Hvilken rister ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Rohr
    Mørkristet
    • Jan 2017
    • 449

    Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
    Ja det kan være svært at tale ordenligt,,når man savler ;o)
    Haha ja! [emoji23]
    Men nu har jeg jo selv en [emoji6][emoji57]


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Maskine: La Marzocco - Linea mini (fast vand)
    Mods: 50l. pumpe, preinfusionchamber, 0,6mm restrictor og Pantechnicondesign wallnut, Lunarscale tray fit.
    Kværne: Mahlkönig K30 es. - Mazzer Major posekværn med ZM knive (til sort)
    Rister: Aillio Bullet
    Vægte: Acaia Lunar og Pearl.
    Tampers: Torr Ti 58,55 - Pulmann Big Step og 58,4 - Mahlgut Buzzer og Dozer 58,4 - Reg Barber LM VST.
    Drip: Stagg Copper kettle - V60 300 ml. - V60 600 ml. - V60 II tragt - Kalita I tragt.
    Vand: Brita finest.

    Comment

    • Coffee makes the world go
      Master Brewer
      • Jan 2010
      • 5082

      Doh ;o)
      http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

      Comment

      • Chancen
        Espresso
        • Jun 2015
        • 688

        Svinefed maskine.. Men normalprisen er for høj IMO. Man bliver helt hooked på at riste igen selv, men flere variabler i denne fine kunst at brygge god kaffe. Men stort tillykke.

        Oprindeligt indsendt af deannielsen Se indlæg
        Ja så kan jeg efterhånden afslutte denne tråd med dagens køb af en bullet demo model (med bønne tryer Rohr) fra Risteriet med 2 års garanti(plus en pose gode bønner)... Beklager at den ikke blev ledig.

        De har 2 helt nye derinde på deres webshop til 19.995,- stk.
        Køber man 2 stk. får man dem til 19.000,- pr. stk.
        Forhørte mig i starten på 2 stk. tænkte Jack ville have en oz. Han sprang så over 😜

        Comment

        • deannielsen
          Mellemristet
          • Apr 2017
          • 235

          Takker og er i den grad enig, den er syg dyr 😡

          Comment

          • buller1
            Grøn bønne
            • Sep 2016
            • 43

            åhhh den her tråd altså....
            jeg har gennem lidt tid ristet bønner på min weber grill og er blevet mega bidt af det, så er nu på jagt efter en rister , så det jo helt fantastisk at læse den her tråd, hvor man bare kan suge til sig og nyde alt den tid i andre har brugt på nettet, jeg har læst hele tråden igennem, og må indrømme at jeg næsten begyndte at græde da jeg nåde til side 21... !! ha ha ha det var der jeg var, da jeg startede med at søge på nettet men blev hurtigt enig med mig selv om at det var alt for dyrt.. !!ha ha så efter 23 sider er jeg tilbage på side 1 ha ha ha shit altså... !!

            Comment

            • deannielsen
              Mellemristet
              • Apr 2017
              • 235

              Oprindeligt indsendt af buller1 Se indlæg
              åhhh den her tråd altså....
              jeg har gennem lidt tid ristet bønner på min weber grill og er blevet mega bidt af det, så er nu på jagt efter en rister , så det jo helt fantastisk at læse den her tråd, hvor man bare kan suge til sig og nyde alt den tid i andre har brugt på nettet, jeg har læst hele tråden igennem, og må indrømme at jeg næsten begyndte at græde da jeg nåde til side 21... !! ha ha ha det var der jeg var, da jeg startede med at søge på nettet men blev hurtigt enig med mig selv om at det var alt for dyrt.. !!ha ha så efter 23 sider er jeg tilbage på side 1 ha ha ha shit altså... !!
              Jamen så mangler du jo kun en ting efter endt læsning... jeg er stadig lige bidt kan jeg hilse og sige.. og drikker skøn kaffe.

