Sammenligning af Elektra A3, Vibiemme Lollo og Magister ES60 Stilo - alle 1gr

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • kaptajnb
    Lysristet
    • Jun 2016
    • 77

    Sammenligning af Elektra A3, Vibiemme Lollo og Magister ES60 Stilo - alle 1gr

    Hvilken maskine ville du anbefale af ovennævnte - og hvorfor?








    Umiddelbart ser Elektraen ud til at have for stor tank til hjemmebrug (6 l er nok for lang tid om at varme op?), men steamhåndtaget er lækkert.
    De er umiddelbart lige store.
    Har de mon alle det samme gruppehovede E61? Jeg kan ikke rigtigt læse mig til det.
    Stiloen er måske lidt kedelig at se på, men mon ikke den er god?

    Lad mig høre, hvilke erfaringer I har.
  • Jack
    Master Brewer
    • Feb 2016
    • 2575

    #2
    Hvorfor vælger du hx maskiner, men vigtigst af alt hvad er dit behov?
    jeg ville fra vælge dem alle ;-)

    Tænker du vil komme længere med en Bianca, som sikkert er billigere end alle 3 overstående https://bianca.lelit.com/index-eng.html
    Pictures (or it didn't happen)

    Comment

    • kaptajnb
      Lysristet
      • Jun 2016
      • 77

      #3
      Jeg må hellere forklare mig.
      Har selv en ECM Technika III med nogle år på bagen. Den er dejlig, men vibrationspumpen larmer rigeligt, og det er uheldigt om morgenen, da jeg vækker hele familien (lille lejlighed).
      Derfor kigger jeg efter billig brugt maskine med rotationspumpe.
      Disse tre har jeg fundet brugt til fornuftige priser.
      Måske er det bare skørt at købe så stor en maskine til hjemmebrug?

      Comment

      • kaptajnb
        Lysristet
        • Jun 2016
        • 77

        #4
        Og ja, Biancaen ser lækker ud.
        De andre er dog væsentligt billigere, da de står til ca. 6.000.

        Comment

        • Jack
          Master Brewer
          • Feb 2016
          • 2575

          #5
          Oprindeligt indsendt af kaptajnb Se indlæg
          Og ja, Biancaen ser lækker ud.
          De andre er dog væsentligt billigere, da de står til ca. 6.000.
          aha Så det er brugte maskiner du har i kikkerten ;-) og ja man kommer ikke langt for 6k hvis det skal være dual boiler med rotations pumpe.

          men af den som du har listet ville jeg vælge "Vibiemme Lollo" det er nok meget tæt på den som du har med forskel fra pumpen og måske volumetrisk dosering , ikke at Elektraen ikke er fin, men som du selv er inde på en 6L kedel, til måske 2 hurtige skud
          Pictures (or it didn't happen)

          Comment

          • malling
            Master Brewer
            • Apr 2011
            • 4545

            #6
            Oprindeligt indsendt af kaptajnb Se indlæg
            Hvilken maskine ville du anbefale af ovennævnte - og hvorfor?








            Umiddelbart ser Elektraen ud til at have for stor tank til hjemmebrug (6 l er nok for lang tid om at varme op?), men steamhåndtaget er lækkert.
            De er umiddelbart lige store.
            Har de mon alle det samme gruppehovede E61? Jeg kan ikke rigtigt læse mig til det.
            Stiloen er måske lidt kedelig at se på, men mon ikke den er god?

            Lad mig høre, hvilke erfaringer I har.
            A3 produceres ikke længere, ofte den der kommer brugt er en T1, som er en opdateret udgave hvor kedlen modsat A3 ikke styres med pressurestat med med en sensor, som man kan indstille med hjælp af en medfølgende nøgle og knapperne på fronten.

            Jeg havde nævnte maskine for vel en 8-10år siden.

            Den er lækker, den steamer som en drøm og slår en hvilken som helst hjemme maskine i dette. Fantastiske skud, når du lære at kontrollere damen, for hun er en iltre lille drage.

