Side 2 af 2 FørsteFørste 12
Viser resultater 11 til 16 af 16

Emne: Cafe Guldæggets kaffeblanding kontra kalk....

Stamgæst
    Registreringsdato
    Jan 2012
    Sted
    2000 F
    Citer Oprindeligt indsendt af frachlitz Se indlæg
    Klassiske danske kaffer var ristet efter vandet i området. F.eks. Derfor Merrild i gamle dage havde 103,304 osv.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Kan du uddybe? Hvad står tallene for?

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Jul 2014
    Hej Allesammen,

Bare lige for at give vores eget syn på sagen, så vil jeg bare sige at med import af mere end 40 forskellige kaffer, har vi prøvet og give Cafe guldægget deres eget præg på deres egen kaffeblanding, det vil sige at vi har lavet forskellige blandinger og smagt os igennem en masse slags blend både til filter så vel til deres espresso, og ud fra hvad vi syntes der smagte bedste lavet deres helt egne blends og historie som de kunne sælge til deres trofaste kunder, som kommer i deres Cafe. Der er taget udgangspunkt i at der bliver brugt rå vand, af dem der køber kaffen i Esbjerg, da det er få der behandler det hjemme i privaten. Og der er taget udgangspunkt i at der bliver brugt et form for kalkfilter hvis det blev købt til Espresso maskinen derhjemme, da "De fleste" har lært og bruge det efterhånden

Håber ikke vi har trådt nogen over tæerne over og have lavet Guldæggets egen blend, da det udelukkende er for og give både dem og deres kunder den bedste oplevelse muligt.

Mvh

Kafferisteriet Kaffe Lars
    Lars Nygaard Nielsen

3. De følgende 7 brugere siger tak til Kaffe Lars for denne post:

Jack (28. February 2020),Kjeldsen (3. July 2016),malling (30. June 2016),martinmic (30. June 2016),SuneZA (1. July 2016),TCE (30. June 2016),thniels (30. June 2016)

Master Brewer
    Registreringsdato
    Apr 2011
    Bare rolig, jeg tror skam ikke nogle føler sig trådte over tærende. Jeg kan selvf. kun tale for mig selv, men det var nok mest en forundring over at man blandede efter forhold, fordi dette ikke er hvad vi er vandt til at se, vi er mere vandt til at se risterierne sælge den kaffe de selv servere, der derfor er ristet ud fra en præmis om at vandet er blødgjort.

Din beskrivelse giver super god mening, når nu kaffen er ristet/blandet til den ikke nørdede esbjergenser eller ikke til cafe brug, var ikke noget jeg personligt havde overvejet. Sådan er det når man lever i sin egen lille kaffenørde verden.

Men mange tak for svaret
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso

5. De følgende brugere har takket malling for denne post:

Kjeldsen (3. July 2016)

Lysristet
    Registreringsdato
    Nov 2012
    Tak for forklaringen, og den stemmer jo med beskrivelsen på posen.

Jeg har bare altid ligesom andre skriver forbundet det med ristningen, og ikke sammensætningen af bønnerne såfremt man ønskede at tilpasse en kaffe kalkindholdet i vandet.

Coffeeholic Kjeldsen's avatar
    Registreringsdato
    Feb 2010
    Sted
    Århus
    Citer Oprindeligt indsendt af frachlitz Se indlæg
    Klassiske danske kaffer var ristet efter vandet i området. F.eks. Derfor Merrild i gamle dage havde 103,304 osv.
    Uhh, interessant! Er også nysgerrig efter hvad tallene står for

Lars, jeg synes det er en _pisse_ go' idé at forsøge at tilpasse et produkt til de redskaber kunderne formodentligt benytter derhjemme. Hvis du vil tillade at jeg kommer med lidt input til at gøre beskrivelsen på posen lidt mere præcis, så ville jeg undlade at nævne "kalk" fordi sammensætningen af vand og dets påvirkning på ekstraktion er lidt mere kompleks end som så (Desuden findes der heller ikke, som sådan, "kalk" i vand. Calciumcarbonat opløses i syreholdigt vand og resulterer i Calcium, CO2 og H2O). En mere præcis beskrivelse ville være at i har tilpasset risten i én eller anden grad til vandets "generelle sammensætning" (calcium, magnesium, carbonater, m.fl.). En lille rettelse kunne være: "Denne kaffeblanding er specielt blandet til Café Guldægget ud fra mineralsammensætningen af det lokale vand".

Hvis du har lyst, kunne du måske dele lidt mere om jeres process i at udvikle risteprofilen? Ville være interessant at høre mere om. Tak!

Grøn bønne
    Registreringsdato
    Feb 2020
    Jeg har faktisk prøvet den, og den er ganske udemærket, dog ikke nævneværdigt god. Kvalitetsmærker fra købmanden er både billligere og af lige så god kvalitet.
    Skriver om kaffe & Netværkskabel entutiast

Regler for indlæg

• Du kan ikke starte nye emner
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke tilføje vedhæftninger
  • Du kan ikke redigere dine indlæg
  •