Side 2 af 2 FørsteFørste 12
Viser resultater 11 til 18 af 18

Emne: Kværn indstilling - Obel Mito M64

Mellemristet
    Registreringsdato
    May 2014
    Sted
    Avedøre - kbh.syd
    glemte lige at nævne, at de få gange jeg gør den finere i løbet af ugerne, så er det ofte blot et hak. Det er let at klare synes jeg, på de 5 sek. og herefter kværner jeg ofte 20g /5 sek. og kasserer dem, pga. evt. retention i kværn kammeret.

Sendt fra min SM-A505FN med Tapatalk
    Bo-- :-)
    Izzo Alex Duetto mk1
    Mahlkoenig Vario home

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Oct 2020
    Sted
    København
    Hej Turbo
    Det ser ud til, at udkastet på kværnen bliver fyldt, når jeg kværner kaffen fint. Problemet er bare, at det bare en tand før kværner for groft til espresso. Jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg gør forkert, når jeg forsøger at indstille den. Jeg har også haft taget den øverste kværn af og gjort kammeret rent og skubbet den gamle kaffe ud, men så snart jeg samler den igen og indstiller til en lidt finere indstilling, så stopper røret til igen.
    Har du et bud på, hvad der mon går galt? Eller et tip til, hvordan jeg kan indstille kværnen korrekt?

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Oct 2020
    Sted
    København
    Altså, når den kværner kaffen fint nok, klumper kaffen sammen og stopper udkastet. Når det ikke sker, er kaffen ikke tilstrækkelig fintmalet til espresso. Det er min første espressokværn, så jeg gør sikkert et eller andet galt ift. indstillingen.

Master Brewer Jack's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Citer Oprindeligt indsendt af Lhb79 Se indlæg
    Altså, når den kværner kaffen fint nok, klumper kaffen sammen og stopper udkastet. Når det ikke sker, er kaffen ikke tilstrækkelig fintmalet til espresso. Det er min første espressokværn, så jeg gør sikkert et eller andet galt ift. indstillingen.
    Hvor gammel er din kværn / knivende? og flusher du nok efter du skifter indstilling?
    syntes det er en god kværn som normalt levere et godt grind
    Pictures (or it didn't happen)

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Oct 2020
    Sted
    København
    Hejsa. Eftersigende skulle den ikke være så gammel, men jeg ved det ikke præcist, da jeg har købt den brugt. Nu har jeg til gengæld fundet ud af at tage begge knive af, og efter en meget grundig rengøring af alle dele samt udkastet i går, ser den endelig ud til at virke noget bedre nu. Heldigvis!

6. De følgende brugere har takket Lhb79 for denne post:

Jack (2. November 2020)

Mellemristet
    Registreringsdato
    May 2014
    Sted
    Avedøre - kbh.syd
    jeg har ingen problemer med min, men jeg er heller ikke til de helt lysristede profiler. hvis det er det du bruger.

Izzo Alex Duetto mk1
    Mahlkoenig Vario home

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Oct 2020
    Sted
    København
    Jeg har efterhånden fået styr på mitoen efter hjælp fra ham, der solgte mig den. Det krævede en fuldstændig rensning af kammeret, begge knive samt udkastrøret, der hurtigt stopper til, hvis der kværnen er indstillet for fint. Men efter den grundige rensning skal der nu heldigvis meget mere til, før røret/udkastet stopper til, så nu spiller den.

Ift. at kværne de friske bønner (pt. espresso blend fra Coffee Collective) skulle jeg starte overraskende "groft" denne gang for at ramme en god smag i min espresso. Er det rigtig forstået, at jeg sandsynligvis skal justere den finere i løbet af dette kg bønner, efterhånden som det bliver ældre? Og er der evt noget, der afslører, at det er tid til at stille den et nøk finere? Mere så jeg ved, hvad jeg skal være opmærksom på.
    Senest redigeret af Lhb79 : 18. November 2020 kl. 09:55

Mellemristet
    Registreringsdato
    May 2014
    Sted
    Avedøre - kbh.syd
    Jeg starter ofte en ny 1 kg. bønner, med at indstille kværnen til at give et velsmagende skud, hvor jeg har ca. 18,5 g kværnede bønner, som løber 28-30 sekunder og ender med 37-40gram i koppen.
    1 kg. bønner holder ca. 1 mdr. herhjemme.
    Efter 3 uger ca., begynder kaffen gerne at løbe lidt hurtigere, altså så det går hurtigere med at brygge de 40 gram i koppen. Når det sker, så tilføjer jeg blot 0,1 sek. mere på kværnen.
    og gentager det efter behov, således at jeg hele brygger ca. 40g på 30 sek.
    hvert 0,1 sek giver mig ofte 0,8g. flere bønner i portafiltret.
    så når jeg er ved at være i bund med det kg. bønner, efter ca. 4 til max 5 uger, så har jeg ofte omkring 20g. kværnede bønner som stadig brygger 40 g. espresso på ca. 30 sek. inkl. preInfusion.

det er min letteste fremgangsmåde. alternativet er at Justere kværnen et hak finere, når kaffen brygges hurtigere en 26 sek.
    men, det gør jeg sjældent.

Izzo Alex Duetto mk1
    Mahlkoenig Vario home

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •