Erfaringer med La Spaziale Vivaldi S1 Mk II søges

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • KimH
    Espresso
    • May 2007
    • 547

    Erfaringer med La Spaziale Vivaldi S1 Mk II søges

    Hej,

    Jeg er så småt begyndt at drømme om at Andreja\'en på et tidspunkt skal skiftes ud med noget nyt legetøj ;-) I den forbindelse er jeg gået hen og blevet temmelig pjattet med en La Spaziale Vivaldi S1 Mk II. Jeg har dog et par spørgsmål som jeg håber nogle af jer kan svare på.

    1. I henhold til S1 buyers guide på Home-Barista.com, kan de amerikanske 110V maskiner operere på enten 15 eller 20 amp. kredsløb, hvor 15 amp. metoden sikrer at begge varme elementer ikke kører på samme tid. Jeg vil tro at denne metode vil være OK til mit brugsmønster. Men Er der nogen der ved hvordan det forholder sig på 230V udgaven af S1 og om der skulle være nogle problemer i et almindeligt dansk parcelhus?

    2. På min Andreja er jeg utrolig glad for min \'no-burn\' steam arm hvilket ikke er standard på en S1. Er steam armen på en S1 let at holde ren? Eller vil jeg komme til at savne no-burn\' armen fra min Andreja?

    3. Følger der et bundløst håndtag med til maskinen? Hvis ikke -> Er det til at opdrive et bundløst 53mm håndtag?

    4. Hvis nogen af jer derude har enten en La Spaziale Vivaldi S1 Mk I eller MKII, må i meget gerne skrive lidt om jeres erfaringer med maskinen.

    5. Nogen der har fundet den til en bedre pris end hos Bella Barista?

    Hvis nogen har interesse har Bella Barista en grundig gennemgang af maskinen her

    Og det var alt hvad jeg kunne komme i tanke om lige nu.

    /Kim
    - La Spaziale S1 Dream
    - Bestmax S
    - Ceado E37S
    - Rancilio Rocky SD
    - Hottop B
  • Journey
    Espresso
    • May 2007
    • 502

    #2
    Re:Erfaringer med La Spaziale Vivaldi S1 Mk II søg

    Hej..

    Jeg har ingen erfaringen med lige netop den maskine.. Men vi har en La Spaziale S5 ude på arbejdet..
    Men jeg ved da at den kun fåes i en udgave, hvad angår strømen..
    Det er en klassisk Dualboiler, som kan varme på begge kedeler samtidigt..
    Om det kan have noget og sige at de kun har 110 volt, aner jeg ikke..

    Men det fede er at den har en eco knap. Som gør at man kan vælge og slukke for dampkedelen, hvis du ikke regner med og skulle bruge den.
    Det er noget energi besparende. Og hvis man for det meste drikker ren espresso og kun nogen gange laver cappacino, så er det en fed løsning..

    ang damparmen så er det jo lige som de fleste maskiner.. Den skal jo alligevel tørres af lige efter steamning.
    Men man ville da gerne have no-burn arm.. Men det fåes til efter montering.. Kender dog ikke prisen..

    Men jeg er også meget interesseret i flere erfaringer.. Da jeg også har kigget lidt efter den..

    Man kan godt få bundløst.. men det er vist billigere og lave det selv..
    Hilsen Johnny

    Faema Legend S1
    Faema MD3000 Touch
    Mahlkoenig Vario
    Jura Ena 9 OneTouch

    Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

    Comment

    • Brownie
      Stamgæst
      • Jul 2007
      • 765

      #3
      Re:Erfaringer med La Spaziale Vivaldi S1 Mk II søg

      Hej Kim,

      kom du videre med dine tanker om denne? Den kunne også få mig på drømme-vognen. Det er meget flotte ord den får med på vejen på Home-Barista...

      De har en her med og uden fast vand - til mellem 12 og 13k
      Vibiemme Domobar Inox
      Baratza Sette 270

      ...when the pupil is ready, the teacher will appear...

      Comment

      • KimH
        Espresso
        • May 2007
        • 547

        #4
        Re:Erfaringer med La Spaziale Vivaldi S1 Mk II søg

        Brownie wrote:
        Hej Kim,

        kom du videre med dine tanker om denne? Den kunne også få mig på drømme-vognen. Det er meget flotte ord den får med på vejen på Home-Barista...

        De har en her med og uden fast vand - til mellem 12 og 13k
        Jeps, S1 Vivaldi II er stadig min drømme maskine hmy:, men jeg har stadig ikke fundet ud af hvordan jeg får konen til at tildele mig noget mere plads hjemme på køkkenbordet :side: Jeg går ikke efter \'Mini Vivaldien\' da den ikke kan koples direkte på vand, men det er da helt klart en forbedring at den i MK II udgaven nu også har fået rotationspumpe B)

        Priserne i den ovennævnte webshop er da helt OK. Man kan da spare et par tusinde i forhold til Bella barista\'s priser

        Jeg læste engang (i HB forum tror jeg) at Vivaldi maskinerne kun tager 15 minutter om at varme op til stabil bryggetemperatur. Dette ser jeg som et kæmpe plus i forhold til E61 maskinerne som typisk skal bruge 45 minutter. Jeg gad egentlig godt se en sammenligning mellem fx Vivaldi II og Alex Duetto.

        Når alt det så er sagt, kan jeg ikke lade være med at tænke på den nye Vibiemme Jr. dual boiler som i mine er et stort skridt i den rigtige retning med hensyn til størrelse vs. features. Sååååå, jeg tror lige at jeg vil se tiden lidt an inden jeg skifter til en Dual boiler maskine. Det bliver spændende at se hvilke maskiner der dukker i nær fremtid. Jeg håber snart at se Quick Mill på banen med en konkurent til de andre DB maskiner.....Måske en Vetrano Dual boiler PID :P
        - La Spaziale S1 Dream
        - Bestmax S
        - Ceado E37S
        - Rancilio Rocky SD
        - Hottop B

        Comment

        • EPO
          Coffeeholic
          • Oct 2007
          • 1151

          #5
          Re:Erfaringer med La Spaziale Vivaldi S1 Mk II søg

          KimH wrote:
          ....men jeg har stadig ikke fundet ud af hvordan jeg får konen til at tildele mig noget mere plads hjemme på køkkenbordet :side:
          Du vender tingene på hoved!!! det er da hende som har tildelt sig selv for meget plads i dit kaffe lab.
          Michael EPO Rasmussen

          Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

          Comment

          • Monsoon
            Grøn bønne
            • Dec 2008
            • 12

            #6
            Re:Erfaringer med La Spaziale Vivaldi S1 Mk II søges

            Jeg har haft en Spaz. S1VII i lidt over et års tid og er meget tilfreds. Brygtemperaturen svinger mindre, den løber ikke tør for damp og er generelt langt mere afslappet i brug end den ECM Giotto Premium , jeg havde før. Til gengæld ser den ikke helt lige så fed ud i mine øjne og jeg ville hellere have en 58mm gruppe, men hvad.

            Jeg købte maskinen pga. dens features (rotationspumpe, direkte vandtilslutning, dobbeltkedel, temperaturindstilling, 2xmanometre etc) og er slet ikke blevet skuffet.

            Maskinen vejer et ton og giver et ret solidt indtryk og har fungeret fuldstændig uden problemer for mig.

            Jeg mener, at det er 15 amp. versionen, jeg har. Sikringerne springer jævnligt i mit antikverede hus, men det er mere ovn, vaskemaskine og opvaskemask., der truer i den sammenhæng. Det er i øvrigt ret praktisk, at man kan skåne sikringerne m.v. ved at slukke for dampkedlen og samtidig holde liv i bryggekedlen.

            Jeg købte min brugt (ca. 6 mdr.), så jeg kan ikke hjælpe mht. forhandlere. Jeg ved dog at hasbean.co.uk har ført dem i nogen tid og sælger diverse stumper til dem og at jeg kun har haft positive oplevelser ved at købe der.

            Der fulgte bundløst portafilter med, men jeg ved ikke, om det er standard.

            Mvh.
            Anders

            Comment

            • KimH
              Espresso
              • May 2007
              • 547

              #7
              Re:Erfaringer med La Spaziale Vivaldi S1 Mk II søges

              EPO wrote:
              Du vender tingene på hoved!!! det er da hende som har tildelt sig selv for meget plads i dit kaffe lab.
              Haha, den var go\' B) Meeeen, jeg syntes ikke rigtig den virker her :S

              Monsoon wrote:
              Jeg har haft en Spaz. S1VII i lidt over et års tid og er meget tilfreds. Brygtemperaturen svinger mindre, den løber ikke tør for damp og er generelt langt mere afslappet i brug end den ECM Giotto Premium , jeg havde før. Til gengæld ser den ikke helt lige så fed ud i mine øjne og jeg ville hellere have en 58mm gruppe, men hvad.

