Overvejelse af salgsannonceregler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • malling
    Master Brewer
    • Apr 2011
    • 4545

    #31
    Regler skal stå klart og tydeligt og det kræves næsten at de dukker op i et pop up, når man trykker godkend annonce, hvorefter man afkrydser jeg har læst og accepteret betingelserne. Gør det ikke det, er det meget let for sælger at påpege reglerne ikke var nemme at finde og var tydelige og klare.

    Et andet problem er du aldrig kan bevise at sælger ikke solgte i god tro eller gennem andet medie.

    Sålænge sælger ikke har skrevet jeg acceptere, er der for i øvrigt intet at komme efter.
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


    Comment

    • Rohr
      Mørkristet
      • Jan 2017
      • 449

      #32
      Jeg er faktisk selv for at der findes en stram struktur på salg herinde, da vi jo (på trods af anonymitet) skal omgås herinde efter en endt handel.
      Jeg er nemlig enig i at vi er her for at være sammen og hjælpe ligesindede.
      Ellers kan man jo bare vælge at sælge på DBA istedet.
      Mange sælger både her og på DBA, og ofte billigere her - selv solgte jeg for 1-2 mdr siden en Mazzer mini her inde for 2500, samtidig havde jeg lagt den på DBA til 3000 så der var lidt at prutte om, som det jo tit er på DBA, hvorimod folk på Ebar kender priserne og derfor ikke prutter, hvis prisen er rigtig.
      Skæbnen ville så, at jeg kort efter at have sagt ja til en bruger her fra, for et bud på den fulde pris på 3000 på DBA, uden prutten om prisen.
      Jeg solgte selvfølgelig til 2500 på Ebar.
      Men snakken om hvor bindende et bud/køb herinde (til skue for alle i en tråd, eller i PM) bør være, er vel relevant.
      Måske kan vi ikke altid tjekke om det er blevet overholdt, men vi kan jo efterstræbe det med vores retningslinjer for salg.

      Ordlyden kunne jo bare være at man i tråden tilkendegiver at man har afgivet bud - ved PM.

      I min tråd handlede det ikke så meget om prisen, men at køber forsøgte sig med at skrive at han havde skrevet om morgenen for at komme først til købet, rettede det så til - da han stod op.
      Virkeligheden var at han havde skrevet kl 20:14 om aften og næppe har taget fejl af morgen og aften.

      Taptalk har sikkert virket efter hensigten, man skal bare være opmærksom på at der i taptalk kan skrives via appens indbakke, og altså uden om forumet, selvom man gennem denne vej i appen, vil se disse beskeder i samme indbakke som ebarbeskederne.
      Jeg havde kun tjekket direkte gennem Ebars indbakke, der ikke fusionere med taptalks indbakke.
      Og af denne grund overså jeg beskederne.
      Om der derudover også kan komme forskydelse i hvornår beskederne dukker op, kender jeg ikke til - men det står tydeligt i beskederne hvornår de er afsendt, og lå også i denne rækkefølge.


      Jeg syntes altså det er godt med stramme og detaljerede retningslinjer på Ebar, på trod af at det ikke er juridisk bindende og i sidste ende op til sælgers samvitighed.
      Maskine: La Marzocco - Linea mini (fast vand)
      Mods: 50l. pumpe, preinfusionchamber, 0,6mm restrictor og Pantechnicondesign wallnut, Lunarscale tray fit.
      Kværne: Mahlkönig K30 es. - Mazzer Major posekværn med ZM knive (til sort)
      Rister: Aillio Bullet
      Vægte: Acaia Lunar og Pearl.
      Tampers: Torr Ti 58,55 - Pulmann Big Step og 58,4 - Mahlgut Buzzer og Dozer 58,4 - Reg Barber LM VST.
      Drip: Stagg Copper kettle - V60 300 ml. - V60 600 ml. - V60 II tragt - Kalita I tragt.
      Vand: Brita finest.

      Comment

      • Jack
        Master Brewer
        • Feb 2016
        • 2575

        #33
        Oprindeligt indsendt af Rohr Se indlæg
        Jeg er faktisk selv.....
        Jeg er meget enig i overstående, her vægter loyalitet også frem for kolde kontanter
        Pictures (or it didn't happen)

        Comment

        • Coffee makes the world go
          Master Brewer
          • Jan 2010
          • 5082

          #34
          Tjah ,, hvis det med tiderne passer, så viser det med al tydelighed NØDVENDIGHEDEN af at ha regler
          Hvis der kuk i det med tiderne , så viser det OGSÅ nødvendigheden for regler

          OG jo, man kan sagtens lave regler, og forlange de holdes, det har vi jo allerede

          Hvis folk ikke vil købe eller sælge under disse regler , så står det dem frit at handle andre steder
          forlanger e bars regler at vi hylder de grønne bønner inden et salg ;o)
          ja så må man jo bare gøre op med sig selv om man kan leve med det
          Hvis alså sådan en regel kom ;o)

          Men når simple ting som solgt er solgt, og først til mølle ,,ER, først til mølle, skal gradbøjes , så trænger vi desværre i den grad til regler
          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

          Comment

          • Rohr
            Mørkristet
            • Jan 2017
            • 449

            #35
            Har lige opdaget at der faktisk er sket fejl nu, Jeg har nemlig skrevet ok og aftalt salg til en bruger der skrev via Ebar på ECM filteret, og nu hvor jeg dagen efter debatten, lige er gået mine tappatalk beskeder igennem ser jeg at der faktisk er en helt anden bruger der har skrevet allerede inden.
            Jeg er rigtig ærgerlig over dette, men vælger nu at sælge hvor aftalen nu er lavet, og har undskyldt mange gange til køberen der gik glip af købet.

            Jeg ved ikke om dette er grundlag for retningslinjer, men havde der stået pm sendt, eller skrevet "køb" i tråden, havde jeg ikke overset det.
            Last edited by Rohr; 14. May 2017, 09:15.
            Maskine: La Marzocco - Linea mini (fast vand)
            Mods: 50l. pumpe, preinfusionchamber, 0,6mm restrictor og Pantechnicondesign wallnut, Lunarscale tray fit.
            Kværne: Mahlkönig K30 es. - Mazzer Major posekværn med ZM knive (til sort)
            Rister: Aillio Bullet
            Vægte: Acaia Lunar og Pearl.
            Tampers: Torr Ti 58,55 - Pulmann Big Step og 58,4 - Mahlgut Buzzer og Dozer 58,4 - Reg Barber LM VST.
            Drip: Stagg Copper kettle - V60 300 ml. - V60 600 ml. - V60 II tragt - Kalita I tragt.
            Vand: Brita finest.

            Comment

            • Coffee makes the world go
              Master Brewer
              • Jan 2010
              • 5082

              #36
              Hvis man sender gennem et system , der IKKE gir en bekræftelse af at modtager har åbnet meddelelsen, kan man ikke gå ud fra AT modtager har læst meddelelsen

              Det må man jo så leve med

              det er ærgerligt , specielt når både køber og sælger lider under det

              Men det er afsenders valg,
              http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

              Comment

              • Jack
                Master Brewer
                • Feb 2016
                • 2575

                #37
                Kunne man gøre det umuligt at oprette salgs tråde for helt nye medlemmer, før de har postet xx altal post, syntes ofte det er her det går galt
                Pictures (or it didn't happen)

                Comment

                • deannielsen
                  Mellemristet
                  • Apr 2017
                  • 235

                  #38
                  Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                  Kunne man gøre det umuligt at oprette salgs tråde for helt nye medlemmer, før de har postet xx altal post, syntes ofte det er her det går galt
                  Forslaget er velment ved jeg, men om jeg havde haft 200 post og aldrig købt eller solgt noget og ej heller læst køb/salgs betingelserne, så ville jeg stadig ikke være mere dreven i at sælge eller købe tænker jeg umiddelbart.

                  Det jeg savner aller mest er at, vi behandler hinanden med respekt og er man utilfreds med noget, stikker man lige til en admin som kan rette vedkommende ind evt. det er i min optik det man hovedsageligt har admins til.

                  Synes ikke det gør tingene bedre når det når op i det røde felt og skaber en dårlig stemning for alle (Føler mig til tider som vidne til en offentlig stening i oldtiden).

                  Hvis man ikke er vant til at være i en gruppe eller et fora, ved man ikke helt hvad man skal være obs på, personlig læser jeg altid retningslinjer eller regler for noget nyt, da jeg er nysgerrig, men igen... ingen mennesker er ens for dylen... respekt respekt respekt og ikke mindst forståelse for forskelligheden. Hvis vi alle var 100% ens herinde, havde vi på ingen måde noget at tale om eller dele (GAB).

                  1. Behandl hinanden med respekt.
                  2. Er der noget du er utilfreds med på siden, ret der henvendelse til en admin.
                  3. Efterleves regel 1 ikke, kan du risikere udelukkelse fra siden i sidste instans.

                  Ovenstående er mit regelsæt, nogen vil måske mene det er naivt... men ved det virker.

                  Synes heldigvis at EB ellers er et skide rart sted at være, er dejligt man/jeg kan hente viden fra mennesker som vitterlig ved hvad de taler om, dette har allerede kostet mig en del penge :-) .

                  Men man skal bare huske at, selvom nogle skrevne ord ikke er ondt ment, men er sagt på en "spids" måde, så vil de fleste nye som kommer herind tage det negativt og på ingen måde føle sig velkommen, jeg ved hvad jeg taler om, har selv været rumlen igennem... må være ærlig at sige, jeg mest havde lyst til at skride, men igen er jeg ikke lige typen der bare sån lige smutter, men ikke alle er ens og det burde ej heller komme så vidt.

                  Det fedeste for et fora vil da altid være 100% positiv omtale, hvilket skaber nye medlemmer som er med til at have et forum med flow i, dette må vi alle da have interesse i.

                  Tak fordi i er her, så jeg også har et sted at være.

                  Rigtig dejlig dag til jer alle uden undtagelse, nu vil jeg smutte ind til Rohr og riste lidt :-)

                  ps.
                  Blev lidt langt (måske langhåret) for en gang skyld :-P

                  Comment

                  • Rohr
                    Mørkristet
                    • Jan 2017
                    • 449

                    #39
                    Jeg håber bare der findes en løsning hvor man krydser af eller udfylder felter, så det hele kommer med.
                    På denne måde hjælper man nyankomne, som jo ofte kommer herind med gode tilbud til os, og dette er jo skønt.
                    Det mest irriterende vil herefter være at nye købere ofte sælger et andet sted efter at have slået det op her, og så forsvinder uden at skrive solgt eller lignende og bare forsvinder og lader den hænge.
                    Maskine: La Marzocco - Linea mini (fast vand)
                    Mods: 50l. pumpe, preinfusionchamber, 0,6mm restrictor og Pantechnicondesign wallnut, Lunarscale tray fit.
                    Kværne: Mahlkönig K30 es. - Mazzer Major posekværn med ZM knive (til sort)
                    Rister: Aillio Bullet
                    Vægte: Acaia Lunar og Pearl.
                    Tampers: Torr Ti 58,55 - Pulmann Big Step og 58,4 - Mahlgut Buzzer og Dozer 58,4 - Reg Barber LM VST.
                    Drip: Stagg Copper kettle - V60 300 ml. - V60 600 ml. - V60 II tragt - Kalita I tragt.
                    Vand: Brita finest.

                    Comment

                    • Coffee makes the world go
                      Master Brewer
                      • Jan 2010
                      • 5082

                      #40
                      Oprindeligt indsendt af deannielsen Se indlæg
                      Forslaget er velment ved jeg, men om jeg havde haft 200 post og aldrig købt eller solgt noget og ej heller læst køb/salgs betingelserne, så ville jeg stadig ikke være mere dreven i at sælge eller købe tænker jeg umiddelbart.

                      Det jeg savner aller mest er at, vi behandler hinanden med respekt og er man utilfreds med noget, stikker man lige til en admin som kan rette vedkommende ind evt. det er i min optik det man hovedsageligt har admins til.

                      Synes ikke det gør tingene bedre når det når op i det røde felt og skaber en dårlig stemning for alle (Føler mig til tider som vidne til en offentlig stening i oldtiden).

                      Hvis man ikke er vant til at være i en gruppe eller et fora, ved man ikke helt hvad man skal være obs på, personlig læser jeg altid retningslinjer eller regler for noget nyt, da jeg er nysgerrig, men igen... ingen mennesker er ens for dylen... respekt respekt respekt og ikke mindst forståelse for forskelligheden. Hvis vi alle var 100% ens herinde, havde vi på ingen måde noget at tale om eller dele (GAB).

                      1. Behandl hinanden med respekt.
                      2. Er der noget du er utilfreds med på siden, ret der henvendelse til en admin.
                      3. Efterleves regel 1 ikke, kan du risikere udelukkelse fra siden i sidste instans.

                      Ovenstående er mit regelsæt, nogen vil måske mene det er naivt... men ved det virker.

                      Synes heldigvis at EB ellers er et skide rart sted at være, er dejligt man/jeg kan hente viden fra mennesker som vitterlig ved hvad de taler om, dette har allerede kostet mig en del penge :-) .

                      Men man skal bare huske at, selvom nogle skrevne ord ikke er ondt ment, men er sagt på en "spids" måde, så vil de fleste nye som kommer herind tage det negativt og på ingen måde føle sig velkommen, jeg ved hvad jeg taler om, har selv været rumlen igennem... må være ærlig at sige, jeg mest havde lyst til at skride, men igen er jeg ikke lige typen der bare sån lige smutter, men ikke alle er ens og det burde ej heller komme så vidt.

                      Det fedeste for et fora vil da altid være 100% positiv omtale, hvilket skaber nye medlemmer som er med til at have et forum med flow i, dette må vi alle da have interesse i.

                      Tak fordi i er her, så jeg også har et sted at være.

                      Rigtig dejlig dag til jer alle uden undtagelse, nu vil jeg smutte ind til Rohr og riste lidt :-)

                      ps.
                      Blev lidt langt (måske langhåret) for en gang skyld :-P
                      du har ret, men problemet ER jo at visse folk IKKE handler respektfuldt,de er udmærket klar over at de har handlet forkert, de kan endda nedfælde det på skrift, men vil stadig påstå at de ikke handlede forkert,tiltrods for at de selv har overtrådt de regler de selv har nævnt ????

                      Der er dem der ÆRLIGT har lavet fejl, det kan ske , nogen retter så ind , andre fortsætter

                      Her bliver en ærlig person så uærlig , mens den anden ærlige (som rettede ind ) FORBLIVER ærlig

                      Næsten hver gang , er det et øjebliks fristelse der udløser dramaet

                      Fjerner vi muligheden for at letfristende personer fristes, så fjerner vi de fleste dramaer , INDEN de opstår
                      Fjerner vi muligheden for at en NY sælger ærligt laver en fejl,så har vi undgået dramaer,det er jo EN HJÆLP,til at udfylde en salgsannonce

                      Den med at nye ikke skulle ha lov til at sælge, den er jo KUN tiltænkt hit and run sælgere, DEM har vi også haft

                      DER er ingen paranoide grunde her,,desværre , de er alle baseret på tidligere uheldige oplevelser

                      Vi kan aldrig undgå helt bevidste overtrædelser, ærgerligt, men sådan er det
                      MEN vi kan undgå at folk der ellers ville blive perlevenner, kommer op at toppes,pga vage linjer der frister til at tolkes til egen fordel

                      Jeg vil væde på at får vi et godt system, så vil nye folk kunne lide det,,vi beder jo ikke om folks pinkoder;o)

                      Vi vil bare ha at vide

                      Er det et køb nu salg med FAST pris ,ja nej mere

                      hvis ja ,hvad er prisen,og ingen ydelige mulighedder

                      hvis mere eller nej

                      er det KUN en auktion,ja nej

                      hvis ja , hvad er mindste pris,
                      Hvis ja , hvornår ender den (reglerne skal diktere hvordan enden er )

                      hvis mere
                      er det både en auktion, men med en køb nu pris ja nej
                      hvis ja
                      se ovenfor

                      Er tingen til salg andre steder ja nej
                      Her er det så spørgsmålet hvordan det bedst håndteres ,, eller om det IKKE skal tillades at ha ting både her og andre steder

                      nye kunne tilbydes at sælge, men salget skal godkendes ,igen for at forhindre hit and run

                      regler bør desværre indeholde ting som er åbenlyse,som at når der er betalings frist, så skal den overholdes
                      At står der kan kun afhentes, så skal tingen betales selvom man ikke lige kan afhente osv, desværre er folk kreative EFTER en handel

