Vibiemme DB bryghoved kan ikke varme vandet nok op!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Cortado
    Grøn bønne
    • Dec 2016
    • 42

    Vibiemme DB bryghoved kan ikke varme vandet nok op!

    Hej igen.

    Skrev et indlæg i fredags mht. om der var nogle faldgruber jeg skulle passe på hvis jeg købte en maskine der havde stået ubrugt længe. Hvorom alt er, så satsede jeg butikken og købte den. Alt virkede umiddelbart korrekt og sælger sagde, at den var 100% i orden. Desværre viser det sig hverken bedre eller værre, at bryghovedet kun varmer op til ca. 80-82 grader. (Jeps min egen skyld men tror faktisk sælger var reel nok. Dog uden at have helt styr på maskinen). Steamer/vand virker perfekt. Jeg tænker først at køre en afkalkning, da det aldrig er gjort før. Skulle det ikke hjælpe er der jo udskiftning af varmelegeme/termostat. Her har jeg behov for input, da jeg helst vil gøre det selv. Har drejet skruen til bryghovedet op på max, så det er forsøgt. Hvad ville I skifte først og kan jeg selv gøre det uden de store problemet? Endelig har jeg set at et varmelegeme koster 425kg hos Kaffemekka. Kender I nogen andre net butikker der har det billigere måske? På forhånd tak.
    Maskine: Profitec Pro 800 (Tidligere Silvia, La Pavoni Europiccola Pro, Vibiemme Domobar Junior DB)
    Kværn: Profitec T64 (Tidligere Mahlkönig Vario, Mazzer Major)
    Pour over: Bodum, V60 men samler primært støv.
  • cvl
    Mellemristet
    • Aug 2010
    • 176

    #2
    Hvor har du målt temperaturen på bryghovedet? er det selv metallet der er 80-82 eller er det vandet der kommer ud der er 80-82 grader?

    Comment

    • cvl
      Mellemristet
      • Aug 2010
      • 176

      #3
      Hov se bort fra mit spørgsmål, jeg havde ikke set at det var en DB model...

      Comment

      • Cortado
        Grøn bønne
        • Dec 2016
        • 42

        #4
        Jeg har ikke målt bryghovedet endnu men bliver gjort i aften tak.
        Maskine: Profitec Pro 800 (Tidligere Silvia, La Pavoni Europiccola Pro, Vibiemme Domobar Junior DB)
        Kværn: Profitec T64 (Tidligere Mahlkönig Vario, Mazzer Major)
        Pour over: Bodum, V60 men samler primært støv.

        Comment

        • Cortado
          Grøn bønne
          • Dec 2016
          • 42

          #5
          Gælder vel egentlig også for DB eller? Hvis boileren ikke bliver varmere end 82 grader, så må varmelegemet være skidt kørende. Bare en tanke
          Maskine: Profitec Pro 800 (Tidligere Silvia, La Pavoni Europiccola Pro, Vibiemme Domobar Junior DB)
          Kværn: Profitec T64 (Tidligere Mahlkönig Vario, Mazzer Major)
          Pour over: Bodum, V60 men samler primært støv.

          Comment

          • Bundgaard
            Mellemristet
            • Oct 2014
            • 152

            #6
            Jeg går ud fra at det er en junior du har købt? Så er det termostaten den er gal med. Havde samme problem med min junior, som kun blev 78grader. Når du er i gang kan du ligesågodt skifte den til en pid.

            Men hvordan jeg du målt temperaturen?

            Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk

            Comment

            • Cortado
              Grøn bønne
              • Dec 2016
              • 42

              #7
              ja korrekt (sådan lidt hemmelig info til de indviede ). Jeg har kun målt vandet der kom ud af bryghovedet indtil videre, da jeg først kiggede på den i går aftes. Var det svært at skifte selv og kan du give et link til PID indkøb måske? Ydermere har jeg kigget lidt på afkalkning af maskinen og det ser noget avanceret ud sammenlignet med min gamle Silvia desværre. Er det til at gå til selv? Den er jo 3 år gammel og aldrig blevet afkalket men kun kørt på "special" kildevand.
              Maskine: Profitec Pro 800 (Tidligere Silvia, La Pavoni Europiccola Pro, Vibiemme Domobar Junior DB)
              Kværn: Profitec T64 (Tidligere Mahlkönig Vario, Mazzer Major)
              Pour over: Bodum, V60 men samler primært støv.

              Comment

              • Bundgaard
                Mellemristet
                • Oct 2014
                • 152

                #8
                Det er rimelig lige frem at skifte til pid. Jeg vil ikke lave huller i mine maskiner så pid regulering ligger bare ved siden af maskinen. Jeg købte en pid med pt100 føler og ssr på ebay. At afkalke er sq heller ikke svært, man kan jo altid tage billeder når man skiller det ad.

                I forhold til temperatur syntes jeg ikke at det er så vigtigt så længe det smager godt.

                Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk

                Comment

                • LAU
                  Grøn bønne
                  • Jan 2017
                  • 15

                  #9
                  Min vibiemme domobar junior hx, med "bat device" - den siger mig at gruppehovedet er lige omkring 84-85 grader, og jeg kan se der er en lille temp-stigning under brygning, men den falder lidt igen, inden jeg er færdig med at trække shottet..

                  Syntes faktisk ofte det er sådan at det er nemmere at få en blød lækker espresso, ved temp lidt lavere end de 90 grader..

                  Comment

                  • Cortado
                    Grøn bønne
                    • Dec 2016
                    • 42

                    #10
                    LAU! Det der bekymre mig er at der ingen "hissen" er når jeg trækker vand ud. Det står jo også i manualen, at bryghovedet vil være for varmt når den har stået stille et stykke tid. Jeg havde den tændt i går i ca. 4 timer og der var ingen damp mm. Der dryppede bare vand ud men ingen damp. Kan huske at min Silvia gik all in på damp mm. Samme gør sig gældende for min Pavoni.
                    Bundgaard: Hvis jeg bare skifter termostat, så er det vel ligetil? Har set en i Kaffemekka til 190kr så jo billigt sluppet. Lavede i øvrigt selv en PID på min Silvia som også bare lå ved siden af. Dvs. min elektriker kammerat gjorde det mens jeg tog billeder og hentede kolde forsyninger. Man skal jo fordele arbejdsbyrden efter kvalifikationer
                    Maskine: Profitec Pro 800 (Tidligere Silvia, La Pavoni Europiccola Pro, Vibiemme Domobar Junior DB)
                    Kværn: Profitec T64 (Tidligere Mahlkönig Vario, Mazzer Major)
                    Pour over: Bodum, V60 men samler primært støv.

                    Comment

                    • Bundgaard
                      Mellemristet
                      • Oct 2014
                      • 152

                      #11
                      En hx bliver varmere af at stå idle og en db bliver koldere. Dvs. Hx = cold flush og db = hot flush.

                      Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk

                      Comment

                      • LAU
                        Grøn bønne
                        • Jan 2017
                        • 15

                        #12
                        Jeg syntes nu min HX junior er uhyggeligt god til at holde en konstant temp - ihvertfald klasser bedre end min tidligere oscar.. junior holder en ret konstant temp på 84-85 grader.

                        Comment

                        Working...
                        X