              Lad og høre hvilket køb du laver, så eventyret kan få en side mere [emoji12]

              Comment

              • Tajs
                Lysristet
                • May 2017
                • 94

                Oprindeligt indsendt af buller1 Se indlæg
                åhhh den her tråd altså....
                jeg har gennem lidt tid ristet bønner på min weber grill og er blevet mega bidt af det, så er nu på jagt efter en rister , så det jo helt fantastisk at læse den her tråd, hvor man bare kan suge til sig og nyde alt den tid i andre har brugt på nettet, jeg har læst hele tråden igennem, og må indrømme at jeg næsten begyndte at græde da jeg nåde til side 21... !! ha ha ha det var der jeg var, da jeg startede med at søge på nettet men blev hurtigt enig med mig selv om at det var alt for dyrt.. !!ha ha så efter 23 sider er jeg tilbage på side 1 ha ha ha shit altså... !!
                Jep, der var jeg for et halvt år siden :-D

                Overvejede meget kraftigt Boca'en. 20k for en Bullet var mere end jeg var parat til at smide. Jeg endte med en brugt Gene til 2k som jeg lystigt rister på i dage. Fordelen ved den er, at alle kender den og den er let at finde reservedele til. Jeg regner bestemt ikke med at opgradere foreløbig!
                Londinium L1 - Mahlkönig K30

                Comment

                • Krygs
                  Grøn bønne
                  • Aug 2020
                  • 7

                  Den tråd her

                  Det er lidt ligesom at følge med i en tv serie, hvor man sidder helt trist efter sidste afsnit, og hvor man kun venter og håber på at man genoptager serien så man kan finde ud af hvad der er blevet af de medvirkende

                  Så hvad skete der med deannielsen og Bullet? For ikke at snakke om hans Bocaboca blev den nogensinde solgt?

                  Og hvad med Jack? Fik han nogensinde en ny rister? Eller hænger stadig på Gene Café? Og kom han nogensinde med i facebook gruppen Bønneklubben igen?

                  Der er mange ubesvarede spørgsmål. Haha!

                  Faldt faktisk over denne tråd da jeg selv er på jagt efter en rister efter jeg i en lang periode har ristet i ovn og havde stort set besluttede mig for en Gene, men skal da lige love for at i har fået mig i tvivl.
                  Last edited by Krygs; 9. August 2020, 19:56.

                  Comment

                  • Jack
                    Master Brewer
                    • Feb 2016
                    • 2575

                    deannielsen solgte sin Bullet lige før Jul, den blev solgt på 2 timer.
                    Jeg kom med i bønne klubben igen ;-) men har solgt den gamle Gene.. har gang i en selvbygger, men det ender nok med den uundgåelige Bullet (der findes jo nærmest ikke andet) tror kun det er et spørgsmål om tid (høre gerne hvis der er en fin v2 tilsalg)

                    Men om Dean stadig har sin Bocaboca er uvis. føljetonen fortsætter forhåbentlig

                    Pas på med at læse for meget med her, det kan risikere at gribe om sig ;-)
                    Last edited by Jack; 9. August 2020, 21:23.
                    Pictures (or it didn't happen)

                    Comment

                    • DrawsACircle
                      Grøn bønne
                      • Jan 2008
                      • 10

                      Det er over 10 år siden jeg sidst var aktiv på siden, sidste indlæg var angående justering af min I-Roast II - der blev eksperimenteret med forskellige modstandsværdier på maskinen.
                      Min I-Roar har kørt upåklageligt siden jeg fik den i december 2009, to-tre ristninger per uge. På det sidste har der været problemer med at motoren stopper midt i en ristning, når det sker, er det med risiko for brand.
                      Så derfor besluttede jeg for selv at konstruere en rister. Jeg vil have noget der kan kører med forskellige risteprofiler, derfor udelukker det de fleste ristere i det overkommelige prisniveau - under 3.500dkk (er der overhovedet nogle?), jeg har overvejet Gene'en, men det skal være noget med at starte en risteprofil, ikke noget manuelt.
                      Pt. kører den med end PID controller, det skal ændres til en Raspeberry Pi baseret løsning (der findes sourcekode und alles på nettet).
                      Ovnen er en Albaline Alba30, en ovn med rotisserie: http://albaline.dk/shop/alba/alba-ov...0l-m-varmluft/
                      Tromlen er fra Kina købt på Amazon.: https://www.amazon.co.uk/gp/product/...?ie=UTF8&psc=1
                      5-6rpm motoren er købt på eBay.: https://www.ebay.com/itm/AC-220V-syn...72.m2749.l2649
                      PID controlleren er også købt på eBay, du får nærmest kastet et sæt i nakken: https://www.ebay.com/itm/Digital-220...MAAOSwkJJfCy1S

