Kaffe-is

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • WilliamSkov
    Mellemristet
    • Sep 2013
    • 273

    Kaffe-is

    Halløj! Søgte lidt rundt i forummet - måske for lidt - men fandt i hvert fald intet emne om kaffe-is !

    Jeg er ret glad for at lave is og ret glad for kaffe og sammen er det noget af det mest lækre i verden!

    Jeg plejer at bruge en meget enkel opskrift:

    4 æggeblommer
    100 g sukker
    ½ stang vanilje
    1 shot espresso (ca 13 g) (før jeg fik espressomaskine brugte jeg bare en tsk pulverkaffe opløst i en lille smule vand)
    2 dl mælk
    2 dl fløde

    Resultatet er godt! Andre der gør i kaffeis?
    Mahlkönig Vario Home, Wilfa WSCG-2, Compak K6 (doserless, hjemme-mod) og Hario Slim.
    Bodum stempel, Moka Express 4-kops, Brikka 4-kops, V60 3-kops, Bodum Santos, Ibrik og Aeropres.
    Ovn-rister

    William Skov Hansen
  • Xiburst
    Master Brewer
    • Feb 2012
    • 1762

    #2
    Lyder spændende. Har aldrig rigtig lavet is.. Er den opskrift på maskine eller kan den laves i hånden ?
    Rocket Giotto
    Casadio Istantaneo
    Gene Café
    Aeropress
    V60

    Comment

    • WilliamSkov
      Mellemristet
      • Sep 2013
      • 273

      #3
      Jeg laver på maskine, men man kan sagtens lave det i hånden (omend det er mere besværligt). Man skal bare blande isen og smide den i fryseren. Som jeg husker det er det bare at tage den ud hvert 5 minut og røre i den indtil at den er så frossen at sukkeret ikke længerefalder til bunden.

      Man kan få acceptable ismaskiner til 500 og nok også under så hvis man ikke orker besværet er det ikke forfærdelig dyrt!
      Mahlkönig Vario Home, Wilfa WSCG-2, Compak K6 (doserless, hjemme-mod) og Hario Slim.
      Bodum stempel, Moka Express 4-kops, Brikka 4-kops, V60 3-kops, Bodum Santos, Ibrik og Aeropres.
      Ovn-rister

      William Skov Hansen

      Comment

      • Cafezinho
        Grøn bønne
        • Mar 2010
        • 25

        #4
        Her er lige en kaffeis udgave, som ligger på min blog
        Cafezinho.dk
        Læs lidt omkring kaffe
        www.cafezinho.dk

        Simonelli Oscar, Aeropress, Drypfilter, Stempelkande
        Compak K3

        Comment

        Working...
        X