Side 5 af 8 FørsteFørste ... 34567 ... SidsteSidste
Viser resultater 41 til 50 af 77

Emne: Tilsætning af mineraler til omvendt osmose vand

Mørkristet
    Registreringsdato
    Sep 2009
    Sted
    København NV
    Citer Oprindeligt indsendt af Alexpid Se indlæg
    Bikarbonat værdien er for høj de fleste steder, deraf følger for meget kalk i vandet

Sendt fra min SM-N950F med Tapatalk
    Jeg ikke helt du forstod mit idé. Vandhane-vandet skal selvfølgelig (efter justering med Mg++) fortyndes med RO vand til passende niveau.

Så vidt jeg lige kan se fra mine gamle tal for KBH vand, så burde man ramme den lige i røven (GH:KH = 2:1 og Ca:Mg ~1:1) hvis man tilsætter 55-60 mg/l Mg ioner i vandhanevandet, og fortynder 1:5 med RO vand.

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011

Tilsætning af mineraler til omvendt osmose vand

Grunden til man ofte ikke gør det, er at vandet sjældent er præcis 1:1, men i bedste fald kun tæt på.

KH i kbh/frederiksberg ligger vist ofte på 18-21 og GH fra 18-29.

Bor du på Frederiksberg har du ikke 1:1 og dit vand skifter pga. der er tale om blandingsvand af egen boring og Hofor, så for omk. 100.000 personer vil andet end at benytte den rene vare aldrig være præcist nok.

Så ville jeg ALDRIG bruge så meget epsomsalt eller anden magnesium kilde fordi det får det til at smage kunstigt eller i epsom salts tilfælde af sæbe

For i øvrigt er der INTET i mine undersøgelser af Gh/Kh balance der indikere at en 2:1 skulle være optimal! For mange lysristede kaffer vil din buffer være for lille!
    Senest redigeret af malling : 12. November 2018 kl. 23:15
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

Mellemristet
    Registreringsdato
    Jan 2015
    Sted
    Ballerup
    Citer Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
    For i øvrigt er der INTET i mine undersøgelser af Gh/Kh balance der indikere at en 2:1 skulle være optimal! For mange lysristede kaffer vil din buffer være for lille!
    Enig med malling her.

Jeg drikker kun lysristet filterkaffe og til den anvendelse foretrækker jeg som regel ca. 1:1 KH:GH. (Jeg går dog sjældent over 120 ppm)

Sendt fra min FP2 med Tapatalk
    Min hobby er alt man kan smage på :-)

Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.

Mørkristet
    Registreringsdato
    Sep 2009
    Sted
    København NV
    Citer Oprindeligt indsendt af Rudi Fidel Se indlæg
    Enig med malling her.

Jeg drikker kun lysristet filterkaffe og til den anvendelse foretrækker jeg som regel ca. 1:1 KH:GH. (Jeg går dog sjældent over 120 ppm)

Ok, tak for input. Pudsigt at i ender tilbage ved GH:KH på 1:1, og (for Rudi i hvert fald) omkring 100 ppm. Det er det samme som der er i Denice vand! Og her er Mg:Ca endda også tæt på 1:1. Såfremt man da kan stole på værdierne på etiketten.

Jeg forstår dog ikke Mallings kommentar omkring at det niveau af Mg skulle give sæbe-smag, så må det da være endnu værre hvis man skal ramme et Ca:Mg forhold på 1:1 i "bland-selv-vand", hvor man tilsætter alle ioner som salte, end hvis man bruger vandhanevand, som jo trods alt har et lille bidrag fra Mg i forvejen?

Mellemristet
    Registreringsdato
    Jan 2015
    Sted
    Ballerup
    Ja, denise vand er glimrende - det bruger jeg tit. Jeg synes især det er godt til kenyanske kaffer.

Og ja, sjovt at erfare at 1:1 GH:KH som regel er bedre i min smag. Men dejlig praktisk at slippe for den besværlige citronsyretilsætning til kildevand :-)

Jeg tror den "sæbesmag" malling omtaler kommer fra sulfat-ionerne i epsomsalt. Jeg bruger MgCl og oplever ikke sæbesmag, omend der rigtig nok kan blive en kunstig sødme hvis man tilsætter for meget.

Min hobby er alt man kan smage på :-)

Mit udstyr: Silvia, Compak K8, Vario m. stålknive, Lido 3, Kalita 185, Bonavita kedel m. PID, Aeropress, stempelkander.

Master Brewer Kaffe T's avatar
    Registreringsdato
    Nov 2013
    Sted
    København
    Citer Oprindeligt indsendt af SuneZA Se indlæg
    Mht. tilsætning af mineraler til RO vand, er der nogen særlig grund til at man ikke bruger vandhane-vand som basis?
    Jeg har tænkt det samme. Jeg har bare ikk gået dybere ind i det, da jeg ikke har anskaffet RO anlæg.

Det smarte ved vores danske grundvand er, at det har ret god kvalitet ... nå ja, det med en vis hårdhed (undtagen FRB) ... de steder med lav hårdhed har oftere rester fra landbruget, fordi det ikke er filtreret gennem tykke kalklag i undergrunden.

Og hvis man tilsætter mineraler til RO vand, så kommer der altid en mod-ion med, som er problematisk i højere mængder. Eller man har et hyr med at få opløst calciumcarbonat med en sodastream maskine.

Hvis man så vil ha nogle andre forhold, ka man justerer ovenpå det ... har jeg tænkt.