              Jeg købte maskinen pga. dens features (rotationspumpe, direkte vandtilslutning, dobbeltkedel, temperaturindstilling, 2xmanometre etc) og er slet ikke blevet skuffet.

              Maskinen vejer et ton og giver et ret solidt indtryk og har fungeret fuldstændig uden problemer for mig.

              Jeg mener, at det er 15 amp. versionen, jeg har. Sikringerne springer jævnligt i mit antikverede hus, men det er mere ovn, vaskemaskine og opvaskemask., der truer i den sammenhæng. Det er i øvrigt ret praktisk, at man kan skåne sikringerne m.v. ved at slukke for dampkedlen og samtidig holde liv i bryggekedlen.

              Jeg købte min brugt (ca. 6 mdr.), så jeg kan ikke hjælpe mht. forhandlere. Jeg ved dog at hasbean.co.uk har ført dem i nogen tid og sælger diverse stumper til dem og at jeg kun har haft positive oplevelser ved at købe der.

              Der fulgte bundløst portafilter med, men jeg ved ikke, om det er standard.

              Mvh.
              Anders
              Fedt at høre at mindst én i DK har en Vivaldi II B)

              Jeg har læst i diverse udenlandske forums at Vivaldien er hurtigere til at varme op end sine konkurenter med det nøgne E61 design. Kan du bekræfte at følgende er sandt:

              - Hvis man (fra kold maskine)kun tænder for bryg keddelen tager det kun 15 minutter at varme maskinen op til stabil temperatur til at brygge espresso?

              - Hvis man herfter tænder dampkeddelen tager det kun ca. 10 minutter før den er klar til at steame?

              - Hvis man (fra kold maskine) tænder begge keddeler på samme tid, tager det kun ca. 20-25 minutter før maskinen er fuldt opvarmet?

              /Kim
              - La Spaziale S1 Dream
              - Bestmax S
              - Ceado E37S
              - Rancilio Rocky SD
              - Hottop B

              Comment

              • Journey
                Espresso
                • May 2007
                • 502

                #8
                Re:Erfaringer med La Spaziale Vivaldi S1 Mk II søg

                Hej..

                Det der med 15 og 20 amp maskiner. Det tror jeg er forbeholdt de steder de har 110v stikkontakterne..
                Forskellen ligger i at 15 amp version ikke kan varme samtidigt på begge boilere..
                Hvor 20 amp versionen kan varme på begge samtidigt..

                Men i DK hvor vi har 230v i stikkeren, der kan man jo nemt trække de 2050 watt som begge kedler bruger.. Det er jo ikke mere end en almindelig el-kedel.
                Derfor kan jeg ikke lige se hvorfor den skulle være længere tid om og varme op, hvis man tænder begge kedler samtidigt..

                Lidt matematik:
                2050 watt ved 110v er lig med 18,6 amp.
                2050 watt ved 230v er lig med 8,9 amp

                Derfor skal det være 20 amp versionen for at man kan trække begge kedler samtidigt ved 110v.
                Herhjemme er 230v afsikret med mindst 10 amp. Og mange steder 13 amp. Derfor ingen problemer med og trække det hele samtidigt.

                Ret mig gerne, hvis jeg er skævt på den..
                Hilsen Johnny

                Faema Legend S1
                Faema MD3000 Touch
                Mahlkoenig Vario
                Jura Ena 9 OneTouch

                Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

                Comment

                • Monsoon
                  Grøn bønne
                  • Dec 2008
                  • 12

                  #9
                  Re:Erfaringer med La Spaziale Vivaldi S1 Mk II søges

                  Fedt at høre at mindst én i DK har en Vivaldi II

                  Jeg har læst i diverse udenlandske forums at Vivaldien er hurtigere til at varme op end sine konkurenter med det nøgne E61 design. Kan du bekræfte at følgende er sandt:

                  - Hvis man (fra kold maskine)kun tænder for bryg keddelen tager det kun 15 minutter at varme maskinen op til stabil temperatur til at brygge espresso?

