Kværn indstilling - Obel Mito M64

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • aero
    Mørkristet
    • Nov 2014
    • 466

    Kværn indstilling - Obel Mito M64

    Jeg har erhvervet mig en Obel Mito M64, og jeg har lidt udfordringer med at finde den 'gode' måde at indstille den på. Jeg kommer fra en Grinta der var mere tilgivende i den henseende. Et 'hak' af gangen selvom den var stoppet gav ingen problemer med at starte. Hvis jeg forsøger det samme med Mito'en staller den ved næste start og jeg er nødt til at stille den et-to hak grovere igen.

    Indstillingen skal udføres mens kværnen kører, siger manualen, og det giver god mening, især når den stilles finere. Jeg syntes bare det er pokkers svært at dreje indstillingen imens. Og jeg har 5.1 sekunder til at gøre det lige nu, hvilket ikke giver vildt meget tid heller

    Så jeg søger lidt tips og tricks til indstillingen af sådan en fætter, uden at den tømmer hopperen for kaffe inden jeg er færdig
    /Claus

    Espresso
    Oscar, Obel Mito M64

    Sort
    Wilfa, Aeropress, Chemex, V60
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Giver dig ret mht. at det er lidt besvaerligt at stille finere paa 4 eller 5 sek og uden at misse en masse kaffe, og uden indstillingen flytter sig for meget !
    normalt har jeg flyttet min et hak finere uden maskinen køre, helt uden problemer, Mitoen er min første kvaern, her drømmes der stadig om en Mazzer.. men saa skal det vist vaere den dyre for ikke at gaa ned i hastighed, Mitoen er jo lyn hurtig :-)
    Last edited by Jack; 21. December 2016, 06:32.
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • Reenber
      Grøn bønne
      • Nov 2016
      • 2

      #3
      Jeg stiller også min et hak ned mens kværnen står stille, intet problem.
      Og det er da forresten en ganske udmærket kværn til de 5 6 tusinde den normalt koster

      Comment

      • aero
        Mørkristet
        • Nov 2014
        • 466

        #4
        Hmm syntes da ikke den blue diamond jeg har i nu hverken er særlig lysristet eller en særlig hård bønne. Jeg må prøve at have renset og se om der skulle være sneget sig et fremmelegeme med der måske bliver ved med at drille.
        En rengøring skader jo nok aldrig
        /Claus

        Espresso
        Oscar, Obel Mito M64

        Sort
        Wilfa, Aeropress, Chemex, V60

        Comment

        • Reenber
          Grøn bønne
          • Nov 2016
          • 2

          #5
          Den er også så stram i gevindet at det er et to hånds job, og så har man ikke en chance på 5 - 8 Sek. Og at sku stille tiden hvert gang man justerer den
          må selv for en Italiener være For omstændigt.....

          Comment

          • aero
            Mørkristet
            • Nov 2014
            • 466

            #6
            Oprindeligt indsendt af Reenber Se indlæg
            Den er også så stram i gevindet at det er et to hånds job, og så har man ikke en chance på 5 - 8 Sek. Og at sku stille tiden hvert gang man justerer den
            må selv for en Italiener være For omstændigt.....
            Der er mulighed for at få den til at køre 'continuous grind', men så er hopperen jo tømt inden jeg har den rigtige setting

            Jeg har lukket for bønnetilførslen via den lille 'shutter', så når de bønner der er under den er væk, tænker jeg at indstille den igen.
            /Claus

            Espresso
            Oscar, Obel Mito M64

            Sort
            Wilfa, Aeropress, Chemex, V60

            Comment

            • ChristianS
              Coffeeholic
              • Apr 2015
              • 1012

              #7
              Oprindeligt indsendt af aero Se indlæg
              Der er mulighed for at få den til at køre 'continuous grind', men så er hopperen jo tømt inden jeg har den rigtige setting

              Jeg har lukket for bønnetilførslen via den lille 'shutter', så når de bønner der er under den er væk, tænker jeg at indstille den igen.
              Der skal du bare være forberedt på, at de fleste kværne kværner anderledes, når der ikke er tryk fra bønner i hopperen.
              Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

              Kværne: Niche Zero, Santos 01
              Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
              Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

              Comment

              • victorbruun94
                Mellemristet
                • Jun 2016
                • 221

                #8
                Du kan evt bare kværne i bund hver gang. Altså kun smide den mængde bønner i hopperen, som du skal bruge. Så kan du sagtens stille finere mens kværnen står stille.

