Hjælp til Nuova Simonelli Oscar der ikke vil makke ret

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • DHK
    Grøn bønne
    • Jul 2015
    • 33

    Hjælp til Nuova Simonelli Oscar der ikke vil makke ret

    Hej,

    Jeg vil være mægtig glad hvis nogen af de erfarne espresso-folk kan komme med et par gode råd, så jeg kan få min espressomaskine til at fungere igen - inden min mand gør alvor af sine trusler om at købe en Nespressomaskine i stedet!

    Jeg købte i sommers en Nuova Simonelli Oscar med tilhørende Grinta kværn brugt på dba. Jeg er klar over at det ikke er verdens bedste kværn, men tænker at det alligevel burde være muligt at brygge nogenlunde drikkelig espresso til diverse mælkedrikke. Maskinen var velholdt og så vidt jeg husker 3-4 år gammel og ny-serviceret. Den fungerede sådan set fint nok, men det tog ret lang tid at at finde en balance af kværnindstillinger, kaffemængde og stampning, der kunne producere et tåleligt resultat.

    Generelt har smagen været meget kaffegrums-agtig, men kortvarigt kom der faktisk brugbar espresso ud af maskinen, og jeg regnede med at de værste begyndervanskeligheder var overstået. Imidlertid kunne jeg ikke få den backflush'et - den stod bare og brummede. Efter virkeligt mange runder med Cafiza i blindfilteret kom der dog hul igennem og den begyndte at give en "svush"-lyd og der kom vand ud i drypbakken når jeg havde holdt bryg-knappen inde i 5 sekunder og så slap den igen. Jeg går ud fra at det er sådan det skal lyde?

    Derefter smagte kaffen dog endnu værre end før, og pludselig kom der næsten intet gennem portafilteret. Når jeg tog det af, lå der en masse vand ovenpå kaffen i filteret, men der kom ikke særlig meget igennem. Filter og holder er selvfølgellig skilt ad og renset. Jeg tænkte, at der ikke rigtig kom tryk nok på og at 3-vejs-ventilen måske var stoppet til. Den har jeg nu haft afmonteret og renset i Cafiza-opløsning, og der var ikke umiddelbart noget særlig snask eller kalk at se. Jeg har ikke skiftet pakningerne, da jeg ikke lige havde nogle nye, men den er monteret igen ligesom den sad oprindeligt.

    Nu er der så i stedet opstået et nyt problem, for nu fosser vandet ud (gennem portafilteret) når jeg forsøger at brygge kaffe. Hvis jeg bruger den vanlige mængde kaffe (18 gram), kværnet og stampet som den plejer, begynder kaffen at løbe allerede efter 2 sekunder og efter 14 sekunder er der løbet 82 g. udrikkelig væske igennem.

    Hvad ville I gribe til nu? Jeg er helt uden tekniske forkundskaber, så det må gerne være skåret helt ud i pap :-)

    På forhånd tusind tak for hjælpen :-)
  • KristianK
    Administrator
    • Aug 2009
    • 4365

    #2
    Bruger du friske bønner? Det kunne jo faktisk være at maskinen er som den skal være (der kommer nemlig meget vand med højt tryk) og hvis du bruger bønner som ikke er friske, er der ikke noget at stille op. Det vil løbe lige igennem..
    KristianK
    En del af EspressoBar


    Følg mig meget gerne på
    https://instagram.com/kristianskaffe.dk
    https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

    Hjemmeside
    www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

    Comment

    • DHK
      Grøn bønne
      • Jul 2015
      • 33

      #3
      Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
      Bruger du friske bønner? Det kunne jo faktisk være at maskinen er som den skal være (der kommer nemlig meget vand med højt tryk) og hvis du bruger bønner som ikke er friske, er der ikke noget at stille op. Det vil løbe lige igennem..
      Jeg har normalt brugt friskristede bønner fra Risteriet, men nu er jeg løbet tør og testede maskinen med friskkværnede alm. øko-Irmakaffebønner efter jeg havde renset 3-vejsventilen (hvor vandet begyndte at vælte ud). Kan det virkelig være hele forklaringen?

      Comment

      • KristianK
        Administrator
        • Aug 2009
        • 4365

        #4
        Hvad siger I andre? Skal jeg vove pelsen og sige ja?

        Ej, det tør jeg så godt... Det scenarie du beskriver er normalt det der sker. Man tror det er løgn... Men man skal prøve det, for at forstå hvor skidt gamle bønner er ifht. nye... Så ja, det er derfor!
        KristianK
        En del af EspressoBar


        Følg mig meget gerne på
        https://instagram.com/kristianskaffe.dk
        https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

        Hjemmeside
        www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

        Comment

        • DHK
          Grøn bønne
          • Jul 2015
          • 33

          #5
          Vildt, hvis det kan have den effekt! Det er jo nemt at løse og må komme an på en prøve så snart der kommer friske bønner i næste uge.
          Tusind tak for svar :-)

          Comment

          • aspedersen
            Master Brewer
            • Jan 2014
            • 1555

            #6
            Jeg vover pelsen og gir Kristian ret.



            .........medmindre du har en tamper, der kan trykke med 500 kg +
            Last edited by aspedersen; 13. February 2016, 21:31.
            /Anders

            La Spaziale Mini Vivaldi, Ekstremt moddet Compak K6, Gyro Super mølle 1960/70'erne...under renovering, Hjemmelavet Miniovn Rister
            https://www.instagram.com/anders_s_pedersen/
            https://www.youtube.com/channel/UCY_...sGAQA0v5B8FqNg

            Comment

            • Coffee makes the world go
              Master Brewer
              • Jan 2010
              • 5082

              #7
              Oprindeligt indsendt af DHK Se indlæg
              Jeg har normalt brugt friskristede bønner fra Risteriet, men nu er jeg løbet tør og testede maskinen med friskkværnede alm. øko-Irmakaffebønner efter jeg havde renset 3-vejsventilen (hvor vandet begyndte at vælte ud). Kan det virkelig være hele forklaringen?
              alm, bønner ?? som IKKE espresso bønner, men til filter?

              hvis ja , så er det ekstremt svært at lave espresso på dem ;o)
              http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

              Comment

              • DHK
                Grøn bønne
                • Jul 2015
                • 33

                #8
                Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
                alm, bønner ?? som IKKE espresso bønner, men til filter?

                hvis ja , så er det ekstremt svært at lave espresso på dem ;o)
                Det var heller ikke mhp. at drikke det, men bare for at teste om vandet kom igennem på den rigtige måde efter jeg havde samlet den. Jeg havde bare ikke ventet at det kunne gøre så stor forskel i gennemløbshastighed, når bønnerne var kværnet på samme måde. Så blev jeg så meget klogere ;-)

                Comment

                • jørn
                  Mellemristet
                  • Jan 2008
                  • 162

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
                  Bruger du friske bønner? Det kunne jo faktisk være at maskinen er som den skal være (der kommer nemlig meget vand med højt tryk) og hvis du bruger bønner som ikke er friske, er der ikke noget at stille op. Det vil løbe lige igennem..
                  Det er efter min opfattelse ikke rigtig , at friske bønner giver en anden gennemløbstid
                  End ældre bønner.
                  Vi får doneret bønner fra forskellige kaffefirmaer, som vi bruger når vi servicerer
                  Kaffekværne, til afprøvning og justering af disse

                  Dem vi har i øjeblikket ca. 200 kg er fra 2012 vakuum pakket (Segafredo) har samme
                  Gennemløbstid som friske bønner, og der er ingen eller meget lille smagsforskel på de gamle
                  Bønner og nye.
                  Dette må da være tankevækkende , hvor rygterne om friskristet bønner er et most. Kommer fra ?

                  Men man kan ikke bruge lystristet bønner (filterkaffe) til espresso uden at justeret kaffekværnen
                  Om mange små kværne kan ikke justeres fint nok. Og der er også problemer med de større kværne.

                  klemmen

                  Comment

                  • KristianK
                    Administrator
                    • Aug 2009
                    • 4365

                    #10
                    Her kommer nok til at ske lidt.... 😄
                    KristianK
                    En del af EspressoBar


                    Følg mig meget gerne på
                    https://instagram.com/kristianskaffe.dk
                    https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

                    Hjemmeside
                    www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

                    Comment

                    • aspedersen
                      Master Brewer
                      • Jan 2014
                      • 1555

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
                      Her kommer nok til at ske lidt.... ��
                      Jeg kan spå en lang tråd med megen tekst.
                      /Anders

                      La Spaziale Mini Vivaldi, Ekstremt moddet Compak K6, Gyro Super mølle 1960/70'erne...under renovering, Hjemmelavet Miniovn Rister
                      https://www.instagram.com/anders_s_pedersen/
                      https://www.youtube.com/channel/UCY_...sGAQA0v5B8FqNg

                      Comment

                      • Coffee makes the world go
                        Master Brewer
                        • Jan 2010
                        • 5082

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af jørn Se indlæg
                        Det er efter min opfattelse ikke rigtig , at friske bønner giver en anden gennemløbstid
                        End ældre bønner.
                        Vi får doneret bønner fra forskellige kaffefirmaer, som vi bruger når vi servicerer
                        Kaffekværne, til afprøvning og justering af disse

                        Dem vi har i øjeblikket ca. 200 kg er fra 2012 vakuum pakket (Segafredo) har samme
                        Gennemløbstid som friske bønner, og der er ingen eller meget lille smagsforskel på de gamle
                        Bønner og nye.
                        Dette må da være tankevækkende , hvor rygterne om friskristet bønner er et most. Kommer fra ?

                        Men man kan ikke bruge lystristet bønner (filterkaffe) til espresso uden at justeret kaffekværnen
                        Om mange små kværne kan ikke justeres fint nok. Og der er også problemer med de større kværne.

                        klemmen
                        Jeg har leget med de typiske bønner som de fleste bruger herinde , de ændrer sig virkelig hen over tiden , jeg har dog som regel ikke nået det store i forskel , da kaffen blev drukket inden da

                        men jo DE ændrer sig

                        Så læste je en tråd på et us site om Italiensk kaffe , og at den sagtens kunne være god flere måneder gammel
                        DET sku prøves , fluks kom jeg i tanke om din post engang for lang tid siden om du godt kunne lide en typisk Italiensk vakum kaffe
                        EN grund mere til at prøve

                        så jo jeg har også leget med sådanne kaffe typer
                        og de opfører sig slet ikke som , det der er gængs herinde

                        lod posen være åben med vilje , og så ændrer den sig dog også
                        men slet ikke i den grad som Dansk Engelsk osv

                        smagen er dog heller ikke den samme , mest karamel og chokolade , og megen lidt syrlighed

                        Når man tænker på og ved hvor billigt de SKAL sælge kaffen i stå barerne i Italien , så ved man også at den grønne bønne ikke har været den dyreste
                        de kan bare finde ud af at hente noget rimeligt ud af det, og få det til at holde sig

                        fordelen er så også at kaffen procentvis ikke ændrer sig væsentligt i alder fra de åbner den til slut

                        en kaffe der er to måneder gammel og blir to dage ældre i en kaffe , kræver næppe nogen justering af kværnen

                        en kaffe der kun er 6 dage gammel når den åbnes , er to dage senere , 33.333 procent ældre ,

                        jeg tror de putter nitrogen i poserne , og det forhindrer co2 en at trænge ud af bønnerne , det vil ihvertfald forhindre iltning

                        når jeg køber større mængder , så køber jeg det helst i 250 grams poser , og fryser det ned

                        har med vilje ladet noget ligge tre måneder i fryseren , og sammenlignet det med frisk fra samme forhandler

                        der var der næsten ingen forskel , ikke nok til at det måske bare var variation fra rist til rist

                        de Italienske skal males finere (i mit tilfælde ) og løber anderledes , det starter hurtigere , men , bremser så op, som om kaffen lige sætter sig og begrænser flowet , men med tigerstriber og det hele , den store blonde kone udeblev typisk også

                        på en kaffee kan jeg sagtens se fordelen ved de Italienske

                        men foretrækker dog de Dansk tysk Engelske
                        og som privat person er der med porto osv for lidt forskel i prisen
                        noget som en professionel ikke har et problem med







                        en kaffe der er 6 dage gammel ved åbning , vil to dage efter være 33.333 procent ældre , der er der forskel fra start til slut
                        Last edited by Coffee makes the world go; 13. February 2016, 22:18.
                        http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                        Comment

                        • Jens_Muff
                          Master Brewer
                          • Sep 2011
                          • 2615

                          #13
                          Hjælp til Nuova Simonelli Oscar der ikke vil makke ret

                          Oprindeligt indsendt af jørn Se indlæg
                          Dette må da være tankevækkende , hvor rygterne om friskristet bønner er et most. Kommer fra ?
                          Jeg tager et langskud og siger fra næsten alle andres erfaringer.

                          Det er svært at modargumentere det med smagen, men at kalde det et rygte er da lidt friskt
                          - La Pavoni
                          - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                          - Aillio Bullet R1
                          - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                          Comment

                          • Coffee makes the world go
                            Master Brewer
                            • Jan 2010
                            • 5082

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Jens_Muff Se indlæg
                            Jeg tager et langskud og siger fra næsten alle andres erfaringer.

                            Det er svært at modargumentere det med smagen, men at kalde det et rygte er da lidt friskt
                            læg mærke til at han siger

                            et must

                            man kan jo godt med e Italienske bruge ældre bønner , de er bare anderledes i opførsel og smag

                            så når der to valg ;;;;
                            http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

                            Comment

                            • Jens_Muff
                              Master Brewer
                              • Sep 2011
                              • 2615

                              #15
                              Hjælp til Nuova Simonelli Oscar der ikke vil makke ret

                              Jeg undrer mig virkelig over din post Jørn.. Er meget spændt på uddybningen.

                              Nu har jeg ikke meget erfaring med supermarkedskaffe, men har da forsøgt for sjov et par gange. Altså hos mig skal supermarkedskaffe kværnes markant finere for at holde samme gennemløbshastighed. Det der kommer ud er kul-sort og uden crema overhovedet. Smagen har været skrækkelig.. Der er selvfølgelig forskel på bønner, og det var ikke Sagafredo, River, Illy eller hvad de ellers hedder. Tror det var noget Peter Larsen espresso. Har det noget med indholdet af robusta at gøre? Eller er det emballeringen? Eller ristningen?

                              Siger du, at der ingen forskel er på, om kaffe er 14 dage eller 4 år gammel? Eller mener du 'bare', at gammel kaffe ikke nødvendigvis er dårligere?
                              - La Pavoni
                              - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                              - Aillio Bullet R1
                              - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                              Comment

                              Working...
                              X