Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 18

Emne: Kværn indstilling - Obel Mito M64

Mørkristet
    Registreringsdato
    Nov 2014
    Sted
    Herning

Kværn indstilling - Obel Mito M64

Jeg har erhvervet mig en Obel Mito M64, og jeg har lidt udfordringer med at finde den 'gode' måde at indstille den på. Jeg kommer fra en Grinta der var mere tilgivende i den henseende. Et 'hak' af gangen selvom den var stoppet gav ingen problemer med at starte. Hvis jeg forsøger det samme med Mito'en staller den ved næste start og jeg er nødt til at stille den et-to hak grovere igen.

Indstillingen skal udføres mens kværnen kører, siger manualen, og det giver god mening, især når den stilles finere. Jeg syntes bare det er pokkers svært at dreje indstillingen imens. Og jeg har 5.1 sekunder til at gøre det lige nu, hvilket ikke giver vildt meget tid heller

Så jeg søger lidt tips og tricks til indstillingen af sådan en fætter, uden at den tømmer hopperen for kaffe inden jeg er færdig
    /Claus

Espresso
    Oscar, Obel Mito M64

Sort
    Wilfa, Aeropress, Chemex, V60

Master Brewer Jack's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2016
    Sted
    Aalborg / Kwun Tong
    Giver dig ret mht. at det er lidt besvaerligt at stille finere paa 4 eller 5 sek og uden at misse en masse kaffe, og uden indstillingen flytter sig for meget !
    normalt har jeg flyttet min et hak finere uden maskinen køre, helt uden problemer, Mitoen er min første kvaern, her drømmes der stadig om en Mazzer.. men saa skal det vist vaere den dyre for ikke at gaa ned i hastighed, Mitoen er jo lyn hurtig :-)
    Senest redigeret af Jack : 21. December 2016 kl. 07:32
    Pictures (or it didn't happen)

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Nov 2016
    Jeg stiller også min et hak ned mens kværnen står stille, intet problem.
    Og det er da forresten en ganske udmærket kværn til de 5 6 tusinde den normalt koster

Mørkristet
    Registreringsdato
    Nov 2014
    Sted
    Herning
    Hmm syntes da ikke den blue diamond jeg har i nu hverken er særlig lysristet eller en særlig hård bønne. Jeg må prøve at have renset og se om der skulle være sneget sig et fremmelegeme med der måske bliver ved med at drille.
    En rengøring skader jo nok aldrig
    /Claus

Espresso
    Oscar, Obel Mito M64

Sort

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Nov 2016
    Den er også så stram i gevindet at det er et to hånds job, og så har man ikke en chance på 5 - 8 Sek. Og at sku stille tiden hvert gang man justerer den
    må selv for en Italiener være For omstændigt.....

Mørkristet
    Registreringsdato
    Nov 2014
    Sted
    Herning
    Citer Oprindeligt indsendt af Reenber Se indlæg
    Den er også så stram i gevindet at det er et to hånds job, og så har man ikke en chance på 5 - 8 Sek. Og at sku stille tiden hvert gang man justerer den
    må selv for en Italiener være For omstændigt.....
    Der er mulighed for at få den til at køre 'continuous grind', men så er hopperen jo tømt inden jeg har den rigtige setting

Jeg har lukket for bønnetilførslen via den lille 'shutter', så når de bønner der er under den er væk, tænker jeg at indstille den igen.
    /Claus

Espresso
    Oscar, Obel Mito M64

Sort

Coffeeholic ChristianS's avatar
    Registreringsdato
    Apr 2015
    Sted
    Svendborg
    Citer Oprindeligt indsendt af aero Se indlæg
    Der er mulighed for at få den til at køre 'continuous grind', men så er hopperen jo tømt inden jeg har den rigtige setting

Jeg har lukket for bønnetilførslen via den lille 'shutter', så når de bønner der er under den er væk, tænker jeg at indstille den igen.
    Der skal du bare være forberedt på, at de fleste kværne kværner anderledes, når der ikke er tryk fra bønner i hopperen.
    Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

Kværne: Niche Zero, Santos 01
    Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
    Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

Mellemristet
    Registreringsdato
    Jun 2016
    Du kan evt bare kværne i bund hver gang. Altså kun smide den mængde bønner i hopperen, som du skal bruge. Så kan du sagtens stille finere mens kværnen står stille.

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Oct 2020
    Sted
    København
    Citer Oprindeligt indsendt af aero Se indlæg

Hej Claus

Fik du styr på dette problem med din Obel Mito? Jeg ved, at det er længe siden, men jeg oplever et lignende problem med den Mito, som jeg lige har købt, så gode råd er velkomne!

Mellemristet
    Registreringsdato
    May 2014
    Sted
    Avedøre - kbh.syd
    Jeg har en mito også, jeg kværner på 4,8s.
    når jeg har indstillet maskinen rigtigt, så skal jeg sjældent røre ved indstillingen igen før det kg er brygget. og bruger ca. 1 kg. pr. måned.
    køber altid 1 kg. af gangen, og næsten altid samme bønne.

Sendt fra min SM-A505FN med Tapatalk
    Bo-- :-)
    Izzo Alex Duetto mk1
    Mahlkoenig Vario home

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •