Sommerens kaffeoplevelser i udlandet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • KristianK
    Administrator
    • Aug 2009
    • 4365

    Sommerens kaffeoplevelser i udlandet

    Ja, kaffeoplevelser er måske så meget sagt, men lidt forskelligt er det da blevet til

    Yogurt
    Yogurt, som det hedder i Slovenien fås med kaffe og det syntes Emma på 6 år, at far skulle have Så jeg har prøvet det fleste slags. Det smager forbavsende godt

    Nescafe
    I Kroatien faldt jeg den nye annonce fra Nescafe. Jeg nåede desværre ikke at fange et eksemplar, men jeg skal love for at de mener det seriøst

    Priserne i Kroatien
    Stadig i Kroatien måtte jeg lige have et billede af et kaffeskilt. Det stod midt i gade på en de dyre steder med masser af restauranter. Priserne i Kroatien er helt tossede og sætter virkelig priser i DK i perspektiv. 1 KN er ca. det samme som en DKR.

    Opbevaring af bønner i Spar
    Jeg skulle jo også lige tjekke kaffehylderne og det slog mig, at der stort set ikke var hele bønner at finde nogen steder. Pludselig opdager jeg nogle kasser, hvor der ligger kaffe i. Her har man simpelthen gemt de hele bønner af vejen og givet kunderne et indtryk af at de ligger bedre opbevaret i lufttætte kasser.
    Mon ikke det er lige skidt når datoerne ikke ligefrem fra noget af skrive hjem om?

    Kaffe på den tyske Autobahn på vej hjem
    Så troede man lige, at alt var fryd og gammen.
    Hvordan skulle det dog kunne gå galt med sådan en Espressobar?!

    Stedet er 2-300 km. syd for Berlin på vej hjem på en tankstation og jeg har vel kørt 8 timer... og er godt kaffetørstig.
    Så efter tankning, afvanding og indkøb af diverse snacks til bagsædet stillede jeg mig i kø.... og efter 30 sekunder gik jeg igen.

    Det var hjerteskærende ringe og de stakkels damer gjorde måske det bedste de havde lært, men hold nu op hvor var det skidt.
    Når man tænker på, hvor fint alt var sat op med dyr maskine, fin kværn og alt omkring det egentlig var ok, så kunne et øje med et minimum af træning, se at den var helt gal.

    De knap så smilende damer hev 1 gang i håndtaget på doseren, som var præ-kværnet og smed det direkte i maskinen. Det virkede ikke som om at der faldt ret emget kaffe i portafilteret. Jeg tror at der gik under 5 sekunder i skuddet og så var der ikke mere saft og kraft. Herfra var det blot en lysbrun vandstråle der væltede ud... og det fik bare lov til at løbe og løbe uanset hvad der blev bestilt. Tænk, hvad man kunne have fået ud af det sæt, med blot få justeringer

    Har I nogle gode eller sjove kaffeoplevelser så del dem gerne

    Mvh.
    Kristian
    Vedhæftede filer
    KristianK
    En del af EspressoBar


    Følg mig meget gerne på
    https://instagram.com/kristianskaffe.dk
    https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

    Hjemmeside
    www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk
  • malling
    Master Brewer
    • Apr 2011
    • 4545

    #2
    Om Kroatien er billig tror jeg kommer lidt an på hvor i Kroatien man tager på ferie. Dalmatien som tilhøre den rigere del af landet, er det ikke betragteligt meget billigere end i så mange andre steder i EU og Istrien er kun en smule bedre, men billigt længere vil jeg ikke definere det som. Jeg vil for i øvrigt også meget nødig have en kroatisk lønning, især med Damatien priser.

    Eftersom de er komme ind i EU for små to år siden, så ændre det sig nok også over de kommende år for den resterende del af landet, så man skal nok skynde sig inden det ender oppe i italienske priser.

    Men kaffen er noget ja frygtelig stads.

