Artikel om ny kaffebar i København

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Gunde
    Espresso
    • Mar 2008
    • 689

    Artikel om ny kaffebar i København

    I Byen har haft en artikel om den nye kaffebar Kop Amok i København. Jeg er gået forbi et par gange, og har bemærket at de har et par store FB/80er stående. Jeg lavede derfor en mental note om at jeg skulle tage et smut derind en dag.

    Nu læser jeg så desværre at det ejerne mener at stedet skal være et \"allemandskaffebar\" og ikke en dyr\" feinschmecker-kaffebar\" som Estate Coffee.



    Nuvel, Estate Coffee er dyr, men det behøver god kaffe ikke at være, det Coffee Collective et eksempel på, og jeg synes at kommentaren viser en grundlæggende misforståelse af hvad det vil sige at lave ordentlig espresso i café sammenhæng. Det som om man tror at man skal gøre noget ekstraordinært for at lave rigtig god kaffe, men som jeg forstår det, og hvad min oplevelse er, så er det et spørgsmål om at være omhyggelig med at lave kaffen ordentlig. Altså noget med at rengøre maskinen, kværne lige inden brug, bruge frisk mælk til hver drik, sørge for at portafilteret er varmt og sådan, og så bliver det egentlig ok. - Man behøver ikke at tage til origin eller riste kaffen selv. - Det kan andre gøre selv.
    Mvh Morten

    --------------------
    Lelit Bianca
    Mazzer Major Electronic
    Mahlkönig Vario
    Hario V60
    Hario 3 kops Siphon
    Hario Skerton
  • Skurken
    Master Brewer
    • Jun 2008
    • 1985

    #2
    Re:Artikel om ny kaffebar i København

    Du har så evigt ret, og det undrer mig igen og igen og igen netop det du nævner der. Man ser jo jævnligt kaffebarer eller alm. caféer hvor de har ret lækkert udstyr stående som jo alt andet lige må have sat dem 50-100.000 kr tilbage i budgettet på et tidspunkt.

    At de så ikke vælger at bruge et par timer på at lære deres personale noget så simpelt som hvordan man bruger det (for helt ærligt så er det jo simpelt, kræver bare lidt træning). fatter jeg simpelthen ikke.

    Jeg kan blive så gal når man ser en eller anden studerende totalt misbruge nogle ellers gode bønner på en rigtig lækker espressomaskine som man selv kun kunne drømme om at have derhjemme.
    Mvh. Anders


    Udstyr: La Marzocco Linea Mini, Baratza Sette 270W, Mahlkönig Vario med Ditting stålknive, Diverse Espro Press kander, Aeropress, Hario mm.

    Comment

    • MoBak
      Administrator
      • May 2007
      • 3610

      #3
      Re:Artikel om ny kaffebar i København

      Ja, hvorfor dog ikke sig: \"Det skal ikke være en dyr kaffebar, men en \"allemands-feinsmecker-kaffebar\"\". Jeg mener - når de nu alligevel har købt dyrt og fint udstyr ind. Hvor mon de får bønner fra?
      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

      La Marzocco GS/3
      Baratza Forté
      Bestmax filter


      1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

      Comment

      • MoBak
        Administrator
        • May 2007
        • 3610

        #4
        Re:Artikel om ny kaffebar i København

        MoBak wrote:
        Hvor mon de får bønner fra?
        Og nu har jeg så også læst artiklen og set at det er Illy! Flot MoBak :blush:
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

        La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter


        1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

        Comment

        • plyngby
          Lysristet
          • Jun 2008
          • 132

          #5
          Re:Artikel om ny kaffebar i København

          Skurken wrote:
          Du har så evigt ret, og det undrer mig igen og igen og igen netop det du nævner der. Man ser jo jævnligt kaffebarer eller alm. caféer hvor de har ret lækkert udstyr stående som jo alt andet lige må have sat dem 50-100.000 kr tilbage i budgettet på et tidspunkt.

          At de så ikke vælger at bruge et par timer på at lære deres personale noget så simpelt som hvordan man bruger det (for helt ærligt så er det jo simpelt, kræver bare lidt træning). fatter jeg simpelthen ikke.

          Jeg kan blive så gal når man ser en eller anden studerende totalt misbruge nogle ellers gode bønner på en rigtig lækker espressomaskine som man selv kun kunne drømme om at have derhjemme.
          Har flere gange overvejet og spørge om man selv kunne få lov til at lave sin kaffe...

          Men også skræmmende at mange af de dersens kaffebarer ikke har en ordentlig tamper... men bare presser PF\'en op mod en plastik skive der er monteret på kværnen.
          Sage espressomaskine BES920UK
          Nuova Simonelli Oscar
          Mahlkönig Vario
          Xpressivo Stamper
          Gene Cafe
          Bodum Antigua kværn

          Comment

          • ABW
            Mellemristet
            • Apr 2008
            • 190

            #6
            Re:Artikel om ny kaffebar i København

            plyngby wrote:


            \"Men også skræmmende at mange af de dersens kaffebarer ikke har en ordentlig tamper... men bare presser PF\'en op mod en plastik skive der er monteret på kværnen.[/quote]\"

            Det er jo The Madrid Way, du omtaler der. Jeg oplevede, at man lavede kaffe sådan her i Madrid: Kværn en masse kaffe om morgenen, tæsk en stor portion ned i filtret, pres kaffen mod den lille, runde plastikfætter på kværnen (du må gerne presse skævt) og lav kaffe. Hvis du ikke synes, der er kommet nok kaffe, lader du den bare bare løbe lidt længere end de 35 sekunder, du startede med.

            Comment

            Working...
            X