Første espressomaskine og ny kværn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Mattu
    Grøn bønne
    • Jan 2017
    • 21

    Første espressomaskine og ny kværn

    Hej folkens!

    Jeg har gennem længere tid utroligt gerne ville have fat i en espressomaskine, og nu er det altså nu! Jeg har forsøgt at sætte mig ind i tingene, og har efter adskillige timer på nettet fundet ud af en masse begreber, og er kommet lidt tættere på i hvilken retning jeg skal gå. Dog har jeg nu brug for nogle eksperter med personlig erfaring til at rådgive mig til et endeligt valg. Jeg kigger også på brugte maskiner, men jeg gider ikke vente flere måneder på det rette tilbud, så det bliver nok en helt ny maskine. Kan man egentlig godt købe fra tyske webshops uden problemer? Der er flere som har gode tilbud.

    Mine overvejelser til espressomaskinen:
    - En HX eller dual boiler (vi kommer primært til at lave cortados og cappuccinos)
    - Jeg vil tro vi kommer til at lave 2-4 shots dagligt
    - Vandtank (ikke tilslutning)
    - Hurtig/effektiv cooling flush
    - Evt. PID?
    - Gerne E61 gruppehoved (dog er jeg i tvivl om hvor meget det egentlig betyder?)
    - Den må ikke fylde for meget da pladsen er trang
    - En kvalitetsmaskine der holder i mange år (+10 år)
    - Det skal være en klassisk udseendet maskine (og derfor er Oscar II fx udelukket)
    - Budgettet er ikke fast, men ift. dem jeg har kigget på, håber jeg på et sted mellem 8-10.000 kr.

    Jeg har kigget lidt på følgende maskiner:
    - Ascaso DUO Steel Prof, ca. 6.000 kr.
    - Vibiemme Domobar Junior, ca. 9.500 kr.
    - Profitec Pro 500, ca. 9.500 kr.
    - Bezzera BZ07S PM (eller DE versionen), ca. 9-10.000 kr.
    - LELIT MARA PL62, ca. 10.000 kr.
    - Rocket Appartamento, ca. 10.500 kr.
    - Izzo MyWay Vivi PID III, ca. 11.000 kr.

    Jeg har en kværn på nuværende tidspunkt, men den er slet ikke god nok til en espresso. Til dagligt bruger jeg min elskede AeroPress eller french press når vi har gæster, optimalt set kunne jeg godt tænke mig en kværn der er rigtig god til espresso, men også kan kværne groft til de andre bryggere. Jeg har læst det er bedst med to kværne, men det fylder simpelthen bare så meget. Jeg kigger også på brugte, hvilket måske kan holde budgettet nede på et fornuftigt niveau.

    Overvejelser til kværnen:
    - Espressokværn, men mulighed for også at kværne grovere til press?
    - Ikke så stor
    - Foretækker doserless, men udelukker det ikke
    - Budget helst ikke over 3.000 kr., hvis muligt
    - Designet betyder noget da den skal stå fremme altid

    Har kigget på følgende kværne:
    - Rancilio Rocky doserless, ca. 2.100 kr.
    - Mahlkönig Vario, ca. 3.200 kr.
    - Mazzer Mini, ca. 5.500 kr.

    Beklager den utrolig lange beskrivelse, men jeg har efterhånden gjort mig mange overvejelser Hvad siger I til det? Hvad kan I anbefale?
  • Engberg
    Mørkristet
    • Mar 2009
    • 327

    #2
    Hej...

    Jeg vil bare gøre opmærksom på denne superjolly jeg har til salg. Her på sitet bliver du nok ikke anbefalet at have en espressokværn ril det hele da det for de fleste herinde er dor omstændeligt at skifte om. Og så producerer espressokværne en del fines som ikke gør sig så godt i filter og aeropress.

    Til espresso:
    Izzo Vivi mkII m restrictors
    Obel Mito 75mm knive.

    Til sort:
    Hario V60
    OE Lido 2 håndkværn
    Chemex
    Diverse stempelkander

    Comment

    • ChrizzzeR
      Mellemristet
      • Feb 2012
      • 167

      #3
      I forhold til maskinen kan jeg anbefale en Bezzera Magica, som jeg selv købte for 1,5 år siden. Jeg synes den er lækker og den laver nogle gode skud!

      Hvis du har mod på det så køb det fra Tyskland da prisen dernede er noget billigere end i Danmark. Det gjorde jeg selv, og jeg har aldrig haft problemer ift. levering, kundeservice o.l.

      Et andet hint er at prutte om prisen før du køber din maskine - Jeg skrev til 4-5 forskellige forhandlere inden jeg købte min, for at få et bedre tilbud end det de havde på deres hjemmeside - Jeg fik en mail tilbage fra samtlige forhandlere med en forbedret pris - Så det er værd at tage med - Både hvis du handler i DK, Tyskland eller andetsteds.

      Mvh Chris
      Bezzera Magica

      Ceado E37S

      Mahlkönig M

      Comment

      • Mattu
        Grøn bønne
        • Jan 2017
        • 21

        #4
        Ja, jeg tænkte det nok. Så må jeg hellere beholde min gamle kværn til stempel og aeropress. Det klarer den nemlig helt udmærket.

