Rancilio Silvia: Pumpe lyder pludselig anderledes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • larsgydal
    Lysristet
    • Aug 2019
    • 109

    Rancilio Silvia: Pumpe lyder pludselig anderledes

    Hej

    Jeg har en Rancilio Silvia som pludselig er begyndt at lyde anderledes.
    Mens den bryggede, så forsvandt den sædvanlige pumpelyd pludselig da der var kommet et par ml kaffe ud.
    I stedet var det nærmere en svag snurren jeg kunne høre.
    Jeg lod den stå et øjeblik og konstaterede at den ikke kunne brygge koppen færdig.
    Jeg stoppede den derfor og tog portafilter ud.

    Så prøvede jeg at tænde igen mens portafilter var ude. Men det var stadig det samme. Næsten ingen lyd og der kom heller ikke noget vand ud af brusehovedet.

    Jeg har optaget en video, hvor jeg både prøver at trykke på kaffeknappen og den anden vandknap (med åben steamerventil).
    Men jeg kan nu ikke få vand til at løbe igennem.

    Videoen kan ses her: http://ifile.dk/d/PdoxW6Qrrogj8qSVCXi4x


    Jeg frygter noget er brændt af.

    Nu prøver jeg at lade maskinen stå og køle af lidt og se, om det gør nogen forskel.


    Hvad kan der være sket?
  • perl5700
    Grøn bønne
    • Jul 2009
    • 38

    #2
    No water coming from Rancilio Silvia.You can order the pump on our website:https://www.kanencoffee.com/store/p/ulka-ex5-vibratory-pumpI love this Dyson vacuu...
    Per Laustsen

    Rancilio Silvia
    Rancilio Rocky
    Gene Cafe

    Comment

    • larsgydal
      Lysristet
      • Aug 2019
      • 109

      #3
      Hej Per

      Ja, det kunne jo nok godt være pumpen der er gået i stykker. Men da jeg prøvede igen her til morgen bryggede den fint to kopper kaffe. Ingen problemer...
      Den lavede også to uden problemer her til eftermiddag.

      Jeg tænker om der mon kunne have siddet et stykke kalk eller lign. i pumpen?

      Nu jeg tænker over det, tror jeg faktisk, at den har gjort det en gang før. Det er dog ret lang tid siden. Måske nogle måneder...

      Hvis pumpen er defekt må jeg jo skifte den. Men vil også være ked af at skifte den, hvis det ikke er nødvendigt - og ikke løser problemet...

      Comment

      • larsgydal
        Lysristet
        • Aug 2019
        • 109

        #4
        Ingen bud på hvad der kan være galt?

        Det er nu sket een gang siden. Men ellers virker den fint nok..

        Comment

        • Jepsen
          Lysristet
          • Aug 2007
          • 105

          #5
          Oprindeligt indsendt af larsgydal Se indlæg
          Ingen bud på hvad der kan være galt?

          Det er nu sket een gang siden. Men ellers virker den fint nok..

          Kan der være kommet luft i vandslangen, og videre ind i systemet?
          Det skete nogle gange, dengang jeg havde Silvia. Og symptomer præcis som du beskriver.
          Jeg lod den kører 30-60 sekunder, så var luften presset ud.

          Comment

          • larsgydal
            Lysristet
            • Aug 2019
            • 109

            #6
            Oprindeligt indsendt af Jepsen Se indlæg
            Kan der være kommet luft i vandslangen, og videre ind i systemet?
            Det skete nogle gange, dengang jeg havde Silvia. Og symptomer præcis som du beskriver.
            Jeg lod den kører 30-60 sekunder, så var luften presset ud.
            Nej, det er ikke det.
            Det har jeg prøvet. Og det kan netop, som du skriver, løses ved at lade den køre noget tid, så luften ryger ud af systemet.

            Her er der tale om at den faktisk er i gang med at brygge, og det går fint. Så pludselig er det som om pumpen ikke kører. eller at den kører meget langsomt. Der kommer ikke noget vand ud af brusehovedet og der kommer heller ikke noget tilbage i reteur-slangen.

