden let tilt i vinkel med hældetuden. Tippen lige under og lader mælken vokse af sig selv. Flytter aldrig rundt på steamarmen. Men jeg steamer også med 2 bar på gs3 så 7-8 sekunder om en 300 ml kande.

                          Comment

                          • Ztyx
                            Lysristet
                            • Apr 2017
                            • 64

                            #14
                            Den film er, så vidt jeg ved, med en 4 huls dyse, hvilket jeg tror han bruger i de fleste af sine film.. tænker ikke helt at jeg kan lave det samme nummer med 1 hul.. ellers fin fin film.
                            Espresso: Expobar Brewtus 4 PID
                            Kværn: Nuova Simonelli MDJ 75 / Mahlkönig Vario stål / Rhinoware Compact
                            Rister: Gene Café
                            Bialetti Mokka & Aeropress.

                            Comment

                            • Chancen
                              Espresso
                              • Jun 2015
                              • 688

                              #15
                              Jamen hvis kedlen kan holde tryk med 4 huls så smid da en på og se. Smid en tandstik i et af hullerne hvis trykket falder eller det bliver svært at styre. Alternativt køb en dyse fra lyn Weber skulle være mega god, og dyr.. http://lynweber.com/accessories/steam-dial/

                              Oprindeligt indsendt af Ztyx Se indlæg
                              Den film er, så vidt jeg ved, med en 4 huls dyse, hvilket jeg tror han bruger i de fleste af sine film.. tænker ikke helt at jeg kan lave det samme nummer med 1 hul.. ellers fin fin film.

                              Comment

                              Working...
                              X