                Sendt fra min D5803 med Tapatalk

                Comment

                • Lhb79
                  Grøn bønne
                  • Oct 2020
                  • 17

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af aero Se indlæg
                  Der er mulighed for at få den til at køre 'continuous grind', men så er hopperen jo tømt inden jeg har den rigtige setting

                  Jeg har lukket for bønnetilførslen via den lille 'shutter', så når de bønner der er under den er væk, tænker jeg at indstille den igen.
                  Hej Claus

                  Fik du styr på dette problem med din Obel Mito? Jeg ved, at det er længe siden, men jeg oplever et lignende problem med den Mito, som jeg lige har købt, så gode råd er velkomne!

                  Comment

                  • TurBo
                    Mellemristet
                    • May 2014
                    • 285

                    #10
                    Jeg har en mito også, jeg kværner på 4,8s.
                    når jeg har indstillet maskinen rigtigt, så skal jeg sjældent røre ved indstillingen igen før det kg er brygget. og bruger ca. 1 kg. pr. måned.
                    køber altid 1 kg. af gangen, og næsten altid samme bønne.

                    Sendt fra min SM-A505FN med Tapatalk
                    Bo-- :-)
                    Izzo Alex Duetto mk1
                    Mahlkoenig Vario home

                    Comment

                    • TurBo
                      Mellemristet
                      • May 2014
                      • 285

                      #11
                      glemte lige at nævne, at de få gange jeg gør den finere i løbet af ugerne, så er det ofte blot et hak. Det er let at klare synes jeg, på de 5 sek. og herefter kværner jeg ofte 20g /5 sek. og kasserer dem, pga. evt. retention i kværn kammeret.


                      Sendt fra min SM-A505FN med Tapatalk
                      Bo-- :-)
                      Izzo Alex Duetto mk1
                      Mahlkoenig Vario home

                      Comment

                      • Lhb79
                        Grøn bønne
                        • Oct 2020
                        • 17

                        #12
                        Hej Turbo
                        Det ser ud til, at udkastet på kværnen bliver fyldt, når jeg kværner kaffen fint. Problemet er bare, at det bare en tand før kværner for groft til espresso. Jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg gør forkert, når jeg forsøger at indstille den. Jeg har også haft taget den øverste kværn af og gjort kammeret rent og skubbet den gamle kaffe ud, men så snart jeg samler den igen og indstiller til en lidt finere indstilling, så stopper røret til igen.
                        Har du et bud på, hvad der mon går galt? Eller et tip til, hvordan jeg kan indstille kværnen korrekt?

                        Comment

                        • Lhb79
                          Grøn bønne
                          • Oct 2020
                          • 17

                          #13
                          Altså, når den kværner kaffen fint nok, klumper kaffen sammen og stopper udkastet. Når det ikke sker, er kaffen ikke tilstrækkelig fintmalet til espresso. Det er min første espressokværn, så jeg gør sikkert et eller andet galt ift. indstillingen.

                          Comment

                          • Jack
                            Master Brewer
                            • Feb 2016
                            • 2575

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Lhb79 Se indlæg
                            Altså, når den kværner kaffen fint nok, klumper kaffen sammen og stopper udkastet. Når det ikke sker, er kaffen ikke tilstrækkelig fintmalet til espresso. Det er min første espressokværn, så jeg gør sikkert et eller andet galt ift. indstillingen.
                            Hvor gammel er din kværn / knivende? og flusher du nok efter du skifter indstilling?
                            syntes det er en god kværn som normalt levere et godt grind
                            Pictures (or it didn't happen)

                            Comment

                            • Lhb79
                              Grøn bønne
                              • Oct 2020
                              • 17

                              #15
                              Hejsa. Eftersigende skulle den ikke være så gammel, men jeg ved det ikke præcist, da jeg har købt den brugt. Nu har jeg til gengæld fundet ud af at tage begge knive af, og efter en meget grundig rengøring af alle dele samt udkastet i går, ser den endelig ud til at virke noget bedre nu. Heldigvis!

                              Comment

                              Working...
                              X