Quamar M80 E blokerer/sætter sig fast.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Habus
    Grøn bønne
    • Apr 2016
    • 6

    Quamar M80 E blokerer/sætter sig fast.

    Hej Espressobar.

    Har "lurket" noget tid, men er i denne uge røget ind i et problem som jeg ikke selv har kunnet løse hvorfor jeg håber på lidt råd og vejledning.

    Jeg har i sidste uge anskaffet mig en Quamar M80e.

    Jeg er som udgangspunkt glad for den, da den kværner hurtigt og konsistent og der er ikke nævneværdige problemer hverken med static eller klumper.

    Dog oplever jeg et problem med at den sætter sig fast!! – umiddelbart tror jeg den choker på bønnerne hvilket irriterer mig grænseløst.

    Da jeg er ret ny ud i espressoens forunderlige verden og dette er mit første setup tænker jeg at det kan være jeg gør et eller andet helt galt, håbede derfor der var nogen af jer mere erfarende der kunne guide mig i den rigtige retning.

    Jeg har prøvet at indstille den ved at gøre følgende:

    • I slukket tilstand har jeg strammet den så meget som jeg fysisk kunne for at finde det absolutte nulpunkt.
    • Herefter drejede jeg den ca 5 punkter ud. Og tændte den (tom hopper)
    • Strammede derefter bladende indtil jeg hørte svagt klirrende blade.
    • drejede den derefter ud igen ca 1-2 punkter.
    • Fyldte hopperen og begyndte at trække shots.
    • Fandt en fin indstilling der gav 18g på 6.75 sek, løber efter 6 og giver 35g i koppen.
    • Så godt så langt…

    Når jeg så evt har haft kværnen stående og vil køre et nyt shot, (uden at rode yderligere ved indstillingerne) sker der intet når jeg tænder den, motoren kører med den kværner ikke.

    Måden jeg kan få den i gang igen på er ved løsne indstillingen med motoren kørende og efter en ca 4 punkter begynder den at kværne – jeg kan så stramme den igen med det samme og så vil den gerne køre et shot ved den stramme indstilling, men stopper jeg den og komme tilbage til den skal jeg igennem samme proces igen, hvilket selvsagt koster mig en del bønner.. /leder efter smiley med pengesedler med vinger).

    Umiddelbart troede jeg først at det kunne være fordi der ikke var vægt nok i hopperen, men har i dag kørt med fuld hopper (500g.) – no luck..

    Gør jeg noget helt forkert?

    Skal jeg tømme den og starte indstillingen helt forfra?
  • frachlitz
    Stamgæst
    • Jul 2013
    • 936

    #2
    Det et et problem med dem når de er helt nye. Køb et par kg billige bønner og kør dem igennem.

    Det virkede for mig!


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    LMWDP #422
    La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
    Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
    Aillio Bulet R1 Pre-order
    BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

    Comment

    • Habus
      Grøn bønne
      • Apr 2016
      • 6

      #3
      Oprindeligt indsendt af frachlitz Se indlæg
      Det et et problem med dem når de er helt nye. Køb et par kg billige bønner og kør dem igennem.

      Det virkede for mig!


      Sent from my iPhone using Tapatalk
      Tak det prøver jeg. Har allerede kørt ca 2 kg igennem, men tænker det er et forsøg værd at lade den køre lidt mere.

      Comment

      • jfb
        Grøn bønne
        • Apr 2016
        • 1

        #4
        Jeg overvejer selv en Quamar M80E, men blive nu i tvivl efter at have læst dit indlæg.
        Er problemet blevet løst efter at du har kørt flere bønner gennem kværnen?
        Hvor har du købt den.
        Der må være garanti/reklamationsret ved en sådan fejl.

        Comment

        • frachlitz
          Stamgæst
          • Jul 2013
          • 936

          #5
          Jeg ved ikke om det er generelt, men havde samme problem da min var ny.
          Efter at have kørt nogle kg igennem den oplevede jeg aldrig problemet igen.


          Sent from my iPhone using Tapatalk
          LMWDP #422
          La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
          Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
          Aillio Bulet R1 Pre-order
          BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

          Comment

          • Habus
            Grøn bønne
            • Apr 2016
            • 6

            #6
            Oprindeligt indsendt af jfb Se indlæg
            Jeg overvejer selv en Quamar M80E, men blive nu i tvivl efter at have læst dit indlæg.
            Er problemet blevet løst efter at du har kørt flere bønner gennem kværnen?
            Hvor har du købt den.
            Der må være garanti/reklamationsret ved en sådan fejl.
            Jeg har købt nogle kilo i går som jeg vil køre igennem senere i dag, skal nok lige gi en update om det virkede.

            Købte kværnen på en tysk side: rimprezza.de, hurtig og god service.
            Jeg har ikke haft kontakt til dem endnu, vedr. dette problem da jeg havde mistanke om at det var brugerfejl..

