Hvilken kværn er bedst til en rimelig penge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • DenSorteSpejder
    Lysristet
    • Aug 2008
    • 129

    Hvilken kværn er bedst til en rimelig penge

    Jeg går og tænker på at udskifte min Isomac kværn, som er blevet modificeret lidt af mig selv.

    Kværnen er fin til at kværne kaffe men...

    - Dens justering er dårlig. Jeg har måtte save \"stop\" skruen over, for at kværne finere.

    - Tuden der oprindeligt var på den var flad og lang, så der lå mange gram kaffe i den, som lå til næste gang der skule kværnes. Jeg savede denne tud af, og satte en tud på som der sidder på Rockyen (Denne er ok men skaber andre problemer, da den jo ikke passer til maskinen).

    - Selv om jeg skiftede tuden, ligger der stadig en del kaffe inde i kværnen efter brug (ved ikke om dette er et generelt problem)!

    - Den larmer.

    - Er besværlig at skille ad (Jeg vil helst have en kværn, jeg ikke har behov for at skille ad )

    Jeg har brug for en kværn til ca. 2000, som er bedst til prisen. Hvis jeg skal købe en brugt, for at få noget bedre, gør det ikke noget.

    Jeg synes ikke at nouveau simonells kværn der passer til min oscar er så pæn (der bliver lidt for meget plastik)

    I form af at mange har miss Silvia har de også en Rocky. Den virker meget populær, men er den god nok, eller er der bedre køb?

    Håber at kunne få nogle gode råd.
    ECM Synchronika
    Lagom P64 - Option O - med SSP Red Speed Burrs High Uniformity
  • EPO
    Coffeeholic
    • Oct 2007
    • 1151

    #2
    Re:Hvilken kværn er bedst til en rimelig penge

    Du nævner selv rocky\'en det ville da værre et oplagt bud, i samme pris klasse er der også Eureka Mignon, jeg kun meget lidt erfaring med Eureka men jeg har hørt meget godt om dem, men personligt ville jeg køben en Compak K3.
    Man kan selvfølgelig altid værre heldig og finde et eller andet fækker brugt til en go\' pris, men generelt syntes jeg marked for nye kværne til omkring 2500,- ser rigtig fornuftigt ud.
    Michael EPO Rasmussen

    Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

    Comment

    • DenSorteSpejder
      Lysristet
      • Aug 2008
      • 129

      #3
      Re:Hvilken kværn er bedst til en rimelig penge

      Tak EPO

      Ved ikke rigtig om folk har Rockyen fordi de har silviaen, eller fordi den bare er god.

      Jeg har en Oscar, og behøves ikke vælge Rockyen fordi den skal passe til min maskine, og derfor kigger jeg efter den bedste kværn i forhold til kvalitet og pris kontra stil og design.

      Spændende bud du kom med. Havde kigget lidt på K3\'eren, men det er dælme også mange penge .
      ECM Synchronika
      Lagom P64 - Option O - med SSP Red Speed Burrs High Uniformity

      Comment

      • EPO
        Coffeeholic
        • Oct 2007
        • 1151

        #4
        Re:Hvilken kværn er bedst til en rimelig penge

        Jeg tror helt sikkert at der mange som har købt en rocky fordi de har en Silvia. Men det ændre ikke på at Rocky\'en er rigtig go kværn.
        Et alternativ til rocky\'en kunne også værre Anfim K2/EMC casa (kært barn mange navne) det er også en rigtig go\' kværn.
        Michael EPO Rasmussen

        Der findes ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. - Friederich Nietzsche

        Comment

        • MoBak
          Administrator
          • May 2007
          • 3610

          #5
          Re:Hvilken kværn er bedst til en rimelig penge

          Jeg har aldrig haft en Rocky, men har prøvet den ved flere lejligheder og eftersom det er en meget populær kværn, har jeg også læst meget om den. Det er ikke en kværn jeg har den helt store fidus til. Jeg vil give dig ret i, at mange har den, fordi det er et oplagt køb sammen med en Silvia.

          Mange har været nødt til at lave diverse modifikationer fx, for at finde det absolutte nulpunkt, for at overkomme slør i knivene mv.

          Jeg ville hellere kaste mig ud i en Ascaso I2 eller finde lidt ekstra penge til en K3 (som jeg dog ikke selv har prøvet, men har læst meget godt om). Jeg har lige nu en Eureka Mignon på prøve og indtil videre er mit indtryk godt. Den har dog også nogle problemer med klumper, når man kværner til espresso, men jeg tror ikke man kommer uden om dette problem, hvis ikke man vil noget højere op i pris.
          Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

          La Marzocco GS/3
          Baratza Forté
          Bestmax filter


          1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

          Comment

          • DenSorteSpejder
            Lysristet
            • Aug 2008
            • 129

            #6
            Re:Hvilken kværn er bedst til en rimelig penge

            Tak for svarene.

            Umiddelbart tror jeg at jeg vile vælge K3 (den er bare så dyr).

            Vil meget gerne høre mere om din test MoBak

            /Claus
            ECM Synchronika
            Lagom P64 - Option O - med SSP Red Speed Burrs High Uniformity

            Comment

            • filip
              Stamgæst
              • Mar 2008
              • 761

              #7
              Re:Hvilken kværn er bedst til en rimelig penge

              Hvis jeg havde en Oscar ville jeg ikke tænke mig om to gange, og straks købe en Grinta kværn.
              Designmæssigt synes jeg egentligt den er fin, og man kunne jo forestille sig at Nuova Simonelli netop havde lavet kværnen så den \"passede\" til deres espressomaskiner.
              Jeg har læst en del om den (da jeg selv MEGET snart skal have ny kværn) og det skulle være en rigtig god kværn til prisen.

              Mit eneste problem med den er at den er 42 cm høj!
              Mazzer Mini Electronic A
              TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
              Gene Café kafferister
              Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
              Mypressi Twist


              \\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

              Comment

              • MoBak
                Administrator
                • May 2007
                • 3610

                #8
                Re:Hvilken kværn er bedst til en rimelig penge

                filip wrote:
                og man kunne jo forestille sig at Nuova Simonelli netop havde lavet kværnen så den \"passede\" til deres espressomaskiner.
                Jeg er faktisk 95% sikker på, at det er Eureka der producerer N.S.\'s kværne
                Stifter af EspressoBar. Nu glad medlem!

                La Marzocco GS/3
                Baratza Forté
                Bestmax filter


                1 forsøg er bedre end 1000 ekspertantagelser

                Comment

                • ABW
                  Mellemristet
                  • Apr 2008
                  • 190

                  #9
                  Re:Hvilken kværn er bedst til en rimelig penge

                  Indtil jeg investerede i min Mazzer havde jeg Grinta. Og i forhold til prisen er det en virkelig god kværn! Jeg synes egentlig også den passede fint til min Oscar. Hvis du ikke vil/kan bruge flere penge, så peger jeg også på Grinta.

                  Comment

                  • Gunde
                    Espresso
                    • Mar 2008
                    • 689

                    #10
                    Re:Hvilken kværn er bedst til en rimelig penge

                    Jeg har, som du også kan se af min signatur, en Rocky, og den er jeg for så vidt også godt tilfreds med. - Og jeg kan derfor godt anbefale den.

                    Der er dog en række irritationsmomenter forbundet med den:

                    Man indstiller den i trin.
                    Jeg oplever ofte, f.eks. nu med Miscela Uno i hopperen, at den rigtige kværn setting for en blanding er mellem to trin indstillinger; enten løber shottet lidt for hurtigt, eller lidt for langsomt. Lige så ofte, finder jeg dog en tilfredsstillende setting.

                    Det er ikke sådan lige til at skifte bønner.
                    For at undgå popcorn effekten når jeg kværner til espresso, fylder jeg ofte en del bønner i. Men hvis jeg kun skal have et par shots, er det lidt irriterende, for det er svært at få bønnerne ud igen. På det seneste er jeg begyndt at løfte hele kværnen og hælde bønnerne ud, når jeg skal tømme kværnen, men det er irriterende i længden.

                    Den klumper.
                    Dette er dog blevet bedre efter at jeg ikke længere bruger portafilter holderen på den, og holder i stedet filteret længere nede. Det er som om at klumperne opløses lidt af den øgede \'air time\' ned til filteret.


                    Retrospektivt, ærger mig lidt at jeg købte Imex risteren, og ikke brugte de 1000 kroner på en bedre kværn. F.eks. en Compak K3 eller en brugt Mazzer Mini E.

                    Køb en Rocky, Grinta, eller lign, hvis du virkelig ikke kan vente, det er fine kværne, men hvis jeg var dig, ville jeg slå koldt vand i blodet og vente til jeg havde finanserne til at købe en kværn klassen bedre, eller/og til der kom et godt brugt tilbud.
                    Mvh Morten

                    --------------------
                    Lelit Bianca
                    Mazzer Major Electronic
                    Mahlkönig Vario
                    Hario V60
                    Hario 3 kops Siphon
                    Hario Skerton

                    Comment

                    • DenSorteSpejder
                      Lysristet
                      • Aug 2008
                      • 129

                      #11
                      Re:Hvilken kværn er bedst til en rimelig penge

                      Mange tak for alle forslagene.

                      Jeg tror jeg vil kigge efter en Eureka eller en Compak K3.

                      Jeg synes der bliver for meget plastik med Grinta\'en, og hvis det alligevel er den samme kværne der er inde i Eureka så er det jo fint, but still....K3 lyder klart som en af de bedste til prisen, når jeg hører jeres meninger.

                      Jeg kan godt lide at Rocky er så compact og flot designet, men jeg har brændt fingerne lidt før med at vælge noget flot frem for kvalitet, selvom den sikkert er god til prisen.

                      Jeg må hellere oprette en \"købe brugt\" tråd

                      /Claus
                      ECM Synchronika
                      Lagom P64 - Option O - med SSP Red Speed Burrs High Uniformity

                      Comment

                      • Søren Wolder
                        Administrator
                        • May 2007
                        • 613

                        #12
                        Re:Hvilken kværn er bedst til en rimelig penge

                        Hvis du vil have en brugt Rocky kan du købe min.

                        Jeg købte den sammen med min Silvia - fordi det var det oplagte valg og fordi jeg læste meget godt om den i kombination med Silvia. Jeg er bare ikke vildt imponeret over kværningen og vil derfor også opgradere til en anden kværn.

                        Den absolut største fordel ved Rocky i mine øjne er, at det er super let at skifte formalingsgrad mellem espresso og stempelkande.
                        Administrator på EspressoBar

                        Black coffee rules...

                        Comment

                        • DenSorteSpejder
                          Lysristet
                          • Aug 2008
                          • 129

                          #13
                          Re:Hvilken kværn er bedst til en rimelig penge

                          Hej Søren

                          Jeg tror hellere jeg vil købe en k3, hvis du ligger inde med sådan en , ellers tak.
                          ECM Synchronika
                          Lagom P64 - Option O - med SSP Red Speed Burrs High Uniformity

                          Comment

                          • filip
                            Stamgæst
                            • Mar 2008
                            • 761

                            #14
                            Re:Hvilken kværn er bedst til en rimelig penge

                            jeg tror jeg kunne være interesseret i din brugte rocky..
                            jeg sender dig en pm..
                            Mazzer Mini Electronic A
                            TORR stamper Plan2konveks 58,6mm
                            Gene Café kafferister
                            Toroid mælkekande 0,35l og 0,59l
                            Mypressi Twist


                            \\"If its uphill all the way, you should be used to it by now.\\" P. McAloon

                            Comment

                            • Skall
                              Grøn bønne
                              • Jan 2008
                              • 32

                              #15
                              Re:Hvilken kværn er bedst til en rimelig penge

                              Et andet bud er som nævnt tidligere i tråden også en ECM CASA. Jeg har haft min i et års tid og er rigtig godt tilfreds med den. Du undgår mange af de problemer Rocky ejerne har, f.eks. klumper den ikke lige så meget og der er heller ikke problemer med kaffe over hele køkkenbordet på grund af en plastic åbning på kværnen. Lige som Rocky´en er det meget nemt at skifte mellem espresso og filter / stempel formaling, men skal du udelukkende bruge den til espresso ville jeg nok vælge en kværn med trinløs justering.
                              Nuova Simonelli Musica
                              Mazzer Major (espresso)
                              58 mm Pullman Barista tamper
                              Gene Café rister
                              Diverse stempelkander og andet gejl

                              Comment

                              Working...
                              X