Wilfa Svart Presisjon / Wilfa Pour Over

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • johnster
    Master Brewer
    • Jun 2011
    • 1756

    #16
    Oprindeligt indsendt af MoBak Se indlæg
    Hej Johnster. Tak for kommentaren. Lad mig prøve at uddybe lidt


    Jeg er enig i, at det ville være rigtig godt med en måling af temperaturen. Desværre har jeg ikke et termometer, der er hurtigt nok til dette. Hvis nogen har ét jeg må låne ville det være rigtig fedt! Jeg synes egentlig af resten udsagn i artiklen er ret klare og ligefremme. Ellers må du meget gerne spørge mere ind til nogle bestemt ting, så uddyber jeg meget gerne.


    Men så havde det ikke været uvildigt, hvilket der er nu!


    Jeg håber også at endnu flere vi dele deres erfaringer, udover dem som allerede har budt ind. Men jeg synes nu at min konklusion er ret klar:


    Her henleder "efter min vurdering" igen til at jeg ikke kan måle om de leverer de 92 grader, som den lover.
    Jeg sætter helt vildt meget pris på, at der er nogen der vil teste udstyr og dele deres erfaringer. Det tager tid at gøre det og ikke mindst at skrive om det. Så stor kredit for det. Men nu er det jo en annonceret E-bar test, så jeg havde håbet på noget lidt andet, da jeg skulle læse den. Og der står altså ikke meget mere, end man kunne skrive ud fra produkt bladet og et par bryg. Dermed ikke påstået, at der ikke ligger mange bryg bag artiklen.

    Det kunne have været rigtig interessant at høre mere om flow begrænsningen og erfaringer med at bruge denne. Skal man stå ved den hele tiden eller kan man bare sætte kaffe over og komme tilbage, når det er færdigt og hvor godt er det så? Kan den stoppes, så man kan lave en slags pre-infusion? Kan man ændre på temperaturen? 92 lyder lidt lavt. Kan du få kaffen til at smage i nærheden af det du kan med manuel bryg? Hvor nem er den at bruge, hvis man nu ikke lige ønsker at bruge 60gr./l. Er det forøvrigt pr. liter bryg vand eller brygget kaffe? Hvor meget vand bliver der holdt tilbage i filteret?

    Som du selv skriver kan man nørde med den, men det er der ikke noget af i testen. Derfor fremstår den mere som en pressemeddelelse og ikke som en test til E-bar, hvor brugerne vel er lidt mere interesserede i at nørde.
    Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
    Compak K10 Fresh
    Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

    Philips Café Gourmet

    Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
    Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

    Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

    Comment

    • Gibraltar
      Grøn bønne
      • Sep 2014
      • 5

      #17
      Hvilke erfaringer har I med brygning af maksimal mængde (1.25 liter)? Jeg har oplevet at filteret løber over selvom det er en relativt groft malet bønne. Ved 1 liter går det OK. Har forsøgt at anvende Hario-filter, da jeg opfatter det som mindre tæt end et normalt filtermaskine filter, men jeg har kun et 02, hvilket naturligvis er for lille til maksimal mængde. Og ja, filter justeringen ER indstillet til 1.25 liter ... ;-)

      Comment

      • BigBen
        Mellemristet
        • Apr 2013
        • 160

        #18
        Med 80gr malet kaffe og Melitta Gourmet 4 er det kun noget jeg et par gange - begge gange viste det sig, at tragten trængte til en rengøring omkring det justerbare gennemløb.


        Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
        Wilfa Svart Presisjon Alu (2 stk.)
        Baratza Forte Brew Grinder
        Hario v60
        Bodum 8 kops stempel

        Comment

        • ChristianS
          Coffeeholic
          • Apr 2015
          • 1012

          #19
          Jeg har ikke oplevet, at den er løbet over ved 1,25 liter. Jeg brygger så også sjældent så meget, da jeg synes den brygger bedre ved 1 liter eller mindre. Ved fuld kapacitet synes jeg, at kaffen bliver overekstraheret.
          Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

          Kværne: Niche Zero, Santos 01
          Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
          Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

          Comment

          • Gibraltar
            Grøn bønne
            • Sep 2014
            • 5

            #20
            Ja, jeg tror du har ret i at 1,25 bliver overekstraheret.
            Tror du der er forskel på filtrene, eller har jeg muligvis for mange fine particles? ... bruger en Wilfa kværn til sort kaffe.

            Comment

            Working...
            X