La Marzocco Linea Mini mods

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • kidcaffeine
    Espresso
    • Sep 2016
    • 585

    #31
    Kan du uddybe lidt nærmere?

    Drypbakken sidder jo i virkeligheden allerede fast med magneter, men det virker bare ikke til at være nok
    Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
    Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
    Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

    Comment

    • krumbak
      Mørkristet
      • Mar 2008
      • 307

      #32
      Oprindeligt indsendt af Bundgaard Se indlæg
      En lille tilføjelse! [emoji16]

      Det virker men er ikke helt færdig da jeg mangler lidt dele til styringen.

      So More to come!

      Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk
      Lykkedes det?

      Comment

      • krumbak
        Mørkristet
        • Mar 2008
        • 307

        #33
        Har afkalket Lineaen.

        Der begyndte hyppigt at sætte sig små kalkrester i gicleur'en. Også i den på 0,8 mm, der sidder som standard. Det var også en lidt mat overflade i hele brygkammeret. Og en lille smule kalk aflejringer, der hvor vandet løber ind i brygkammeret. Jeg kører med Bestmax premium filter og har en hårdhed på ikke-filtreret vand på ca. 11 hårdhedsgrader. Så der kommer kalk, selvom vandet er filtreret.

        Det er hurtigt klaret med afkalkning. Jeg gjorde således:
        - Varm maskinen op
        - Opløs 2 spiseskefulde citronsyre i en kop vand og hæld i vandtanken (vandtanken sikres helt opfyldt med vand derefter)
        - Tøm brygkammeret ved at flushe i ca. 15-20 sek.
        - Tøm boileren ved at flushe alt vandet ud gennem varmtvandsudtaget
        - Lad maskinen stå tændt i 1-2 timer

        Evt gentag:
        - Tøm igen brygkammeret ved at flushe i ca. 10-20 sek.
        - Tøm igen boileren ved at flushe alt vandet gennem varmtvandsudtaget
        - Lad maskinen stå tændt i 1-2 timer

        - Slut af med at tømme vandbeholderen og fyld op med helt rent vand
        - 4-5 gange: Tøm igen brygkammeret ved at flushe i ca. 10-20 sek.
        - 2-3 gange: Tøm igen boileren ved at flushe alt vandet gennem varmtvandsudtaget.

        Der er ikke meget arbejde eller forberedelse ved ovenstående. Max 10 minutters arbejde i alt.

        Åbnede brygkammeret igen efter ovenstående procedure. Det er fuldstændigt rent og glat. Ingen mat overflade - overfladen skinner som på metal, der netop er afdrejet. Det ser spritny ud! Der er ikke det mindste spor af kalk.

        Maskinen kører helt som før - forhåbentlig er de små kalkstykker, som gør kunne sætte sig i gicleur'en nu væk.

        Comment

        • Jack
          Master Brewer
          • Feb 2016
          • 2575

          #34
          Bruger du bare alm. citronsyre? er det samme pulver som er i de halv dyre breve til afkalkning
          Pictures (or it didn't happen)

          Comment

          • Rohr
            Mørkristet
            • Jan 2017
            • 449

            #35
            Hej Krumbak
            Du skal bruge Bestprotect og ikke Bestmax filter på din maskine hvis du vil beskytte den bedst muligt.

            Eller er det et smagsvalg at du har valgt bestmax?



            Sent from my iPhone using Tapatalk
            Maskine: La Marzocco - Linea mini (fast vand)
            Mods: 50l. pumpe, preinfusionchamber, 0,6mm restrictor og Pantechnicondesign wallnut, Lunarscale tray fit.
            Kværne: Mahlkönig K30 es. - Mazzer Major posekværn med ZM knive (til sort)
            Rister: Aillio Bullet
            Vægte: Acaia Lunar og Pearl.
            Tampers: Torr Ti 58,55 - Pulmann Big Step og 58,4 - Mahlgut Buzzer og Dozer 58,4 - Reg Barber LM VST.
            Drip: Stagg Copper kettle - V60 300 ml. - V60 600 ml. - V60 II tragt - Kalita I tragt.
            Vand: Brita finest.