                  - Hvis man herfter tænder dampkeddelen tager det kun ca. 10 minutter før den er klar til at steame?

                  - Hvis man (fra kold maskine) tænder begge keddeler på samme tid, tager det kun ca. 20-25 minutter før maskinen er fuldt opvarmet?

                  /Kim
                  Jo, jeg mener, at vivaldien er en del hurtigere oppe i arbejdstemperatur fra koldstart end giottoen. Jeg har lagt mærke til, at det tager knap 15 min. at varme dampkedlen op, når maskinen koldstartes. Mht. opbygning af varme i gruppen er 20-25 min. ikke helt skævt, men der skal nok laves et par flushes før maskinen er helt klar til brug.

                  Jeg kan prøve at tage tid de næste par gange, jeg starter maskinen op.

                  --Anders

                  Comment

                  • KimH
                    Espresso
                    • May 2007
                    • 547

                    #10
                    Re:Erfaringer med La Spaziale Vivaldi S1 Mk II søges

                    Journey wrote:
                    Hej..

                    Det der med 15 og 20 amp maskiner. Det tror jeg er forbeholdt de steder de har 110v stikkontakterne..
                    Forskellen ligger i at 15 amp version ikke kan varme samtidigt på begge boilere..
                    Hvor 20 amp versionen kan varme på begge samtidigt..

                    Men i DK hvor vi har 230v i stikkeren, der kan man jo nemt trække de 2050 watt som begge kedler bruger.. Det er jo ikke mere end en almindelig el-kedel.
                    Derfor kan jeg ikke lige se hvorfor den skulle være længere tid om og varme op, hvis man tænder begge kedler samtidigt..

                    Lidt matematik:
                    2050 watt ved 110v er lig med 18,6 amp.
                    2050 watt ved 230v er lig med 8,9 amp

                    Derfor skal det være 20 amp versionen for at man kan trække begge kedler samtidigt ved 110v.
                    Herhjemme er 230v afsikret med mindst 10 amp. Og mange steder 13 amp. Derfor ingen problemer med og trække det hele samtidigt.

                    Ret mig gerne, hvis jeg er skævt på den..
                    Hej Journey, endnu en gang tak for den tekniske forklaring. Det er vidst ikke første gang du hjælper mig med lidt teori :cheer:
                    De opvarmningstider jeg referede til er også fundet i forskellige andmeldelser og forum indlæg på CG og HB, så det er meget muligt at nogle af oplysninger stammer fra amerikanske 15 amp. maskiner. Det kunne da være ret cool hvis S1 i DK så i virkeligheden kan være fuldt køreklar i løbet af 15 min.


                    Monsoon wrote:
                    Jo, jeg mener, at vivaldien er en del hurtigere oppe i arbejdstemperatur fra koldstart end giottoen. Jeg har lagt mærke til, at det tager knap 15 min. at varme dampkedlen op, når maskinen koldstartes. Mht. opbygning af varme i gruppen er 20-25 min. ikke helt skævt, men der skal nok laves et par flushes før maskinen er helt klar til brug.

                    Jeg kan prøve at tage tid de næste par gange, jeg starter maskinen op.

                    --Anders
                    Helt kanon Anders B) Jeg ser frem til at høre resultatet Og forresten.....Velkommen til Espressobar, jeg bemærker først nu at dette var dit første og andet indlæg :silly:

                    En anden ting..... Hvordan steamer vivaldien?
                    - Kan den steame små mængder mikroskum ordenligt uden at blæse det hele ud af kanden?
                    - Er den let at rengøre i forhold til Giottoen? (Giotten havde no-burn arm ik\'?)

                    /Kim
                    - La Spaziale S1 Dream
                    - Bestmax S
                    - Ceado E37S
                    - Rancilio Rocky SD
                    - Hottop B

                    Comment

                    • Monsoon
                      Grøn bønne
                      • Dec 2008
                      • 12

                      #11
                      Re:Erfaringer med La Spaziale Vivaldi S1 Mk II søges

                      Helt kanon Anders Jeg ser frem til at høre resultatet Og forresten.....Velkommen til Espressobar, jeg bemærker først nu at dette var dit første og andet indlæg

                      En anden ting..... Hvordan steamer vivaldien?
                      - Kan den steame små mængder mikroskum ordenligt uden at blæse det hele ud af kanden?
                      - Er den let at rengøre i forhold til Giottoen? (Giotten havde no-burn arm ik\'?)

