Rwanda fra Holy Bean

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • skastdk
    Mørkristet
    • Aug 2008
    • 399

    #16
    Som der også bliver sagt er certificeringen i sig selv kostbar og uopnåelig for nogen, det samme som alle de andre certificeringer som findes derude. Nogen farme vil bare hellere koncentrere sig om sin kvalitet og opbygger gode relationer til kafferistere samt grossister og får solgt deres kaffe pga. deres kvalitet og andre sociale tiltag
    SCAE certificeret kafferister & medejer af:
    https://holybean.dk Holy Bean coffeeroasters
    Cederfeldsgade 18A
    5560 Aarup (Fyn)

    Comment

    • Coffee makes the world go
      Master Brewer
      • Jan 2010
      • 5082

      #17
      Det kan også hurtigt være en situation , hvor en økologisk ikke er så smart

      feks
      en bonde har 6 kontainer kaffe
      de er alle lavet uden skumle ting, og egentligt økologisk

      de tre sender han som de er
      de andre tre gasses

      de første KUNNE ha opnået en mortificering
      de sidste tre ikke

      ved ankomst er den ene af de tre der ikke blev gasset ødelagt pga af det man kunne ha gasset imod

      nu skal AL den forurening som produktionen og transport af de tre kontainere fordeles på de to som overlevede

      så er det ikke længere et så godt miljø regnskab ;o(

      de tre gassede , har pr kontainer forurenet mindre pr kontainer
      men de har brugt gas ?? , så hvad er bedst
      http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

      Comment

      • www.kaffeclausen.dk
        Mellemristet
        • Aug 2014
        • 240

        #18
        Jeg har åbnet posen med Rwanda espressobønnerne og lige smidt et skud igennem. Ved første øjekast virker de en kende for mørk ristet til min smag, men om det om lidt (ikke smagt den endnu).

        Espressoen løb rigtigt fint, og har en god farve, hvis man kommer til at spilde lidt på bordet inden man skal drikke den.... og nej det er ikke nerverne fra i søndags som stadig er til stede.

        Kaffen starter med en behagelig syrlighed - ikke for meget, med en smag af marcipan, tror jeg synes, det virkede som. Desværre oplevede jeg, at de hurtigt fik en eftersmag af for mørkt ristede bønner - lidt askeagtigt, en eftersmag der hænger ved et stykke tid.

        Men jeg tror, mange vil kunne lide den som espresso, men personligt er den ristet en del for længe og derved forsvinder frugtsmagen helt for mig. Men jeg glæder mig meget til at prøve den tilsvarende bønne ristet til sort bryg. Jeg laver den blot til en espresso fordi maskine er tæt. Anmeldelse kommer lige om lidt.

        Comment

        • www.kaffeclausen.dk
          Mellemristet
          • Aug 2014
          • 240

          #19
          Så er posen med Rwanda sort brygs kaffen åbnet. Aromaen der kommer frem ved åbningen af posen var tydelig og meget lækker. Bønnerne virker mere som ristet omkring den smag jeg kan lide. Espressoen løb rimeligt, måske en lille smule for hurtigt, men ikke synderligt meget for hurtigt. Væsentligt mere syrlighed i koppen her. Og flere frugtnoter bliver tydelige. Den har en god balance med en smule hælden til det syrlige, men ikke for meget til min smag. Der er minimal bitterhed i kaffen selv brygget som espresso (blev ikke lige vejet, men fornemmer det var ca. 17-18 gram. gennemløbstid omkring de 25 sek.).

          En dejlig kop som jeg sagtens kan anbefale til en espresso. Ikke prøvet som sort kaffe endnu.

          Kenya´en vi vandt er ikke prøvet endnu. Tror det bliver en anden kaffe hvis jeg tager flere skud i aften.

          Comment

          • magnifier
            Lysristet
            • Oct 2013
            • 78

            #20
            Jeg har også før kørt med Rwanda som espresso, og må også sige den er virkeligt god!
            Jeg har et par gange formået at ramme et sweetspot, hvor jeg har haft den tydeligste smag af kakao, jeg nogensinde har prøvet, hvilket var rigtig lækkert!
            Jeg kan også se på facebook, at den har været så efterspurgt, at den er udsolgt. Men heldigvis skulle der komme mere :-)

            Comment

            Working...
            X