Dansk Kaffeshow 2017

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • KristianK
    Administrator
    • Aug 2009
    • 4365

    Dansk Kaffeshow 2017

    Hej alle,

    Som flere har fået øje på, så er Dansk Kaffeshow 2017 en realitet! Det bliver forhåbentlig en endnu større fest end sidste gang og brugerne på EspressoBar kan tage en stor del af æren for et godt arrangement. Mads-Ole og jeg, håber at I vil være med til at tage Dansk Kaffeshow 2017 til nye højder!
    Dansk Kaffeshow 2017 afholdes i Aarhus på Centralværkstedet d. 20-22. januar 2017

    Denne tråd kan bruges til ping pong omkring stort som småt og der vil blive oprettet en frivillig-tråd og måske også en tråd til tilmelding til DM i Hjemmebarista 2017... skal vi have det? Ja, det skal vi da, skal vi ikke!!?
    Det gik så godt sidste år og alle arbejdede så godt sammen om netop det event. Vi fik nogle fantastiske oplevelser og endte med et rigtig flot felt, med meget flotte kommentarer med fra dommerne.

    Kan vi mønstre samme, eller tilnærmelsesvis samme interesse, så gentager vi! Vi tænker at gentage samme koncept, men tænker at vi skal skære en smule skarpere på udstyret og sige, at der f. eks. ikke kan deltages med 2 og 3-gruppers maskiner, men alene 1 gruppers, for at komme "hjemme-delen" tættere. Har man så en 1 gruppes Linea på køkkenbordet til hverdag, ja så må det være sådan men tanken er at det er ens hjemmesetup der medbringes samt at man reelt er hjemmebarista uden bijob i branchen, enten som ansat eller i eget firma.

    Håber vi får en god dialog og masser af opbakning til konkurrencen

    Regler for DM i Hjemmebarista med få rettelser fra sidste gang, som oplæg og så opretter jeg tråde til alt andet. Er I med igen i år?

    1. Formål

    Formålet med EspressoBars DM i Hjemmebarista er at udbrede de gode baristatraditioner til de danske hjem. Reglerne er stærkt inspireret af WBC reglerne, men til forskel fra de officielle baristakonkurrencer har DM i Hjemmebarista en væsentlig simplere opbygning med det formål, at alle skal kunne deltage.

    2. Deltagere
    Alle amatører kan deltage i DM i Hjemmebarista. Deltagelse kræver tilmelding indenfor tilmeldingsfristen.

    3. Udstyr
    Hver deltager anvender sit eget udstyr. Herunder espressomaskine, kværn, tamper, pitcher og hvad man ellers har brug for under sin præsentation. Det er kun tilladt at anvende espressomaskiner med 1 gruppe. For at udligne forskellen i tidsforbruget mellem enkelt-kedel maskiner og HX / dobbelt kedel maskiner, får brugere af enkelt kedel maskiner 3 min ekstra til deres præsentation. Der er ingen ekstra point for ekstraordinær borddækning, udstyr el.l.

    4. Konkurrenceforløb
    Hver deltager i DM i Hjemmebarista skal under sin præsentation på 15/18 min tilberede:

    - 2 single espressoer
    - 2 single cappuccinoer
    - 2 favoritdrikke

    Dommerne vil give point direkte efter baristaens præsentation. Pointgivningen vil foregå offentligt ved visning af et pointskilt med scoren fra 1 til 10.

    Det vil gives point fra 1 til 10 indenfor hvert af følgende kriterier:

    Espresso:
    - Duft/aroma
    - Samlet smagsindtryk

    Cappuccino:
    - Visuel fremtoning
    - Samlet smagsindtryk

    Favoritdrik:
    - Balance/mundfølelse
    - Samlet smagsindtryk

    Samlet indtryk af baristaen:
    - Baristaens samlede indtryk (Teknisk sikkerhed, hygiejne mv.)


    Der er ingen krav til (eller point for) at give en præsentation/tale, som det kendes fra WBC. Man behøver altså ikke have noget stort talent for ”performance” for at deltage. Det handler om at lave kaffe – og have det sjovt. Det kan dog være en fordel at guide dommerne ved at forklare dem, hvad man serverer og hvad de kan forvente at smage. Har man udover dette lyst til at fortælle noget yderligere, er man selvfølgelig velkommen, men man vil ikke få ekstra point for dette. Deltagerne vil bære mikrofon, så tilskuerne kan høre, hvad der siges til dommerne.