            Comment

            • Stener1000
              Lysristet
              • Oct 2008
              • 85

              #7
              Jf fejlfindingsskemaet på denne side skal pumpen skiftes hvis der ikke kommer vand ud af grupehovedet:



              Det ser ud fra den koster fra Ca. 190 kr.

              Comment

              • larsgydal
                Lysristet
                • Aug 2019
                • 109

                #8
                Oprindeligt indsendt af Stener1000 Se indlæg
                Jf fejlfindingsskemaet på denne side skal pumpen skiftes hvis der ikke kommer vand ud af grupehovedet:



                Det ser ud fra den koster fra Ca. 190 kr.
                Fedt fejlsøgningsskema!

                Som jeg læser det, så kan det også være trevejs-ventilen?

                Og eftersom pumpen for det meste virker fint. Taler det så ikke for, at det er noget andet end pumpen?

                Comment

                • Stener1000
                  Lysristet
                  • Oct 2008
                  • 85

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af larsgydal Se indlæg
                  Fedt fejlsøgningsskema!

                  Som jeg læser det, så kan det også være trevejs-ventilen?

                  Og eftersom pumpen for det meste virker fint. Taler det så ikke for, at det er noget andet end pumpen?
                  Jeg havde ikke fanget at pumpen virker nogen gange. Men det er sjovt den står og brummer. Det er rigtigt at det også ser ud til det kan være 3-vejs ventilen jf. Skemaet. Mit bedste bud er det er pumpen men jeg er absolut ikke sikker. Jeg ville nok ringe til en forhandler såsom kaffemekka og høre dem om det. De kan nok svare på det, og har også reservedelene.

                  Comment

                  • larsgydal
                    Lysristet
                    • Aug 2019
                    • 109

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Stener1000 Se indlæg
                    Jeg havde ikke fanget at pumpen virker nogen gange. Men det er sjovt den står og brummer. Det er rigtigt at det også ser ud til det kan være 3-vejs ventilen jf. Skemaet. Mit bedste bud er det er pumpen men jeg er absolut ikke sikker. Jeg ville nok ringe til en forhandler såsom kaffemekka og høre dem om det. De kan nok svare på det, og har også reservedelene.
                    Jeg må prøve at ringe til mekka

                    Comment

                    • Svarre
                      Grøn bønne
                      • Mar 2021
                      • 1

                      #11
                      Jeg har nøjagtig samme problem med min Silvia og er nysgerrig for, om det var pumpen?

                      Comment

                      • larsgydal
                        Lysristet
                        • Aug 2019
                        • 109

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af Svarre Se indlæg
                        Jeg har nøjagtig samme problem med min Silvia og er nysgerrig for, om det var pumpen?
                        Min har stadig problemet. Jeg tvivler på, at det er pumpen, fordi hvis jeg slukker maskinen og lader den køle af, så går problemet væk.

                        Jeg har lagt mærke til at det sker, hvis følgende to ting er opfyldt samtidigt:
                        1: Maskinen har stået og varmet op lidt rigeligt lang tid. Måske en time eller mere. Som f.eks. kan ske, hvis jeg tænder maskinen fordi jeg vil lave kaffe. Telefonen ringer og pludselig går der en time eller to... Sker desværre ofte med hjemmearbejde...
                        2: Jeg har fyldt lidt rigeligt med bønner i filtret, så det er ekstra hårdt presset.


                        Måske er det pumpen. Men det så burde den vel ikke virke igen efter at maskinen er kølet ned - eller hvad?
                        Jeg læste på lidt udenlandske fora, hvor der blev nævnt at det kunne være sådan en 3-vejs-ventil. Jeg ved ikke om det er mere sandsynligt?

                        Jeg har indtil videre bare levet med problemet.

                        Svarre: Måske kunne jeg lokke dig til at optage en kort video af dit problem for at se, om det er det samme.

                        Jeg vil også gerne høre, om dit problem også går væk når maskinen har kølet af?

                        Comment

                        • witt
                          Grøn bønne
                          • Aug 2015
                          • 8

                          #13
                          Til info, så oplevede jeg samme problem.
                          Til at starte med var problemet on/off, men til sidst kunne jeg ikke brygge. Der kom kun en smule varmt vand ud af gruppen.
                          Jeg skiftede pumpen, og maskinen kører fint igen.

                          Comment

                          Working...
                          X