Lysrist med stor frugtsmag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • KimArnholtz
    Grøn bønne
    • Jan 2020
    • 2

    Lysrist med stor frugtsmag

    Hej alle.

    Jeg er ret ny i hjmmeristning. Jeg anvender en Gene Cafe Rosater.

    Jeg er mest til lysristet eller mellemristet kaffe og gerne med stor syrlighed eller frugtsmag.

    Hvilken risteprofil skal jeg anvende for at riste bønner så de bliver lystristet og med stor syrlighed eller frugtsmag?

    på forhånd tak.
  • Jens_Muff
    Master Brewer
    • Sep 2011
    • 2615

    #2
    Oprindeligt indsendt af KimArnholtz Se indlæg
    Hej alle.

    Jeg er ret ny i hjmmeristning. Jeg anvender en Gene Cafe Rosater.

    Jeg er mest til lysristet eller mellemristet kaffe og gerne med stor syrlighed eller frugtsmag.

    Hvilken risteprofil skal jeg anvende for at riste bønner så de bliver lystristet og med stor syrlighed eller frugtsmag?

    på forhånd tak.
    Der er ret begrænsede muligheder for at lege med profiler på en gene, og selvom jeg ikke er den store ristemester, er mit råd, at riste dem hurtigt - helst med et første knæk der starter før 9-10 min. og så lege med at slutte omkring 1 min. efter du har hørt de første par knæk. Herefter hurtig nedkøling.
    Last edited by Jens_Muff; 15. January 2020, 12:40.
    - La Pavoni
    - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
    - Aillio Bullet R1
    - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

    Comment

    • KristianK
      Administrator
      • Aug 2009
      • 4365

      #3
      Hej Kim,

      Jens er lidt beskeden her, for nogle kilo er det vist blevet til, på hans hjemmerister, så hans råd er værd at afprøve i hvert fald.

      Jeg vil også sige, at det er svært og en så lille maskine med "få kræfter" skal bare have bundgas og så derudaf.

      Jeg varmede altid min i 10-15 min. og smed 225 gram i og ristede på max temp, indtil 1. Knæk, hvor jeg så skrue lidt ned og forsøgte at forlænge processen lidt... Det afhang lidt af vind og vejr og bønner om det blev en succes, men som regel gik det.

      Du kan jo prøve at køre 100 procent og nappe dem efter et minut, stadig ved 100 procent og samme, hvor du skruer, men stadig tager dem efter 1 min. og så fremdeles...

      Lad smagen guide dig, er mit bedste råd... Og det er god læring, til hvis du en dag skulle ønske dig en større
      KristianK
      En del af EspressoBar


      Følg mig meget gerne på
      https://instagram.com/kristianskaffe.dk
      https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

      Hjemmeside
      www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

      Comment

      • KimArnholtz
        Grøn bønne
        • Jan 2020
        • 2

        #4
        Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
        Hej Kim,

        Jens er lidt beskeden her, for nogle kilo er det vist blevet til, på hans hjemmerister, så hans råd er værd at afprøve i hvert fald.

        Jeg vil også sige, at det er svært og en så lille maskine med "få kræfter" skal bare have bundgas og så derudaf.

        Jeg varmede altid min i 10-15 min. og smed 225 gram i og ristede på max temp, indtil 1. Knæk, hvor jeg så skrue lidt ned og forsøgte at forlænge processen lidt... Det afhang lidt af vind og vejr og bønner om det blev en succes, men som regel gik det.

        Du kan jo prøve at køre 100 procent og nappe dem efter et minut, stadig ved 100 procent og samme, hvor du skruer, men stadig tager dem efter 1 min. og så fremdeles...

        Lad smagen guide dig, er mit bedste råd... Og det er god læring, til hvis du en dag skulle ønske dig en større
        Mange tak for svaret... Jeg vil straks prøve det! Men Men jeg synes jeg har svært ved at høre "første knæk" på min maskine. Er der en anden måde, jeg kan se eller vide, hvornår 1. knæk har været der?

        Så hvis du skal skære det ud i pap og fuldstændig guide mig igennem, hvordan vil ristning fra start til slut så se ud?

        på forhånd tak....

        Comment

        • ChristianS
          Coffeeholic
          • Apr 2015
          • 1012

          #5
          På en Gene kan det hjælpe at tage et paprør fra en køkkenrulle og lytte igennem - for eksempel ved luftudgangen.

          Det lyder i mine ører lidt som en mellemting mellem popcorn, der popper og et knitrende bål.
          Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

          Kværne: Niche Zero, Santos 01
          Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
          Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

          Comment

          Working...
          X