La Marzocco Linea Mini mods

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Coffee makes the world go
    Master Brewer
    • Jan 2010
    • 5082

    #61
    Oprindeligt indsendt af Lav Se indlæg
    Ja Jack, jeg kan godt se at der sker en masse spændende ting og tak for info - det er ret imponerende hvad han/de har lavet om....

    I mit tilfælde har jeg allerede en Decent DE1PRO der kan alt man kunne tænke sig med flow og pressure profiling - det bruger jeg den til

    Linea'en vil jeg gerne have bliver "verdens bedste" analoge arbejdshest og der synes jeg den mangler lidt på pre-infusion siden og så en lille diskret shot timer hvis ikke jeg bare køber den Acaia Lunar ramme man kan indbygge i risten så den ligger flush med overfladen.
    Kan du ikke bare sætte en lysdæmper på pumpen ?eller evt bare en afbryder, da du får fast vand, ville en afbryder lade dig preinfuse med fast vands trykket
    det kunne bare være en simpel bryde kontakt på fronten, så længe den ikke aktiveres , har du din normale maskine
    Tryk og hold, start dit skud, slip efter ønsket tid eller ved første dråbe

    En udvidet udgave kunne ha en timer på
    På forsøgs basis kunne du ha kontakten uden for maskinen
    http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

    Comment

    • Henrikaa
      Mellemristet
      • May 2014
      • 238

      #62
      Australske ACE Systems laver en shotdot timer der er ret simpel at montere for en som dig,
      Lav.

      Comment

      • Kaffe T
        Master Brewer
        • Nov 2013
        • 2263

        #63
        Oprindeligt indsendt af Lav Se indlæg
        I mit tilfælde har jeg allerede en Decent DE1PRO der kan alt man kunne tænke sig med flow og pressure profiling ...
        Er der efterhånden noget kaffeudstyr, som du kun har en af ? :-D

        ... eller bare kun to af ? ;-)

        Jeg har kun een espressomaskine, men ellers er jeg vist også i plural X-)
        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

        Comment

        • Lav
          Coffeeholic
          • Dec 2014
          • 1213

          #64
          Hov, kom lidt bagud med ebar - og havde ikke fået slået "besked alarmen" til....

          Oprindeligt indsendt af Jack Se indlæg
          Man kan ikke sige du går ned på udstyr tænkte, du måske var blevet træt af Decent, jeg var også tæt på at bestille en, men syntes det er underligt den ikke har en rigtig boiler (og nu er prisen også stedet en hel del)
          forstår godt, hvad som du mener, din Decent kan jo det hele

          Fin Lunar ramme, men bliver det ikke træls (på jysk) i længden at flushe oven i den når den ikke er "waterproof" men kun "water resistant"

          Flow modet i #58 er samme som slayer kalder for prebrew (sikker på du er klar over det ) kunne det ikke være et fint pre-infusion mod? (heller ingen som siger det skal være med den små dyre 180€ swagelok needle valve)
          Her er en som har monteret en secound OPV i stedet for flow mod, men det vil virke lidt på samme måde (med omskifteren / solenoid valve) https://www.youtube.com/watch?v=UTLZ...6&index=5&t=0s

          Jeg har selv Bianca-fy på min, syntes flowet kørte mærkelig, indtil jeg så Slayer shot vs 9 bar, som jeg postede i #56, så gav det pludseligt mening, selv om det virker ulogisk
          Ja, Lunar rammen vil jeg nok også blive træt af mht flushing.... så det bliver nok en lille timer der mærker magnetfeltet (hall-element) når 3-vejs ventilen aktiveres - der findet et par små fikse mulighedder der ikke skæmmer for meget.
          Jeg vil ikke lave et stort projekt ud af pre-infusion; bare have en rimelig slow ramp up. Det kan kammeret klare uden dikkedarer og ekstra kontakter

          Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
          Kan du ikke bare sætte en lysdæmper på pumpen ?eller evt bare en afbryder, da du får fast vand, ville en afbryder lade dig preinfuse med fast vands trykket
          det kunne bare være en simpel bryde kontakt på fronten, så længe den ikke aktiveres , har du din normale maskine
          Tryk og hold, start dit skud, slip efter ønsket tid eller ved første dråbe

          En udvidet udgave kunne ha en timer på
          På forsøgs basis kunne du ha kontakten uden for maskinen
          Fastvandtrykket er det min La Spaz bruger - og så kan man programmere brygknapperne til valgfri tid på vandtryk inden rotationspumpen sætter ind. Det fungerer ok og i virkeligheden også det Linea Mini'en gør, men bare i alt for kort tid og til nød kun brugbart til mellem/mørk rist. Tydeligt tegn på at de lyse espressoskud endnu ikke er blevet moderne i Italien(!)