        I forhold til din Super Jolly tror jeg desværre den bliver lidt for stor. Jeg er i forvejen presset på køkkenbordsplads, og det er også derfor jeg leder efter en meget kompakt espressomaskine. Men tak for tilbuddet

        Comment

        • Mattu
          Grøn bønne
          • Jan 2017
          • 21

          #5
          Oprindeligt indsendt af ChrizzzeR Se indlæg
          I forhold til maskinen kan jeg anbefale en Bezzera Magica, som jeg selv købte for 1,5 år siden. Jeg synes den er lækker og den laver nogle gode skud!

          Hvis du har mod på det så køb det fra Tyskland da prisen dernede er noget billigere end i Danmark. Det gjorde jeg selv, og jeg har aldrig haft problemer ift. levering, kundeservice o.l.

          Et andet hint er at prutte om prisen før du køber din maskine - Jeg skrev til 4-5 forskellige forhandlere inden jeg købte min, for at få et bedre tilbud end det de havde på deres hjemmeside - Jeg fik en mail tilbage fra samtlige forhandlere med en forbedret pris - Så det er værd at tage med - Både hvis du handler i DK, Tyskland eller andetsteds.

          Mvh Chris
          Jeg har godt kigget på en Bezzera Magica, som også får ros fra alle kanter, men desværre er den en del større (l:300 x h:440 x b:450) end de andre jeg har kig på, fx Bezzera BZ10 S PM (l:250 x h:375 x b:425). BZ10'eren har jeg faktisk også fundet til 7.300 kr. på et tysk website, hvilket er den absolut billigste maskine jeg har fundet i den kategori. Jeg vil dog lige prøve at skrive til nogle forskellige forhandlere, nu når det ser ud til at man faktisk kan få lidt ud af det

          Comment

          • Alexpid
            Coffeeholic
            • Jan 2016
            • 1496

            #6
            Super jolly er ikke ret meget større end en mazzer mini. Bønnebeholderen kan skiftes, så den ikke er så høj. Tror jeg ville gå udenom ascasoen, den er ikke helt samme kvalitet som de andre du nævner. Kan klart anbefale izzo, de laver top kvalitet!
            Selvstændig hos Alex Kaffe.
            Udelukkende på eBar som privatperson

            Comment

            • malling
              Master Brewer
              • Apr 2011
              • 4545

              #7
              Hvis du er til lys kaffe, så vil jeg råde dig til at kigge på andet end Mini, Vario og Rocky simpelthen ikke op i niveau til håndtere den form for bønner (omend af forskellige grunde)

              Købt brugt hvis muligt, det spare dig for mange penge. Især kværnsiden får du så ufatteligt meget mere for pengene og ofte helt uden ekstra risiko!

              Compak laver ligeså fine kværn som Mazzer til hjemmebrug og til færre penge, Eureka, Quamar og Macap ligeså men ligesom Compak skal de ofteststøves op i udlandet. I bund og grund skal man ikke undervurdere vigtigheden af kværnen den giver et langt større afkast end en maskine gør.

              E-61 er flot, men du betaler også for det, ofte med yderst beskeden gevinst, såfremt nogen! Men det vil altid være en vurderingssag om udsendet betyder noget og hvor meget. I bund og grund er det lidt ligegyldigt hvad navnet på maskinen er, når vi snakker ren kvalitet i koppen på e-61. Der er nogle forskelle på fit og finish, byggekvalitet, som man så kan gøre op med sig selv om man vil betale for.
              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


              Comment

              • Mattu
                Grøn bønne
                • Jan 2017
                • 21

                #8
                Oprindeligt indsendt af Alexpid Se indlæg
                Super jolly er ikke ret meget større end en mazzer mini. Bønnebeholderen kan skiftes, så den ikke er så høj. Tror jeg ville gå udenom ascasoen, den er ikke helt samme kvalitet som de andre du nævner. Kan klart anbefale izzo, de laver top kvalitet!
                Ja, den Jolly som Engberg sælger har allerede en mindre hopper kan jeg se. Jeg har droppet tanken om Ascaso'en. Izzo Vivi PID er klart også en af mine favoritter, men den er så også en del dyrere end fx Bezzera BZ10, faktisk næsten 4.000 kr. til forskel, og så bliver jeg pludselig nærig, hvis der ikke er den store forskel på de to (udover E61 på Izzo'en).

                Comment

                • Luwak
                  Mørkristet
                  • Apr 2008
                  • 390

                  #9
                  Jeg har en bz10 stående og er super glad for den. Havde en med 61 før. Fordelen ved denne er at barnet meget hurtigere op og jeg kan ikke umiddelbart smage forskel.

                  Comment

                  • Mattu
                    Grøn bønne
                    • Jan 2017
                    • 21

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                    Hvis du er til lys kaffe, så vil jeg råde dig til at kigge på andet end Mini, Vario og Rocky simpelthen ikke op i niveau til håndtere den form for bønner (omend af forskellige grunde)

                    Købt brugt hvis muligt, det spare dig for mange penge. Især kværnsiden får du så ufatteligt meget mere for pengene og ofte helt uden ekstra risiko!

