Dual boiler maskiner og strøm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • KimH
    Espresso
    • May 2007
    • 547

    Dual boiler maskiner og strøm

    Hej,

    Når man læser om dual boiler maskiner som Alex Duetto og La Spaziale S1 i diverse amerikanske forums drejer emnet sig tit om strømkredsløbet i private hjem kam klare mosten :dry:

    For at kunne køre med begge varmeelementer på samme tid kræves der et 110V, 20 amp. kredsløb. Man kan dog indstille maskinerne til at køre ved \'15 amp. mode\'. Det vil sige at kun et varme element ad gangen.

    Hvordan forholder dette sig her i DK med 230V? Vil man have samme problem i et almindeligt parcelhus?

    PS. Jeg er dum i strøm, så jeg håber i vil skære al strømsnakken ud i pap :silly:

    /Kim
    - La Spaziale S1 Dream
    - Bestmax S
    - Ceado E37S
    - Rancilio Rocky SD
    - Hottop B
  • FlemmingRiis
    Mellemristet
    • Jul 2008
    • 248

    #2
    Reual boiler maskiner og strøm

    KimH wrote:
    Hej,

    Når man læser om dual boiler maskiner som Alex Duetto og La Spaziale S1 i diverse amerikanske forums drejer emnet sig tit om strømkredsløbet i private hjem kam klare mosten :dry:

    For at kunne køre med begge varmeelementer på samme tid kræves der et 110V, 20 amp. kredsløb. Man kan dog indstille maskinerne til at køre ved \'15 amp. mode\'. Det vil sige at kun et varme element ad gangen.

    Hvordan forholder dette sig her i DK med 230V? Vil man have samme problem i et almindeligt parcelhus?

    PS. Jeg er dum i strøm, så jeg håber i vil skære al strømsnakken ud i pap :silly:

    /Kim
    110V 20amp = 220v 10amp dvs helst sin egen gruppe som jeg forstår det da du vil kunne sprænge en sikring hvis feks mikroen kører samtidig med at maskinen har max travlt.

    så ud i sikrings kassen og se hvor mange grupper du har ind evt post en billede find den der er mindst belastet og smid det der.

    Comment

    • Thybo
      Mørkristet
      • Oct 2007
      • 307

      #3
      Reual boiler maskiner og strøm

      Hvis man har et \"nyt\" køkken, burde ham have 2 grupper i køkkenet. (man kan jo lige checke selv), men tit køre en af grupperne for sig selv, eller sammen med nogle værelser, og der er jo ikke så meget belastning på, så der burte det være muligt =)
      8270 Højbjerg

      Pour over - The Second Best Use for Your Right Hand

      Nuova Simonelli Musica, Casadio , Mahlkönig Guatemala , Hottop Analog
      og de fleste manuelle brygmetoder www.thybo.org

      Comment

      • sorensen_dk
        Grøn bønne
        • Nov 2007
        • 10

        #4
        Reual boiler maskiner og strøm

        Sagde strøm nørden ;-)
        Rancilio Silvia
        Rancilio Rocky
        Bodum Columbia + Eileen 8-cup

        Ever tried PNG with a hint of robusta as basis of a latte?

        Comment

        • KimH
          Espresso
          • May 2007
          • 547

          #5
          Reual boiler maskiner og strøm

          Tak for alle de strømkyndige svar. Jeg må lige prøve at afbryde de enkelte grupper hver for sig, for at se hvilke stik der hænger sammen.

          Er der nogen af jer med Duetto eller andre dual boiler maskiner der har oplevet problemer med sikringer der springer??

          Man risikerer vel ikke at sikringerne springer hvis begge varmeelemeter tilfældivis er tændt når man samtidig kværner lidt kaffe.

          /Kim
          - La Spaziale S1 Dream
          - Bestmax S
          - Ceado E37S
          - Rancilio Rocky SD
          - Hottop B

          Comment

          • MoBak
            Administrator
            • May 2007
            • 3610

            #6
            Reual boiler maskiner og strøm

            Jeg oplevede i hvert fald ingen problemer hverken med VBM PID eller Duettoen. Jeg bor så også i et hus der kun er 4 år gammelt, så der må man antage, at tingene er lavet på moderne vis. Jeg vil oven i købet tro, at jeg også har kørt med el-kedel samtidig med at maskinerne har være tændt på begge varmelegemer.

            OT: Tillykk med din kommende kværn. Får den selskab af en dualboiler snart, eller...?
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

            La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter


            1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

            Comment

            • KimH
              Espresso
              • May 2007
              • 547

              #7
              Reual boiler maskiner og strøm

              MoBak wrote:
              Jeg oplevede i hvert fald ingen problemer hverken med VBM PID eller Duettoen. Jeg bor så også i et hus der kun er 4 år gammelt, så der må man antage, at tingene er lavet på moderne vis. Jeg vil oven i købet tro, at jeg også har kørt med el-kedel samtidig med at maskinerne har være tændt på begge varmelegemer.
              Rart at høre et eksempel fra den virkelige verden.

              MoBak wrote:
              OT: Tillykk med din kommende kværn. Får den selskab af en dualboiler snart, eller...?
              Jo tak Jeg er ihvertfald begyndt at kigge lidt på de forskellige muligheder B) ..........Og så ved vi jo alle godt hvordan historien ender....... :evil:
              - La Spaziale S1 Dream
              - Bestmax S
              - Ceado E37S
              - Rancilio Rocky SD
              - Hottop B

              Comment

              • Michael H
                Lysristet
                • Apr 2008
                • 51

                #8
                Reual boiler maskiner og strøm

                KimH wrote:
                Tak for alle de strømkyndige svar. Jeg må lige prøve at afbryde de enkelte grupper hver for sig, for at se hvilke stik der hænger sammen.

                Er der nogen af jer med Duetto eller andre dual boiler maskiner der har oplevet problemer med sikringer der springer??

                Man risikerer vel ikke at sikringerne springer hvis begge varmeelemeter tilfældivis er tændt når man samtidig kværner lidt kaffe.

                /Kim
                Jeg havde store betænkeligheder da jeg bestilte min Synesso tilbage i januar, da specifikationerne sagde 2000 og 700 Wattvarmelegemer , altså over 10 ampere.
                Det har vist sig ikke at være noget problem så længe opvaskemaskinen eller mikroovnen er ikke er på under opstarten, (det tager ca. 10 min for dampkedlen at komme op på temp.)
                Derefter kan jeg bruge mikroovn og hvad der ellers er.


                Michael
                Synesso Cyncra
                Mazzer Mini Electronic -A
                Reg Barber 58,6 mm US, Euro, Flat og C-Flat
                Alessi 9090-6 Moka

                Comment

                • Hobzon
                  Coffeeholic
                  • Dec 2007
                  • 1426

                  #9
                  Reual boiler maskiner og strøm

                  Også noget jeg har overvejet, jeg undersøgte det ved at spørge en elektrikerm og han svarede:

                  220 volt i DK er ikke altid 220 volt. Det kan faktisk godt svinge mellem 210 of 230 volt. Hovedparten af tiden vil der dog være tale om ret stabile 220 volt - så lad os bruge dette som udgangspunkt.

                  Watt = Spænding * Ampere, så derfor blive den effekti du kan trække på en given sikring som følger:

                  10 ampere * 220 volt = 2200 watt
                  16 ampere * 220 volt = 3520 watt

                  Med andre ord - du kan sagten trække en Izzo Alex Duetto eller en Vibiemme Super PID på en enkelt gruppe med en 10-amperes sikring.
                  Henrik Delfer (a.k.a. Hobzon)
                  Østerbro

                  La Marzocco GS3
                  Mahlkönig K30 Vario


                  Jeg tror mennesket får udrettet så meget, ikke fordi vi er smarte, men fordi vi har modsatrettede tommelfingre så vi kan lave kaffe. (F. Rosenberg)

