Casadio Instantaneo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • MoBak
    Administrator
    • May 2007
    • 3610

    Casadio Instantaneo

    Så har jeg fået ny kværn - den helt klart alt for oversete Casadio Instantaneo. Det er en superfed kværn (med et lidt tvivlsomt design), som man tilsyneladende ikke kan købe nogle steder i Danmark. Jeg har købt min (let) brugt af Teemu (www.espresso-passione.com).

    Jeg kunne da godt tænke mig at vide, om der er andre danskere der har denne kværn, da det ville være rart at have nogle at udveksle lidt erfaringer med. Kværnen er vist meget populær i Tyskland og i diverse tyske fora diskuteres den meget. Jeg forstår bare desværre ikke så meget tysk.

    Jeg har ikke planer om at lave en decideret anmeldelse af kværnen, da det er meget nemmere at linke til Teemus glimrende beskrivelse af den Men jeg skal nok fortælle lidt om den, når jeg har lidt mere erfaring med den, og poste nogle billeder og videoer af den i aktion
    Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

    La Marzocco GS/3
    Baratza Forté
    Bestmax filter


    1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser
  • Sonne
    Master Brewer
    • Jul 2007
    • 1641

    #2
    Re:Casadio Instantaneo

    Jeg glæder mig ihvertfald til at høre om din oplevelse af den.
    La Marzocco GS/3 AV
    Mahlkönig K30 Vario
    Mahlkönig Vario Home m/stålknive
    La Pavoni Professional
    Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
    BLOG

    Comment

    • KimH
      Espresso
      • May 2007
      • 547

      #3
      Re:Casadio Instantaneo

      Tillykke med den nye kværn. Jeg kender den ikke selv, men har fulgt lidt med på Teme\'s blok. Jeg går selv med en idé om at Rocky\'en skal opgraderes til en mere espresso orienteret kværn, men har ikke rigtig fundet den \'perfekte\' endnu. Fortæl endelig om dine erfaringer med Casadio\'en.
      - La Spaziale S1 Dream
      - Bestmax S
      - Ceado E37S
      - Rancilio Rocky SD
      - Hottop B

      Comment

      • MoBak
        Administrator
        • May 2007
        • 3610

        #4
        Re:Casadio Instantaneo

        Nu har jeg haft Casadioen i godt en uges tid. Første indtryk er, at det er en superfed kværn - i hvert fald i funtion og kværnkvalitet.

        Design og finish kan diskutteres. Kabinettet er lavet af tynd blød plastic af værste skuffe. På positivsiden er dog, at dette INGEN indvirkning har på kvaliteten af selve kværnen. Kabinettet er helt adskilt fra selve kværnen - altså motor og knive. De rører slet ikke hinanden og det er nok også grunden til, at man slet ikke oplever nogen form for statisk elektricitet når man kværner. Så på bundlinien kan man notere sig, at den dårlige kvalitet af materialet der er anvendt til kabinettet udelukkende har kosmetisk betydning.

        Designet er helt klart noget mere klodset end man fx ser på de meget smukkere Mazzer Mini kværne. Dog synes jeg ikke det er så slemt som jeg havde frygtet og som jeg lige syntes ved første øjekast. Med kværnen fulgte en mindre cylenderformet bønnerbeholder, som jeg bruger. Den originale bønnerbeholder er KÆMPE og kan vel nærmest rumme 2-3 kg. kaffe! Egentlig synes jeg kværnen tager sig ok ud ved siden af Domobaren. Kværnen er designet med en tamper påmonteret. Den er naturligvis helt ubrugelig, men heldigvis til at skrue af, så det har jeg gjort. Som en lille sidehistorie kan jeg fortælle, at jeg bedre kan forstå hvorfor de italienske producenter monterer disse tampere. Efter 5 dage i Milano med 5-8 daglige espressoer, har jeg ikke set en barista anvende andet end disse tampere. Jeg fatter ikke hvordan de får så god espresso ud af det - de er ikke engang grundige eller koncentreret om det, bnår de \"tamper\". Men det er en helt anden diskussion.