          Oprindeligt indsendt af Henrikaa Se indlæg
          Australske ACE Systems laver en shotdot timer der er ret simpel at montere for en som dig,
          Lav.
          Ja, jeg har set den. Synes bare den er for voldsom når den nu bare skal vise et antal sekunder på to cifre. Vil så hellere gå efter denne Luminaire Auto Shot Timer der er mere diskret


          Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
          Er der efterhånden noget kaffeudstyr, som du kun har en af ? :-D

          ... eller bare kun to af ? ;-)

          Jeg har kun een espressomaskine, men ellers er jeg vist også i plural X-)
          Nej T
          Venligste hilsner, Steffen

          Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

          Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
          Sort:
          Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
          Rister: 2x
          Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
          Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

          Comment

          • Lav
            Coffeeholic
            • Dec 2014
            • 1213

            #65
            Efter montage af 0.6mm gigleur besluttede jeg at bruge en plade lyddæmper jeg havde liggende fra et tidligere projekt - nu er der ikke noget af karrossen der synger med mere når pumpen kører. Helt død lyd når man banker på pladerne [emoji4]





            Sent from my iPhone using Tapatalk
            Venligste hilsner, Steffen

            Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

            Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
            Sort:
            Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
            Rister: 2x
            Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
            Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

            Comment

            • kidcaffeine
              Espresso
              • Sep 2016
              • 585

              #66
              Oprindeligt indsendt af Lav Se indlæg
              Ja, Lunar rammen vil jeg nok også blive træt af mht flushing....
              Jeg kan ikke helt finde ud af, hvor bøvlet/irriterende det ville være bare lige at fiske den op, når man flusher? Ser jo ud til, at man relativt nemt lige kan få fat i den... Og jeg er alligevel typen der hysterisk tørrer hele maskinen af, hvis jeg flusher ned oveni risten
              Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
              Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
              Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

              Comment

              • kidcaffeine
                Espresso
                • Sep 2016
                • 585

                #67
                Oprindeligt indsendt af Lav Se indlæg
                Efter montage af 0.6mm gigleur besluttede jeg at bruge en plade lyddæmper jeg havde liggende fra et tidligere projekt - nu er der ikke noget af karrossen der synger med mere når pumpen kører. Helt død lyd når man banker på pladerne [emoji4]

                Sent from my iPhone using Tapatalk
                I øvrigt en god og fristende idé

                Er det bare indersiden af hele det bagerste panel du har beklædt?

                A la det han fjerner i nedenstående video
                Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
                Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
                Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

                Comment

                • Morten Müller
                  Administrator
                  • Apr 2017
                  • 208

                  #68
                  Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
                  Jeg kan ikke helt finde ud af, hvor bøvlet/irriterende det ville være bare lige at fiske den op, når man flusher? Ser jo ud til, at man relativt nemt lige kan få fat i den... Og jeg er alligevel typen der hysterisk tørrer hele maskinen af, hvis jeg flusher ned oveni risten
                  Kunne en “flush-bakke” ikke være en nem løsning her?!

                  Jeg har også overvejet at købe risten/vægten til min GS3/mp, og har haft nøjagtige de samme tanker.


                  Sent from my iPhone using Tapatalk

                  Comment

                  • Lav
                    Coffeeholic
                    • Dec 2014
                    • 1213

                    #69
                    Jo, men det passer bare ikke rigtigt i work flowet med en ekstra bakke...




                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                    Last edited by Morten Müller; 15. January 2021, 14:28.
                    Venligste hilsner, Steffen

                    Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                    Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                    Sort:
                    Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                    Rister: 2x
                    Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                    Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                    Comment

                    • Lav
                      Coffeeholic
                      • Dec 2014
                      • 1213

                      #70
                      Oprindeligt indsendt af kidcaffeine Se indlæg
                      I øvrigt en god og fristende idé

                      Er det bare indersiden af hele det bagerste panel du har beklædt?
                      Ja, indersiden af højre, venstre og bagerste del - underste topplade har så også fået lidt hvor det ikke er i vejen for udluftningen og andet:





                      Sent from my iPhone using Tapatalk
                      Venligste hilsner, Steffen

                      Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                      Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                      Sort:
                      Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                      Rister: 2x
                      Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                      Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                      Comment

                      • kidcaffeine
                        Espresso
                        • Sep 2016
                        • 585

                        #71
                        Oprindeligt indsendt af Morten Müller Se indlæg
                        Kunne en “flush-bakke” ikke være en nem løsning her?!
                        I praksis også det, jeg i forvejen har gjort i perioder, for at lette den efterfølgende rengøring af maskinen. Så det kunne godt være en løsning for undertegnede, i hvert fald
                        Espresso: La Marzocco Linea Mini (modded med restrictor, preinfusion og kosmetiske opgraderinger fra Pantechnicon og Artpresso)
                        Kværn: Mahlkönig K30 Vario Air + Lagom P64 SSP
                        Sort: V60, Aeropress, Chemex, Stempel - I prioriteret rækkefølge

                        Comment

                        • buller1
                          Grøn bønne
                          • Sep 2016
                          • 43

                          #72
                          Hej Lav
                          jeg vil anbefale dig at du pille der lyddæmpning ud af din linea i en fart med mindre du gerne vil ud og købe en ny maskine... det måtter du har brugt ligner utroligt meget dem fra T hansen og de har et ret dårligt ry.. de smelter og bliver utætte når det bliver varme...Click image for larger version

Name:	69822412_10156408129180779_2842759108564615168_o.jpg
Views:	1
Size:	65,5 KB
ID:	231324
                          her på billedet kan du se hvad jeg mener..