    For overskridelse af tidskravet på 15/18 min for selve præsentationen tildeles ét strafpoint for hvert sekund tidsgrænsen overskrides.

    Alle baristaer vil få mulighed for at stille sit udstyr op til ca. 1 times forberedelse, hvor man kan lave de sidste justeringer, få varmet maskinen op mv. Vi vil tilstæbe, at der i forberedelsestiden er mulighed for at spørge en erfaren barista til råds – fx hvis man ønsker et input til finjustering af kværn, temperatur eller lign. For at justere sin smag ind.

    Forberedelses- og oprydningstid vil blive koordineret på konkurrencedagen, så der bliver et fornuftigt flow. Deltagerne får en tidsplan og vil på dagen blive guidet af en koordinator, som sørger for at forberedelsestid og oprydning sker efter planen.

    5. Krav til drikkene
    Gennemløbstid

    Deltagerne bestemmer selv hvilken gennemløbstid, de ønsker at bruge, for at brygge den bedst smagende espresso. Bruger man en gennemløbstid, som varierer væsentligt fra hvad man normalt ville have, anbefales det at forklare sit valg.

    Volumen
    En espresso har normalt en volumen på mellem 25-35 ml. Vælger man at servere en væsentlig anden volumen, anbefales det at forklare sit valg for dommerne, så man undgår, at de tolker det som en fejl.

    Temperatur
    Det er ingen regler for indstilling af temperaturen på de enkelte maskiner. Det er op til deltagerne at indstille sin maskine til den temperatur, de foretrækker.

    6. Ingredienser

    Kaffe
    Det er op til den enkelte deltager at vælge den kaffe han/hun ønsker at anvende i konkurrencen. Dette kan enten være en egen-udviklet og/eller -ristet blend eller en man har købt færdigristet. Der er ingen ekstra point for nogle af delene.

    Mælk
    Det er op til den enkelte deltager at medbringe og anvende den mælk, han/hun foretrækker.

    Øvrige ingredienser
    Espressoen må kun indeholde det rene espresso shot. Cappuccinoen må kun indeholde et espresso shot samt den valgte mælk. I favoritdrikken er alle ingredienser tilladt, dog undtaget meget stærke ingredienser som chili og andre stærkt smagende ingredienser, da disse kan forstyrre dommernes sanser efterfølgende. Det er ligeledes ikke tilladt at bruge alkohol. Der er ingen krav til, at ingredienser skal tilberedes på stedet. Det er tilladt at anvende ingredienser, der er tilberedt hjemmefra eller produkter, der kan købes færdige. Baristaen skal præsentere for dommerne, hvilke ingredienser favoritdrikken består af.

    Favoritdrikken behøver ikke indeholde espresso, men skal indeholde kaffe og have en tydelig kaffesmag. Kaffen skal – uanset brygmetode - brygges under præsentationen. Ordet ”favoritdrik” kan tolkes bredt. Der er fx ingen krav til at det skal serveres i en kop eller at det skal være flydende.

    7. Teknik
    Baristaens teknik og sikkerhed i brugen af maskine, kværn og øvrigt udstyr vil indgå i dommernes pointgivning i kategorien ”Samlet vurdering af bariasten”

    8. Hygiejne

    Der vil blive lagt mærke til om hjemmebaristaen anvender en god hygiejne under sin præsentation. Ikke i samme grad som under WBC, hvor en snavset drypbakke eller fingeraftryk på maskinen kan give strafpoint. Men dårlig hygiejne, som kan have indflydelse på selve drikken, vil give strafpoint. Fx hvis man ikke tørrer steam armen af, efter man steamer. Hygiejnen kan påvirke pointgivningen i kategorien ”Samlet vurdering af baristaen”

    Mvh.
    Kristian og Mads-Ole
    Last edited by MoBak; 6. January 2017, 09:20.
    KristianK
    En del af EspressoBar


    Følg mig meget gerne på
    https://instagram.com/kristianskaffe.dk
    https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

    Hjemmeside
    www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk
  • Juul-Andersen
    Stamgæst
    • Apr 2014
    • 772

    #2
    Fedt at se det tilbage, og rigtig lækkert med præcisering af reglerne
    Jeg håber der er en hel flok hjemmebaristadelen der tilmelder sig!!
    Jeg kan så absolut tilskynde at man tilmelder sig, det er en KÆMPE oplevelse, og der var den fedeste stemning til forberedelsen, hvor vi alle havde det rigtigt godt med hinanden
    Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
    I’ve been told I like tea
    I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