            Af alle nævnte klart den jeg vil anbefale, det skrevet må jeg også stå uforstående overfor valget. Ældre brugte hjemme db kommer ofte også billigt til salg og de er nu engang en del mere medgørlige og nemme at bruge, ikke mindst står de ofte ikke og banker 2200w igennem og skal varme en 6l kedel op!
            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


            Comment

            • Jens_Muff
              Master Brewer
              • Sep 2011
              • 2615

              #7
              Jeg elsker, at du siger, at du går efter rotationspumpe pga. lille lejlighed, og så foreslår maskiner i den kommercielle størrelse, herunder en 2-gruppers med en 11-liters kedel!

              Hvis du har lyst til at prøve en VBM lollo, er jeg lige kommet til at købe en, som du er velkommen til at komme og lege med en eftermiddag. Den står i Kastrup.
              - La Pavoni
              - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
              - Aillio Bullet R1
              - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

              Comment

              • malling
                Master Brewer
                • Apr 2011
                • 4545

                #8
                Jeg vil sige, at hvis man bor i en lille lejlighed, som unddrtegnet, så ville en lille hjemme lever evt. en som Flair58 (ny på markedet) til 4-5k og evt. et steam aggregat giver væsentligt mere mening. (Du kan få dem væsentligt billigere)

                Evt. kan man som sagt købe både ældre hjemme DB eller HX med og uden Rota til overkommelige penge, har haft flere i 5-8k klassen.
                A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                Comment

                • Jens_Muff
                  Master Brewer
                  • Sep 2011
                  • 2615

                  #9
                  Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                  Jeg vil sige, at hvis man bor i en lille lejlighed, som unddrtegnet, så ville en lille hjemme lever evt. en som Flair58 (ny på markedet) til 4-5k og evt. et steam aggregat giver væsentligt mere mening. (Du kan få dem væsentligt billigere)

                  Evt. kan man som sagt købe både ældre hjemme DB eller HX med og uden Rota til overkommelige penge, har haft flere i 5-8k klassen.
                  Selvom den er flot, så synes jeg godt nok det ser noget omstændeligt ud med Flair. Man skal have rigtig god tid til at stå og hygge og tålmodighed, ser det ud til (og helst være ene kaffedrikker i husstanden). Jeg har selv haft nogle år med Pavoni/Elektra micro casa og med unger rendende om benet og alm. travlhed, så blev savnet af en trevejsventil og hurtig steamer for stort i længden. Men folks behov er jo forskellige. Jeg sætter stor pris på at kunne lave 5 mælkedrikke på under 10 min, når man lige har gæster.
                  - La Pavoni
                  - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                  - Aillio Bullet R1
                  - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                  Comment

                  • malling
                    Master Brewer
                    • Apr 2011
                    • 4545

                    #10
                    Sammenligning af Elektra A3, Vibiemme Lollo og Magister ES60 Stilo - alle 1gr

                    Oprindeligt indsendt af Jens_Muff Se indlæg
                    Selvom den er flot, så synes jeg godt nok det ser noget omstændeligt ud med Flair. Man skal have rigtig god tid til at stå og hygge og tålmodighed, ser det ud til (og helst være ene kaffedrikker i husstanden). Jeg har selv haft nogle år med Pavoni/Elektra micro casa og med unger rendende om benet og alm. travlhed, så blev savnet af en trevejsventil og hurtig steamer for stort i længden. Men folks behov er jo forskellige. Jeg sætter stor pris på at kunne lave 5 mælkedrikke på under 10 min, når man lige har gæster.
                    Som jeg ser det så er det nu ikke mere omsonst ud end mange klassiske pumpe maskiner, hvor du skal have den tændt på den gode side af en time. I henhold til ikke mindst HX maskiner hvor du skal lave adskillige flush for, at opnå den højst mulige temperaturstabilitet og konsistens. På den tid det tager mig, at komme igennem T1 og andre Proff HX flush rutine, ville jeg kunne nå at lave et skud og drikke den, med en flair58. Oveni er ventetiden 5min, dvs. Mindre energispild og vandspild, hvilket er blevet en kæmpe hurdle for mig personligt angående espressomaskiner i et hjemmemiljø (decent undtaget).