    Espressobar, griner, men det kan kun være bedre end det 10sek skud jeg fik på en McCafe i Paris !
    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


    Comment

    • summer
      Coffeeholic
      • Jun 2011
      • 1407

      #3
      Oprindeligt indsendt af KristianK Se indlæg
      De knap så smilende damer hev 1 gang i håndtaget på doseren, som var præ-kværnet og smed det direkte i maskinen. Det virkede ikke som om at der faldt ret emget kaffe i portafilteret. Jeg tror at der gik under 5 sekunder i skuddet og så var der ikke mere saft og kraft. Herfra var det blot en lysbrun vandstråle der væltede ud... og det fik bare lov til at løbe og løbe uanset hvad der blev bestilt. Tænk, hvad man kunne have fået ud af det sæt, med blot få justeringer
      Ja, jeg tror desværre også, at det tit er manglende træning der er grunden.
      Jeg så i New York en barista fylde portafiltret med kaffe, mase kaffen lidt sammen på doser-tamperen og herefter brygge kaffen.
      Kaffen løb hurtigt, meget hurtigt, og blev efter 5 sek helt lys i farven, så der var sikkert problemer både med kværngrad, tamping, måske også gammel kaffe og evt det hele på en gang.
      Nå, men så kom det sjove: Hvis det var espresso han skulle lave, så trykkede han 1 gang på dobbeltskud-knappen - og hvis der var bestilt en americano, trykkede han 1 ekstra gang på knappen, så der kom ekstra vand i kaffen. Mmmm

      Men man kan sige, at så længe kunderne strømmer til og bestiller hans bryg, så er der jo ingen grund til at han skal gøre det anderledes. Never change a winning team.

      Comment

      • malling
        Master Brewer
        • Apr 2011
        • 4545

        #4
        I nogle tilfælde også nedslidte knive, jeg har efterhånden set rigeligt med espressokværne der har stået på noget nær fineste indstilling og producere 5-15sek skud.

        Vedligeholdelse af udstyr er nogle gange en by i ...
        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


        Comment

        • MoBak
          Administrator
          • May 2007
          • 3610

          #5
          Din oplevelse hos "Espressobar" lyder i samme kategori som denne gamle tråd jeg engang startede om en kaffebar på et SAP kursussted i London:



          (Desværre er billederne gået tabt engang i en konvertering af vores site)
          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

          La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter


          1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

          Comment

          • P. Michel
            Mellemristet
            • Jan 2015
            • 165

            #6
            Ud over kaffe, fik du ellers oplevet noget spændende..
            -Futurmat ariete 1GR med shottimer.
            -Rossi RR45 espresso grinder
            -OBEL Mito Istantaneo grinder
            -Precision EP0700 grinder
            http://espressions.eu/products/precision-grinder/
            -Feldgrind by Knock
            -Aeropress.

            Comment

            • KristianK
              Administrator
              • Aug 2009
              • 4365

              #7
              Oprindeligt indsendt af P. Michel Se indlæg
              Ud over kaffe, fik du ellers oplevet noget spændende.. [emoji14]
              Det var bestemt på forhånd at turen ikke skulle indeholde nogle slotte, kirker og katedraler eller andre "spændende" ting så der var tid til at være kulturel på andre fronter.

              Hvorfor så ikke bruge den fornuftigt, når man nu var på tur og familien enten skred i tøjafdelingen eller hvad der nu var spændende
              KristianK
              En del af EspressoBar


              Følg mig meget gerne på
              https://instagram.com/kristianskaffe.dk
              https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

              Hjemmeside
              www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

              Comment

              • -E*
                Master Brewer
                • Apr 2013
                • 1949

                #8
                Nu da din tråd har udviklet sig til at blive underlige kaffeoplevelser, vi holder ferie i eksotiske Hosltebro, hvor vi gik efter en kaffe/vinbiks med kaffebar fordi jeg havde fået det indtryk at de havde estate coffee. Det ville være et skridt i den rigtige retning i forhold til fuldautomatisk møgkaffe... Så jeg gik ind,konstaterede mens jeg ventede på betjening at det ikke var estate men deres egen uden ristedato (stedet hedder estate wine and coffee, så misforståelsen var ret ligetil). Jeg bestilte to kopper sort kaffe. Den rare mand begyndt at fylde portafilteret til deres espressomaskine (en 2gr epoca eller noget der ligner og en mazzer mini e). Han lavede lidt wdt imens. Nåja tænkte jeg, americano (forventningerne var faldet efter de manglende datoer). Men næ, han delte skuddet i min og min hustrus kop, tømte portafilter og startede forfra. Det gjorde han i alt 3-4 gange. Hvert skud begyndte at løbe efter ca 5 sekunder og løb med volumetrisk dosering i ca 15 sekunder. Jeg endte med et sted omkring 20-30 cl kaffe brygget på denne måde. Sandt at sige var smagen ikke særligt god, omend jeg også har fået væsentligt værre kaffe...
                -Sune

                Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                Computerstyret Hottop
                Instagram

                Comment

                Working...
                X