            Comment

            • JakobJ
              Grøn bønne
              • Feb 2016
              • 33

              #7
              Hej Habus
              Som dig har jeg også for nyligt købt en quamar m80e hos Rimprezza. Super service. Jeg har kørt 3 kg igennem nu og har oplevet at den har blokeret 2 gange... Tror den er kørt ind nu.



              Sent from my iPhone using Tapatalk

              Comment

              • Habus
                Grøn bønne
                • Apr 2016
                • 6

                #8
                Har nu kørt ca 3 kg igennem, både med friløb og start/stop undervejs for at imitere daglig brug.

                Har primært kørt på den instilling som jeg havde fundet gav gode shots, men også lidt finere.

                Troede faktisk problemet var løst da kværnen kun satte sig fast et par enkelte gange undervejs, men så heldig skulle jeg ikke være.. kværnen bliver ved med at sætte sig fast - særligt ved den første kop.

                Prøvede at skille den ad og rengøre den - alt ser ud til at være monteret korrekt.

                Hvor langt fra nulpunktet (der hvor bladene rammer hinanden) kører i?
                Mit ligger på 18.5 og grinder ved 1. så dvs omkring 2.5. lyder det rimeligt? eller tyder det på at jeg bare choker maskinen?

                Når jeg indstiller kværnen til at starte med sker det i tom tilstand med motoren kørende. Når den choker, så løsner jeg den stadig med motoren kørende og så snart den tar fat strammer jeg den til igen til den ønskede indstilling.
                Er denne fremgangsmåde korrekt?


                (har skrevet både til forhandleren og direkte til Quamar men har ikke hørt fra dem endnu.)

                Comment

                • JakobJ
                  Grøn bønne
                  • Feb 2016
                  • 33

                  #9
                  Jeg har ikke indstillet min ved at finde nulpunkt som du beskriver. Jeg har prøvet mig frem og - og brugt noget kaffe - på at finde det sweet spot, som passer mine smagsløg. Jeg grinder en god espresso ved indstilling 15,2- ish... Første dryp efter 6-7 sek og ca 40 gram i koppen efter 25 sekunder med 21 gram i et 20 grams VST filter.
                  Jeg har set en youtube video hvor en Quamar- mand indstiller den som du skriver, men har ikke haft lyst til at lade knivene ramme hinanden...
                  Jeg er spændt på at høre om andre QM80E'ere har andre bud på fine tuning... Og hvad producent og forhandler siger...


                  Sent from my iPad using Tapatalk

                  Comment

                  • Habus
                    Grøn bønne
                    • Apr 2016
                    • 6

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af JakobJ Se indlæg
                    Jeg har set en youtube video hvor en Quamar- mand indstiller den som du skriver, men har ikke haft lyst til at lade knivene ramme hinanden...
                    Jeg er spændt på at høre om andre QM80E'ere har andre bud på fine tuning... Og hvad producent og forhandler siger...
                    Jeg havde også oprindeligt gjort det samme som dig og bare fundet the sweet spot. men da kværnen gav problemer prøvede jeg netop fremgangsmåden fra den video du taler om.

                    Har netop hørt fra forhandleren som siger det kan være to ting. 1: kaffen, eller 2: defekt i kværnen.

                    Har brugt bønner fra henholdsvis Risteriet og Coffee collective, så med mindre der er nogen der kan pinpoint en brugerfejl fra min side ser det ud til den må retur..

                    Comment

                    • JakobJ
                      Grøn bønne
                      • Feb 2016
                      • 33

                      #11
                      Hej igen
                      Har du fået løst problemet?


                      Sent from my iPhone using Tapatalk

                      Comment

                      • Habus
                        Grøn bønne
                        • Apr 2016
                        • 6

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af JakobJ Se indlæg
                        Hej igen
                        Har du fået løst problemet?


                        Sent from my iPhone using Tapatalk
                        Hey.

                        Beklager den lange responstid.

                        Det viste sig at være en lidt længere historie.
                        Jeg sendte kværnen retur til forhandleren som tjekkede den igennem. Han kunne ikke få den til at sætte sig fast, så hans konklusion var at det måtte være fordi den ikke var "seasoned" nok, hvorefter han sendte den retur - ja ikke super professionelt..

                        Jeg nåede at køre præcis 1 shot før den satte sig fast igen... herefter kontaktede jeg Quamar direkte, de var meget servicemindede og konkluderede på baggrund af en film jeg sendte dem at der var noget galt med motoren og at jeg skulle have en ny. Den skulle komme i den kommende uge.

                        Det undrer mig dog stadig at forhandleren ikke kunne få den til at sætte sig fast, jeg har sendte den defekte kværn retur til ham og han ville prøve at teste den igen, så håber på at få en update fra ham i løbet af ugen med endelig diagnose. eneste variabel har været bønnerne, men jeg har kørte på bønner fra både Coffee collective og Risteriet så kan ikke forestille mig at de skulle give problemer

                        Skal nok lige melde om jeg oplever nogen problemer med den nye.

                        Comment

                        Working...
                        X