Fast vandtilslutning filter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Lars Roed
    Grøn bønne
    • Mar 2015
    • 7

    Fast vandtilslutning filter

    Hej

    Jeg er ny her :-)
    Jeg får en af de nærmeste dage min første espressomaskine. En meget lidt brugt Rancilio Epoca uden tank. Derfor dukker spørgsmålet med filtrering af vandet op. En lokal barista foreslog mig BWT Bestprotect, og derfra har jeg fået næsten ligeså mange forslag som mennesker jeg har talt med. Jeg har også læst den test af filtre nogen her inde har lavet med forskellige filtre, men jeg må indrømme at jeg ikke blev meget klogere, andet end at det tippede lidt til fordel for BWT Premium. Hvad er det bedste til hjemmebrug, uden at jeg skal ud at bruge en formue, hvor man både får en god smag og beskyttelse af maskinen mod kalk og tærring? Er der nogen der kender den her side: www.rent-postevand.dk Jeg har talt med en herre der, og Han siger at det bedste vand er fra et omvendt Osmosesanlæg og han mener at kunne sælge mig sådan et for omkring kr. 1000. Der dukkede så igen et spørgsmål op: skal maskinen have tryk på vandet eller kan den selv suge det eksempelvis fra en vandtank under køkkenvasken? En forhandler siger at den skal have tryk. Samtidig har jeg læst et indlæg på coffeegeek, hvor der er en med den samme maskine der bare har puttet slangen ned i en stor vandflaske uden tryk :-).

    Med andre ord så er forvirringen angående det her vandfiltrering total. Jeg bor forøvrigt i Svendborg og kan se at Dh er ca. 12-18.

    Jeg håber der er en eller to venlige sjæle der har tid og viden om emnet, og som vil dele den med mig så jeg kan komme igang med kaffen.

    På forhånd tak!

    Lars
  • Runner23
    Mellemristet
    • Jan 2014
    • 172

    #2
    jeg havde/har stadig en epoca som blot sugede direkte fra en britta kande. Det virkede super. Den sugede som en fluffer i en vis branche :-) Jeg havde dog kanden lige bag maskinen så den ikke skulle hive så meget op
    ECM Controvento
    Mazzer Major og Mazzer SJ
    Hottop B-type


    APE kaffevogn rullende i Cph

    Comment

    • Kaffe T
      Master Brewer
      • Nov 2013
      • 2263

      #3
      Oprindeligt indsendt af Lars Roed Se indlæg
      Han siger at det bedste vand er fra et omvendt Osmosesanlæg og han mener at kunne sælge mig sådan et for omkring kr. 1000.
      Jo, omvendt osmose (RO) vand er det reneste ... men det er ikke det bedst til en espressomaskine ... eller så skal du i hvert fald blande det op med postevand.

      Når vand er helt rent vand, så er det meget reaktivt - dvs det opløser alt muligt.

      Også luftens ilt og CO2 ... CO2'en omdannes til syre i vandet .. syren og ilten er ikke god for metaller ... Ved ikke om det reaktive vand også direkte kan opløse metallerne.

      Men summa sumarum: vand til espressomaskiner er en balancegang mellem: ikke for meget kalk, så maskinen kalker til - og ikke for rent vand, så maskinen tæres ad den vej.

      Det er al fald hvad jeg hører fra folk, som arbejder professionelt med kaffemaskiner.
      Last edited by Kaffe T; 28. March 2015, 23:26.
      Radio om kaffe og smagssansen http://smagefter.dk/kaffe/
      Podcast på engelsk om kafferistning Coffee Roasting Navigated

      ~ Kunsten er at kunne orientere sig med smagssansen ~

      Comment

      • Lars Roed
        Grøn bønne
        • Mar 2015
        • 7

        #4
        Oprindeligt indsendt af Runner23 Se indlæg
        jeg havde/har stadig en epoca som blot sugede direkte fra en britta kande. Det virkede super. Den sugede som en fluffer i en vis branche :-) Jeg havde dog kanden lige bag maskinen så den ikke skulle hive så meget op
        tak for svar! Tror du at den stadig har "sug" nok hvis en eventuel vandtank står nede under vasken? altså godt 60-70 centimeter under?

        Comment

        • Lars Roed
          Grøn bønne
          • Mar 2015
          • 7

          #5
          Oprindeligt indsendt af Kaffe T Se indlæg
          Jo, omvendt osmose (RO) vand er det reneste ... men det er ikke det bedst til en espressomaskine ... eller så skal du i hvert fald blande det op med postevand.

          Når vand er helt rent vand, så er det meget reaktivt - dvs det opløser alt muligt.

          Også luftens ilt og CO2 ... CO2'en omdannes til syre i vandet .. syren og ilten er ikke god for metaller ... Ved ikke om det reaktive vand også direkte kan opløse metallerne.

          Men summa sumarum: vand til espressomaskiner er en balancegang mellem: ikke for meget kalk, så maskinen kalker til - og ikke for rent vand, så maskinen tæres ad den vej.

          Det er al fald hvad jeg hører fra folk, som arbejder professionelt med kaffemaskiner.
          Jeg har et eller andet sted læst at man tilsætter magnesium for at den ikke skal tære... men er det nok? eller skal man blande noget almindelig vandhanevand i?

          Comment

          • frachlitz
            Stamgæst
            • Jul 2013
            • 936

            #6
            Du må ikke bruge Bestmax Premium, du skal bruge BestProtect til en espressomaskine.

            Kalk kan de begge klare, men problemet er alkaniteten. I en espressomaskine hvor du også bruger damp vil du langsomt opkomcentrere indholdet i boileren (da det ikke kommer med i i dampen, og vil derfor begynde at tærre på kedlen.) derfor er BestProtect udviklet specielt til at undgå dette.

            Omvendt osmose er det bedste til espresso - fordi man fjerner alt, og så bagefter tilsætter de mineraler man vil have for at fremhæve smagen - altså designer vandet specielt til espresso.
            Men det undre mig meget hvis han kan lave det til 1000! Så skal jeg også have en :-)
            LMWDP #422
            La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
            Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
            Aillio Bulet R1 Pre-order
            BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

            Comment

            • Lars Roed
              Grøn bønne
              • Mar 2015
              • 7

              #7
              Oprindeligt indsendt af frachlitz Se indlæg
              Du må ikke bruge Bestmax Premium, du skal bruge BestProtect til en espressomaskine.

              Kalk kan de begge klare, men problemet er alkaniteten. I en espressomaskine hvor du også bruger damp vil du langsomt opkomcentrere indholdet i boileren (da det ikke kommer med i i dampen, og vil derfor begynde at tærre på kedlen.) derfor er BestProtect udviklet specielt til at undgå dette.

              Omvendt osmose er det bedste til espresso - fordi man fjerner alt, og så bagefter tilsætter de mineraler man vil have for at fremhæve smagen - altså designer vandet specielt til espresso.
              Men det undre mig meget hvis han kan lave det til 1000! Så skal jeg også have en :-)
              Jeg undrer mig over BWTŽs produktark. Når man ser på Bestprotect skriver de at det er specielt udviklet til espresso, og giver den bedste smag. Det samme skriver de stort set om deres omvendt Osmoseanlæg. Hvis man nu er en amatør som mig der bare godt kan lide god kaffe, hvor meget forskel i smag er der så på bestprotect og omvendt osmoseanlæg. Jeg skal kun bruge det til at lave espresso.

              Er det fuldstændig urealistisk at få et omvendt osmoseanlæg til kr. 1000?

              Comment

              • Lars Roed
                Grøn bønne
                • Mar 2015
                • 7

                #8
                Et lille hurtigt tillægsspørgsmål:

                Hvad er den optimale pH værdi, og hvilke grænseværdier SKAL man holde sig indenfor?

                Jeg ved det er mange spørgsmål, men bær over med mig. Jeg er nybegynder :-)

                Comment

                • Lars Roed
                  Grøn bønne
                  • Mar 2015
                  • 7

                  #9
                  Et lille hurtigt tillægsspørgsmål:

                  Hvad er den optimale pH værdi, og hvilke grænseværdier SKAL man holde sig indenfor?

                  Jeg ved det er mange spørgsmål, men bær over med mig. Jeg er nybegynder :-)

                  Comment

                  • malling
                    Master Brewer
                    • Apr 2011
                    • 4545

                    #10
                    Oprindeligt indsendt af Lars Roed Se indlæg
                    Et lille hurtigt tillægsspørgsmål:

                    Hvad er den optimale pH værdi, og hvilke grænseværdier SKAL man holde sig indenfor?

