Ifølge Scott Rao laver vi alle dårlig pour over kaffe...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • -E*
    Master Brewer
    • Apr 2013
    • 1949

    #16
    Well, Raospin og 3x kaffens vægt i vand til bloom gav side by side med min normale brygmetode uden spin og med to gange kaffens vægt i vand til bloom er nu prøvet, of enten har jeg et killer pour eller dårlige smagsløg, for det var ikke forskel i smagen.
    Rao er, slog det mig da jeg sammenlignede noter fra everything but og bloggen ikke helt enig med sig selv. Mængden af pours i særdeleshed faldt i øjnene, i everything... Siger han 3-5, på bloggen 1...
    -Sune

    Mahlkönig Kenia / OE Lido3
    Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
    Computerstyret Hottop
    Instagram

    Comment

    • malling
      Master Brewer
      • Apr 2011
      • 4545

      #17
      Meningen er vel også først og fremmest at øge konsistensen og heri forstået i prof settings


      Sent from my iPad using Tapatalk
      A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


      Comment

      • -E*
        Master Brewer
        • Apr 2013
        • 1949

        #18
        Ja, og i den sammenhæng giver bloggen fuld mening, everything but ikke heeeeeeelt så meget, omvendt er man nok ude over minimal træning, når man læser den...
        -Sune

        Mahlkönig Kenia / OE Lido3
        Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
        Computerstyret Hottop
        Instagram

        Comment

        • Kaffe T
          Master Brewer
          • Nov 2013
          • 2263

          #19
          Oprindeligt indsendt af -E* Se indlæg
          Well, Raospin og 3x kaffens vægt i vand til bloom gav side by side med min normale brygmetode uden spin og med to gange kaffens vægt i vand til bloom er nu prøvet ...
          Fedt at du rapporterer om eksperimentet :-)

          Men ... sku man ikke først lave det Rao-spin når al vandet var hældt på ? Og ikke kun med bloom-vandet ?
          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

          Comment

          • -E*
            Master Brewer
            • Apr 2013
            • 1949

            #20
            Jo, det gjorde jeg også, det var vist bare dårligt sprog.
            -Sune

            Mahlkönig Kenia / OE Lido3
            Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
            Computerstyret Hottop
            Instagram

            Comment

            • -E*
              Master Brewer
              • Apr 2013
              • 1949

              #21
              Har I andre erfaringer?
              -Sune

              Mahlkönig Kenia / OE Lido3
              Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
              Computerstyret Hottop
              Instagram

              Comment

              • malling
                Master Brewer
                • Apr 2011
                • 4545

                #22
                Jeg var lidt inde på det i starten at man opnår en højere konsistens ved at gøre det simpelt og repeterbar, benytte en metode der minimere evt. småfejl man måtte lave undervejs.

                Smagsmæssigt kan man justere de andre parameter så man med anden hælde teknik opnår et lignende resultat. De har dog ikke helt samme konsistens.

                I min verden bedre at justere kværn indstillingen end at justere hælde teknikken.

                Det handler om at kunne lære kroppen at køre den på automatik, det gør man ikke ved en konstant ændring af hældeteknikken
                A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                Comment

                • Coffee makes the world go
                  Master Brewer
                  • Jan 2010
                  • 5082

                  #23


                  Som jeg har set det, er det vandet der hældes på der skaber bevægelsen, hæld i en cirkelbevægelse , og vandet vil dreje sig rundt, efter man er holdt op med at hælde
                  hænger skummet i toppen fast i kanten ses dette ikke , men vandet bevæger sig under skummet
                  hælder man som det sidste således at kanten lige bliver skyllet fri, ses bevægelsen , da hele skorpen af skum nu drejer sig med vandet

                  her ses begge dele, første store hæld, der bevæger skorpen sig lidt, da den hænger godt fast i kanten
                  i anden omgang , der drejer den mere, og pludselig går det stærkt da skorpen mister grebet i kanten ,og nu trækkes med af vandet der er i bevægelse
                  http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                  Comment

                  • malling
                    Master Brewer
                    • Apr 2011
                    • 4545

                    #24
                    Det er klart at vandet vil bevæge sig i den retningen som der bliver påhældt, hvor meget den gør afhænger i høj grad af flow og fart

                    Du behøver ikke skylle grumset ned, der skal bare være fart nok på og den vil lave det spin.

                    Spin kan også opnås med en teske, eller ved at bevæge filtertragten
                    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                    Comment

                    • johnster
                      Master Brewer
                      • Jun 2011
                      • 1756

                      #25
                      Men husk nu, at han er i Australien, så vi skal hælde den anden vej rundt.
                      Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                      Compak K10 Fresh
                      Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                      Philips Café Gourmet

                      Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                      Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                      Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                      Comment

                      • steffense
                        Lysristet
                        • Jan 2015
                        • 87

                        #26
                        jeg har prøvet rao spin på mine kalenderkaffer fra risteriet de sidste par dage, synes godt nok jeg har fået noget vanvittigt godt kaffe ud af det - kontra alm teknik, uden ske eller spins..
                        Jeg kan kun anbefale det, det er tydeligt at grumset samler sig bedre i bunden, giver en lidt længere bryggetid(kan jeg nok justere ned ved grovere grind) men jeg synes der kommer mere smag ud af bønner'n
                        Rocket Cellini Evoluzione V2
                        Mazzer Mini Electronic A

                        Hario V60
                        Aeropress

                        Comment

                        Working...
                        X