Varm kop / kold kop påhældning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    Varm kop / kold kop påhældning

    Til filterkaffekurset igår erfarede vi et overraskende fænomen: kaffens smag var tydelig forskellig om den var hældt op i en varm eller kold kop. Vi taler her om EFTER kaffen er brygget.

    Til kurset gennemgik vi temmelig mange bryg, så på et tidspunkt på første kursusdag tænkte jeg at afkorte nedkølingstiden i koppen ved at hælde den på kolde kopper i stedet for varme. Vores barista og lærermester Christian indvendte at det chokkede kaffen .... Det havde jeg ikke hørt om før ... Men da vi alligevel hele tiden hældte op i to kopper (hvor alle så smagte fra med en ske), så øjnede jeg et eksperiment: en kold kop og en varm kop.

    Ved den sidste brygning opdagede jeg at der var markant forskel på de to. Jeg var startet med den, som var kold kop til start - og havde fulgt den et stykke ned i temperatur, da jeg gik over til den kop, som var varm fra start. Mens den i kold kop smagte lidt overekstraheret og besk, så var den i varm kop god og helt rigtig. Det var Kenyaen og til sidst, så vi fik ikke prøvet det med andre kaffer.

    Men det gjorde vi på kursusdag 2. Her var der igen tydelig forskel. Og igen kunne alle smage det ... Det var som om at den kolde kop kvalte syrligheden. Denne gang målte vi også temperatur i kopper. Der var kun to graders forskel nede ved de 55-60 C.

    Nu prøvede vi det jo kun med lysristede kaffer. Gud vide om det er lige så tydeligt i mere mørkristede kaffer ?

    Al fald - hvis I prøver det, må I meget gerne skrive her om hvad smagsforskelle i oplever.
    Last edited by Kaffe T; 19. May 2015, 22:39.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~
  • Kaffe T
    Master Brewer
    • Nov 2013
    • 2263

    #2
    Tip: Hvis man ikke har kopper stående på en varm espressomaskine, kan man varme dem op med kogevand fra el-kedlen.
    Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
    Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

    ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

    Comment

    • Coffee makes the world go
      Master Brewer
      • Jan 2010
      • 5082

      #3
      Eller fylde vand i dem og stille dem i mikroen
      nogle kopper fanger faktisk noget af mikroenergien , men man bør ikke gøre det uden vand i
      http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

      Comment

      • P. Michel
        Mellemristet
        • Jan 2015
        • 165

        #4
        Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
        Eller fylde vand i dem og stille dem i mikroen
        nogle kopper fanger faktisk noget af mikroenergien , men man bør ikke gøre det uden vand i
        Nu stopper i sku.. Kan i nu også smage microbølgerne, er det det i påstår, for så bør i nok lige komme lidt ned på jorden igen. Ellers skal jeg skrive 4 sider tekst omhandlende microbølger. (Det skal blive løgn)
        Og de kan IKKE smages. ;-)
        Jeg håber jeg har misforstået jeres extremnørderi. ��
        -Futurmat ariete 1GR med shottimer.
        -Rossi RR45 espresso grinder
        -OBEL Mito Istantaneo grinder
        -Precision EP0700 grinder
        http://espressions.eu/products/precision-grinder/
        -Feldgrind by Knock
        -Aeropress.

        Comment

        • Coffee makes the world go
          Master Brewer
          • Jan 2010
          • 5082

          #5
          Du har misforstået noget ;o)

          det drejer sig kun om hvordan man let gør en kop varm , et forslag var at hælde varmt vand i ,,og,,,, det virker ;o)
          et andet (mit) var at fylde vand i en kop , og gi den et skud i mikroen ,,det virker også

          så tilføjede jeg at nogle kopper enda bliver varme BARE man stiller dem i ovnen ,,uden vand , men at man ikke bør gøre det

          DET der kan smages ,, er om kaffen blev hældt i en kold kop , eller om den blev hældt i en varm kop , og så efter en tid havde den samme temp som den i den kolde kop straks havde
          http://coffeesnobs.com.au/avatars/Us...drew_James.jpg

          Comment

          • pingel
            Coffeeholic
            • Jan 2012
            • 1007

            #6
            Om morgenen drikker jeg to kopper kaffe. Den første i en ikke opvarmet kop, den næste er naturligt opvarmet af den første kaffe. Jeg foretrækker klart den første kop, men det har øjensynligt noget med at kop nummer to har stået 3 minutter længere på kanden...

            Men ellers oplever jeg også klart, at en virkelig kold kop har en uheldig oplevelse på kaffen. Hvis jeg ikke varmer koppen op ude i mit kolonihavehus er det ikke en super oplevelse. Men der er dykket i temperatur også langt mere drastisk end i mine stuetempererede kopper om morgenen - og det bilder jeg mig ind at jeg kan smage (vi taler nok 10 grader celcius forskel).

            I morgen varmer jeg op, selvom det kommer til at tage lidt ekstra tid at få morgenmaden overstået...

            Comment

            • KristianK
              Administrator
              • Aug 2009
              • 4365

              #7
              Oprindeligt indsendt af Coffee makes the world go Se indlæg
              Du har misforstået noget ;o)
              Ej hvor ærgerligt!
              Jeg havde ellers sådan glædet mig til at spørge om man kunne smage forskel på om microovnen drejede højre eller venstre rundt
              KristianK
              En del af EspressoBar


              Følg mig meget gerne på
              https://instagram.com/kristianskaffe.dk
              https://www.facebook.com/Kristianskaffe.dk/

              Hjemmeside
              www.kristianskaffe.dk og www.lejenbarista.dk

              Comment

              • frachlitz
                Stamgæst
                • Jul 2013
                • 936

                #8
                Tror altså der er en bias i jeres test. Mange "third wave" anbefaler faktisk at man servere i en kold kop da men hurtigere får kaffen ned i drikke temperatur.

