"Jiggle" - mod. til HX der giver mindre behov for coldflush

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kasperriis
    Lysristet
    • Oct 2008
    • 92

    "Jiggle" - mod. til HX der giver mindre behov for coldflush

    Kære alle.

    Ude ved KaffeMekka har jeg købt en lille dims (se nederste billede) som skal gøre behov for coldflushing mindre. Dimsen skal ind og sidde i fittingen på et af rørene omkring kedel/hx systemet.

    Som jeg har forstået det hedder dimsen en "jiggle" og indsættes i et rør i maskinen således at gennemstrømningsmængden bliver lavere og dermed temperaturen lavere (hold mig ikke op på dette ).

    Jeg fik fin vejledning v. KaffeMekka i montering, men har selvfølgelig glemt det, og er noget usikker nu.

    Mit øverste billede viser min Izzo Alex HX MKII (2009) indvendigt.

    Spørgsmålet lyder:
    hvilket rør er det jeg skal åbne op og montere dimsen inden i ?

    Mvh
    Kasper
    Vedhæftede filer
    Izzo Alex MKII
    Casadio Istantaneo
    Pulmann tamper m. Synesso filterkurv
    Rancilio Rocky (til stempelkanderne...)
  • Sonne
    Master Brewer
    • Jul 2007
    • 1641

    #2
    Det hedder en Gicleur eller thermosyphon (flow) restrictor og den monteres normal i HX udløbet - altså i det rør der går fra HX til bryghovedet.
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

    Comment

    • ras8000
      Mørkristet
      • May 2010
      • 479

      #3
      Jiggle Hvad måtte du slippe og har du termometer i bryghovedet?
      Min Giotto er også en HX og jeg har monsteret en flow restrictor fra Musicaen, boret op til 0,4 mm. Den skal flushes væsentlig mindre, men den er så også langsommere til at komme op i temperatur til næste skud. Så det kommer meget an på hvad ens behov er. Termodynamik er desværre ekstremt svært at mestre.
      Rocket Giotto
      Gaggia Achille
      Mazzer Mini E
      Behmor
      Aeropress
      Skerton med OE mod.

      Comment

      • nkildal
        Grøn bønne
        • Aug 2011
        • 25

        #4
        Hej Kasper

        Jeg har netop selv monteret en sådan 3mm Gicleur i min Vibiemme Domobar Super HX'er, da jeg havde problemer med for høj idle temperatur efter lang tid.
        Selv på lavest mulige pressostat indstillingen, lå jeg omkring 96-97 grader idle (målt med The Bat device).
        Efter monteringen af gicleur'en kan jeg få min idle temperatur til at ligge hvor jeg har lyst - p.t. omkring 93.5 grader med en pressostat sat til 0.6-0.9 bar.
        Mængden af vand jeg flushede inden gicleur var ca. 3 dl - det er nu nede på 1,5 dl :-)

        På min Vibiemme monteres gicleuren i HX røret i toppen af kedlen - pos 61/62 på denne tegning:


        Mvh Nicolai

        Comment

        • nkildal
          Grøn bønne
          • Aug 2011
          • 25

          #5
          Iøvrigt har jeg ikke bemærket at maskinen er længere tid om at blive varm efter indgrebet.
          Måske det kan skyldes, at jeg isolerede kedlen i samme omgang :-)

          Mvh
          Nicolai

          Comment

          • Kasperriis
            Lysristet
            • Oct 2008
            • 92

            #6
            Hej i tre

            Fedt - tak for svarene.

            Den er nu monteret i røret der går hen til gruppehovedet - og maskinen står og varmer op - spændende.

            Min maskine har (målt via Erics device) ligget med start-temp. på brygvandet på kogepunktet, så coldflushing har indebåret en del mængde vand.

            Jeg har endnu ikke rørt ved pressostat indstillinger.

            Mvh
            kasper
            Izzo Alex MKII
            Casadio Istantaneo
            Pulmann tamper m. Synesso filterkurv
            Rancilio Rocky (til stempelkanderne...)

            Comment

            • Kasperriis
              Lysristet
              • Oct 2008
              • 92

              #7
              Hov - @Ras8000:
              Jeg købte en del andre småting men tror det var 150 kr. den stod til. Ja jeg har temp.måling på brygvandet

              Mvh
              Kasper
              Izzo Alex MKII
              Casadio Istantaneo
              Pulmann tamper m. Synesso filterkurv
              Rancilio Rocky (til stempelkanderne...)

              Comment

              • nkildal
                Grøn bønne
                • Aug 2011
                • 25

                #8
                Oprindeligt indsendt af kasperaarhus Se indlæg
                Hej i tre

                Fedt - tak for svarene.

                Den er nu monteret i røret der går hen til gruppehovedet - og maskinen står og varmer op - spændende.

                Min maskine har (målt via Erics device) ligget med start-temp. på brygvandet på kogepunktet, så coldflushing har indebåret en del mængde vand.

                Jeg har endnu ikke rørt ved pressostat indstillinger.

                Mvh
                kasper
                Super - jeg sad lige og nørklede i billedredigeringen for at gætte på her:

                Click image for larger version

Name:	Inside.jpg
Views:	1
Size:	111,3 KB
ID:	221780

                /Nicolai

                Comment

                • Kasperriis
                  Lysristet
                  • Oct 2008
                  • 92

                  #9
                  @Nkildal: Du er en guttermand - og heldigvis var det lige der jeg monterede den
                  Izzo Alex MKII
                  Casadio Istantaneo
                  Pulmann tamper m. Synesso filterkurv
                  Rancilio Rocky (til stempelkanderne...)

                  Comment

                  • nkildal
                    Grøn bønne
                    • Aug 2011
                    • 25

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af kasperaarhus Se indlæg
                    @Nkildal: Du er en guttermand - og heldigvis var det lige der jeg monterede den
                    Der bor mange guttermænd i hørning 😀

                    Comment

                    • ras8000
                      Mørkristet
                      • May 2010
                      • 479

                      #11
                      Det var selvfølgelig 4 mm min flow restrictor er. Min pressostat står tilgengæld på 1,2. Den idler på 97 grader, men hvis jeg sætter pressostaten længere ned, er rebound tiden mellem skud for lav til gæster.
                      Rocket Giotto
                      Gaggia Achille
                      Mazzer Mini E
                      Behmor
                      Aeropress
                      Skerton med OE mod.

                      Comment

                      • Kasperriis
                        Lysristet
                        • Oct 2008
                        • 92

                        #12
                        Jeg har nu kørt et døgns tid med flow restrictor i.
                        Jeg kan ikke mærke nogen forskel i mængden af vand til coldflush.
                        Til gengæld tror jeg, at der er en lille øget rebound tid (altså fra jeg har kørt et skud, til jeg kan køre det næste).

                        Skal jeg igang med at justere på noget pressostat - og kan nogen forklare hvad den gør og har, af sammenhæng til dette?

                        Mvh
                        Kasper
                        Izzo Alex MKII
                        Casadio Istantaneo
                        Pulmann tamper m. Synesso filterkurv
                        Rancilio Rocky (til stempelkanderne...)

                        Comment

                        • Sonne
                          Master Brewer
                          • Jul 2007
                          • 1641

                          #13
                          Oprindeligt indsendt af kasperaarhus Se indlæg
                          Jeg har nu kørt et døgns tid med flow restrictor i.
                          Jeg kan ikke mærke nogen forskel i mængden af vand til coldflush.
                          Til gengæld tror jeg, at der er en lille øget rebound tid (altså fra jeg har kørt et skud, til jeg kan køre det næste).

                          Skal jeg igang med at justere på noget pressostat - og kan nogen forklare hvad den gør og har, af sammenhæng til dette?
                          Hvis det ikke ændrer på mængden af vand du skal flushe (målt på TheBat-device) og tværtimod øger rebound tiden, så er det da ud med den igen. Hvad siger KaffeMekka og deres erfaring med denne restrictor på en Alex HX?
                          Min egen mening er, at når du har et theBat eller EricS termometer er det jo lidt ligemeget, for du jo flusher bare til den rigtige temperatur og skyder. At du skal flushe 1-2 sekunder mindre betyder vel ikke så meget.
                          La Marzocco GS/3 AV
                          Mahlkönig K30 Vario
                          Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                          La Pavoni Professional
                          Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                          BLOG

                          Comment

                          • nkildal
                            Grøn bønne
                            • Aug 2011
                            • 25

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af kasperaarhus Se indlæg
                            Jeg har nu kørt et døgns tid med flow restrictor i.
                            Jeg kan ikke mærke nogen forskel i mængden af vand til coldflush.
                            Til gengæld tror jeg, at der er en lille øget rebound tid (altså fra jeg har kørt et skud, til jeg kan køre det næste).

                            Skal jeg igang med at justere på noget pressostat - og kan nogen forklare hvad den gør og har, af sammenhæng til dette?

                            Mvh
                            Kasper
                            Hej Kasper

                            I mit tilfælde handlede det om, at jeg gerne ville have min idle temperatur på E-61 gruppen til at ligge så tæt på den ønskede brygtemperatur som muligt.
                            Jeg er endnu ikke så erfaren udi HX og E-61 - men min egen lommeteori bag ændringen har været, at de 4 kg's E-61 messing helst skal ligge så tæt på ønsket brygtemperatur som muligt, da varmekapaciteten heri er stor i forhold til de 30-50 gram vand som ender i koppen.
                            Uden flow restrictoren (gicleuren) i HX loopet, kunne dette ikke lade sig gøre for mig - selv ved laveste pressostat indstilling.
                            Efter mod'et er dette nu muligt - samtdig har det halveret flush tiden & mængden.

                            Reboundtiden er muligvis nu lidt højere - men i mit tilfælge betyder det knap så meget, idet det ofte kun er mig selv der skal serveres espresso for.

                            Mvh Nicolai

                            Comment

                            • Sonne
                              Master Brewer
                              • Jul 2007
                              • 1641

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af nkildal Se indlæg
                              Hej Kasper

                              I mit tilfælde handlede det om, at jeg gerne ville have min idle temperatur på E-61 gruppen til at ligge så tæt på den ønskede brygtemperatur som muligt.
                              Bare du er klar over at du for at få den rigtige brygtemp, skal lægge 2 grader TIL eller trække 2 grader FRA termometeret afhængig af om du bruger flush and go eller flush and wait metoden.
                              La Marzocco GS/3 AV
                              Mahlkönig K30 Vario
                              Mahlkönig Vario Home m/stålknive
                              La Pavoni Professional
                              Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
                              BLOG

                              Comment

                              Working...
                              X