                    E61 db er marginalt bedre, fordi de har kolde næser og derfor helst skal have et opvarmnings flush, igen vandspild, og har man ikke brugt disse ganske meget, er det gammel vand der er blevet opvarmet dusinvis af gange, hvilket ikke er optimalt for smagen og apropos vand så er det umuligt at opnå optimalt vand til en espressomaskine pga. du løber ind i enten tilkalkning eller korrosion, så man laver masive kompromiser på den front.

                    En åben konstruktion som flair58 tillader også nemmere at lege med forskelligt vand, bønner og man skal ikke bekymre sig om det sædvanlige vedligehold, såsom, backlflush, smøring af lejre o.s.v, afkalkning af maskinen herunder bryghovedet (som ofte er frygteligt at afkalke), du kan også pressure profile dine skud.

                    Så ja der er måske lidt ekstra arbejde under selve skuddet i forhold til visse maskiner, men når man så fjerne alt det andet du slipper for, som du skal gøre på alm. espressomaskiner, så er mængden af arbejde ikke så forskellig igen, det er blot forskellige rutiner, på forskellige tidspunkter.

                    For mig er det omtrent så omsonst som at brygge en filter bryg, og jeg ville kunne nå at brygge et skud og rengøre på nogenlunde samme tid.
                    Last edited by malling; 9. April 2021, 17:15.
                    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                    Comment

                    • Jens_Muff
                      Master Brewer
                      • Sep 2011
                      • 2615

                      #11
                      Oprindeligt indsendt af malling Se indlæg
                      Som jeg ser det så er det nu ikke mere omsonst ud end mange klassiske pumpe maskiner, hvor du skal have den tændt på den gode side af en time. I henhold til ikke mindst HX maskiner hvor du skal lave adskillige flush for, at opnå den højst mulige temperaturstabilitet og konsistens. På den tid det tager mig, at komme igennem T1 og andre Proff HX flush rutine, ville jeg kunne nå at lave et skud og drikke den, med en flair58. Oveni er ventetiden 5min, dvs. Mindre energispild og vandspild, hvilket er blevet en kæmpe hurdle for mig personligt angående espressomaskiner i et hjemmemiljø (decent undtaget).

                      E61 db er marginalt bedre, fordi de har kolde næser og derfor helst skal have et opvarmnings flush, igen vandspild, og har man ikke brugt disse ganske meget, er det gammel vand der er blevet opvarmet dusinvis af gange, hvilket ikke er optimalt for smagen og apropos vand så er det umuligt at opnå optimalt vand til en espressomaskine pga. du løber ind i enten tilkalkning eller korrosion, så man laver masive kompromiser på den front.

                      En åben konstruktion som flair58 tillader også nemmere at lege med forskelligt vand, bønner og man skal ikke bekymre sig om det sædvanlige vedligehold, såsom, backlflush, smøring af lejre o.s.v, afkalkning af maskinen herunder bryghovedet (som ofte er frygteligt at afkalke), du kan også pressure profile dine skud.

                      Så ja der er måske lidt ekstra arbejde under selve skuddet i forhold til visse maskiner, men når man så fjerne alt det andet du slipper for, som du skal gøre på alm. espressomaskiner, så er mængden af arbejde ikke så forskellig igen, det er blot forskellige rutiner, på forskellige tidspunkter.

                      For mig er det omtrent så omsonst som at brygge en filter bryg, og jeg ville kunne nå at brygge et skud og rengøre på nogenlunde samme tid.
                      Nu er vores måder at tilgå kaffebrygning nok også ret forskellige, kan jeg høre. Jeg har maskinen stående tændt hele tiden, når jeg er hjemme, og jeg lever med de par eller 3 dl om dagen, der spildes. Min hx Fracino Classico skyder ca 93-94c vand ud uden at flushe noget særligt. Den tænder automatisk en time før jeg står op, så den er gennemvarm og det samme, inden jeg kommer hjem fra job.