            Comment

            • Bundgaard
              Mellemristet
              • Oct 2014
              • 152

              #36
              Oprindeligt indsendt af krumbak Se indlæg
              Lykkedes det?
              Ja det virker fint. Dog er det stadig manuelt styret. Jeg har svært ved at tage mig sammen. Der kommer jo hele tiden nye muligheder. Eks. Har jeg ikke besluttet om det skal være et IOT interface eller noget andet eller hvor meget af den originale styring jeg vil beholde.

              Så vil jeg også gerne have lavet lidt om på rørføringen da der er en tendens til at luft bliver fanget og har svært ved at komme ud, løsningen lige nu er at sørge for at tanken altid er fyldt, og det er jeg sq ved at være træt af.

              Jeg bruger et bestprotect filter og har ikke haft problemer med kalk i min selv med 0.6mm monteret.

              Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk

              Comment

              • MoBak
                Administrator
                • May 2007
                • 3610

                #37
                Oprindeligt indsendt af Rohr Se indlæg
                Hej Krumbak
                Du skal bruge Bestprotect og ikke Bestmax filter på din maskine hvis du vil beskytte den bedst muligt.

                Eller er det et smagsvalg at du har valgt bestmax?



                Sent from my iPhone using Tapatalk
                Jeg kunne personligt aldrig finde på at køre med BestProtect på min LM GS3! Det er helt umuligt at brygge noget velsmagende kaffe på det vand. Så er det for mig ligegyldigt, at det beskytter maskinen bedre, for jeg vil slet ikke komme til bruge min maskine, hvis kaffen altid smagte som med BestProtect.

                Jeg bruger Bestmax Premium, som til gengæld smager rigtig godt, og min maskine så super fin ud efter 7 års brug, da jeg havde den adskilt for nogle måneder siden.

                Sorry, det var lidt OT.
                Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                La Marzocco GS/3
                Baratza Forté
                Bestmax filter


                1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                Comment

                • Rohr
                  Mørkristet
                  • Jan 2017
                  • 449

                  #38
                  Jeg har aldrig selv smagt dem op imod hinanden, har du prøvet det MoBak?
                  Jeg tvivler ikke på dig, er bare nysgerrig

                  Oprindeligt indsendt af MoBak Se indlæg
                  Jeg kunne personligt aldrig finde på at køre med BestProtect på min LM GS3! Det er helt umuligt at brygge noget velsmagende kaffe på det vand. Så er det for mig ligegyldigt, at det beskytter maskinen bedre, for jeg vil slet ikke komme til bruge min maskine, hvis kaffen altid smagte som med BestProtect.

                  Jeg bruger Bestmax Premium, som til gengæld smager rigtig godt, og min maskine så super fin ud efter 7 års brug, da jeg havde den adskilt for nogle måneder siden.

                  Sorry, det var lidt OT.
                  Maskine: La Marzocco - Linea mini (fast vand)
                  Mods: 50l. pumpe, preinfusionchamber, 0,6mm restrictor og Pantechnicondesign wallnut, Lunarscale tray fit.
                  Kværne: Mahlkönig K30 es. - Mazzer Major posekværn med ZM knive (til sort)
                  Rister: Aillio Bullet
                  Vægte: Acaia Lunar og Pearl.
                  Tampers: Torr Ti 58,55 - Pulmann Big Step og 58,4 - Mahlgut Buzzer og Dozer 58,4 - Reg Barber LM VST.
                  Drip: Stagg Copper kettle - V60 300 ml. - V60 600 ml. - V60 II tragt - Kalita I tragt.
                  Vand: Brita finest.

                  Comment

                  • MoBak
                    Administrator
                    • May 2007
                    • 3610

                    #39
                    Oprindeligt indsendt af Rohr Se indlæg
                    Jeg har aldrig selv smagt dem op imod hinanden, har du prøvet det MoBak?
                    Jeg tvivler ikke på dig, er bare nysgerrig
                    Du må meget gerne tvivle - selvom du skriver at du ikke gør det. Skepsis er godt og giver gode debatter

                    Men ja, jeg har smagt dem op imod hinanden. For nogle år siden lavede en række EBar brugere en test af forskellige BWT patroner, som BWT sponsorerede til formålet.

                    Du kan se mine erfaringer med head to head test i indlæg 19 og 24 og selvfølgelig alle de andres erfaringer i denne tråd: http://www.espressobar.dk/forums/sho...T-Filtre/page2
                    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                    La Marzocco GS/3
                    Baratza Forté
                    Bestmax filter


                    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                    Comment

                    • Kaffe T
                      Master Brewer
                      • Nov 2013
                      • 2263

                      #40
                      Jeg har ikke udforsket de to typer filtre overfor hinanden til espresso ... men jeg har prøvet BestProtect vand til sort/filterkaffe. Det var ikke godt.

                      For nylig talte jeg med en fra et vandfirma, spurgte jeg om han ku forklare mig det.

                      Han fortalte at det var fordi når bypass står på nul, så fjerner filtret al Calcium og Magnesium ... de to ioner er vigtige for ekstraktion af de gode smage i kaffen.

                      Klassisk fjernes disse to med en ionbytter, som indsætter natrium i stedet ... Når man har hårdt vand i hanen, bliver der indsat rigtig mange natrium ioner ... natrium er det dominerende element i den saltesmag. Det bidrager jo heller ikke til festen/smagen.
                      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                      Comment

                      • krumbak
                        Mørkristet
                        • Mar 2008
                        • 307

                        #41
                        Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
                        Bruger du bare alm. citronsyre? er det samme pulver som er i de halv dyre breve til afkalkning
                        Citronsyre fra Matas eller andre forhandlere. Tror der er ca. 500 gr. i en bøtte.

                        Comment

                        • Kaffe T
                          Master Brewer
                          • Nov 2013
                          • 2263

                          #42
                          Du skal bare sikre dig at der står "levnedsmiddelkvalitet" ... hvis det fx er annonceret som citronsyre til opvaskemaskinen.

                          På engelsk hedder det "food grade".
                          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                          Comment

                          • krumbak
                            Mørkristet
                            • Mar 2008
                            • 307

                            #43
                            Oprindeligt indsendt af Rohr Se indlæg
                            Hej Krumbak
                            Du skal bruge Bestprotect og ikke Bestmax filter på din maskine hvis du vil beskytte den bedst muligt.

                            Eller er det et smagsvalg at du har valgt bestmax?



                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            Valgt pga. smagen. Synes det er bedst.

                            Det er nu ikke fordi filtreret ikke fjerner kalk. Der er minimalt med kalk efter ca. 2 år uden afkalkning. Tror bare jeg har været lidt uheldig og en lille smule aflejringer har revet sig løs et sted og så sætter sig i gicleur'en. Det er i hvert fald et easy fix.

                            På min R58, hvor jeg kørte med samme filter var der også minimalt med kalk på f.eks. mushroom'en - ikke meget, men nok til at skabe problemer, hvis der rev sig en lille flage på 0.5-1 mm løs. R58'eren afkalkede jeg på samme måde ca. hvert år i almindelig proaktiv vedligeholdelse.

                            Comment

                            • krumbak
                              Mørkristet
                              • Mar 2008
                              • 307

                              #44
                              Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
                              Du skal bare sikre dig at der står "levnedsmiddelkvalitet" ... hvis det fx er annonceret som citronsyre til opvaskemaskinen.

                              På engelsk hedder det "food grade".
                              Har brugt denne - anvendes også ifbm. opvaskemaskine: https://www.borupkemi.dk/farve-kemi/...rup-citronsyre

                              Comment

                              • buller1
                                Grøn bønne
                                • Sep 2016
                                • 43

                                #45
                                Oprindeligt indsendt af krumbak Se indlæg
                                Lad os dele de mods vi laver på Linea Mini i tråden her, så det er nemt for alle at finde dem. Del også gerne dine tanker om nye mods, så vi kan få tunet de Linea Mini’er

                                Har været i gang her til aften med nogle mini-mods. Alle meget nemme at lave. Maskinen er meget nem at skille ad og virker solidt og lækker bygget.

                                Se billeder/video’er af alle mods sidst i dette skriv

                                ---------------------------------------
                                Buttery-smooth feeling paddle mod
                                ---------------------------------------
                                Dette mod: http://www.home-barista.com/espresso...od-t38395.html

                                Meget nemt, tager ingen tid. Fire skruer ud af den forreste topplade og du er i gang. Nemt og det hele værd.

                                Har haft lidt forskellige materialer på, og også ændret lidt efter videoen er lavet. Men det er så nemt at ændre at det bare er at prøve sig frem.