                          Comment

                          • Lav
                            Coffeeholic
                            • Dec 2014
                            • 1213

                            #73
                            Det er jeg nu ikke bekymret for - har brugt det i 3-4 maskiner nu gennem flere år og aldrig oplevet at det smeltede eller lugtede....
                            I en isoleret (og dermed varmeisoleret) bildør kan karrosseripladerne blive 80-100C varme i direkte sol - der ville jeg også være bekymret.



                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            Venligste hilsner, Steffen

                            Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                            Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                            Sort:
                            Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                            Rister: 2x
                            Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                            Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                            Comment

                            • Lav
                              Coffeeholic
                              • Dec 2014
                              • 1213

                              #74
                              Jeg slog lige efter. Pladerne er lavet af butylgummi (syntetisk gummi) iblandet fyldstoffer som kridt og sort pigment.
                              Butylgummi har en brugstemperatur på -40C - 100C. Ved højere temperaturer mister det først sin formstabilitet og smelter tilsidst ved 120C - 130C.
                              En La Pavoni dampkeddel på 1,4 bar er ca 120C varm på ydersiden til sammenligning.

                              Så ja, den viste bildør har godt nok haft nogle varme plader
                              Venligste hilsner, Steffen

                              Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                              Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                              Sort:
                              Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                              Rister: 2x
                              Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                              Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                              Comment

                              • Lav
                                Coffeeholic
                                • Dec 2014
                                • 1213

                                #75
                                La Marzocco Linea Mini mods

                                Så skete der lidt igen [emoji4]

                                Jeg fik bestilt IMS shower screen, ny “sprinkler-skrue”, 0.6mm gicleur, silikonegruppepakning og forlængerledninger til lysmod:



                                Kærven i den gamle sprinklerskrue var hærget af den forrige ejer så den skulle bare udskiftes. Shower screen er den teflonbelagte type som jeg længe har villet prøve. Den fungerer helt fantastisk og kaffen der evt. plasker op på den efter endt skud ryger nærmest af af sig selv og den er super nem at tørre af.

                                Gicleuren var som forventet lidt besværlig at udskifte. Mest fordi den oprindelige på 0.8mm var rund og glat så der nærmest ikke var noget at gribe på for mine tænger - og den sad godt fast...
                                Så i stedet skruede jeg niplen den sidder i ud fra bagsiden af kedlen. Den nye gic giver et frit flow på kun 270ml/30sek i stedet for over 500 før...



                                Så lykkedes det mig at få fat i et La Spaziale preinfusion chamber via en bruger på Coffee Forums UK. Han havde den liggende fra den gang han selv havde en La Spaz mini - men fik den aldrig monteret. Ret smart kammer der i virkeligheden er et fjederbelastet stempel i en cylinder. Sættes den i vandlinjen lige før gruppen så vil pumpetrykket først fylde kammeret op (stemplet skubbes tilbage mod fjederen) og dernæst øges trykket på kaffepukken. Resultat: Lavt men stigende tryk over puklen så den gennemvædes. Og så fuld tryk resten af vejen. Mine test viser at der nu foregår preinfusion i 9 sek inden der kommer kaffe til syne under kurven. Før var det ca 1.5 sek efter.... og skuddene af mellemrist el lysere smager meget bedre og sødere.



                                Vandtilførslen (kobberrøret) til trevejsventilen er flyttet og sat ind på det nye T-stykke i stedet. Og her er kammeret så sat på og der er fint plads til det hele i maskinrummet.

                                Så kom den fine lille shot timer også (skaffet via Amazon UK) og reed relæet sættes nemt på solenoiden på trevejsventilen:





                                Sent from my iPad using Tapatalk
                                Last edited by Lav; 3. September 2019, 15:56.
                                Venligste hilsner, Steffen

                                Arbejde: Aillio Europe + KaffeRist.dk

                                Espro: LM Linea Mini, Decent DE1PRO+, La Pavoni Stradivari STH​, MK PEAK, Lido E-T
                                Sort:
                                Chemex 6-cup Kone, Kalita 185/155, AeroPress, V60 02, Fellow Stagg EKG, Bruer ColdBrew, WW EG-1, MK K501, Wilfa Uniform SSP
                                Rister: 2x
                                Aillio Bullet R1 v.2, Draminski TwistGrain moisture meter
                                Udstyr: PUQpress, Atago Pal-Coffee BX/TDS, Acaia Lunar + Pearl S, SKALE2, Brewista Smart Sc, BWT Bestmax Premium, KRUVE Sifter

                                Comment

                                Working...
                                X