                      Jeg laver jeg dagligt i snit 7-8 skud hvoraf og bruger ikke mere end 20 min i alt foran maskinparken. Og det er selvom der skal mælk til et par af dem også. Jævnligt står jeg og skal trække 3-4 i træk.

                      Men hvis man alligevel er neurotisk/ekstremt sirlig omkring sin brygning (og det er ikke negativt ment) ja så har du ret i, at man næsten lige så godt kan gå den mere manuelle vej.

                      Sendt fra min GM1903 med Tapatalk
                      - La Pavoni
                      - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                      - Aillio Bullet R1
                      - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                      Comment

                      • malling
                        Master Brewer
                        • Apr 2011
                        • 4545

                        #12
                        Oprindeligt indsendt af Jens_Muff Se indlæg
                        Nu er vores måder at tilgå kaffebrygning nok også ret forskellige, kan jeg høre. Jeg har maskinen stående tændt hele tiden, når jeg er hjemme, og jeg lever med de par eller 3 dl om dagen, der spildes. Min hx Fracino Classico skyder ca 93-94c vand ud uden at flushe noget særligt. Den tænder automatisk en time før jeg står op, så den er gennemvarm og det samme, inden jeg kommer hjem fra job.

                        Jeg laver jeg dagligt i snit 7-8 skud hvoraf og bruger ikke mere end 20 min i alt foran maskinparken. Og det er selvom der skal mælk til et par af dem også. Jævnligt står jeg og skal trække 3-4 i træk.

                        Men hvis man alligevel er neurotisk/ekstremt sirlig omkring sin brygning (og det er ikke negativt ment) ja så har du ret i, at man næsten lige så godt kan gå den mere manuelle vej.

                        Sendt fra min GM1903 med Tapatalk
                        Ja hvis man skyder den mængde også i træk, så er det selvfølgelig et noget andet brugsmønster. Jeg tror sjældent jeg får skudt mere end et par skud af på en dag, udover de to filterbryg jeg også brygger.

                        I dit scenario, så vil man også kunne tømme mere end de fleste små brygkedel på en dag, så du løber heller ikke ind i nævnte problem og har selvfølglig brug for nogle lidt andre karakteristikker.

                        Problemet med en maskine som T1 er at den er lavet til højere flow, hvorfor den har en ret speedy recovery, bruger du den i det den er designet til er den meget stabil i skuddet og fra skud til skud. Men i et hjem når den at recover og for at få det samme kvalitet ud skal du igennem en lidt afsindig flush rutine hver gang du skal lave dit første skud, de efterfølgende sidder forholdsvis i skaber back to back. Noget jeg også har oplevet med andre proff hx’er. Du kan dog med T1 sænke kedel trykket forholdsvis nemt og installere en gicelur og du skal så kun flushe beskedent (du kan nemt indstille den så den slet ikke skal flushes) men så mister den sin recovery og steam evner mister noget power.

                        Men ja jeg elsker nørde detaljer og så spare jeg ikke meget med en pumpe maskine.
                        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                        Comment

                        • Jens_Muff
                          Master Brewer
                          • Sep 2011
                          • 2615

                          #13
                          Jeg argumenterer heller ikke for, at de store der er den ideelle løsning til ham. Det har I sikkert ret i. I hvert fald at der er en masse ulemper ved dem ift. hjemmebrug. Jeg pointerer blot, at jeg har været på den mere manuelle vogn, og at jeg fandt det for besværligt til mine behov og min dagligdag, og jeg endte med at bruge den for lidt. Og når den først havde stået stille i 3-5 dage, så ville jeg skulle starte helt forfra med at skyde ind. Så fik jeg måske ikke lige brygget alligevel den dag. Og har den først havde stået stille i 10-14 dage skulle bønnerne i hopperen smides ud. Det resulterede i, at jeg fik den brugt endnu mindre.