Sune - har du da anskaffet dig RO anlæg ? eller hvad vand bruger du ?
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011
    Sæbe smagen kommer med al sandsynlighed fra Sulfat ionen fra epsom salt, eftersom smagen ikke virker til at være til stede med andre magnesium salte, derfor skal især denne holdes meget lavt og vil generelt råde til en 1:4 -1:6

Men som jeg også skrev kommer der til gengæld en kunstig sødme og denne kommer ved alle typer af vand med høje magnesium værdier. Hvorfor jeg ikke er forhippet på vand (naturligt eller tilsat) der har 1:1 af Mg: Ca. min egne undersøgelser indikere at et mg:ca helst skal være på 1:3-1:6 forhold, i hvertfald i forhold til mine præferencer!
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

8. De følgende 2 brugere siger tak til malling for denne post:

davidrahbaek (15. November 2018),SuneZA (14. November 2018)

Mørkristet
    Registreringsdato
    Sep 2009
    Sted
    København NV
    Yes, hoppede på sådan en fra rent-postevand. Jeg har ikke nået at eksperimenterer så meget endnu, men jeg må til min overraskelse allerede medgive, at MgSO4 tilsætning skal begrænses temmelig meget. Indtil videre har jeg prøvet 15% og 30% postevand, justeret med 0.32 g MgSO4 i postevandet, inden opblanding, samt 30% postevand, uden MgSO4. Mit kit til at måle GH/KH er desværre blevet for gammelt(!), så jeg kan ikke tjekke værdierne af det færdige vand. Men værdierne opgivet i vandrapporterne ser ud til at have været meget konstante over tid. MgSO4 mængden er beregnet udfra at Ca:Mg forholdet skulle være 1:1 efter tilsætning (i mg), og jeg går udfra at magnesiumsulfaten er heptahydrat-saltet (Epsom salt). Men det er et estimat, der står bare "magnesiumsulfat" på posen, som er købt fra maltbazaren, til brug ved hjemmebrygning af øl. Posen har været åben i et par år, dog, så jeg tænker den uanset hvad må have suget det vand den kan?

I Matt Perger's opskrift på "nemt" kaffevand bruger han KUN magnesiumsulfat til at give GH! Jeg gad virkelig godt smage noget kaffe han har brygget, på dén blanding...

10. De følgende brugere har takket SuneZA for denne post:

Kaffe T (22. November 2018)

Stamgæst
    Registreringsdato
    Jan 2012
    Sted
    2000 F
    Citer Oprindeligt indsendt af SuneZA Se indlæg
    Yes, hoppede på sådan en fra rent-postevand. Jeg har ikke nået at eksperimenterer så meget endnu, men jeg må til min overraskelse allerede medgive, at MgSO4 tilsætning skal begrænses temmelig meget. Indtil videre har jeg prøvet 15% og 30% postevand, justeret med 0.32 g MgSO4 i postevandet, inden opblanding, samt 30% postevand, uden MgSO4. Mit kit til at måle GH/KH er desværre blevet for gammelt(!), så jeg kan ikke tjekke værdierne af det færdige vand. Men værdierne opgivet i vandrapporterne ser ud til at have været meget konstante over tid. MgSO4 mængden er beregnet udfra at Ca:Mg forholdet skulle være 1:1 efter tilsætning (i mg), og jeg går udfra at magnesiumsulfaten er heptahydrat-saltet (Epsom salt). Men det er et estimat, der står bare "magnesiumsulfat" på posen, som er købt fra maltbazaren, til brug ved hjemmebrygning af øl. Posen har været åben i et par år, dog, så jeg tænker den uanset hvad må have suget det vand den kan?

I Matt Perger's opskrift på "nemt" kaffevand bruger han KUN magnesiumsulfat til at give GH! Jeg gad virkelig godt smage noget kaffe han har brygget, på dén blanding...
    Jeg vil virkelig anbefale dig at anskaffe et tds-meter hurtigst muligt, så du får en nogenlunde idé om hvor du er henne med dit færdige vand. Og i følge min begrænsede matematik overdoserer du Mg med over 50% i fht Barista Hustle - og det hvis dit vand var 0 ppm fra start af... Og jeg går så ud fra at det er 1 liter vand du arbejder med?

https://baristahustle.com/blog/diy-w...n-two-bottles/

Mørkristet
    Registreringsdato
    Sep 2009
    Sted
    København NV
    Citer Oprindeligt indsendt af pingel Se indlæg
    Jeg vil virkelig anbefale dig at anskaffe et tds-meter hurtigst muligt, så du får en nogenlunde idé om hvor du er henne med dit færdige vand. Og i følge min begrænsede matematik overdoserer du Mg med over 50% i fht Barista Hustle - og det hvis dit vand var 0 ppm fra start af... Og jeg går så ud fra at det er 1 liter vand du arbejder med?

https://baristahustle.com/blog/diy-w...n-two-bottles/
    Super, tak for link! Og ja, man bør helt klart have et titreringssæt, eller til nøds et TDS meter, liggende, når man blander vand, så man kan dobbelttjekke..

Tilsætningen på 0,32 g kom jeg frem til ved at regne med at der skulle tilsættes 30 mg Mg++ til vandhanevandet for at få det op på 1:1 mellem Ca og Mg. Dvs. 0,03 g/L (30 mg/L) per liter. Da molarmassen af epsom salt (MgSO4*7H2O) er 261,4 g/mol, og molarmassen af Mg++ er 24,3 g/mol, så skal jeg gange de 0,03 g/L med 261,4/24 = 0,323 g/L. I min opblanding bliver det jo dernæst fortyndet, enten til 15% eller 30%.

Er det helt skævt med matematikken, eller hvad? Men uanset hvad, så er det nok mere hensigtsmæssigt at lave en koncentreret magnesiumsulfat-opløsning, a là den på BH siden, og så eksperimentere fra bryg til bryg med hvor mange ml der skal tilsættes...

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •