3D print Espressobar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Dyrlægen
    Espresso
    • Sep 2012
    • 625

    3D print Espressobar

    Hej Ebar

    Nu har folk her på siden været gode til at dele div. arduino koder og projekter, så tænkte at det måske var på tide med noget ligende for 3Dprint. Der er jo efterhånden en del der printer, så mon ikke at vi kan nyde godt af hinandens ideer og tegninger

    Har selv lidt forskellige projekter i støbeskeens, bla. et "steam-stop" til drypbakken der skal forhindre at vand og mælkerester bliver blæst ud over alt poleret metal, shot-spejl og bordet :P Steam armen på Elektra A3 svæver et godt stykke over bakken og derfor ender vandet over alt, hvis man ikke bruger en klud ved udluftning. Designet skal ændres lidt, men ideen ser ud til at virke ok og så skal det selvfølgelig laves i metal

    Click image for larger version

Name:	Skærmbillede 2016-02-17 kl. 22.05.12.jpg
Views:	1
Size:	26,0 KB
ID:	235451



    En anden ting jeg har leget lidt med "OCD tool". Har lavet en plastik version, den virker fint nok, men synes ikke at den gør nogen forskel i koppen, men måske den kan gøre en forskel for dem der har problemer med channeling..?


    Hvis folk ikke keder OCD:
    Ona Coffee Distributor by Sasa Sestic, World Barista Champion 2015.Even Coffee distribution!


    Click image for larger version

Name:	Skærmbillede 2016-02-17 kl. 18.16.11.jpg
Views:	3
Size:	15,8 KB
ID:	235452

    Download af STL: https://dl.dropboxusercontent.com/u/...isptool0.1.stl

    Flere prints, ideer og spam på vej
    Elektra A3 - Arduino PID & BrewTimer - WeMo - Bestmax
    Elektra Nino - Med Pulse Mod
    Mazzer Major - Arduino Timer (Tidligere Digital Timer mod)
    Super Jolly - Analog Timer DIY Timer Mod + doserless mod
  • Joe_Black
    Coffeeholic
    • Feb 2012
    • 1424

    #2
    Oprindeligt indsendt af Dyrlægen Se indlæg
    Hej Ebar

    Nu har folk her på siden været gode til at dele div. arduino koder og projekter, så tænkte at det måske var på tide med noget ligende for 3Dprint. Der er jo efterhånden en del der printer, så mon ikke at vi kan nyde godt af hinandens ideer og tegninger

    Har selv lidt forskellige projekter i støbeskeens, bla. et "steam-stop" til drypbakken der skal forhindre at vand og mælkerester bliver blæst ud over alt poleret metal, shot-spejl og bordet :P Steam armen på Elektra A3 svæver et godt stykke over bakken og derfor ender vandet over alt, hvis man ikke bruger en klud ved udluftning. Designet skal ændres lidt, men ideen ser ud til at virke ok og så skal det selvfølgelig laves i metal

    [ATTACH=CONFIG]8910[/ATTACH]



    En anden ting jeg har leget lidt med "OCD tool". Har lavet en plastik version, den virker fint nok, men synes ikke at den gør nogen forskel i koppen, men måske den kan gøre en forskel for dem der har problemer med channeling..?


    Hvis folk ikke keder OCD:
    Ona Coffee Distributor by Sasa Sestic, World Barista Champion 2015.Even Coffee distribution!


    [ATTACH=CONFIG]8911[/ATTACH]

    Download af STL: https://dl.dropboxusercontent.com/u/...isptool0.1.stl

    Flere prints, ideer og spam på vej
    To vinkler til denne tråd.

    1 Fed ide, "sharing is caring"

    2 Damm you - nu bliver vi jo lokket til at købe sådan en printer... LOL

    Men mest nummer 1
    Wega MiniNova
    Mahlkönig K30
    Moccamaster
    Santos #4
    AeroPress
    Bodum Vakuum Brygger

    Comment

    • Citrushund
      Mørkristet
      • Sep 2012
      • 379

      #3
      Oprindeligt indsendt af Joe_Black Se indlæg
      To vinkler til denne tråd.

      1 Fed ide, "sharing is caring"

      2 Damm you - nu bliver vi jo lokket til at købe sådan en printer... LOL

      Men mest nummer 1
      Har selvfølgelig opgraderet, så har faktisk en 3D Printer du kan købe, skal ikke komme an på det da
      Last edited by Citrushund; 18. February 2016, 07:23. Årsag: stavefejl
      - ECM Elektronika II Profi
      - Mazzer Super Jolly Arduino mod
      - Custom made Torr Tamper

      EspressoBars 3D Print service

      Comment

      • Citrushund
        Mørkristet
        • Sep 2012
        • 379

        #4
        Dyrlægen - Skide godt initiativ, især når 3d printere bliver mere og mere tilgængelige, så hvorfor ikke samle alle de gode ideer vi får. Jeg har en masse forskellige modeller jeg vil ligge op når jeg er kommet hjem fra søen. Låg til likørtragt, tamper stand, de ret så bruge tragte osv
        - ECM Elektronika II Profi
        - Mazzer Super Jolly Arduino mod
        - Custom made Torr Tamper

        EspressoBars 3D Print service

        Comment

        • Kaffe T
          Master Brewer
          • Nov 2013
          • 2263

          #5
          Jer med erfaring med 3D print - hvor stærk er materialet, der printes i ?

          Jeg mistede mit yndlingshårspænde på KaffeShow i Århus. Og lige præcis den type kan ikke opdrives mere. Suk.

          Det er et Ø-spænde: altså en oval ring, hvor man bruger en løs pind til fæstne håret med.

          Men den ovale ring skal være ret stærk (jeg har langt hår og det er tungt, når man vikler det sammen og skal ha holdt det fast på baghovedet). Nogen chance for at 3D print er stærkt nok til det ?
          Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
          Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

          ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

          Comment

          • Citrushund
            Mørkristet
            • Sep 2012
            • 379

            #6
            Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
            Jer med erfaring med 3D print - hvor stærk er materialet, der printes i ?

            Jeg mistede mit yndlingshårspænde på KaffeShow i Århus. Og lige præcis den type kan ikke opdrives mere. Suk.

            Det er et Ø-spænde: altså en oval ring, hvor man bruger en løs pind til fæstne håret med.

            Men den ovale ring skal være ret stærk (jeg har langt hår og det er tungt, når man vikler det sammen og skal ha holdt det fast på baghovedet). Nogen chance for at 3D print er stærkt nok til det ?
            Det ville måske godt kunne lade sig gøre tror jeg, evt i noget PET eller Nylon plast, måske endda ABS. Jeg vil i hvertfald gerne give det et forsøg hvis det er. Dog har jeg kun ABS lige pt, men da et forsøg hver

            Lidt om de forskellige plast typer her. PLA og ABS er klart mest udbredt - https://www.matterhackers.com/3d-pri...lament-compare
            Last edited by Citrushund; 18. February 2016, 10:36.
            - ECM Elektronika II Profi
            - Mazzer Super Jolly Arduino mod
            - Custom made Torr Tamper

            EspressoBars 3D Print service

            Comment

            • Joe_Black
              Coffeeholic
              • Feb 2012
              • 1424

              #7
              Oprindeligt indsendt af Citrushund Se indlæg
              Dyrlægen - Skide godt initiativ, især når 3d printere bliver mere og mere tilgængelige, så hvorfor ikke samle alle de gode ideer vi får. Jeg har en masse forskellige modeller jeg vil ligge op når jeg er kommet hjem fra søen. Låg til likørtragt, tamper stand, de ret så bruge tragte osv
              Øv, jeg vidste det...

              Hvorfor har du opgraderet og hvad skal den gamle koste..?
              Wega MiniNova
              Mahlkönig K30
              Moccamaster
              Santos #4
              AeroPress
              Bodum Vakuum Brygger

              Comment

              • Citrushund
                Mørkristet
                • Sep 2012
                • 379

                #8
                Ville godt have en lukket printer og så blev jeg nød til at prøve kræfter med dual printing. Dog stadig til gode at prøve det Den nye er en Wanhao Duplicator 4S

                Den gamle er en Mendel90 udviklet af en britte Nophead, pris mæssigt ligger vi omkring 3000kr inkl en masse forskelligt plast. Nypris var ca 6500kr
                - ECM Elektronika II Profi
                - Mazzer Super Jolly Arduino mod
                - Custom made Torr Tamper

                EspressoBars 3D Print service

                Comment

                • SQLCPH
                  Mørkristet
                  • Mar 2014
                  • 400

                  #9
                  Er der én af jer 3D rødder der har printet en portafilter stand til vægten? Kunne godt bruge den til min kommende Brewista Smart Scale istedet for at skulle investere i den større Acaia Pearl Scale.

                  NOTE (Update 18 Mar 2022): Weird I coincidentally last updated exactly a year ago. Anyway, based on our new 2021 model year Rocket Mozzafiato, both the 'step' at the handle diameter and the 'slope' of the far side basket support of this tamp stands is no longer compatible with the new Rocket machines. Apologies for anyone who has printed it and found the design wanting; I don't know how far back that design change might go. I have a new design I'm using myself that's laser-cuttable that will regrettably not be uploaded here. NOTE (Update 18 Mar 2021): Pictures of made item (Red ABS) are old version, please download at least v6 file for better single/dual spout compatibility!! "Tampstand Penetrated" file is v6 plus holes for reinforcement - see below.) Espresso makes me happy. Tamping a single spout portafilter without a tamp stand makes me sad. Paying a ludicrous $80 or more for a stainless steel and marble-inlaid, buffed-with-virginal-baby-diaper-soft-cotton tampstand with some bozo logo on it makes me angry. Me without espresso with a rich thick crema from the perfect grind and tamp, angry, makes the world a scary place. I need to not be angry. Hence, the swooshy blended just-strong-enough it flexes a little to let me know when I'm tamping just right, ABS tampstand. In red, because Rockets have red glare. :) 5/11/2014: Updated with a v6 file with less faceting. My original finally got overstressed and cracked, so rather than just reprint I did some redesign. The new version fits both the single and dual spout portafilters and provides a bit more strength. Since I needed an 'undercut' for the dual spout, the new file has integral support parts that are part of the print. I prefer to design these in rather than let my slicer provide them since I can better control contact points and removability without excessively marring the desired finished part. 03/18/2021: Well, after many years of use again, I broke my print mid tamp. Makes for a bitter cup. ;-) So finally did something I've been meaning to for some time, even though I no longer have the original Creo file made my stl from, so only had the mesh to work with. I was able to import the v6 file with integrated supports and Meshmix it to add a couple of 3.2mm holes thru the main body height. These might help with reinforcement on their own, but they're about right for 8d 2.5inch bright finish nails: coat them good with E6000 or drip some good liquid superglue into the holes (tape the bottoms!) then tap the tight heads down gently with a hammer, clean up any surface smears, and hopefully the nails will help prevent breakage in the future. (You could also use 0.125in dia rod stock if you can find it, or just trim lengths of 2.85mm filament and probably thread them in, not sure about glue technique in that case (insert all the way thru dry with plenty of excess, apply glue to protruding section and pull thru from other side, then trim both faces after?). Anyway, happy to see one of my early naive attempts at designing something useful has actually had several makes and many likes and collects over the years. Happy caffeination!


                  Click image for larger version

Name:	tampstand_and_portafilter_preview_featured.jpg
Views:	1
Size:	87,6 KB
ID:	227648
                  /Søren

                  Comment

                  • Dyrlægen
                    Espresso
                    • Sep 2012
                    • 625

                    #10
                    Jeg har ikke selv printet sådan en bandit, men hvis du tager forbi RUC fablab, så er det næsten gratis at bruge deres 3D printere og de har mange! Bare vær opmærksom på at PLA ikke dur til temperatur over 45 grader, så en ABS printer vil være at foretrække Det er en kæmpe klods at printe, hvis den skal have en pæn finish (6-10 timer!)
                    Elektra A3 - Arduino PID & BrewTimer - WeMo - Bestmax
                    Elektra Nino - Med Pulse Mod
                    Mazzer Major - Arduino Timer (Tidligere Digital Timer mod)
                    Super Jolly - Analog Timer DIY Timer Mod + doserless mod

                    Comment

                    • RasmusDJ
                      Stamgæst
                      • Mar 2012
                      • 950

                      #11
                      Den må jeg lige få testet af.

                      De har flere 3D printere på RUC Fablab, jeg har dog oplevet at det ikke altid virker, eller at der er udfordringer med dem. Jeg tænker at jeg skal prøve at printe noget i morgen derhenne, hvis det eller lykkedes denne gang.
                      //Rasmus Bonnesen

                      Comment

                      • Juul-Andersen
                        Stamgæst
                        • Apr 2014
                        • 772

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af SQLCPH Se indlæg
                        Er der én af jer 3D rødder der har printet en portafilter stand til vægten? Kunne godt bruge den til min kommende Brewista Smart Scale istedet for at skulle investere i den større Acaia Pearl Scale.

                        NOTE (Update 18 Mar 2022): Weird I coincidentally last updated exactly a year ago. Anyway, based on our new 2021 model year Rocket Mozzafiato, both the 'step' at the handle diameter and the 'slope' of the far side basket support of this tamp stands is no longer compatible with the new Rocket machines. Apologies for anyone who has printed it and found the design wanting; I don't know how far back that design change might go. I have a new design I'm using myself that's laser-cuttable that will regrettably not be uploaded here. NOTE (Update 18 Mar 2021): Pictures of made item (Red ABS) are old version, please download at least v6 file for better single/dual spout compatibility!! "Tampstand Penetrated" file is v6 plus holes for reinforcement - see below.) Espresso makes me happy. Tamping a single spout portafilter without a tamp stand makes me sad. Paying a ludicrous $80 or more for a stainless steel and marble-inlaid, buffed-with-virginal-baby-diaper-soft-cotton tampstand with some bozo logo on it makes me angry. Me without espresso with a rich thick crema from the perfect grind and tamp, angry, makes the world a scary place. I need to not be angry. Hence, the swooshy blended just-strong-enough it flexes a little to let me know when I'm tamping just right, ABS tampstand. In red, because Rockets have red glare. :) 5/11/2014: Updated with a v6 file with less faceting. My original finally got overstressed and cracked, so rather than just reprint I did some redesign. The new version fits both the single and dual spout portafilters and provides a bit more strength. Since I needed an 'undercut' for the dual spout, the new file has integral support parts that are part of the print. I prefer to design these in rather than let my slicer provide them since I can better control contact points and removability without excessively marring the desired finished part. 03/18/2021: Well, after many years of use again, I broke my print mid tamp. Makes for a bitter cup. ;-) So finally did something I've been meaning to for some time, even though I no longer have the original Creo file made my stl from, so only had the mesh to work with. I was able to import the v6 file with integrated supports and Meshmix it to add a couple of 3.2mm holes thru the main body height. These might help with reinforcement on their own, but they're about right for 8d 2.5inch bright finish nails: coat them good with E6000 or drip some good liquid superglue into the holes (tape the bottoms!) then tap the tight heads down gently with a hammer, clean up any surface smears, and hopefully the nails will help prevent breakage in the future. (You could also use 0.125in dia rod stock if you can find it, or just trim lengths of 2.85mm filament and probably thread them in, not sure about glue technique in that case (insert all the way thru dry with plenty of excess, apply glue to protruding section and pull thru from other side, then trim both faces after?). Anyway, happy to see one of my early naive attempts at designing something useful has actually had several makes and many likes and collects over the years. Happy caffeination!


                        [ATTACH=CONFIG]8916[/ATTACH]
                        Sådan en kunne jeg godt bruge
                        Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
                        I’ve been told I like tea
                        I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

                        Plans stuff in my spare time ☕️👌

                        Comment

                        • Citrushund
                          Mørkristet
                          • Sep 2012
                          • 379

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af Juul-Andersen Se indlæg
                          Sådan en kunne jeg godt bruge
                          Jeg skal printe en til SQLCPH, kan også printe en til dig hvis du ønsker ABS Clear
                          - ECM Elektronika II Profi
                          - Mazzer Super Jolly Arduino mod
                          - Custom made Torr Tamper

                          EspressoBars 3D Print service

                          Comment

                          • Juul-Andersen
                            Stamgæst
                            • Apr 2014
                            • 772

                            #14
                            Det ville være fantastisk!! Det må du meget gerne

                            Oprindeligt indsendt af Citrushund Se indlæg
                            Jeg skal printe en til SQLCPH, kan også printe en til dig hvis du ønsker ABS Clear
                            Coffee aficionado, frequently found sipping wine🍷
                            I’ve been told I like tea
                            I know nothing about everything, expect most comments to be failed jokes.

                            Plans stuff in my spare time ☕️👌

                            Comment

                            • ChristianS
                              Coffeeholic
                              • Apr 2015
                              • 1012

                              #15
                              Lækker dims! Men apropos Brewista, så kan man også fint bruge coveret:

                              Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1455819234.118614.jpg
Views:	1
Size:	43,2 KB
ID:	227649
                              Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

                              Kværne: Niche Zero, Santos 01
                              Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
                              Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

                              Comment

                              Working...
                              X