Første popcorn rist

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • mathies
    Lysristet
    • Aug 2014
    • 60

    Første popcorn rist

    Så fik jeg fat i min popper og kunne ikke lade vær med at prøve den med det samme

    Jeg smed 100 g i den, hvilket passede med at de grønne bønner pulserede meget svagt (dette blev ok kraftigt hen med slutningen)

    1:30-2:00 bønnerne bliver gule
    3:40 1. c starter
    5:00 1. c slutter
    6:00 2. c starter
    6:10 Jeg slukker maskinen og køler bønnerne ned

    Færdige resultat er 85 g.

    Click image for larger version

Name:	2015-09-14 20.47.09.jpg
Views:	1
Size:	48,2 KB
ID:	234994

    Hvad jeg jeg gøre for at optimere processen, ønsker en lidt lysere bønne.
    Og jeg tænker også at riste tiden er alt for kort..?
    Skal nok lige sige jeg ikke har ret meget forstand på kafferistning
  • mathies
    Lysristet
    • Aug 2014
    • 60

    #2
    Nu fik jeg tunet blæseren lidt hvilket gav en meget længere ristetid:

    Igen 100g grønne bønner som pulsere meget fra starten !

    1:00 130c
    2:00 160c
    3:00 173c gule
    4:00 182c
    5:00 189c
    6:00 192c
    7:00 200c
    8:00 202c
    9:00 204c
    10:00 207c
    11:00 208c 1.c (kun et knæk)
    12:00 208c

    Mellem 12-16 minutter sker der ikke rigtig mere, og temp svinger mellem 208-209
    Jeg vælger at stoppeefter 16 min ..

    Slut resultat 84 g

    Click image for larger version

Name:	2015-09-14 22.19.50.jpg
Views:	1
Size:	69,8 KB
ID:	226943

    Jeg tænker jeg skal prøve at tilføje lidt flere bønner, nu hvor blæseren er blevet kraftigere måske 10-15 gram, dette vil minimere luftgennemstrømningen og hæve temp.

    Men hvad skal jeg sådan skyde efter at ramme ?

    Her tænker jeg:
    - Temp ved 1c
    - Tid ved 1c
    - evt. tid ved 2c
    - Max/slut temp
    - osv
    Last edited by mathies; 14. September 2015, 22:32.

    Comment

    • ChristianS
      Coffeeholic
      • Apr 2015
      • 1012

      #3
      Hvis du ønsker en lysere bønne skal du stoppe tidligere. Så tidligt som kort efter start på første knæk - i ovenstående eksempel 4-4:30.

      Jeg har ristet en del i en popcornmaskine (faktisk to forskellige), som ristede meget a la dine tider her. Jeg gik modifikationsvejen og endte med at køre blæser og varmelegeme hver for sig og sad så og slukkede/tændte for varmelegemet med et sukkertermometer i bønnerne.

      I den forbindelse gik jeg nok lidt for langt med spændingen på blæseren, og kombineret med at et af bladene i blæseren knækkede blev det en frygteligt larmende maskine. Faktisk så meget, at jeg ikke syntes, det var spændende længere. Så pt er jeg i gang med at overveje næste projekt, om det skal være en ny popcornmaskine, men lavere spænding på blæseren - eller om det skal være en helt anden løsning.

      Men hvis du sådan lidt lavpraktisk skal prøve at strække ristetiden lidt, kan det hjælpe med en mindre mængde bønner, da mere af luften (og varmen) så slipper forbi bønnerne.
      Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

      Kværne: Niche Zero, Santos 01
      Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
      Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

      Comment

      • ChristianS
        Coffeeholic
        • Apr 2015
        • 1012

        #4
        Hov, du nåede at få skrevet i mellemtiden. Hvordan har du konkret tunet blæseren? Hvis du skruer lidt ned for det, kan du nok godt ramme en balance et sted, hvor første knæk nåes omkring 9-10 minutter, hvilket for mig har givet de bedste resultater.
        Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

        Kværne: Niche Zero, Santos 01
        Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
        Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

        Comment

        • mathies
          Lysristet
          • Aug 2014
          • 60

          #5
          Hej Christian tak for svarende

          Ja tunet er måske så meget sagt, men jeg har udvidet alle ribberne/hullerne i bunden så blæseren kan skyde mere varm luft igennem kammeret
          Ydereliger har jeg borret et par ekstra luft huller i bunden..

          I morgen vil jeg prøve at smide 10 g. ekstra bønner i for at se om jeg kan kommere tættere på de 9-10 min
          Alt afhængig af hvad der sker vil jeg gøre nogle af hullerne mindre igen eller evt. tilføje flere bønner

          Hehe det bliver spændende at se
          hvilken maks temperatur ligger du ca på ?

          Comment

          • ChristianS
            Coffeeholic
            • Apr 2015
            • 1012

            #6
            Maks temperatur er svært at sige noget generelt om - det afhænger rigtig meget af bønner og ikke mindst af termometeret.

            Men for mit seneste specifikke setup var det ca. 200 grader.
            Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

            Kværne: Niche Zero, Santos 01
            Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
            Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

            Comment

            • MichaelL
              Grøn bønne
              • Sep 2015
              • 6

              #7
              Jeg har ristet i en Severin popper - min erfaring er, at den kan tage 100g. Det bliver så reduceret til ca. 85g. Hvis jeg prøver med mere, bliver en del smidt ud sidst i processen, når de fylder mere og bliver lettere. Til Espresso har jeg kørt 8:30, som er mest efter vurdering ud fra farve. Jeg kan høre 1C, men ikke 2C. Måske flyder det blot sammen???

              Click image for larger version

Name:	Kaffe.JPG
Views:	1
Size:	41,4 KB
ID:	226948

              Comment

              • mathies
                Lysristet
                • Aug 2014
                • 60

                #8
                Så fik jeg kørt 3. rist..

                Denne gang har jeg monteret en lille skorsten på maskine så jeg har mulighed for at fylde +100g i
                Ved de første 2 ristninger sad termometret helt i bunden (tættest på den varme luft) denne gang er det monteret midt i røret mellem alle bønnerne!

                Bønnerne pulsere let i starten, lidt en mellemting mellem første og anden rist

                Denne gang 110 g grønne bønner

                1:00 100c
                2:00 149c
                3:00 168c gule
                4:00 180c
                5:00 186c
                6:00 192c
                7:00 196c
                8:00 199c
                9:00 201c
                9:18 201c 1.c igen kun 1 "højt"
                10:00 202c
                11:00 204c
                12:00 206c

                Mellem 9:18 - 12:00 er jeg konstant i tvivl om jeg kan høre en sagte knitren, eller om det bare er bønnerne der larmer når de rammer siderne af røret.
                Jeg er dog overvist om de knitre meget lidt, lavere end det 2.c jeg høre ved min første rist!

                Slut væget = 96 g

                Click image for larger version

Name:	2015-09-15 18.49.40.jpg
Views:	1
Size:	46,8 KB
ID:	226950

                Selvom jeg ramte 1.c omkring det planlagte tidspunkt tænker jeg, at køre en rist mere men med 120g for at se om det er muligt at få bønnerne til at knække "ordenligt"
                Last edited by mathies; 15. September 2015, 19:11.

                Comment

                • mathies
                  Lysristet
                  • Aug 2014
                  • 60

                  #9
                  4 rist.

                  Samme opsætning som ovenstående dog med 120 gram grønne bønner:

                  Bønnerne pulsere en anelse mere end første rist med 100g før jeg "tunede" den.

                  1:00 103c
                  2:00 148c
                  3:00 170c gule
                  4:00 181c
                  5:00 190c
                  6:00 195c
                  7:00 201c
                  8:00 203c 1.c
                  9:00 205c
                  10:00 207c
                  11:00 210c

                  Click image for larger version

Name:	2015-09-15 19.39.36.jpg
Views:	1
Size:	45,8 KB
ID:	226951
                  Resultat : 104g
                  Denne gang er der ingen tvivl mellem 8:00-11:00 kommer der adskillige højre knæk og knitren imellem.
                  Selv om jeg er meget grøn i faget har jeg en ide om at 1.c spænder over for lang tid især når jeg ønsker et lidt lysere rist.
                  Tænker det vil være en god ide med en temp forøgelse så snart jeg høre 1.c ret mig hvis jeg tager fejl ?

                  Jeg kunne godt smide 10g mere i tror stadig godt blæseren ville kunne vende bønnerne, dette ville give en højere temp, men da jeg skal ramme 1.c ved 9-10 min ville dette ikke være at fortrække.
                  Tænker at lave et lille låg til min "skorsten" med huller i som jeg kan smide på når jeg høre 1.c dette ville forhindre maskinen i at komme af med varmen og få temperatuen til at stige i røret..


                  Lyder det helt tosset ?
                  Last edited by mathies; 15. September 2015, 20:04.

                  Comment

                  • ChristianS
                    Coffeeholic
                    • Apr 2015
                    • 1012

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af mathies Se indlæg
                    Denne gang er der ingen tvivl mellem 8:00-11:00 kommer der adskillige højreknæk og knitren imellem.
                    Selv om jeg er meget grøn i faget har jeg en ide om at 1.c spænder over for lang tid især når jeg ønsker et lidt lysere rist.
                    Tænker det jeg ønsker er et temp forøgelse så snart jeg høre 1.c ret mig hvis jeg tager fejl ?
                    Nej, hvis du ønsker en lysristet bønne ønsker du en forlængelse af af tiden efter/omkring 1. knæk. Og så vist nok stoppe omkring 20% af tiden senere. Dvs 12 minutter, hvis 1. knæk kommer ved 10 minutter. Personligt har jeg sigtet efter at få 1. knæk lidt tidligere end det, omkring 8-9 minutter.
                    Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

                    Kværne: Niche Zero, Santos 01
                    Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
                    Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

                    Comment

                    • mathies
                      Lysristet
                      • Aug 2014
                      • 60

                      #11
                      Tja hvad gør jeg så :P

                      Kan ikke komme flere bønner i 120 g er max med mindre jeg ønsker 1.c før 8:00 (hvilket jeg ikke gør)
                      Fylder jeg meget under 120g i høre jeg kun et højlydt knæk, og en meget lav knitren efterfølgende nærmest ingenting (skal 1.c ikke være mange høje knæk)

                      Comment

                      • ChristianS
                        Coffeeholic
                        • Apr 2015
                        • 1012

                        #12
                        Du stopper kort tid efter første gang, du hører et knæk. Så må du jo være i gang med 1. knæk og dermed i den lyse ende. Så kan du justere hvor lang tid 'kort tid' er. Om det er 30 sekunder eller to minutter må jo komme an på smagen.
                        Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

                        Kværne: Niche Zero, Santos 01
                        Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
                        Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

                        Comment

                        • mathies
                          Lysristet
                          • Aug 2014
                          • 60

                          #13
                          Okay super

                          Havde bare en ide om at hvis jeg kun hørte et knæk var der kun en bønne som reelt blev færdig, og de resterende aldrig ville nå til første knæk og derned ikke være noget værd, men har nok misforstået det

                          Jeg vil prøve at arbejde lidt med tiden efter 1. c men der går nok lige et par dage inden jeg rister igen. Tænker jeg lige skal drikke nogle af de sidste rist jeg har lavet først ..
                          Går ikke ud fra den første er meget værd ?

                          Comment

                          • ChristianS
                            Coffeeholic
                            • Apr 2015
                            • 1012

                            #14
                            Det kan jo komme an på en prøve - men den er jo nok en del til den mørke side.

                            Personligt havde jeg lidt samme oplevelse - men det hænger efter min vurdering sammen med den relativt larmende popcornmaskine.

                            Så jeg er gået ud fra især farve - kombineret med de knæk, jeg kunne høre.
                            Danmarksmester i Hjemmebarista 2016.

                            Kværne: Niche Zero, Santos 01
                            Espresso: Alex Duetro II PID (Tidligere blandt andet en Supermoddet Oscar med bl.a. appia steamhåndtag).
                            Sort: Hario V60, Chemex, Aeropress, stempelkande.

                            Comment

                            • mathies
                              Lysristet
                              • Aug 2014
                              • 60

                              #15
                              Ja det kan du have ret i

                              Syntes faktisk ikke min larmer så voldsomt, men det er åbenbart nok til jeg er i tvivl om jeg kan høre knæk eller ej
                              Tak for du deler dine erfaringer. Jeg vender tilbage når jeg får smagt på noget af det!

                              Comment

                              Working...
                              X