                                Min paddle gik meget stramt, nu kører den super lækkert, glidende og med let modstand. Ingen metal lyde eller klonk. Det føles bare lækkert 

                                -------------------------------------
                                0.6 mm LM restrictor/ gicleur/jet
                                -------------------------------------
                                Dette mod: http://www.home-barista.com/espresso...ni-t41820.html

                                Nok det sværeste mod af dem jeg har lavet denne gang. Men det skyldes primært at det er svært at få plads til fingrene, da restrictoren, der skal udskiftes sidder lige under rammen. Det tog nok 45 min. i alt, men havde der været plads, så tager det ikke mere end 10 min. Så egentlig nemt nok, men du kommer til at bande over dine fede pølsefingre 

                                Den restrictor der sad i kunne skrues ud med en topnøgle str. 5 mm. tror jeg det var. Den nye var helt rundt, så den skruede jeg i med fingrene, satte en lille prik med en tusch så jeg kunne se hvor meget jeg strammede den, strammede den med en tang med vinkel a la denne: https://teknik-salg.dk/341/spidstang...-mm-worker.jpg Den skulle kun drejes ca. 270 grader inden den var strammet i bund.

                                Tændte maskinen inden jeg satte låget på igen, lod den varme helt op og kørte et par flush, backflush mv. for at tjekke for leaks. Ingen problemer. Den kører bare. Havde læst om, man måske skulle skifte O-ringen, men det er bestemt ikke nødvendigt – min var fin og helt som ny.

                                Der kommer noget mindre vand ud nu. Det kan man se når man flusher. Fik 400 ml. på 30 sek. med den originale restrictor på 0.8 mm. Med den nye på 0.6 mm får jeg 320 ml på 30 sek. Det er stadig i den høje ende og target burde være ca. 250 ml. Måske der skal en 0.5 mm til. Det brugte jeg på R58 og det gav ca. 250 ml på 30 sek. Ser lige om den stabiliserer sig i løbet af et par dage… ellers må der en mindre restrictor til.

                                Den på 0.6 mm er for resten den fra kaffemekka og skulle være en original La Marzocco 0.6 mm

                                Da jeg åbnede brygkammeret var det fyldt med vand helt til toppen, og flød næsten over. Hvordan kan det være? Som I kan se på billederne, så er udgang og indgangs-huller lavere end kanten af brygkammeret. Bør der så ikke stå luft i kammeret, når det nu er genfyldt efter at have været tømt? Der er jo ingen ventil til udluftning i brygkammeret.

                                --------------------------------------------
                                Barista lights always on/blue brew light
                                --------------------------------------------
                                Dette mod: http://www.home-barista.com/espresso...ds-t40969.html

                                Det er lige til. Det sværeste er faktisk at skille stikkene af, da der sidder en lille modhager på, som var særdeles genstridig! Men det lykkedes 

                                Stikkene er købt i Kaffemekka, du skal bruge 2 stk.: http://www.kaffemekka.dk/shop/2047-k...-2-leder-l380/

                                ----------------------------------
                                Lige symboler på haner/knobs
                                ----------------------------------
                                Når mine steam og hot water knobs er helt lukkede, så er de flor-de-lis symboler ikke lige, men nærmere drejet 90 og 180 grader. De hvide plastikdæksler kan skrues ud ved at dreje dem mod uret. Satte bare nogle omgange pak-tape på, og så kunne de skrues fint i igen og sidder meget stramme, så de kan sidde helt lige.

                                --------------
                                Rasle-sikring
                                --------------
                                Der er en armeret slange inde i maskinen, der løber i et 180 grader sving fra pumpen og tilbage til pumpen. Den er ikke spændt fast og vipper, når pumpen tændes. Den kan ramme rør og andet i maskinen og lave støj. Fæstnede den bare med et par strips. Der var en enkelt strip på i forvejen, men det var ikke nok på min.

                                ----------------------------------------
                                Justeret brew pressure til 8.5-9 bar
                                ----------------------------------------
                                Brew pressure stod på ca. 9.5-10 bar under brygning, og da låget alligevel var af, så var det nemt at justere trykket på pumpen. En halv omgang er rigeligt – det giver ca. 1 bar. Mod uret sænker trykket.

                                I kan se billeder og video’er her: https://goo.gl/aqSFlK

                                Tænker de næste mods bliver paddle, knobs og handle i træ, måske valnød.
                                Derudover kunne jeg godt være interesseret i en form for preinfusion eller flow styring via paddle.
                                Mange tak for alle de gode mods :-)

                                Comment

                                Working...
                                X