                    Compak laver ligeså fine kværn som Mazzer til hjemmebrug og til færre penge, Eureka, Quamar og Macap ligeså men ligesom Compak skal de ofteststøves op i udlandet. I bund og grund skal man ikke undervurdere vigtigheden af kværnen den giver et langt større afkast end en maskine gør.

                    E-61 er flot, men du betaler også for det, ofte med yderst beskeden gevinst, såfremt nogen! Men det vil altid være en vurderingssag om udsendet betyder noget og hvor meget. I bund og grund er det lidt ligegyldigt hvad navnet på maskinen er, når vi snakker ren kvalitet i koppen på e-61. Der er nogle forskelle på fit og finish, byggekvalitet, som man så kan gøre op med sig selv om man vil betale for.
                    Jeg tror også hellere jeg vil købe en brugt kværn end en brugt espressomaskine Jeg er også selv lige faldet over Eureka kværnen, det virker som et solidt bud.

                    Vil du vurdere at en BZ10 yder næsten det samme som en Izzo Vivi, eller er der en klar forskel på byggekvaliteten, brug af maskinen eller selve kvaliteten af koppen?

                    Comment

                    • Mattu
                      Grøn bønne
                      • Jan 2017
                      • 21

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af Luwak Se indlæg
                      Jeg har en bz10 stående og er super glad for den. Havde en med 61 før. Fordelen ved denne er at barnet meget hurtigere op og jeg kan ikke umiddelbart smage forskel.
                      Okay, hvilken E61 maskine havde du før? Er der ellers andre forskelle på de to ift. daglig brug og byggekvaliteten?

                      Comment

                      • Engberg
                        Mørkristet
                        • Mar 2009
                        • 327

                        #12
                        Jollyen måler 51 i højden med den lille hopper...
                        hvis du er interesseret kan jeg måle basen på den... Der findes vist en endnu mindre hopper, men jeg ved ikke hvor meget yderligere den skærer af højden.
                        Til espresso:
                        Izzo Vivi mkII m restrictors
                        Obel Mito 75mm knive.

                        Til sort:
                        Hario V60
                        OE Lido 2 håndkværn
                        Chemex
                        Diverse stempelkander

                        Comment

                        • Luwak
                          Mørkristet
                          • Apr 2008
                          • 390

                          #13
                          E61 er jo på mange forskellige maskiner af forskellig kvalitet. Jeg havde en bricoletta, et mindre italiensk mærke i samme prisklasse som min Bezzera. Jeg solgte den for et par år siden så det er ikke et direkte bytte. Hvis du bor i Østjylland så er du da velkommen til at komme forbi og se den. Du får en fin maskine for de 7000 kr.

                          Comment

                          • The Lady
                            Mellemristet
                            • Apr 2011
                            • 230

                            #14
                            Jeg har også meget begrænset køkkenplads og jeg må sige at min Vario-kværn opfylder alle krav med konsistens, pris, kvalitet - og plads! Dog kværner den i min optik ikke groft nok til stempelkaffe, men aeropress, Hario, espresso self o.l. kan den sagtens klare.
                            Rancilio Silvia
                            Mahlkönig Vario
                            Aeropress, Hario v60 2, moccakande, french press

                            Comment

                            • Mattu
                              Grøn bønne
                              • Jan 2017
                              • 21

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af Engberg Se indlæg
                              Jollyen måler 51 i højden med den lille hopper...
                              hvis du er interesseret kan jeg måle basen på den... Der findes vist en endnu mindre hopper, men jeg ved ikke hvor meget yderligere den skærer af højden.
                              Arh okay, så er den desværre for høj. Der er kun 49 cm op til skabene.

                              Oprindeligt indsendt af Luwak Se indlæg
                              E61 er jo på mange forskellige maskiner af forskellig kvalitet. Jeg havde en bricoletta, et mindre italiensk mærke i samme prisklasse som min Bezzera. Jeg solgte den for et par år siden så det er ikke et direkte bytte. Hvis du bor i Østjylland så er du da velkommen til at komme forbi og se den. Du får en fin maskine for de 7000 kr.
                              Jeg bor i København, så det er en lidt lang tur desværre, men tak for tilbuddet

                              Oprindeligt indsendt af The Lady Se indlæg
                              Jeg har også meget begrænset køkkenplads og jeg må sige at min Vario-kværn opfylder alle krav med konsistens, pris, kvalitet - og plads! Dog kværner den i min optik ikke groft nok til stempelkaffe, men aeropress, Hario, espresso self o.l. kan den sagtens klare.
                              Jeg tror også jeg har indsnævret det til en Vario eller en Eureka. De er virkelig kompakte, hvilket betyder en del for mig.


                              Jeg overvejer stadig Lelit Mara PL62, netop fordi den er den mindste af maskinerne i den klasse. Nogen der har erfaring med den?

                              Comment

                              Working...
                              X