                      /Kim
                      Please note, although no boardcode and smiley buttons are shown, they are still useable

                      Tak for det.

                      Den steamer meget kontrollerbart og med pæn styrke. Jeg har kun oplevet, at den løber lidt tør for damp, hvis economy-mode er aktiveret, og varmelegemet til brygkedlen slår til....da dampkedlen har 2.prioritet.

                      Med 1/4 liter kande bliver mælken blæst ud over køkkenbordet, men med 1/2 og 1 liter kander er den perfekt, stort set uanset mængden af mælk.

                      Jeg savner ikke for alvor no-burn armen, selvom den er cool. Jeg tror i øvrigt, at den sidder på nogen af de andre LaSpaz.-maskiner, så den er nok til at få fat på.

                      --Anders

                      Comment

                      • KimH
                        Espresso
                        • May 2007
                        • 547

                        #12
                        Re:Erfaringer med La Spaziale Vivaldi S1 Mk II søges

                        Hvordan afkalker du maskinen?

                        Er der en nem metode til at skifte imellem vandtilslutningen og en skål med vand+afkalker?

                        /Kim
                        - La Spaziale S1 Dream
                        - Bestmax S
                        - Ceado E37S
                        - Rancilio Rocky SD
                        - Hottop B

                        Comment

                        • Journey
                          Espresso
                          • May 2007
                          • 502

                          #13
                          Re:Erfaringer med La Spaziale Vivaldi S1 Mk II søg

                          Monsoon wrote:

                          Den steamer meget kontrollerbart og med pæn styrke. Jeg har kun oplevet, at den løber lidt tør for damp, hvis economy-mode er aktiveret, og varmelegemet til brygkedlen slår til....da dampkedlen har 2.prioritet.

                          --Anders[/quote]

                          Hej..

                          Se der blev jeg lidt overrasket.. Efter hvad jeg har kunne læse mig til, så er economy knappen til og slukke for damp kedelen, hvis den ikke skal bruges..
                          Så kan jeg da forstå hvis man løber tør for damp..

                          Men det er tilsyneladende ikke tilfældet..

                          Hvis den ikke slukker for dampkedelen, hvad gør eco-knappen så.. ???
                          Det var jeg ellers sikker på at den gjorde..



                          KimH: Jeg er ikke sikker på at den kan suge fra en bøtte.. Da jeg tror der skal være fortryk til pumpen..
                          Men er da egentlig ikke sikker.. Men det skal jeg have undersøgt..
                          Men køre man med kalkfilter, burde der gå meget lang tid inden det er nødvendigt
                          Hilsen Johnny

                          Faema Legend S1
                          Faema MD3000 Touch
                          Mahlkoenig Vario
                          Jura Ena 9 OneTouch

                          Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

                          Comment

                          • Monsoon
                            Grøn bønne
                            • Dec 2008
                            • 12

                            #14
                            Re:Erfaringer med La Spaziale Vivaldi S1 Mk II søg

                            Journey: du har helt ret. Det er klart mest strømbesparende helt at slukke for maskinen ;-)

                            Dampkedlen kan slås fra ved at trykke på boiler-knappen.

                            Derudover er der Eco-knappen....economy-mode sikrer, at begge kedler ikke er aktiveret samtidig.

                            Herligt med mange knapper.

                            Comment

                            • Journey
                              Espresso
                              • May 2007
                              • 502

                              #15
                              Re:Erfaringer med La Spaziale Vivaldi S1 Mk II søg

                              Hej..

                              Det er mest fordi jeg ikke ret tit laver cappa\'er, så syntes jeg det er fedt og kunne slukke for dampen..

                              Men rart med lidt insider viden.. Det er nemlig næsten 100 % min næste maskine..
                              Der skal bare lige spares lidt sammen først..

                              Jeg er også glad for at høre der er massere af power på steamen.. Det er nemlig det eneste jeg er lidt træt af på Giotto\'en..
                              Hilsen Johnny

                              Faema Legend S1
                              Faema MD3000 Touch
                              Mahlkoenig Vario
                              Jura Ena 9 OneTouch

                              Tidligere: Rancillio Silvia, ECM Giotto, La Spaziale S1

                              Comment

                              Working...
                              X