                Jeg ved også at Søren Stiller specifikt anbefaler "kolde" (stuetemperatur) kopper til espresso.

                Samtidig laver man jo også iced Coffee hvor man brygger direkte over is - og her er argumentet jo at man med det samme nedkøler og bevare aromaen?

                Mærkeligt!

                Måske man skulle skrive til Matt og få ham til at medtage det i hans nyhedsbrev.
                LMWDP #422
                La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
                Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
                Aillio Bulet R1 Pre-order
                BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

                Comment

                • -E*
                  Master Brewer
                  • Apr 2013
                  • 1949

                  #9
                  Med henblik på hans latteart post, må intet emne siges at være for småt...
                  -Sune

                  Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                  Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                  Computerstyret Hottop
                  Instagram

                  Comment

                  • act_dk
                    Stamgæst
                    • Jun 2013
                    • 761

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af frachlitz Se indlæg
                    Tror altså der er en bias i jeres test. Mange "third wave" anbefaler faktisk at man servere i en kold kop da men hurtigere får kaffen ned i drikke temperatur.

                    Jeg ved også at Søren Stiller specifikt anbefaler "kolde" (stuetemperatur) kopper til espresso.

                    Samtidig laver man jo også iced Coffee hvor man brygger direkte over is - og her er argumentet jo at man med det samme nedkøler og bevare aromaen?

                    Mærkeligt!

                    Måske man skulle skrive til Matt og få ham til at medtage det i hans nyhedsbrev.
                    Til gengæld er han inde på det med chok her, og går da ud fra det også gælder efterfølgende, når der hældes i koppen: http://jyllands-posten.dk/livsstil/f...fe+derhjemme”/

                    Og Matt Perger svarede faktisk på det i sin AMA på reddit i sidste uge: https://www.reddit.com/r/Coffee/comm...ything/cr9tu6c
                    -> Kold kop til espresso og preheated ved filter :-)
                    Last edited by act_dk; 20. May 2015, 09:48.

                    Comment

                    • -E*
                      Master Brewer
                      • Apr 2013
                      • 1949

                      #11
                      Nå, så fik jeg gjort forsøget efter. Var liiiidt præstationsangst, hvad ville det ikke sige om mine smagsløg, hvis jeg efterfølgende skrev at jeg ikke kunne smage forskel? Jeg overvejede at understrege forskellen ved at smide den ene kop i køleskabet, men lod være for at undersøge forskel i brug i dagligdagen. Det blev en kaffe brygget på kalita 185, og hældt op i hhv en forvarmet og en skabstemp kop. Det er sgu nemt at smage, bitterhed fremhæves på en meget mere markant måde i en kold kop - eller reduceres i en varm. Either way, gennemvarmning af kopper bliver en del af rutinen ved al bryg herfra.
                      -Sune

                      Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                      Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                      Computerstyret Hottop
                      Instagram

                      Comment

                      • Kaffe T
                        Master Brewer
                        • Nov 2013
                        • 2263

                        #12
                        Smil ;o)

                        Hvilken kaffe var det på ?

                        Jeg tænker stadig, at det er muligt, at det er mere udtalt for nogle kaffer (fx mere lysristede) end for andre ... derfor denne trackrecord.
                        Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
                        Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

                        ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

                        Comment

                        • -E*
                          Master Brewer
                          • Apr 2013
                          • 1949

                          #13
                          Det var en hjemmerist fra hottoppen, et første forsøg med en mexico fra Bellabarista der både var lige det friskeste (har forsøgt at modne den lidt hurtigere) og ikke sad heeeelt i skabet endnu, den skal vidst have en højere starttemp end jeg har brugt indtil nu...

                          Det sagt, så er det vel ligemeget om det er mere udtalt på nogle kaffer end andre, så længe det er udtalt er det en lille indsats at gøre. Hustruen bliver nok også mere glad for en række generelle retningslinier end hvis det er mexico, så gør du sådan, hvis det er kenya derimod, så... Lidt nemt må det gerne være.
                          -Sune

                          Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                          Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                          Computerstyret Hottop
                          Instagram

                          Comment

                          • frachlitz
                            Stamgæst
                            • Jul 2013
                            • 936

                            #14
                            Meget spændende (som alt kaffe er). Min kraftigste overbevisning er dog stadig et det er temperaturforskellen der gør det.

                            Altså at man smager den samme kaffe ved 2 forskellige temperaturer.

                            Jeg kan mærke at jeg må sætte en test op med en af vores Master Blendere...
                            LMWDP #422
                            La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
                            Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
                            Aillio Bulet R1 Pre-order
                            BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

                            Comment

                            • -E*
                              Master Brewer
                              • Apr 2013
                              • 1949

                              #15
                              Det må du hellere Det giver ikke mening for mig, da kold kop medfører lavere temp og jeg synes mere af bitterheden forsvinder når temp falder. Men kold kop var for mig hele tiden mere bitter end varm kop, også da varm kop faldt i temp... Det var i al fald min oplevelse.
                              -Sune

                              Mahlkönig Kenia / OE Lido3
                              Chemex / V60 / Phoenix70 / Aeropress
                              Computerstyret Hottop
                              Instagram

                              Comment

                              Working...
                              X