                    Jeg ved det er mange spørgsmål, men bær over med mig. Jeg er nybegynder :-)
                    7 og helst så tæt på som muligt dvs. 6 er ikke godt
                    A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                    Comment

                    • frachlitz
                      Stamgæst
                      • Jul 2013
                      • 936

                      #11
                      Grunden til man skriver det - tror jeg (arbejder der jo ikke :-) er at et BestProtect koster 1-2000, hvor et osmose anlæg ligger på omkring 15.000...
                      LMWDP #422
                      La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
                      Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
                      Aillio Bulet R1 Pre-order
                      BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

                      Comment

                      • malling
                        Master Brewer
                        • Apr 2011
                        • 4545

                        #12
                        man kan nu godt få billigere osmose filtre, ingen grund til at smide 15k hvis man ikke har intentioner om at starte en kaffebar op, volumen disse kan håndtere er helt unødvendig i et hjem.

                        Men nej det er ikke billigt. Men igen man bør ikke selv kaste sig ud i det, hvis man ikke ved hvad man gør, osmosevand skal tilsættes mineraler eller blandes med vandhane vand, hvor meget skal man regne sig frem til.

                        Bestprotect slår en hvilken som helst kaffe ihjel, det kan godt være det er bedre for maskinen, men hvad er pointen hvis kaffen bliver derefter.

                        jeg leder selv efter et ordentligt filter, det jeg har prøvet indtil videre har være utilfredstillende både i forhold til smag i koppen (I forhold til flaskevand) og krævede stadig en helårlig afkalkning af maskinen, pga. hår heden af det vand jeg har.
                        Last edited by malling; 30. March 2015, 11:02.
                        A perfectly brewed cup of filter coffee is more delicious than espresso


                        Comment

                        • frachlitz
                          Stamgæst
                          • Jul 2013
                          • 936

                          #13
                          Jeg ved at BWTs Ovendt osmose system også skal efterfølges af et BestMin filter, altså et der tilsætter mineraler igen
                          LMWDP #422
                          La Marzocco GS/3 matsort m. valnød + Faema Faemina (1951)
                          Mahlkönig PEAK & K30 Vario WBC, , Baratza Forté BG + The Comandante C40 MK3 Nitro Blade + OE Lido 3
                          Aillio Bulet R1 Pre-order
                          BlueBottle Dripper, Chemex, Kalita Wave, Aeropress, Siphon, Bruer og den klassiske Bodum stempelkande.

                          Comment

                          • Lars Roed
                            Grøn bønne
                            • Mar 2015
                            • 7

                            #14
                            Jeg vil sige tusind tak for alle der har taget jer tid til at svare på mine spørgsmål! :-)

                            Jeg er af den opfattelse at der er mange der bruger et DVA filter, men har måske fejlagtigt, fået den opfattelse at hvis man fjerner al kalken f.eks med et DVA filter eller andet, så skulle man istedet få problemer med at chlorid i vandet korroderer maskinen (chloridindholdet hos mig er 35-38 mg/l). Derfor er der flere der anbefaler BWT bestprotect eller Brita finest. Hvad er fordele ulemper ved DVA, bestprotect og Brita finest?

                            Comment

                            • Anders1
                              Mellemristet
                              • Feb 2010
                              • 150

                              #15
                              Oprindeligt indsendt af Lars Roed Se indlæg
                              Jeg vil sige tusind tak for alle der har taget jer tid til at svare på mine spørgsmål! :-)

                              Jeg er af den opfattelse at der er mange der bruger et DVA filter, men har måske fejlagtigt, fået den opfattelse at hvis man fjerner al kalken f.eks med et DVA filter eller andet, så skulle man istedet få problemer med at chlorid i vandet korroderer maskinen (chloridindholdet hos mig er 35-38 mg/l). Derfor er der flere der anbefaler BWT bestprotect eller Brita finest. Hvad er fordele ulemper ved DVA, bestprotect og Brita finest?
                              Hej Lars,

                              Jeg følger lige med her. Jeg bor på Frederiksberg hvor vandet er meget hårdt. Jeg går i overvejelserne om at opgradere min Silvia til en Vivaldi mini. Jeg kan dog ikke sætte et dva filter på, da jeg ikke må skærer huller i bordpladen. Min tanke var derfor at montere et anlæg under vasken således alle de ting jeg bruger vand i, ville blive skånet... Men hvilket anlæg? Jeg er derfor spændt på om du har fundet en løsning.
                              Venlig Hilsen
                              Anders

                              Espresso: Alex Duetto (tidl. Silvia)
                              Kværn: Mazzer Mini Electronic A (tidl. Rocky)
                              Sort: Kalita Wave 185, Aeropress & Frenchpress + Lido 2
                              Brewista: Smart Kettle + Smart Scale

                              Comment

                              Working...
                              X