    Plans stuff in my spare time ☕️👌

    Comment

    • BrightnessBoy
      Grøn bønne
      • Jul 2016
      • 2

      #3
      Jeg vil rigtig gerne tilmelde mig hvis jeg kan

      Comment

      • KristianK
        Administrator
        • Aug 2009
        • 4365

        #4
        Oprindeligt indsendt af BrightnessBoy Se indlæg
        Jeg vil rigtig gerne tilmelde mig hvis jeg kan
        Du er nok til bedste til at vurdere om du kan den dag. Men ellers er din tilmelding modtaget og noteret
        Kom så allesammen! Vi skal have det her på benene!
        KristianK
        En del af EspressoBar


        Følg mig meget gerne på
        https://instagram.com/kristianskaffe.dk
        https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

        Hjemmeside
        www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

        Comment

        • -E*
          Master Brewer
          • Apr 2013
          • 1949

          #5
          Grundet flytning kan jeg desværre ikke svinge pisken over jer ude bagved til hjemmebarista, men jeg kommer da til dks lørdag og tager en tjans...
          -Sune

          Mahlkönig Kenia / OE Lido3
          Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
          Computerstyret Hottop
          Instagram

          Comment

          • ChristianS
            Coffeeholic
            • Apr 2015
            • 1012

            #6
            Fedt at der sker noget!

            Ligesom Christian (Juul-Andersen), kan jeg også kun varmt anbefale at deltage i DM i Hjemmebarista.

            Det var en megafed oplevelse at mødes med ligesindede over venskabelig konkurrence.

            Måske det med, at bijobbere og mere eller mindre professionelle ikke kan deltage skulle skrives ind i reglerne? Noget i retning af 'alle amatører kan deltage'.

            Er der noget maks på deltagerantal?
            Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

            Kværne: Niche Zero, Santos 01
            Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
            Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

            Comment

            • KristianK
              Administrator
              • Aug 2009
              • 4365

              #7
              Tak Christian,
              Jeg har rettet i reglen og indsat "amatør" men tænker også at præciseringen i teksten overfor reglerne er en del af det samlede regelsæt.
              Men bare vi er enige, så går det nok.

              Skulle der være nogen som føler at noget er forkert, noget der mangler eller andet så send en besked til mig. Hvis man er i tvivl om man kan stille op, om udstyret kan godkendes eller noget helt 3., så spørg - hellere en gang for meget end en gang for lidt.
              KristianK
              En del af EspressoBar


              Følg mig meget gerne på
              https://instagram.com/kristianskaffe.dk
              https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

              Hjemmeside
              www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

              Comment

              • Joe_Black
                Coffeeholic
                • Feb 2012
                • 1424

                #8
                Jeg syntes absolut det skal gentages, og jeg havde da også set frem til at deltage for at forsvare men sidsteplads fra 2016.
                Men nu ser jeg at der ikke plads til mig i et evt setup. Min hjemme maskine er en 2 grp.
                Jeg tabte på en prof maskine sidste år, og det er vel mere det professionelle i maskinen folk (fejlagtigt) kan beklage sig over.
                Hvis vi kigger på sidste år, var vi 2 der kom med kommercielle maskiner, begge 2 grp, men både 1. & 2. plads blev vundet af markedets mindste og billigste HX hjemme maskine, Simonelli Oscar.
                Med andre ord mener jeg ikke at have haft en fordel i at bruge en prof maskine sidste år.
                Så hvis ikke der kan dispenseres eller ændres på denne regel, må jeg stå over da jeg ikke mener det giver mening at deltage på en låne maskine.
                Wega MiniNova
                Mahlkönig K30
                Moccamaster
                Santos #4
                AeroPress
                Bodum Vakuum Brygger

                Comment

                • KristianK
                  Administrator
                  • Aug 2009
                  • 4365

                  #9
                  Ja, det dilemma kan vi vel tale om åbent her... du er jo startet. Vi er vel alle kun interesserede i, at vi får stablet et DM på benene og det vil da være ærgerligt, hvis du tager på dig at forsvare sidstepladsen. Jeg håber dog du når at have tid til at lægge dig i selen.

                  Det er dog et dilemma, men hvis du vitterlig har en 2 gruppers stående, som du brygger på til daglig ) og i øvrigt ikke optræder med kaffe, bijobber eller andet sjov i den retning, ja så kan det være at vi skal have en åben diskussion om det?