        Anvendelsen af kværnen er glimrende. Der er timer i kværnen til single og dobbelt shots. Disse timere kan justeres ned til 1/100 sek. Egentlig synes jeg, det er lidt unødvendigt, da kværnmængden pr. tid afhænger af så mange faktorer, at det alligevel er umuligt at bruge timere til at justere mængden SÅ præcist. Af faktorer som påvirker mængden pr. tid kan nævnes formalingsgraden, bønnernes ristegrad, bønnernes friskhed og sikkert andre ting såsom luftfugtighed mv. Så derfor synes jeg måske det er lidt fjollet med så præcis en justering. Jeg prøver at holde justeringen således, at når jeg distribuerer kaffen (med noget der ligner Schomers distribution) er der en smule i overskud, som jeg fejer ned i knockboxen. Efterhånden som jeg lærer kværnen bedre at kende, bliver det nemmere at finde den rigtige indstilling af timere. Men man er som sagt nødt til at justere den løbende, som man ændrer formalingsgrad og skifter bønner.

        Kvaliteten af de formalede bønenr er helt utrolig høj sammenlignet med min Innova-kværn. Hvor kaffen falder ud af tuden i klumper på Innovaen, glider den ned af \"slisken\" i en helt jævn ensartet strøm på Casadioen. Jge har ikke haft kværnknivene skilt ad endnu, men det ser ud til på opbygningen, at kaffen falder fra knivene direkte ned på slisken, som har en ca. 45 graders hældning. Der er altså INGEN vandrette flader, som kaffen ligger og hviler på vej ned i filteret. Helt genialt.

        Det var vist hvad jeg havde på hjertet indtil videre. Fortsættelse følger nok, når jeg har lidt mere erfaring med kværnen. Jeg laver også ved lejlighed lige lidt videoer og lægger op.

        Nogen der ved hvorfor Casadioen ikke sælges nogensteder i DK. Thomas?
        Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

        La Marzocco GS/3
        Baratza Forté
        Bestmax filter


        1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

        Comment

        • Sonne
          Master Brewer
          • Jul 2007
          • 1641

          #5
          Re:Casadio Instantaneo

          Meget interessant! Lyder som en ret proff kværn. Der kommer vel også nogle habile shots ud af det?:woohoo:
          La Marzocco GS/3 AV
          Mahlkönig K30 Vario
          Mahlkönig Vario Home m/stålknive
          La Pavoni Professional
          Tidligere: Faema Ariete Vintage Lever, Faema Lambro Vintage Lever, Londinium I, La Marzocco GS/3, VBM Domobar, ECM Giotto, Expobar Office Leva, Mazzer Major, Mazzer Super Jolly, MK Guatemala, Anfim Best, Isomac Granmacinino, Gene Café CBR-101
          BLOG

          Comment

          • MoBak
            Administrator
            • May 2007
            • 3610

            #6
            Re:Casadio Instantaneo

            Sonne wrote:
            Meget interessant! Lyder som en ret proff kværn. Der kommer vel også nogle habile shots ud af det?:woohoo:
            Ja, det kom jeg slet ikke ind på. Bundløse shots er meget meget nemme at få til at se godt ud med fuldstændig ensartet \"extraction\" fra hele filterkurven på samme tid. Og som nævnt ovenfor kværner jeg direkte i kurven, fordeler toppen med et \"Schomer move\" og tamper. For at opnå samme fine shot med Innovaen krævede det et Weiss distribution - hvilket det gør med mange kværne vist inkl. Mazzer Mini.