                      Jeg tror vi alle har stået i den situation, hvor man tænker,, det havde jeg ikke lige tænkt på

                      Vi skal fjerne det øjeblik fra at ske ved handlerne ,

                      Fælles regler giver nu en gang lettere et GODT fællesskab , end selvtænkte øjebliks regler

                      At skulle rende til adm, det vil blive hårdt for adm,
                      NABOHJÆLP, man render da ikke til politiet,IMENS man ser tyven bryde ind ,man samles og jager tyven VÆK,og kan så ringe til politiet imens/bagefter

                      Kan en person ikke tåle at få at vide de gør noget forkert, så lad være med at gøre noget forkert
                      ANDRE skal da ikke STRAFFES for at stoppe en ugerning verbalt /på skrift, er det en ærlig fejl, bør det ikke ende med et drama ,
                      http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                      Comment

                      • Jack
                        Master Brewer
                        • Feb 2016
                        • 2575

                        #41
                        Jeg syntes vi ser nye brugerer, som lige opretter og laver en salge annonce med det samme, som om de aldrig har været her før og alligevel kender til forumet..

                        fornemmer de har en anden bruger profil og ikke vil stå ved hvem de er og deres historie her, dem syntes jeg bestemt godt vi kan undværer, just my 10 cents :-)
                        Last edited by Jack; 25. May 2017, 13:21.
                        Pictures (or it didn't happen)

                        Comment

                        • Coffee makes the world go
                          Master Brewer
                          • Jan 2010
                          • 5082

                          #42
                          Ja ;o( det har du desværre ret i ;o(

                          Her er der tale om bevidst gemmeleg, og det KAN PÅ INGEN MÅDE kaldes respektfuld

                          Hvilket jo så nødvendiggør regler, som er en belastning for dem der godt kan opføre sig ordentlig

                          OG det er på ingen måde dem der ønsker reglers skyld
                          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                          Comment

                          • -E*
                            Master Brewer
                            • Apr 2013
                            • 1949

                            #43
                            Der er altså også mange der læser med uden at deltage fordi vi nogle gange er lidt skræmmende... Problemet har været oppe før i forbindelse med om vi skulle have et begynder-subforum...
                            -Sune

                            Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                            Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                            Computerstyret Hottop
                            Instagram

                            Comment

                            • KristianK
                              Administrator
                              • Aug 2009
                              • 4365

                              #44
                              Kære alle,

                              Mange tak for alle jeres indlæg, holdninger og tilkendegivelser.
                              Som alle kan se, så er det ikke helt nemt at nå frem til en endelig konklusion, men alt er noteret.

                              Jeg vil forsøge at samle op på det hele, og vende tilbage med vores bud på mange af de emner der har været nævnt i denne tråd samt i tråden.

                              Tak fordi I gider

                              Mvh.
                              Kristian

                              - kopi af indlæg fra anden tråd om disciplin, men samme svar
                              KristianK
                              En del af EspressoBar


                              Følg mig meget gerne på
                              https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                              https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                              Hjemmeside
                              www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                              Comment

                              • Jack
                                Master Brewer
                                • Feb 2016
                                • 2575

                                #45
                                En salgs tråd som er kørt helt af sporet, starter flot fra sælgers side med et sølle link til dba istedet for at lave en seriøs annonce her hvor brugerne er (jeg klikker normalt aldrig på link) og bruger som kritiserer produktet,
                                jeg har gjort en enkelt undtagelse at kommenterer her og ikke i salgs tråden, det ville jeg ellers aldrig gøre med mindre jeg er interesseret i at købe, kan jeg ikke li prisen ville jeg komme med et bud som jeg selv syntes ville være fair.

                                Hvis jeg var sælger ville jeg lave en ny seriøs annonce her (billeder og rette info sælger)

                                [Sælges] Rocket R58 http://www.espressobar.dk/forums/sho...349#post137349
                                Pictures (or it didn't happen)

                                Comment

                                Working...
                                X