                      Controlleren udskiftes med en af de RPi jeg har liggende, den kobles til solid state relæet og temperatur sensoren som beskrevet på denne side: https://www.raspberry-pi-geek.com/Ar...sed-air-popper
                      Styres via den tablet/smartphone/pc man lige har ved hånden når man rister (web baseret): https://www.raspberry-pi-geek.com/Ar...)/4#article_i2

                      Ovnen er ikke isoleret fra leverandøren, jeg havde noget rockwool liggende. Det er mest for at jeg ikke skal bakse rundt med en 200°C ovn, men også for at gøre ovnen mere temperaturstabil.
                      Den eneste fungerende knap er omskifteren til valg af varmelegeme, det er også den der afbryder varmen.
                      yderligere planer er at et aftræk på bagsiden af ovnen som åbnes når ristningen er færdig, jeg overvejer om jeg skal have en kraftig blæser med spjæld i bunden som ligeledes aktiveres når ristningen er overstået - til køling af bønnerne.
                      Den har ristet omkring et par kg indtil videre, jeg rister 330gr. grønne bønner per gang (ikke noget videnskabeligt, men det passer med omkring 3dl.), jeg arbejder stadig med en konstant temp. risteprofil - er ved at vælge bønne, har de sidste mange år købt 10kg grønne bønner ved kaffeagenterne.
                      De ristede bønner er fra ristning i ovnen, de nederste er ristet på ovnpladen, ud over at de er til den mørke side, er det også en ujævn rist, de lyse er ristet i den roterende kurv - en langt bedre og mere jævn rist.
                      Vedhæftede filer
                      Last edited by DrawsACircle; 22. August 2020, 14:04.
                      Rocket Appartamento, Rocky, Bialetti Brika, Giannini Chicca, DIY rister. På de evige kaffemarker: Efter 15 års tro tjeneste: Silvia. 10 års tro tjeneste: I-Roast 2

                      Comment

                      • DrawsACircle
                        Grøn bønne
                        • Jan 2008
                        • 10

                        DIY kafferister i aktion, 300gr. bønner, konstant temperatur: 225grader, 20min.
                        Rocket Appartamento, Rocky, Bialetti Brika, Giannini Chicca, DIY rister. På de evige kaffemarker: Efter 15 års tro tjeneste: Silvia. 10 års tro tjeneste: I-Roast 2

                        Comment

                        • DrawsACircle
                          Grøn bønne
                          • Jan 2008
                          • 10

                          Jeg kan ikke redigere mine indlæg?
                          De 10kg grønne bønner der er nævnt i mit DIY indlæg er køb per gang, der er røget rigtig mange kg. grønne bønner gennem min I-Roast II i de 10 år den har været aktiv - i øvrigt ærgerligt at den ikke produceres mere, den virker ganske udmærket prisen taget i betragtning.
                          Rocket Appartamento, Rocky, Bialetti Brika, Giannini Chicca, DIY rister. På de evige kaffemarker: Efter 15 års tro tjeneste: Silvia. 10 års tro tjeneste: I-Roast 2

                          Comment

                          • DrawsACircle
                            Grøn bønne
                            • Jan 2008
                            • 10

                            Så er motoren “chippet” :-) 10rpm, det giver en hurtigere ristning, bedre varmefordeling.
                            Rocket Appartamento, Rocky, Bialetti Brika, Giannini Chicca, DIY rister. På de evige kaffemarker: Efter 15 års tro tjeneste: Silvia. 10 års tro tjeneste: I-Roast 2

                            Comment

                            Working...
                            X