            Jeg har ikke testet mine shots direkte op mod Innovaen, men både min kæreste og jeg er overbeviste om, at smagen er forbedret. Jeg synes man smager mange flere nuancer i espressoen med denne kværn. Smagen er blevet mere kompleks - tror jeg.
            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

            La Marzocco GS/3
            Baratza Forté
            Bestmax filter


            1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

            Comment

            • Roed
              Administrator
              • May 2007
              • 1016

              #7
              Re:Casadio Instantaneo

              Det lyder som en rigtig feed kværn du der har fået dig, jeg glæder mig til at prøve/røre/føle...
              Administator på espressobar
              Izzo Alex Duetto
              Toper Cafemino
              Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
              Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

              Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

              Comment

              • ChrZacho
                Master Brewer
                • May 2007
                • 1580

                #8
                Re:Casadio Instantaneo

                @MoBak .... ser vi ikke snart lidt video/billeder??

                @Roed .. Miss Silvia flytter hjemmefra?!? ... hvem flytter ind??
                Administrator på EspressoBar
                Nuova Simonelli Appia 1.GR.
                Mazzer Kony Electronic

                Comment

                • Roed
                  Administrator
                  • May 2007
                  • 1016

                  #9
                  Re:Casadio Instantaneo

                  ChrZacho wrote:
                  @Roed .. Miss Silvia flytter hjemmefra?!? ... hvem flytter ind??
                  Jeg gider ikke det espresso pjat mere, så jeg vil klare mig uden maskine :S
                  I hvertfald de næste 3 uger... B)
                  Administator på espressobar
                  Izzo Alex Duetto
                  Toper Cafemino
                  Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                  Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

                  Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

                  Comment

                  • Søren Wolder
                    Administrator
                    • May 2007
                    • 613

                    #10
                    Re:Casadio Instantaneo

                    Roed wrote:
                    ChrZacho wrote:
                    @Roed .. Miss Silvia flytter hjemmefra?!? ... hvem flytter ind??
                    Jeg gider ikke det espresso pjat mere, så jeg vil klare mig uden maskine :S
                    I hvertfald de næste 3 uger... B)
                    Uhh... det bliver 3 lange uger!Jeg vil gerne se et billede at dig om 2 :laugh:

                    Må hun have en god rejse - håber Frk. Silvia får et godt nyt hjem.
                    Administrator på EspressoBar

                    Black coffee rules...

                    Comment

                    • MoBak
                      Administrator
                      • May 2007
                      • 3610

                      #11
                      Re:Casadio Instantaneo

                      ChrZacho wrote:
                      @MoBak .... ser vi ikke snart lidt video/billeder??
                      Jeg har netop lagt en video i videogalleriet. Kvaliteten er ikke super. Jeg skal nok prøve at lavet en bedre...
                      Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                      La Marzocco GS/3
                      Baratza Forté
                      Bestmax filter


                      1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                      Comment

                      • Roed
                        Administrator
                        • May 2007
                        • 1016

                        #12
                        Re:Casadio Instantaneo

                        Den ondne lynedneme det går hurtigt...
                        Administator på espressobar
                        Izzo Alex Duetto
                        Toper Cafemino
                        Kværna 1F, Mazzer Mini Electronic A, Rocky
                        Pullmann deluxe, Pullmann Barista, Rusbjerg tamper model 2 (prototype ver 2)

                        Og en masse andet lir... Men alligevel ikke nok...

                        Comment

                        • APK
                          Mellemristet
                          • Aug 2007
                          • 192

                          #13
                          Re:Casadio Instantaneo

                          Så Mobak, kan vi få en opdateret dom over din "nye" kværn her efter nogle måneders brug?

                          Er det kværnen man bare må eje? F.eks. holdt op i mod en Mazzer Mini? Og hvad med en faktor som nemhed i daglig brug og rengøring? Hvad siger mavefølelsen? Er du ved at være opgraderingsmoden? :evil:

                          APK
                          La Marzocco GS/3
                          Casadio Istantaneo
                          Gene Café
                          Aeropress
                          Hario V60

                          Comment

                          • MoBak
                            Administrator
                            • May 2007
                            • 3610

                            #14
                            Re:Casadio Instantaneo

                            Hej APK (og andre),

                            Jeg er fortsat superglad for kværnen. Den har netop rundet 2000 shots kværnet (den stod på 750 da jeg fik den) og der har ingen problemer været overhovedet.

                            Den er nem i daglig brug. Sæt PF under og tryk på dobbeltshot knappen. 5-6 sek efter er der en 95% ensartet portion bønner i filteret. Faktisk består min distribution nogle gang i at lave en hurtig 360 graders rotation mod uret, hvilket fordeler toppen af "kaffebjerget" jævnt ud til kanterne, hvorefter jeg tamper. Dette gider et helt jævnt skud i det bundlæse filter - hvis ikke jeg har fået ødelagt distributionen med et ujævnt tamp. Lidt blæret, at jeg slet ikke behøver røre bønnerne før jeg tamper, synes jeg selv B)

                            Hver gang jeg har lavet et skud, vurderer jeg lige om formalingsgraden skal finjusteres - som med en hvilken som helst anden kværn. Dette er let gjort med det store trinløse justeringsgreb på fronten af maskinen. Samtidig vurderer jeg om mængden af kaffe var tilpas. Ellers justerer jeg også denne med nogle enkelte klik på frontpanelet.

                            Da jeg ikke fylder bønner i til hvert shot, men fylder i til 1-2 dages brug, vil der selvfølgelig ligge nogle halvkværnede bønner i kværnhuset. For at komme let af med dem, har jeg valgt at bruge enkelt-shot kanppen til dette (jeg laver stort set aldrig enkelt shots og hvis jeg gør, bruger jeg "continous grind" funktionen). Jeg har indstillet enkletshot til at kværne 3-4 g. kaffe og når kværnen har stået stille et stykke tid inden jeg bruger den, starter jeg med lige at kværne et "enkeltshot", som jeg smider ud.

                            En lille bonus ved kværnen er, at selvom den har trinløs justering, kan jeg faktisk godt bruge den til stempel- og filterkaffe også. Der er en skala klistret på kværnhuset, som roterer i takt med man justerer. Denne er tilstrækkelig præcis til, at jeg ved at jeg kværner espresso på 1 +/-½ mens jeg kværner filter på 10 og stempel på 11. Der skal godt nok drejes MAAAANGE omgange på justeringsskruen, så det tager et minuts tid af ændrer - men det virker fint. Jeg har affundet mig med, at male til filter/stempel til nogle dages forbrug og derefter opbevare kaffen i ventilposer. Dette sørger jeg for at gøre når bønnebeholderen alligevel er ved at være tom. I skiftet mellem bønner tager jeg støvsugere og suger kværnhuset helt tomt, så jeg ikke får bønnerne blandet.

                            Rengøring indtil videre har også bestået i at støvsuge kværnen HELT tom for kaffegrums. Dette er ret nemt, da bønnerne ikke opsamles i et kammer under kværnbladene hvorfra det skal "fejes" ud, men derimod falder direkte ned på slidsen til PF'et. Der er inden vandrette passager kaffen skal passere. Udover støvsugningen har jeg renset et par gange med Grindz. Jeg har endnu ikke prøvet at skille kværnbladene ad.

                            Jeg kan desværre ikke sammenligne direkte med en Mini, da jeg aldrig har prøvet én, men flere af de problemer, som man hører om de har (uens højre/venstre fordeling i PF, stor mængde kværnet kaffe i kammeret under kværnbladene) har jeg ikke oplevet på Casadio'en

                            Spørg endelig hvis der er mere I vil vide. Jeg kan klart anbefale kværnen og skal selvfølgleig nok tage den med til vores arrangement i januar så I kan se og prøve
                            Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                            La Marzocco GS/3
                            Baratza Forté
                            Bestmax filter


                            1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                            Comment

                            • APK
                              Mellemristet
                              • Aug 2007
                              • 192

                              #15
                              Re:Casadio Instantaneo

                              Mange tak, Mobak. Det lyder jo meget godt....
                              Hmmm.....

                              B)

                              APK
                              La Marzocco GS/3
                              Casadio Istantaneo
                              Gene Café
                              Aeropress
                              Hario V60

                              Comment

                              Working...
                              X