                  Du kan have ret i, at man skal kunne tæmme sin maskine, for ellers får man jo bank af en Oscar

                  Hvad siger I andre - nu hvor vi lige har skåret reglerne tættere?

                  Mvh.
                  Kristian
                  KristianK
                  En del af EspressoBar


                  Følg mig meget gerne på
                  https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                  https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                  Hjemmeside
                  www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                  Comment

                  • KristianK
                    Administrator
                    • Aug 2009
                    • 4365

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af ChristianS Se indlæg

                    Er der noget maks på deltagerantal?
                    Glemte lige at svare på denne. Sidste år var vi 6-7 stykker. Vi kom for sent igang og mistede 20 minutter og jeg synes det var meget tæt pakket.
                    Mit forslag er samme antal, måske 6? Sidste gang var vi jo i tvivl om vi kunne mønstre så mange, men det viste sig jo ikke så umulig en opgave. Jeg håber det samme i år!
                    KristianK
                    En del af EspressoBar


                    Følg mig meget gerne på
                    https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                    https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                    Hjemmeside
                    www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                    Comment

                    • KristianK
                      Administrator
                      • Aug 2009
                      • 4365

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af -E* Se indlæg
                      Grundet flytning kan jeg desværre ikke svinge pisken over jer ude bagved til hjemmebarista, men jeg kommer da til dks lørdag og tager en tjans...
                      Hej -E*

                      Vil du ikke skrive det i tråden for god ordens skyld Og tak!
                      KristianK
                      En del af EspressoBar


                      Følg mig meget gerne på
                      https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                      https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                      Hjemmeside
                      www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                      Comment

                      • Joe_Black
                        Coffeeholic
                        • Feb 2012
                        • 1424

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
                        Ja, det dilemma kan vi vel tale om åbent her... du er jo startet. Vi er vel alle kun interesserede i, at vi får stablet et DM på benene og det vil da være ærgerligt, hvis du tager på dig at forsvare sidstepladsen. Jeg håber dog du når at have tid til at lægge dig i selen.

                        Det er dog et dilemma, men hvis du vitterlig har en 2 gruppers stående, som du brygger på til daglig )Det har jeg og i øvrigt ikke optræder med kaffe, bijobber eller andet sjov i den retning,Det gør jeg ikke ja så kan det være at vi skal have en åben diskussion om det?

                        Du kan have ret i, at man skal kunne tæmme sin maskine, for ellers får man jo bank af en Oscar

                        Hvad siger I andre - nu hvor vi lige har skåret reglerne tættere?

                        Mvh.
                        Kristian
                        Jeg accepterer svar fra mine E-bar venner
                        Wega MiniNova
                        Mahlkönig K30
                        Moccamaster
                        Santos #4
                        AeroPress
                        Bodum Vakuum Brygger

                        Comment

                        • ChristianS
                          Coffeeholic
                          • Apr 2015
                          • 1012

                          #13
                          Jeg ser ikke noget problem i, at man deltager med en 2-gruppes maskine. Rent brygmæssigt er det min klare overbevisning, at en modificeret Oscar kan følge med langt de fleste professionelle maskiner - når det nu kun drejer sig om 2-3 dobbeltskud på 15 minutter.

                          Så det skulle næsten kun være det logistiske i en større maskine, der kunne spænde ben.

                          Til gengæld synes jeg, at der noget fint i, at folk stiller op med deres eget udstyr i modsætning til at låne udstyr.
                          Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

                          Kværne: Niche Zero, Santos 01
                          Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
                          Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

                          Comment

                          • -E*
                            Master Brewer
                            • Apr 2013
                            • 1949

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
                            Hej -E*

                            Vil du ikke skrive det i tråden for god ordens skyld Og tak!
                            http://www.espressobar.dk/forums/sho...132#post121132
                            Jo, har også været i dialog med mobak...
                            -Sune

                            Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                            Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                            Computerstyret Hottop
                            Instagram

                            Comment

                            • ChristianS
                              Coffeeholic
                              • Apr 2015
                              • 1012

                              #15
                              Jeg vil gerne stille op igen i år og forsvare titlen.

                              Eller måske snarere give alle I andre stærke hjemmebaristaer muligheden for at slå den regerende mester?
                              Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

                              Kværne: Niche Zero, Santos 01
                              Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
                              Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

                              Comment

                              Working...
                              X