                          Og den dårligste espressomaskine er nu engang den, der ikke bliver brugt

                          Sendt fra min GM1903 med Tapatalk
                          - La Pavoni
                          - Mahlkönig K30 Vario og Mahlkönig Guatemala
                          - Aillio Bullet R1
                          - Tjek i øvrigt Bønneklubben ud på Facebook

                          Comment

                          • malling
                            Master Brewer
                            • Apr 2011
                            • 4545

                            #14
                            Oprindeligt indsendt af Jens_Muff Se indlæg
                            Jeg argumenterer heller ikke for, at de store der er den ideelle løsning til ham. Det har I sikkert ret i. I hvert fald at der er en masse ulemper ved dem ift. hjemmebrug. Jeg pointerer blot, at jeg har været på den mere manuelle vogn, og at jeg fandt det for besværligt til mine behov og min dagligdag, og jeg endte med at bruge den for lidt. Og når den først havde stået stille i 3-5 dage, så ville jeg skulle starte helt forfra med at skyde ind. Så fik jeg måske ikke lige brygget alligevel den dag. Og har den først havde stået stille i 10-14 dage skulle bønnerne i hopperen smides ud. Det resulterede i, at jeg fik den brugt endnu mindre.

                            Og den dårligste espressomaskine er nu engang den, der ikke bliver brugt

                            Sendt fra min GM1903 med Tapatalk
                            Enig i at maskinen skal passe til behovet og temperamentet.

                            Men det viser også hvor svært det kan være at råde andre, da man ofte tager udgangspunkt i egne erfaringer.

                            Jeg har selv haft fuld proff hx, prosumer db, prosumer hx, små hjemme lever. Reelt syntes jeg egentligt meget få egentligt er hjemme egnede, mere om det senere.

                            For de fleste ville det nok stadig pga. den nuværende manglende udvikling stadig være en prosumer db der giver mest mening, ingen eller minimal med flush rutiner, temperatur surfing eller tryk profilering, og man kan lære at koncentrere sig om alle de andre vigtige indstillinger/parametre. Hverken Hx, enkelt kedel, lever, eller profil maskiner er vel reelt begynder maskiner, eftersom alle introducere andre parametre, som kan forlænge læringskurven eller som gør det svære at ramme en ensartet konsistens.

                            Min tanke var dog også, at når folk nævner begrænset plads, så vil jeg sige man nøje skal tænke sig nøje om.. Jeg har haft alle kategorier under de forhold, den sidste jeg vil anbefale er store monstrummer, det tager vigtig plads og ser helt mærkværdigt ud i et lille køkken.

                            Jeg tror vi måske snart står overfor en evolution på hjemme espressomaskine fronten. Grundlæggende er de fleste prosumer maskiner jo bare skrumpede pro kedel maskiner, og kedler uden opsyn og især med manglende vedligehold er opskrift på problemer, flere af os har vel hørt om
                            maskiner der er eksploderet. En god hjemmemaskine ville være en der kan varme op hurtigt og hvor vandet bliver varmet op på “bestilling”, herved reducere strøm og vand spild og samtidigt brygger man altid på frisk vand, som herved reducere sikkerheds og sundheds problemerne ved kedel maskiner. En maskine der ikke introducere mærkværdige flush rutiner som gør det for svært og besværligt og samtidigt en maskine der ikke fylder mere end andre husholdnings køkken apparater og passer ind i et moderne hjem, der er vi desværre ikke helt endnu, hvertfald ikke for menneskepenge. Men lur mig ikke om vi ser det indenfor en 5år. Men i det mindste kan man da få andet end blankpoleret stål maskiner i dag, for hold op hvor kan det se mærkeligt malplaceret ud i mange køkkener, rent æstetisk.
                            A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                            Comment

                            • malling
                              Master Brewer
                              • Apr 2011
                              • 4545

                              #15
                              OP kunne med fordel nævne forventet brug.

                              1. Hvor mange skud ser du der producere på en dag.
                              2. Hvor mange skud i streg.
                              3. Hvor stor del vil være mælkebaseret.
                              4. Vil du ofte skulle servere for andre end dig selv.
                              5. Skal den bruges til andet end private formål.
                              6. Hvor mange gange om ugen skal den bruges.
                              7. Hvad er du villig til at gå på kompromis med.
                              8. Hvad er din ideelle maskine
                              9. Hvor automatisk fortrækker du at processen er.
                              A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                              Comment

                              Working...
                              X