Wilfa Svart Presisjon / Wilfa Pour Over

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • MoBak
    Administrator
    • May 2007
    • 3610

    Wilfa Svart Presisjon / Wilfa Pour Over

    Vi har netop testet Wilfa Svart Presisjon og publiceret en test artikel om maskinen. Heri efterspørger jeg erfaringer med maskinen og ikke mindst om nogle har leget med muligheden for at styre gennemstrømningen i tragten. Denne kan man åbne og lukke i 10 trin og jeg tænker, at det giver nogle gode muligheder for at brygge lidt alternativt. Ved hjælp af denne justeringsmulighed forestiller jeg mig at man fx kan lade sin kaffe trække lidt inden man åbner for tragten og dermed måske opnå noget mere krop i kaffen? (NB: pas på ikke at holde tragten lukket, hvis der brygges mere kaffe end den kan indeholde )

    Nu ved jeg jo, at vi har mindst 12 af disse maskiner ude blandt vores brugere, så jeg håber på en god erfaringsudveksling på området. Da samme funktion findes på Wilfas manuelle tragt Wilfa Pour Over, vil vi også meget gerne høre folks erfaringer og brygmetoder med denne.
    Last edited by MoBak; 19. March 2016, 11:47.
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

    La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter


    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser
  • BigBen
    Mellemristet
    • Apr 2013
    • 160

    #2
    Jeg bruger ikke denne justeringsmulighed, men det skyldes, at jeg/vi sjældent brygger mindre end én liter.

    Supplerende kan jeg sige, at jeg er så glad for maskinen, at jeg har købt en mere, som befinder sig uudpakket i kælderen som backup - hvis/når en dag den nuværende går kold.
    Wilfa Svart Presisjon Alu (2 stk.)
    Baratza Forte Brew Grinder
    Hario v60
    Bodum 8 kops stempel

    Comment

    • RePete
      Lysristet
      • Oct 2014
      • 69

      #3
      Hej jeg har brugt min Wilfa Svart Presisjon siden Dansk Kaffe Show med stor fornøjelse.

      For det første synes jeg, at den er ret lækkert designet. Der er ikke nogen problemer med at tilkæmpe sig en plads i køkkenet (høj WAF :-)).

      For det andet virker brygmetoden gennemtænkt og velfungerende, og den har helt erstattet min Hario V60 i hjemmet. Især synes jeg at muligheden for at justere udløbet fra filteret gør kontrollen ret god.

      Det er dog også denne drejeknap, som jeg føler måske lider af manglende "presisjon", fordi jeg ved små mængder synes den er lidt for lukket. Jeg tror ikke, at man kan stole på skalaen, der viser hvordan indstillingen skal være ved forskellige brygstørrelser, men istedet skyde sig frem til den indstilling, der passer bedst.

      Den anden funktion, jeg mener kunne forbedres ift manuelt pour-over er vandstrålerne. Der er ligesom et lille brusehovede i midten af broen over filteret og vandet kommer ud af 6 - 8 huller tror jeg. Men de ligger alle sammen inden for en radius af 1 - 2 cm , og resultatet er, at vandet løber ned ca. i midten af kaffen. Et større, eller bevægeligt brusehovede kunne forbedre dette.

      Jeg har læst mig til, at maskinen har en virkelig fin temperaturstabilitet, og generelt synes jeg, den brygger en god sort kaffe, og efterlader "brygmesteren" med en del parametre at arbejde med. Og den kan varmt anbefales fra min side.

      mvh
      Peter
      __________________________________________________ __________________________________________________ ________________________________________
      mvh Peter

      --- Carimali Uno E --- Carimali G1 doser --- Hario V60 --- Hario Slim --- AeroPress --- Bonavita vægt--- Bialetti Brikka 2 + 4 ---

      Comment

      • RePete
        Lysristet
        • Oct 2014
        • 69

        #4
        BTW, jeg tror, der er en overløbssikring, a la i en håndvask øverst i filteret, så kaffen ikke løber ud over hele maskinen, hvis der er lukket i bunden.
        __________________________________________________ __________________________________________________ ________________________________________
        mvh Peter

        --- Carimali Uno E --- Carimali G1 doser --- Hario V60 --- Hario Slim --- AeroPress --- Bonavita vægt--- Bialetti Brikka 2 + 4 ---

        Comment

        • MoBak
          Administrator
          • May 2007
          • 3610

          #5
          Oprindeligt indsendt af RePete Se indlæg
          BTW, jeg tror, der er en overløbssikring, a la i en håndvask øverst i filteret, så kaffen ikke løber ud over hele maskinen, hvis der er lukket i bunden.
          Det er rigtigt, at der er en overløbssikring. Jeg har "testet" den Resultatet er dog selvfølgelig en kande kaffe fuld af grums. Jeg reddede den ved at hælde det igennem et nyt filter og resultatet var helt fint
          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

          La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter


          1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

          Comment

          • MoBak
            Administrator
            • May 2007
            • 3610

            #6
            Oprindeligt indsendt af RePete Se indlæg
            Det er dog også denne drejeknap, som jeg føler måske lider af manglende "presisjon", fordi jeg ved små mængder synes den er lidt for lukket. Jeg tror ikke, at man kan stole på skalaen, der viser hvordan indstillingen skal være ved forskellige brygstørrelser, men istedet skyde sig frem til den indstilling, der passer bedst.
            Enig, jeg oplever også en smule "upresisjon" i denne skala. På testmaskinen ligger hakkene faktisk mellem markeringerne på skalaen. Det er dog til at finde ud af, når man først lige har fået erfaringen med det. Min maskine står, så jeg skal læne mig lidt akavet ind over bordet for at se den ene ende af skalaen, så jeg tæller faktisk bare hak, når jeg åbner for den.
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

            La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter


            1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

            Comment

            • MoBak
              Administrator
              • May 2007
              • 3610

              #7
              Jeg så i øvrigt lige, at opskrifterne fra top 3 til DM i Aeropress er blevet offentliggjort (https://www.facebook.com/DanishAeroP...nship/?fref=nf). Vinderen brugte en Wilfa kværn mod de øvrige top 3's EK43
              Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

              La Marzocco GS/3
              Baratza Forté
              Bestmax filter


              1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

              Comment

              • act_dk
                Stamgæst
                • Jun 2013
                • 761

                #8
                Vil gerne skrive om maskinen, når jeg har fået brygget lidt mere på den (er simpelthen blevet til for få gange endnu). Første erfaringer er gode, men som i er inde på er der lidt med justeringsmekanismen til gennemløbet, der virker ti lat være lidt lavere kvalitet end resten af maskinen. Tror dog også det handler om at den lige skal læres!

                Comment

                • ChristianS
                  Coffeeholic
                  • Apr 2015
                  • 1012

                  #9
                  Jeg må modstræbende indrømme, at der pt bliver brygget mere på den, jeg vandt, end der gør på Chemex og V60.

                  Jeg synes, den gør så hæderligt et job, at det bare er nemmere at sætte den til om morgenen end at stå og holde øje med flow etc.

                  På min tragt passer markeringerne heller ikke rigtig overens med de enkelte 'hak' - men jeg synes nu ellers, at den er i fin kvalitet derudover.
                  Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

                  Kværne: Niche Zero, Santos 01
                  Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
                  Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

                  Comment

                  • KristianK
                    Administrator
                    • Aug 2009
                    • 4365

                    #10
                    Hvilke filtre kører I med?
                    Jeg har kun nogle af de lidt sløje almindelige..... brune vist endda..
                    KristianK
                    En del af EspressoBar


                    Følg mig meget gerne på
                    https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                    https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                    Hjemmeside
                    www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                    Comment

                    • RePete
                      Lysristet
                      • Oct 2014
                      • 69

                      #11
                      Hmm, jeg har brugt v60 2-kops filtre og bare bøjet spidsen. Det fungerer fint op til 500 g vand.
                      __________________________________________________ __________________________________________________ ________________________________________
                      mvh Peter

                      --- Carimali Uno E --- Carimali G1 doser --- Hario V60 --- Hario Slim --- AeroPress --- Bonavita vægt--- Bialetti Brikka 2 + 4 ---

                      Comment

                      • BigBen
                        Mellemristet
                        • Apr 2013
                        • 160

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
                        Hvilke filtre kører I med?
                        Jeg har kun nogle af de lidt sløje almindelige..... brune vist endda..
                        Melitta Gourmet 1x4
                        Wilfa Svart Presisjon Alu (2 stk.)
                        Baratza Forte Brew Grinder
                        Hario v60
                        Bodum 8 kops stempel

                        Comment

                        • johnster
                          Master Brewer
                          • Jun 2011
                          • 1756

                          #13
                          Hmm... jeg synes ikke rigtig, at det der står i artiklen kan kvalificere som en test. Det virker mere som et first look. Der er alt for mange udsagn, som ikke underbygges af erfaring og det står der i nogle tilfælde endda direkte. Det kunne næsten have været skrevet af salgsafdelingen. Jeg håber der kommer lidt flere erfaringer fra de andre der nævnes at have en maskine. Det kunne være interessant om jeg måske endelig kan begynde at bruge en maskine igen.
                          Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                          Compak K10 Fresh
                          Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                          Philips Café Gourmet

                          Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                          Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                          Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                          Comment

                          • MoBak
                            Administrator
                            • May 2007
                            • 3610

                            #14
                            Hej Johnster. Tak for kommentaren. Lad mig prøve at uddybe lidt

                            Oprindeligt indsendt af johnster Se indlæg
                            Der er alt for mange udsagn, som ikke underbygges af erfaring og det står der i nogle tilfælde endda direkte.
                            Jeg er enig i, at det ville være rigtig godt med en måling af temperaturen. Desværre har jeg ikke et termometer, der er hurtigt nok til dette. Hvis nogen har ét jeg må låne ville det være rigtig fedt! Jeg synes egentlig af resten udsagn i artiklen er ret klare og ligefremme. Ellers må du meget gerne spørge mere ind til nogle bestemt ting, så uddyber jeg meget gerne.

                            Oprindeligt indsendt af johnster Se indlæg
                            Det kunne næsten have været skrevet af salgsafdelingen.
                            Men så havde det ikke været uvildigt, hvilket der er nu!

                            Oprindeligt indsendt af johnster Se indlæg
                            Jeg håber der kommer lidt flere erfaringer fra de andre der nævnes at have en maskine. Det kunne være interessant om jeg måske endelig kan begynde at bruge en maskine igen.
                            Jeg håber også at endnu flere vi dele deres erfaringer, udover dem som allerede har budt ind. Men jeg synes nu at min konklusion er ret klar:

                            Så at få kaffen til at smage godt, er ganske let og at få den til at smage præcist, som man gerne vil have, er et spørgsmål om at styre sine parametre korrekt. Maskinen leverer efter min vurdering præcist det, den skal.
                            Her henleder "efter min vurdering" igen til at jeg ikke kan måle om de leverer de 92 grader, som den lover.

                            og samtidig giver maskinen den mere nørdede bruger en stabil og præcis brygning og mulighed for at optimere sin kaffebrygning.
                            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                            La Marzocco GS/3
                            Baratza Forté
                            Bestmax filter


                            1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                            Comment

                            • movin
                              Espresso
                              • Aug 2013
                              • 630

                              #15
                              Jeg havde engang inden at jeg gik all in på kaffe en wilfa svart pour over. Kedelen var meget dum at hælde med så jeg gik hurtigt over til v60, jeg beholdte dog maskinen netop på grund af tragten da jeg begyndte at bruge den nøjagtigt ligesom jeg nu bruger en clever.

                              Comment

                              Working...
                              X