                  Comment

                  • Skurken
                    Master Brewer
                    • Jun 2008
                    • 1985

                    #10
                    Reual boiler maskiner og strøm

                    Hobzon wrote:
                    Også noget jeg har overvejet, jeg undersøgte det ved at spørge en elektrikerm og han svarede:

                    220 volt i DK er ikke altid 220 volt. Det kan faktisk godt svinge mellem 210 of 230 volt. Hovedparten af tiden vil der dog være tale om ret stabile 220 volt - så lad os bruge dette som udgangspunkt.

                    Watt = Spænding * Ampere, så derfor blive den effekti du kan trække på en given sikring som følger:

                    10 ampere * 220 volt = 2200 watt
                    16 ampere * 220 volt = 3520 watt

                    Med andre ord - du kan sagten trække en Izzo Alex Duetto eller en Vibiemme Super PID på en enkelt gruppe med en 10-amperes sikring.
                    Jeps, problemet opstår først når din the-elskende samlever beslutter sig for at koge 2 liter vand på elkedlen samtidig på samme gruppe. Så man kan godt være nødt til at tænke sin placering af tingene igennem, så man forsøger at sætte dual boileren på en gruppe hvor der ikke står andre apparater der sluger meget strøm i korte intervaller. Ellers skal man selvfølgelig bare overbevise sin samlever om glæden ved god kaffe, men egen erfaring siger mig at det ikke altid er muligt...
                    Mvh. Anders


                    Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

                    Comment

                    • johnster
                      Master Brewer
                      • Jun 2011
                      • 1756

                      #11
                      Reual boiler maskiner og strøm

                      Er der nogen, som ved hvordan dette er for den nye Izzo Alex Duetto II?
                      Jeg har spurgt fyren i Moccashop og han siger bare, at den kører på almidelig husholdnings strøm.
                      Det har min Gaggia Achille da også gjort uden problemer.
                      Men min Qooker skal f.eks. have sin egen 13Amp gruppe, så jeg synes det kunne være rart at se et datablad på Duetto\'en.
                      Er der nogen, som har et link til dette på nettet et eller andet sted?
                      Jeg kan ikke engang finde en hjemmeside for producenten. :S

                      /John
                      Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                      Compak K10 Fresh
                      Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                      Philips Café Gourmet

                      Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                      Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                      Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                      Comment

                      • sps79
                        Coffeeholic
                        • Jul 2010
                        • 1263

                        #12
                        Reual boiler maskiner og strøm

                        johnster wrote:
                        Er der nogen, som ved hvordan dette er for den nye Izzo Alex Duetto II?
                        Jeg har spurgt fyren i Moccashop og han siger bare, at den kører på almidelig husholdnings strøm.
                        Det har min Gaggia Achille da også gjort uden problemer.
                        Men min Qooker skal f.eks. have sin egen 13Amp gruppe, så jeg synes det kunne være rart at se et datablad på Duetto\'en.
                        Er der nogen, som har et link til dette på nettet et eller andet sted?
                        Jeg kan ikke engang finde en hjemmeside for producenten. :S

                        /John
                        Ifølge bellabarista bruger den max 2550W.
                        Nu ved jeg jo intet om din el installation. Men hos mig ville den sagtens kunne køre, dog uden andre belastende aktive prudukter.

                        Stærkstrømsbekendtgørelsen siger min. 3 stikkontakter i et køkken som er fordelt på min. 2 grupper. Dvs. 3 ledige stikkontakter der ikke er optaget konstant.

                        Din cooker har egen gruppe for at undgå en overbelastning. Det er meget normalt.

                        Men, hvis det er muligt, så vil jeg bestemt anbefale dig en dedikeret stikkontakt. Om det så er en ny 13A gruppe eller en stikkontakt der er forbundet til kraftstikket ved ovn/opvaskemaskine, spiller ingen rolle. Hos mig er det det sidste. Dog har min oscar kun en effekt på 1200W.
                        2550W ved max er ca. 11A ( 2550W/230V ), hvilket giver dig et lille råderum til resten af husets tilsluttet el-apperater.
                        Igen, afhændig af din el installation.

                        Spørg endelig, jeg hjælper gerne
                        -
                        Søren P. Schmidt
                        LMWDP #393
                        -
                        Faema C84 - VST 18 & Synesso
                        Mazzer Super Jolly
                        Mahlkönig Vario
                        Pullman Jarrah stamper
                        La Pavoni Europiccola
                        Porlex Tall Grinder & Zassenhaus Mokka Grinder
                        Concept Art stamper

                        Comment

                        • johnster
                          Master Brewer
                          • Jun 2011
                          • 1756

                          #13
                          Reual boiler maskiner og strøm

                          Tak for info. Ja, det der er relevant er jo hvad den bruger af max amp.
                          Hvis det er omkring 10amp, kan den jo ikke sidde sammen med noget andet der kører samtidig.
                          Der er derfor min Quooker har sin egen gruppe. Min ovn med pyrolyse vil også have sin egen gruppe med 16amp, men det havde vi ikke lige, så den blev bare sat på, hvor den eksisterende ovn kørte med max 10amp. Det har hidtil virket uden problemer, også når vi kører pyrolyse. :S
                          Nå, men da jeg jo laver bryggers om, for at få den nye maskine ind, får jeg også lige min elektriker ud og slår min lille guirlande af eltavle og seperate grupper sammen til én ny tavle. Men det begynder at blive en udfordring at holde sig til én tavle, hvis Quooker, ovn og espresso maskine skal have hver sin gruppe.
                          Jeg kan selvfølgelig beholde en af de ekstra seperate grupper bare for en sikkerheds skyld, men det ville nu være rart at se, hvad specifikationerne for maskinen siger.
                          Men med det du siger, lyder det jo som om, at den skal have sin egen gruppe.


                          /John.
                          Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                          Compak K10 Fresh
                          Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                          Philips Café Gourmet

                          Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                          Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                          Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                          Comment

                          • Skurken
                            Master Brewer
                            • Jun 2008
                            • 1985

                            #14
                            Reual boiler maskiner og strøm

                            Min La Spaz burde også have sin egen gruppe. Ikke desto mindre har den det ikke og vi har aldrig haft problemer. Jeg er ikke el nørd, men virker lidt som om teori og praksis ikke altid hænger sammen?

                            Vi kan køre med ovn, mikroovn, og hele svineriet samtidig uden problemer, hvilket ikke burde kunne lade sig gøre på 10 amp.
                            Mvh. Anders


                            Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

                            Comment

                            • johnster
                              Master Brewer
                              • Jun 2011
                              • 1756

                              #15
                              Reual boiler maskiner og strøm

                              Ja, min elektriker er også noget forundret over, at min ovn kører med pyrolyse og det hele. :lol:
                              Nå, hvis jeg ikke får noget konkret data på den, så må jeg jo se, hvad man siger til det.

                              Ifølge Kaffe Agenterne er dette Izzo\'s hjemmeside.
                              Men jeg kan nu ikke lige finde Izzo maskinerne. Kun kaffe. :S


                              /John.
                              Izzo Alex Duetto II Dual Boiler PID 2011, Brita Purity C
                              Compak K10 Fresh
                              Pullman VST 58.35mm, VST 18, 20, VST Lab, ExtractMoJo, MoJoToGo, Brewista

                              Philips Café Gourmet

                              Mahlkönig Vario (metal burrs), Lido 3
                              Driver, Clever m. Kaffeologie stål filter, Kalita Wave, Espro Press, Bodum French Press, Aeropress, Chemex CM-4 m. Kone MK 2+3, Santos kolbe, V60, Buono m. flow restrictor

                              Being satisfied is a terrible place to be. - James Hoffmann

                              Comment

                              Working...
                              X